Motor smookt / esc kapot?

Goedenavond!

Zojuist eindelijk alle onderdelen helemaal in elkaar gezet en dacht ready te zijn!

Op het moment dat ik de batterij verbindt hoor je de piepjes van de motoren dat alles ok is, 1 motor doet helemaal niks.

Ik rook vervolgens wat raars, dus ik dacht disconnect het even!

Vervolgens sloot ik alles weer aan en zag ik dat 1 motortje spontaan begint te roken + harde tik

Nu dacht ik dat mijn motortje stuk was maar dat is niet het geval (deze heb ik op een andere gezet en die werkte prima.

Dit is mijn setup:
Hobby King X525 V3 frame*1
KKMulticopter v5.5 *1
XXD 2212 KV1000 brushless motor*4
3.17mm Shaft adaptor*4
GEMFAN 9×4.5″ 9045 9045R CW CCW Propeller *4
Hobbywing 20A ESC*4
Hobbyking power board (deze)


Kortom, ik zag dat ik de ESC kan calibreren / programmeerbaar zijn, kan ik het hiermee oplossen of is de esc gewoon dood?

Plaatje van de het geheel +-
IMG_5063-e1348359117692.jpg


Alles is nu overigens met krimp kousjes mooi afgedekt, dus geen metalen zaken die elkaar raken :)

Ik hoor graag van jullie wat jullie denken wat het is!
 
Laatst bewerkt:
Waar rook is, is doorgaans vuur (of kortsluiting). Ik zou het vervangen. Niet het antwoord waar je op hoopt, maar wel het veiligst. Een quad kan niet zo goed overweg met 3 motoren, als er 1 uitvalt. Als die überhaupt al aan de praat raakt.
 
Waar rook is, is doorgaans vuur (of kortsluiting). Ik zou het vervangen. Niet het antwoord waar je op hoopt, maar wel het veiligst. Een quad kan niet zo goed overweg met 3 motoren, als er 1 uitvalt. Als die überhaupt al aan de praat raakt.

Ja idd, ik heb de motoren nu aangesloten gehad op de andere esc.

Geen problemen, ik denk dat er iets met de ESC is gebeurd, maar wat exact, daar ben ik nog niet uit !

Ik denk dat ik de ESC maar vervang!
 
Wat kan, is dat 1 esc bv een andere timing ingesteld had
dan start de motor niet zo lekker, en als dan bv de motor zelf ook nog eens wat zwaarder loopt in combinatie met te lang proberen, of teveel gas willen geven fikt de esc uit.

Zitten er BEC's op die regelaars?
 
Wat kan, is dat 1 esc bv een andere timing ingesteld had
dan start de motor niet zo lekker, en als dan bv de motor zelf ook nog eens wat zwaarder loopt in combinatie met te lang proberen, of teveel gas willen geven fikt de esc uit.

Zitten er BEC's op die regelaars?


Ik heb Skywalker-20A ESC, ik zie nu dat ze programmeerbaar zijn!

Ik kan het nog eens proberen met een programmeerkaart denk je ?

Overigens, ik probeer niet eens gas te geven zeg maar, het geluid uit de motor + rook ontstaat zodra alles is aangesloten.

Motor werkt perfect als ik het bij een andere esc aansluit!

Zou het zo kunnen zijn dat ik een andere instelling ofzo heb weten te voorschijn toveren voor deze esc dat hij nu zo doet?
Probleem is dan denk ik nu alleen dat ik dat niet weer ongedaan krijg.. gezien je de beeps etc niet hoort omdat ik niet weer motortje erop aan ga sluiten!
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop of bij die regelaar een FET bank in geleiding staat en er dus een constante stroom door een van je motorwindingen gaat lopen. Omdat de motor daarop niet gaat draaien zal die winding erg heet worden en gaan roken. De ESC zou ik weggooien en er geen risico meer mee lopen. Programmeren gaat je bij een defecte FET bank niet helpen.

Als de motor gerookt heeft is de lak op de windingen zo heet geworden dat er rook afkomt. Dat maakt de motor erg kwetsbaar, er zal eerder sluiting tussen de windingen ontstaan. Als er een heel klein beetje rook was is je motor misschien nog bruikbaar, maar als hij niet te duur was zou ik hem vervangen. Het kan de veel meer kostten als je quad erdoor naar beneden komt.
 
Het lijkt erop of bij die regelaar een FET bank in geleiding staat en er dus een constante stroom door een van je motorwindingen gaat lopen. Omdat de motor daarop niet gaat draaien zal die winding erg heet worden en gaan roken. De ESC zou ik weggooien en er geen risico meer mee lopen. Programmeren gaat je bij een defecte FET bank niet helpen.

Als de motor gerookt heeft is de lak op de windingen zo heet geworden dat er rook afkomt. Dat maakt de motor erg kwetsbaar, er zal eerder sluiting tussen de windingen ontstaan. Als er een heel klein beetje rook was is je motor misschien nog bruikbaar, maar als hij niet te duur was zou ik hem vervangen. Het kan de veel meer kostten als je quad erdoor naar beneden komt.

Dank, ik heb voor zekerheid maar nieuwe esc besteld en nieuwe motor komt ook nog deze kant op.

In ieder geval bedankt voor de tips! Even wachten en dan kunnen we eindelijk weer verder :)
 
Back
Top