Trex 550 monteren als 3D of F3C?

Hallo kenners,

Na het openen van de doos van de Trex 550E moet er natuurlijk begonnen worden met bouwen. We hebben eerst wat ervaring opgedaan met het bouwen van een HK 450. Bij de Trex lopen we gelijk tegen een probleempje, of eigenlijk keuze aan. Moet hij op F3C of 3D ingesteld worden. Mijn zoon vliegt goed, maar het is absoluut geen hard core 3D. Hij wil wel graag figuren, ondersteboven, rolls en loops vliegen. Dat noemt hij 3D, maar volgens mij vlieg je dat soort figuren ook bij F3C. Het hoeft wat mij betreft niet allemaal super gevoelig te staan. Kunnen we dan het beste kiezen voor de F3C, of is 3D beter?
Volgens de handleiding gaat het om keuzes in de rubber dempers en om oogjes waarin de ball links geschroefd worden. Ik zie wel dat het lastig is om later alles weer aan te passen. Kortom; is het puur een persoonlijke keuze, of is er wel een advies te geven.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher
 
als het geen gooien en smijten wordt met de heli (3d) zou ik de f3c instelling nemen.
de 3d instellingen maakt de heli veel gevoeliger op de swash en pitch.
met f3c instelling is prima te rollen loopen e.d.
gr rinie
 
Ik zou ook voor de F3C instellingen gaan. Bij een flinke crash met schade aan de kop kan je altijd beslissen de 3D instellingen te nemen als je F3C niet bewegelijk genoeg vond.
 
Met een fbl gyro werkt dat ietwat zo maar ik denk dat het hier om een verstelbare flybar rotorkop gaat en dan zal het meer verschil maken dan de flip/roll snelheid.
The flybar as mentioned earlier is a stabilisation device. Therefore the higher you go on the ratio the more stable the machine will feel but also the less "snappy" on the controls as the flybar fights back against your control inputs.
Therefore most 3D pilots like to run a low bell ratio to make the model as reactive as possible. The downside being that the machine is badly effected by gusts of wind and suffers large trim changes.
F3C pilots like to run near to 1:1 ratio so that the model will sit nearly hands off in the wind no matter which direction the wind hits the model from.
Flybar ratio and delta angle explained
 
Omdat het hier om een model met flybar gaat zal met sterke wind de heli met de F3C instelling er net wat minder last van hebben dan met de 3D afstelling.

Zoals chrisdv ook post gaat het bij een model met flybar wel om wat meer dan alleen de hoeveelheid cyclic pitch.
 
Back
Top