Uitgebreid ombouwverslag Bruder schranklader

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door KlaasKamstra, 1 nov 2012.

  1. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ter introductie

    Hallo,

    Ik ben op dit deel van het forum nieuw, het varende gedeelte is mijn eigenlijke kernactiviteit qua modelbouw.
    Ik ben daar reeds te vinden met verschillende bouwverslagen.
    Toch zal ik een tweetal uitstapjes maken in de wereld van rijdende modelbouw. De bouwmachines, om precies te zijn.

    Allereerst wil ik een Bruder wielladertje RC maken.
    En later ga ik mij, samen met een kennis, wagen aan het (na- of om-) bouwen van een graafmachine.
    Waarschijnlijk een Cat 320D. (ja, die van Bruder)
    Hoewel de modellen van Liebherr ook erg mooi zijn.
    Deze keuze is van later zorg.
    First things first.


    De Caterpillar wiellader
    De ombouw van de Bruder wiellader.
    (Bobcat bekt lekkerder, maar dat is deze niet, ik heb mij laten vertellen dat Bobcat een merk opzichzelf is)

    Het uitgangsmateriaal:

    [​IMG]

    Ik heb het idee om, bij wijze van het betere na-apen, het apparaat te laten rijden door middel van vier mini servo's.

    [​IMG]

    Nu stuit ik op de eerste hindernis. Ik heb van horen zeggen dat ik geen snelheidsregelaars nodig heb als ik de elektronica in de servo's zou laten zitten.
    Nu is mijn kennis van electronica niet heel groot, als men zou zeggen dat ik leek ben op dat gebied is er maar weinig gelogen.
    Als jullie uitleg geven over hoe de dingen moeten, dan zal dit in Jip en Janneke taal uitgelegd moeten worden.
    Temeer omdat ik zou willen dat door middel van het volgen van dit verslag elke (béétje handige) persoon zo'n ombouw kan doen door de stapjes te volgen.
    Dit project dient voor mij (nu) en anderen (in de toekomst) om er van te leren en er uiteindelijk een grappig en goed werkend machientje aan over te houden.

    De vraag waar ik nu tegenaan loop is de volgende, hoe modificeer ik de servo's op dusdanige wijze dat ze door blijven draaien.
    De bedoeling is dat dit proportioneel gebeurt. Dus hoe harder ik aan de knuppel trek, hoe vlugger de servo gaat draaien.

    Is dit überhaupt mogelijk zonder externe snelheidsregelaars?
    Ik heb niet veel ruimte in dat kleine ding, dus ik hoop dat het voorgestelde mogelijk is.

    Vriendelijke groet,

    Klaas Kamstra.
     
  2. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Deze video legt het volgens mij wel redelijk goed uit, ander roept u maar :)

    Bij 2 min begint ie met het demonteren van de mini servo

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Het vervolg...

    Modificeren van de servo
    Ik heb precies nage-aapt wat er in de video werd gedaan.
    En het werkt ook nog.
    Alleen kreeg ik de weerstandjes niet in de behuizing geboetseerd zonder risico op schade.
    Ik maak ze dus (weliswaar goed geïsoleerd) vast aan de buitenkant van de behuizing.

    Tevens moet ik er wel even op letten dat ik een zender aanschaf waar ik flink mee kan trimmen om de servo's tot stilstand te manen.
    Ik heb ze even getest en het werkt verder formidabel.
    (afgezien van het feit dat ik met de zender van mijn schip amper kan trimmen)

    [​IMG]
    De aan elkaar gebakken weerstandjes

    [​IMG]
    Hier ligt de servo nog uit elkaar, alles is nu gedaan:
    De weestanden zijn op hun plek gesoldeerd en het beveiligingsnokje is van het laatste tandwiel gehaald.


    Demontage van de wiellader
    Dit is iets wat even rustig bekeken moet worden, kwam ik achter.
    Als je eerst even de tijd neemt om goed te kijken hoe alles in elkaar gestoken zit, is het uit elkaar halen ansich zo gedaan.

    Wat ik heb gedaan is met een zaklamp erbij alles goed bekijken.
    Pas wanneer ik wist hoe een onderdeel vast zat heb ik het los gewipt.

    Alles wat je nodig hebt is een klein plat schroevendraaiertje en een touwtje.
    "Wat deed je met een touwtje?" Zal menigeen zich afvragen?
    Wel, om de onderzijde (en dus de toegang tot de kooi/cabine en de wielen) te openen moet in de cabine helemaal voorin een lipje weggeduwd worden.
    Dit lipje is niet heel goed met een gereedschap te bereiken.
    Ik heb er een touwtje omheen geprutst en zo het lipje opgetrokken om de onderkant te bevrijden.
    Al met al ben ik met kijken plus demonteren op mijn gemakje een kwartier of drie bezig geweest.
    Nu deed ik zo kalm aan omdat het hobby is en ik niets zichtbaar wilde beschadigen.

    [​IMG]
    Hier ligt de bobcat in onderdelen uitgestald.

    En wat nu verder?

    Nu is het plan om eerst alle servo's in het onderstel te bouwen.
    Ik denk dat ik ze er in maak met boutjes en moertjes.
    Zo kan ik ze nog eens vervangen, mochten ze naar de baas gaan happen.
    Verder zal ik even kunststof schijfjes draaien om de wielen op de juiste breedte van elkaar op de servo's te kunnen monteren.
    Dat is voor voorlopig wel weer even genoeg werk.
    Als dit klaar is komt de hefservo aan bod, maar daarover later.

    Opmerkingen en tips hoor ik graag.

    Tot zover voor nu.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2012
  4. woujaco

    woujaco

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Bedum
    Mooi het is gelukt :)

    Ik moet wel even zeggen dat u er een mooi verslag van maakt, nette plaatje en een net, goed opgebouwde tekst. Erg duidelijk :)

    Er is/was een mooi topic waar ook een bobcat werd verbouwd, alleen de foto's doen het niet meer.... Namelijk deze: Rc Bobcat
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  5. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ja, nu is wel de vraag of de servo's dezelfde afwijking hebben,
    want ik gok dat twee rij-servo's per kant met een Y-verbinding op de ontvanger aangesloten moeten worden?
    Het is natuurlijk niet wenselijk dat het voorwiel stilstaat en het achterwiel draait.
    Mocht dit het geval zijn, hoe los ik dit op?

    Dank voor het compliment.:D

    Dit is er een aanvulling op, of misschien wel een vervanging daarvan.
    Ik wil echt een ombouw verslag voor dummies gaan schrijven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Weer een vervolg op het ombouwen van mijn schranklader...

    Inbouwen van servo's
    De servos heb ik ingebouwd in het casco van de machine.
    Dit werkje spreekt eigenlijk voor zichzelf:
    Zorgen dat de assen van de servo komen waar de originele assen zaten.
    Ik heb met een scherp mes de gaten er in gesneden en met een vijltje de boel afgewerkt.
    De servo's zijn van binnenuit gemonteerd, dit is omdat de wielen dan precies zo uitkomen als het hoort.
    Ze zijn met de meegeleverde schroefjes vast gezet.
    De gaten voor die schroefjes in de chassis heb ik met een hete naald gemaakt,
    zo hebben die schroefjes de juiste koers en tóch vlees om in te vreten.

    [​IMG]
    De servo's gemonteerd in het kale chassis.

    Voorbereiden van de wielen
    (Linker wiel op de foto.)
    Aan de wielen was enige verandering noodzakelijk, maar veel werk was het niet.
    De wielen hebben een soort busjes, die moesten even weg gedremeld worden.
    Het was even oppassen alles vlak te houden, anders gaan de wielen straks slingeren bij het rijden en dat ziet er onecht uit, natuurlijk.

    (Middelste wiel op de foto.)
    De busjes moest ik dus weg dremelen tot aan de "spantjes" in het wiel.
    Dieper gaan is niet nodig en is volgens mij niet goed vlak te houden.
    De servo's hebben meestal allerlei opzetstukjes mee geleverd, daar zit meestentijds ook een ronde tussen.
    Die heb ik gebruikt. Dit opzetstukje moest in het wiel gelijmd worden.

    (Rechter wiel op de foto.)
    Alles goed gegaan en geëindigd met een wiel dat montabel is op de servo en dan precies even ver uitstaat als het origineel.

    (Bovenste wiel op de foto.)
    Bijna vergeten een gaatje maken in de wieldop.
    Anders is het wiel niet op de servo te monteren omdat je niet bij het schroefje kunt.

    [​IMG]
    De wielen, in stappen van links naar rechts:
    1. Het originele wiel.
    2. Hier is het asbusje weggedremeld
    3. Eindresultaat met servobevestiging.
    (In het bovenste wiel is het montage gat zichtbaar)

    Problemen waar ik tegenaan loop.
    Wat ik al verwachtte: De motoren lopen niet geheel gelijk op.
    Ze hebben wel een moment dat ze samen stil staan, maar afhankelijk van de gekozen richting begint eentje iets eerder te lopen en loopt derhalve dus ook iets sneller.Kan ik dit nog bijstellen op een niet al te moeilijke wijze?
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2012
  7. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    Hallo ,
    daar ik ook geintresseert ben in dit projektje wil ik
    vragen of er nog updates zijn ,


    grtjes Fabiaan
     
  8. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ik ben nog niet erg opgeschoten met dit projectje. Ik hoop het binnenkort weer op te pakken.
     
  9. Steve Billast

    Steve Billast

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    382
    Hallo Klaas ,

    Jouw Bruder wiellader welke afmetingen heeft die ?
    Zou dat echter ook mogelijk zijn om de John Deere 320 wiellader ook om te bouwen tot een werkend model ?
    Dit John Deere model is wel zwaar wat bij Bruder misschien niet zo is .
    Waar ga jij alles verbergen wat betrefd servo's , batterij , zender en misschien ook nog verlichting er van ?
    Kan dat daar allemaal in ?


    Mvg,
    Steve .
     

Deel Deze Pagina