NK Seizoen 2013 !!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Rob Janssen, 9 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    En dit ding doet dat ook. Ik heb hem bij de MACH wel eens aan het werk gezien, maar ben niet op de hoogte van de resultaten

    http://www.team-powers.com/manual/TP_MC_UserGuide-09292009_eng.pdf
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    Duidelijk....

    Een tijd terug had ik ook al het idee hoe een timing van een sensor te meten.

    Zet een lichte spanning op 2 polen, de rotor zal zich naar een vast pint bewegen. Plaats een digitale hoekmeter op de as, zet hem op 0 graden en sluit LED's op de sensoren aan. Ontkoppel de spanning en verdraai de as en noteer de momenten dat de leds oplichten. Ik denk dat de afstand van de rotor tov de sensoren hier een hoop invloed op hebben(gezien het uitshimmen) maar als he het gemiddelde pakt van het moment van oplichten en weer uit gaan moet je de exacte middenpunt hebben van een sensor wat voor iedereen gelijk is.

    Ik gebruik zelf zo'n hoekmeter om timings van brandstofmotoren te meten:

    [​IMG]
     
  3. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het is mij om het even wat we kiezen, maar willen we dit?

    Bij de Mach zijn destijds alle auto's ingenomen en 'helemaal open getrokken'. Er is daarbij ook een hoop gemopper geweest van de rijders vanwege de tijd die het innam, en hoe men de motoren uit de auto's haalde. Het is goed dat men bijv. de top 10 helemaal grondig controleerd, zeker wanneer het zo 'on aangekondigd' is bijv. maar zitten we er op te wachten? Gaat dit niet een hoop moeite kosten, terwijl er toch altijd wel geroepen wordt dat mensen valsspelen, hoe veel regels je ook maakt....

    Groet Robert
     
  4. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn

    Dit viel idd niet in goede aarde bij de meeste rijders. Desondanks is het nu wel even als mooi voorbeeld te gebruiken. ALLE motoren van de top 10 zijn losgeweest. NIKS waarmee gerommeld is.

    En ben het inderdaad met je eens dat volgensmij niemand op iets dergelijks als wat op de MACH gebeurd is zit te wachten. Kost erg veel tijd en veel gezeur.
     
  5. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Wie ?? En wat wordt er gerommeld ?? Ben erg benieuwd... Hoor graag iets concreets...

    Het in het algemeen verdenken van sjoemelen en rommelen etc. zonder daadwerkelijk iets concreets te kunnen noemen ben ik, sorry daarvoor, maar inmiddels een beetje beu...

    Zoals Robert hierboven ook al aangaf is op een NK de hele top 10 gecontroleerd... Niks en niemand die heeft lopen rommelen...
     
  6. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Die Rob Janssen, die moet wel valsspelen, hij wint iedere keer :D ;-) :D

    (sorry, te makkelijk! :p. Respect voor je stuurmans kunsten Rob)

    Volgens mij waren niet alleen de motoren op de 'tester' geweest. Maar was ook de aandrijflijn en ESC gecontroleerd. Dus daarmee heb je volgens mij wel alles te pakken. Zeker als je bedenkt dat de accu's en banden vooraf gecontroleerd zijn.

    Groet Robert
     
  7. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Haha en bedankt hè :p

    Nee maar klopt ja. Dus dan lijkt het vrij zeker dat alles eerlijk was. En ben van mening dat dit de rest van de NK's ook het geval was !
     
  8. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    Zover ik weet is mijn motor niet inwendig gecontroleerd op de MACH. Daarnaast is je conclusie nogal stellig. Ik zou zeggen dat motoren niet illegaal zijn bevonden.
     
  9. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    Speedpassion zal geen minimaal of maximaal toerental opgeven. Dus die moet de NOMAC zelf gaan bepalen. En wat doe je als je net een nieuwe motor hebt gekocht en deze draait sneller dan het maximale toerental? Nog een motor kopen?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    Je zou kunnen denken aan de timing terug schroeven naar het maximum toerental en de positie van de endbell verzegelen.
     
  11. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Persoonlijk vind ik het in ieder geval allemaal net even iets te ver gaan...
     
  12. Danny E

    Danny E

    Lid geworden:
    18 feb 2009
    Berichten:
    19
    De juiste gas- en rempunten en het goed in- en uitrijden van de bochten bepaald meer snelheidsverschil, dan ik tot nu toe heb gezien in verschil tussen motoren. Ik denk ook dat het wel een beetje ver gaat om zo intensief te gaan meten/controleren terwijl alle snelheids-gerelateerde componenten zijn vast gelegd, en de accu ook van te voren wordt gemeten.
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2012
  13. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Afgelopen weekend heb ik voor het eerst aan de ETS in Duitsland meegedaan. Duidelijke, simpele regels die vooraf op een snelle en duidelijke manier worden gecontroleerd. Wat een verademing, en volgens mij totaal geen problemen. Zou dit ertoe leiden dat er ruim 300 inschrijvingen waren? Hou het eenvoudig, de voorstellen over timing/toerental controleren zouden mij er in ieder geval direct van weerhouden om NOMAC te gaan rijden.

    Marcel
     
  14. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Hmm, niet om iemand te beschuldigen maar zelfs in de formule 1 probeert iedereen de grens op te zoeken, dat is in de lagere raceklassen -en ongetwijfeld ook de RC- al jaren niet anders hoor......

    Het is menselijk om het uiterste van de regels op te zoeken, vraag maar aan iemand bij bijvoorbeeld de belastingdienst....
     
  15. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Haha....ten tijde van de TT01-hobbyklasse met een voorloper van de Cirtix waren er ook ETS-regelaars die software erop hadden staan die nooit door de fabrikant op die serie gezet waren. Hobbyklasse was dat en ze waren fanatiek!!!

    Het enige wat mij altijd doet besluiten mee te rijden is de lol, winnen kan er namelijk maar eentje!!
     
  16. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    Ik ben me ervan bewust dat dit gebeurt, de mensen die dat doen hou je helaas altijd. Ik denk altijd maar zo: ik hoef me bij een wedstrijd als de ETS in ieder geval al niet druk te maken over banden, motor en regelaar, dat maakt de wedstrijd een stuk relaxter en zodoende kan ik er meer van genieten. Als ik voor mezelf het maximale eruit kan halen is het goed, en ik ben echt niet minder fanatiek hoor ;-) Het afgelopen weekend was ik 28e van de 33 F1's, maar ik heb mezelf het hele weekend kunnen verbeteren en ik reed in de laatste finale mijn beste tijden. En als ik naar de kwaliteit kijk wat er voor me stond, dan schaam ik me nergens voor ;-)

    Maar back op topic: hou de regels eenvoudig en duidelijk, en laat de controle kort duren.

    Mvg
    Marcel
     
  17. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    +1
    Wat je zegt klopt helemaal Danny, daarnaast ook nog een klein stukje van het afstellen van de auto.

    Helemaal mee eens. En op dit moment lijkt het nomac reglement nagenoeg op die van de ETS en heb ik er dus ook voor gekozen dit jaar weer NK's mee te rijden. NK's waar ik mij ongeacht het resultaat erg vermaakt heb!

    Groet Robert
     
  18. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
    Even een voorbeeld uit het verleden.
    Ik reed samen met mijn oudste zoon bij ERCE met een 12t mod brushed motor. Beide identiek, mijn zoon vond echter dat mijn auto altijd harder liep en wou dat ook. Tot ik zei, pak mijn auto maar, tot nzijn verbazing was ik weer sneller.
    Conclusie is dus dat het beter kunnen rijden de snelheid beinvloed, en hiermee zeggende, niets veranderen aan huidig systeem en allerlei controles achterwege laten.

    Ron'
     
  19. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    200% mee eens Danny;) !
     
  20. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Haha leuk is dat he ;) ! Als we op de Amca met een aantal man van zender wisselen, eindigen alsnog dezelfde namen bovenaan, ongeacht welke auto etc. ;) !
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina