Hi, Iemand ervaring met het uitwisselen van een 5 mm as voor een 6 mm as? Ik zou graag een scorpion 4025-1100 kv motor willen overnemen van iemand op dit forum, echter de asmaat is 5mm en ik wil graag voor een 600 klasse heli een asmaat van 6 mm. Op Youtube diverse filmpjes gevonden hoe je de as kunt vervangen, maar hoe moe/kan je een 5 mm as uitwisselen voor een 6 mm as. Ik neem aan dat je ook andere lagers moet steken. Groet, ETienne
Op de site van de USA Scorpion importeur staan instructie-filmpjes voor vervangen van kogellagers en as: Innov8tiveDesigns.com
De doorsnede van die as is in de motor volgens mij groter dan er buiten; misschien 8 mm? Anyway, net even gemeten en de as van de motor waar die pinion die ik je gestuurd had vanaf komt is 5 mm in doorsnede. Daarnaast zijn alle standaard Thunder Tiger Raptor E550/E620 pinions voor motoren met een 5 mm as. Een 5 mm as op die 4025-1100 zou volgens mij dus ideaal zijn Een as wisselen in zo'n Scorpion (zonder de juiste tools) is best wel prutsen zo te zien. Ik heb iig thuis niet zo'n 'benchpress' zoals Lucien Miller in het filmpje waar Ron naar verwijst: Oha3DuLWAkc[/media] to Change a Shaft in a Scorpion Motor by Innov8tive Designs - YouTube
Mijn Raptor E620, is verbouwd naar een mikado hoofdtandwiel met pijl vertanding. Voor dit tandwiel is een pion met asmaat 6 mm bij geleverd. Maar ik denk dat ik hem terug bouw naar origineel, zodat ik de originele Raptor 5 mm pions kan gebruiken. De Scorpion 4025-1100 kv met 5 mm as past dan op beide helis. Groet, ETienne
Hmm, alu zet natuurlijk sterker uit dan staal - daar had ik niet bij stil gestaan. Is dit nu een mod 1.0 tandwiel/pinion? Op mijn Logo 500 zit ook zo'n herringbone tandwiel (niet standaard volgens mij), maar daarvan lijkt de vertanding fijner (misschien mod 0.7).
Kijk ook eens naar video voor vervangen lagers in brandstofmotor. In deze sticky in het Verlijming & constructie subforum: overzicht kogellager leveranciers
Ik denk dat het Mikado tandwiel module 1.0 is. Aangezien ik gisteren een Scorpion 4025-1100kv met een 5 mm as overgenomen heb, bouw ik de E620 gewoon terug naar origineel, zodat ik de pions kan gebruiken die bij mijn E550 als spare geleverd zijn. Ik heb ook nog een originele Tiger Raptor fly bar rotorkop met alle metalen upgrades erbij, zodat ik de FBL kop die nu nog op de E620 zit kan uitwisselen. Bedankt weer voor alle hulp! Groet, ETienne