NK Seizoen 2013 !!

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Rob Janssen, 9 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    De bedoeling van stock is om bij een dezelfde motorvermogen meer de essentie op het chassis en de rijder te leggen. Sterker nog: bij veel stock klasses is het ook gebruikelijk dat de winnaar of de top-3 bij de volgende race met een strafgewicht moet(en) rijden om een blijvende voorsprong tegen te werken.

    Maar zoals eerder aangegeven lijkt het me een schone zaak om eerst eens een definitie van het idee van "stock" vast te leggen want blijkbaar is (te) veel mogelijk in een te groot grijs gebied
     
  2. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Of gewoon de naam "stock" weg halen uit de naam van de klasse. De klasse gewoon 13.5 TC noemen. Want kennelijk is het steeds de naam van het beestje dat stof doet opwaaien. "Stock is stock", "Bij stock moet alles gelijk zijn" en dergelijke...

    Verander niet het regelement maar alleen de naam en je bent van alles af. Dan is het geen stock klasse meer qua naam. Kunnen mensen ook niet peeuwen over dat het allemaal gelijk moet zijn.

    Want helemaal stock zal het nooit maar dan ook nooit worden zolang er nog veel spullen naar eigen keuze ingevuld mogen worden.

    Bij ons in de Pro10 staat vaak op de bekers er wel stock bij maar eigenlijk heet de klasse gewoon Pro10 10.5. Heerlijke simpele en duidelijke regels, niet te veel en niet te weinig en iedereen heeft veel lol en de auto's gaan goed samen over de baan. Nog steeds de klasse die bij de ALV het snelste uitgesproken is qua aanpasingen en veranderingen... :D
     
  3. Knadrapa

    Knadrapa

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Groningen
    Volgens mij is de stock klasse prima ingedeeld.

    Sinds 5 maand rijd ik met de stock setup op een Xray '12. In het begin kwam ik totaal niet mee. Simpele dingen als motor shimmen, zender/regelaar instellen waren voor mij nog abracadabra. Kwa snelheid heb ik daarom nu ook niets meer te klagen.

    Na 3 oc's mee te hebben gedaan. 2 x op de eigen club en 1 x in lelystad, waar ook NK rijders aanwezig waren, is wel gebleken dat met ervaring en stuurmanskunsten de meeste winst behaald word. Zolang ik niet de ervaring heb als de andere jongens dan moet ik niet klagen en beter worden, meer mijn best doen, trainen trainen trainen.

    Onderhoud van de auto is ook al eerder genoemd. Hoe vaker jij zorgt dat je auto optimaal rolt, zal je uiteraard meer snelheid meenemen op de baan.
    Zorg dus voor een optimale staat en klaag niet over trucjes die er eigenlijk niet zijn.
     
  4. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Geef het beestje een naampje. Het is puur wat je er zelf van maakt. De STOCKcar klasse heeft de naam STOCK zelfs in de naamsklasse maar wat is daar "stock" aan? Ze rijden met verschillende nitro motoren en ze gaan alleen maar naar links?
     
  5. Chris van der Hagen

    Chris van der Hagen

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    477
    Voorlopig resulteert deze discussie nog maar in weinig concrete voorstellen. Aandachttrekkerij?

    Ik verwacht toch van ieder persoon die commentaar heeft geleverd op het reglement in de tot nu toe 7 pagina's tellende discussie, minimaal 1 voorstel.

    Anders: Shut up and Drive!
     
  6. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Goed gezegd Chris (Y) !

    Ik ga komend weekend even mijn voorstellen indienen.
     
  7. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Oei, kan dan een lange vergadering worden 16 december, zal extra brood meenemen.

    Daarbij had ik al gemeld dat mijn proefballonetje gecrashed is...
     
  8. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn voorstel had ik ook al ingediend... Voor de rest, goed gezegd Chris... :D
     
  9. PascalvanHouten

    PascalvanHouten

    Lid geworden:
    22 jul 2008
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Utrecht
    Like & +1!
     
  10. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.573
    Locatie:
    Lelystad
    :thumbsup::worship:


     
  11. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Forum

    Oud Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen. Elektronische discussiegroep waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen. :rolleyes:
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    Juist!!!

    En voorstellen moet je niet hier maar op de NOMAC site indienen.
     
  13. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik zie nog maar 'weinig' voorstellen... Gaan we het houden zoals het is (A) ??
     
  14. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Als het aan mijn voorstel ligt qua regelement wel, qua opzet niet :D
     
  15. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    rob wat betekend (A) en (Y) achter elke zin van je?
     
  16. Rob Janssen

    Rob Janssen

    Lid geworden:
    5 feb 2006
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dat moeten smiley's zijn,,
     
  17. lexbro

    lexbro

    Lid geworden:
    25 okt 2012
    Berichten:
    43
    Beste Rob,

    ik heb wel een voorstel voor je.
    als er vrijwilligers zijn op een NK om te Keuren maak er dan gebruik van.
    geef ze de tijd om te keuren en luister naar hun adviezen en meningen er zijn mensen met de nodige ervaring bij.

    ik keur dus regelmatig wedstrijden en NK's.
    de desbetreffende wedstrijd waar patrick over sprak waar hij als wedstrijdleiding aanwezig was daar was ik dus ook bij.

    wij moesten VOORAF alles keuren, dat betekend dat als je dat goed wil doen er nogal wat tijd voor nodig hebt.
    in feite komt het er op neer dat we dus alleen maar de banden, gewicht en akku gecontroleerd hebben.
    we kregen geen controle lijsten om dit alles bij te houden. dus alles wat je tegenkomt kan niet worden nagelezen of worden gebruikt als onderbouwing voor een waarschuwing cq punten aftrek en noem het maar op . als we een overtreding constateerden moesten we de rijder maar niet mee laten rijden en een waarschuwing geven.(er zijn mensen voor minder Boos naar huis gegaan)
    maar als er zes man achter die rijder staat ook klaar om te rijden en naar de start moeten heb je niet eens daarvoor de tijd.
    FDR controleren of de motor nakijken was er al helemaal niet bij.

    mijn voorstel is Vooraf de akku en banden.
    achteraf FDR, Gewicht ,body , motor etc.
    er is een reglement maar er moet ook tijd gegeven worden aan de mensen die daarvoor zijn om alles te controleren.

    tevens wil ik nog inhaken op het feit wat er op het laatste NK in lelystad gebeurde waar patrick over sprak.
    ook ik was er bij. en stond met mijn ogen en mond open van verbazing.
    dat er 2 auto's het rechte stuk opdraaiden zij aan zij en tot aan de helft van het rechte stuk naast elkaar reden(dan zit je bij stock toch zeker al op vol gas) en dat er 1 plots van de ander wegrijd alsof die ander stilstond.
    die ene was patrick (die waarvan het leek dat ie stilstond) de ander kan ik niet van naam geven gewoonweg omdat ik het niet meer weet wie het was.
    het gaf voor mij als beginner in de stock toch het idee dat er iets niet klopte.
    (achteraf helemaal wetende dat patrick met een ander anker reed)
    het geeft allemaal wat extra stof om over na te denken en ik denk voor de NOMAC helemaal want waar rook is is vuur.

    het wordt er allemaal wat leuker en gezelliger op als ook de betere rijders eens
    wat aandacht aan de beginners zouden geven zodat deze ook wat beter rond zouden komen. Jullie hebben het ook moeten leren!(wie de jas past trekke hem aan)
    dus als er dan een beginner komt met de vraag. Goh jullie gaan zo hard rond wat kan ik doen om ook wat beter rond te komen. negeer hem niet maar kijk eens met hem mee. en ja er zijn mensen heel gedreven en mensen die het doen voor de hobby. maar het wordt er veel gezelliger op en dan trek je meer
    mensen voor een klasse en dat is toch het doel.

    Racen en met fun

    groet Lex
     
  18. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Sommige mensen vinden dat de al 7 pagina’s tellende discussie, slechts enkel “aandachttrekkerij” is, gelukkig laat niet iedereen zich afschrikken en gaan nu publiekelijk, met wat al langer bekend is, maar voorheen niet bespreekbaar…als andere het er over hebben is het onrust zaaien, stemmingmakerij…hopelijk gaat er nu eindelijk bij sommige de ogen open, voor de “daadwerkelijke reglementaire problemen”…je kan alles verzinnen, maar uiteindelijk moeten de reglementen, “uitvoerbaar en te controleren” zijn…
     
  19. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.573
    Locatie:
    Lelystad
    Wederom niet om te bekritiseren, maar wat hebben wij Pro10 rijders dan een relaxte klasse.
    Ik rij ook graag TC en doe dit in de DTC maar tijdens NK ga ik voor Pro10
    Lekker simpel.
    Motor 10.5.
    Merk maakt niet uit als het maar een 10.5 ster motor is
    Gewicht(wat gecontroleerd word) 1250gram(correct me if i am wrong;) )
    Lipo 2S in welke configuratie mogelijk, mits het maar een hardcase is
    Banden Vrij qua merk en diameter, breedte weet ik niet zeker.
    Regelaar ook vrij
    Timing,boost en turbo....Go for it als je het onder controle kan houden:cool:
    FDR of in ons geval rollout, Vrij:D
    Kap is voor onze klasse de bekende Group C kappen en deze is dacht ik aan een max hoogte gebonden.
    Breedte van de auto max 235 en wielbasis tussen de 240 en 280MM
    Fun gehalte, mega groot ook al kan je zo als ik nog niet met de topper's mee komen.
    Who cares als je maar lol hebt, toch?
    Het is idd als je wat veranderd wilt zien dat je gewoon je voorstel in moet dienen en daar zal over gestemt worden en al dan niet worden aangenomen.
    Het is en blijft een mechanische sport(met electronica) waar altijd door de slimme mensen onder ons(het puntje huiswerk en testen) de grens opgezocht gaat worden.
    Dit is in elke sport zo, of je moet een echte set waterdichte regels hebben waar dan ook strikt naar gehandeld moet worden.
    Ook heb je rekening te houden met productie tolleranties wat bij de 1 in zijn voordeel werkt en bij de ander in zijn nadeel.
    Hoe je het ook wend of keert er zullen altijd verschillen zijn helaas.
    Wat idd een goed voorstel kan zijn maar dat zal dan ook door meerdere mensen moeten worden opgezet is de al eerder genoemde ""trukendoos" om de motoren optimaal te kunnen laten presteren.
    Mijn ervaring tijdens de NK's en DTC wedstrijden is dat er altijd wel iemand is die je tips en tricks kan en wil geven om toch net ffies wat beter rond te kunnen komen.
    Indien je dit niet durft te vragen zal je als je geen wizzkid bent altijd minder presteren in het begin totdat je over de nodige ervaring beschikt.
    Ondanks dat ik al wat jaren rond rij met model auto's leer ik er nog steeds bij:)
    Ook in dit topic staan weer wat tips die ik zeker kan gaan gebruiken volgend seizoen.

    mvg Roy
     
  20. Ron1

    Ron1

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Best
    Het is aan de organiserende club om de wedstrijd verloop naar behoren in te vullen. Met het organiseren van een NK neemt de club de verantwoordelijkheid. Dit houd in dat ZIJ verantwoordelijk zijn voor de invulling van de dag.
    Dit houd in dat zij op voorhand al een draaiboek dienen te hebben waarin staat wie wat doet. Op de ETS worden de auto`s 2 heats van te voeren gecontroleerd zodat er voldoende tijd overblijft. Ook een lijst met vooraf te controleren punten dient aanwezig te zijn. Is dit inderdaad allemaal niet aanwezig, loopt men achter de feiten aan. Men kan eventueel besluiten bij te weinig vrijwilligers om steekproefs gewijs te controleren, men weet niet van te voren of zijn of haar auto aan de beurt is om te controleren.
    De punten die gecontroleerd moeten worden, dat is nu het punt waar volgens mij deze thread om draait, mijns inziens is het om het niet te ingewikkeld te maken. Bij excessen op de baan ( zoals voorbeeld met Patrick) kan besloten worden om direkt na de run deze uitvoerig te controleren op onregelmatigheden,

    Ron
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina