tamiya super hornet - grashopper 2 - vintage

Beste ,

op zolder vond ik 2 rc wagens van tamiya

de ene heeft een 380 motor , de ander een 540 motor ( johnson denk 26Turns)

Nicd Batterij is na 20jaar defect , regelaar is een mechanische regelaar.

De rc zender en 2 servo's zijn nog in nieuwstaat.

Wat is het beste om weer 1 auto rijklaar te krijgen ?

ik dacht aan volgende zaken :
https://www.conrad.be/ce/nl/product...k-72-V-3300-mAh-Stekkersysteem-Tamiya-stekker

https://www.conrad.be/ce/nl/product...otoren-type-540-serie-Brushedbr---72-74-V-Sta

https://www.conrad.be/ce/nl/product...minium-motorrondsel-1819-tanden-M0648dp-50355

https://www.conrad.be/ce/nl/product...240-V-50-60-Hz-lader-voor-NiCd-NiMH-accupacks

Dus 63euro zonder regelaar ,
is dit de moeite van bestellen of smijt je dit liever terug op zolder , en bestel je een r2r van vb 200euro ?
 
Let even op dat in deze auto's geen standaard 7.2v pakket gaat passen, die auto's waren nog voor 6 volt of een 6 volt model met een cell er bovenop voor 7.2 volt.
 
Grasshoppers zijn zeker nog rijdbaar, ik zou eerst kijken wat er nog werkt.
(hoe is de staat van de auto's zelf qua aandrijving en ophanging?)
Voorrang zou ikzelf geven aan nieuwe accu+lader, en een elektr. regelaar, bv een standaard teu-101bk die standaard in bouwkits geleverd wordt.
Een 8-turns motor lijkt mij te snel, misschien eerst weer proberen met wat er nu inzit, en indien te traag kan er nog altijd geupgrade worden, heb zelf eentje gehad met een 380 motortje, dus denk dat een standaard type-540 al meer dan voldoende is.
 
vintage rc auto's moet je altijd opknappen en mee gaan rijden bij mij thuis staat het ook vol met rc auto's als je toch geen zin heb om op te knappen wil ik het altijd wel van je over kopen

ps als je een goede accu wil neem een lipo accu kun je veel langer mee gaan rijden.
moet wel 7,2 volt zijn
 
vintage rc auto's moet je altijd opknappen en mee gaan rijden bij mij thuis staat het ook vol met rc auto's als je toch geen zin heb om op te knappen wil ik het altijd wel van je over kopen

ps als je een goede accu wil neem een lipo accu kun je veel langer mee gaan rijden.
moet wel 7,2 volt zijn


Dat wordt lastig, 2S Lipo is 7.4 volt, volgende stap is 3S en dan zit je al op 11,1 volt, plus een volle 2S lipo is zelfs 8.4 volt.

Let er ook op dat bij die oude auto's de accu's vaak als "stroombegrenzer" werkten en zorgden dat er minder hoge stromen gingen lopen. Bij Lipo ligt die grens een stuk hoger, en kunnen de accu's makkelijker leveren wat de motor vraagt, waardoor motor en regelaar warmer zullen worden, en de transmissie meer op zijn donder krijgt. En dat vinden die plastic tandwielen niet altijd even fijn...
 
heb een 540 motor en 18T tandwielen gekocht en een lowbudget accu
7.2V 1800mAh

Hij rijdt prima ,
echter mijn zender is toch niet goed , met volle nieuwe AAbatterijen in de zender , en volle 7.2V raceaccu , kan ik 10meter ver qua bereik.

Zender is acoms Ap27
reciever ar227fe
servo as11

Kan men dit zelf herstellen of nakijken ?
heb normaal goede electronica skills , en soldeertools

weldra een 1e youtube filmke online
 
Antenne in zender of bij ontvanger afgebroken? Of een slecht of ongeschikt kristal in zender en/of ontvanger? Is de motor ontstoord?
 
Antenne in zender of bij ontvanger afgebroken? Of een slecht of ongeschikt kristal in zender en/of ontvanger? Is de motor ontstoord?


nieuwe motor is met 2 kleine condensatortjes , dus vermoed niet dat de motor de oorzaak is.
zender heeft perfecte mooie antenne .

xtral , kan mss slecht contact hebben , ik doe de reciever eens open anders ..

edit , reciever en zender opengedaan , tja , veel is er niet op te zien ,
en aan die trimmers ga ik nu ook niet draaien , als ik niet weet waarvoor het dient.

hoeveel meter bereik heeft een 2.4Ghz zender?
 
Laatst bewerkt:
welke zender met failsafe koop ik best ?

mijn zender heb ik eens hersoldeert , ge weet nooit wat de warmte doet op de componenten , maar het is niet beter geworden ,
intussen getest , de auto was al na 11meter buiten bereik , en was voluit weg de wereld in.
na 100meter was de auto gevonden in 2stukken ( chassis gekraakt)
besluit --> zender en ontvanger moeten eruit .

edit :
de TL lamp test was okee , de tl lamp geeft licht als ik de zender ertegen houd.
kristal uit zender getest in zender => tl brand
kristal uit reciever getest in zender =>tl brand

Opmerking tijdens het testen vd zender en xtalllen is dat de xtallen verschillende waardes hebben.
vraag me niet hoe dat kan , 20j geleden werkt de zender tot 60m ver.
27,095 versus 26.640


dus de reciever zal het probleem zijn...



ga ook wat tunen zols op dit voorbeeld :

http://www.blackholesun.fr/RC_Grasshopper2_US.php
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het in de kristallen zoeken, die willen wel eens door ouderdom verlopen.

Niet dat je direct moet kopen maar een set uitwisselen met een ander is zo gedaan.
 
de body afgeschuurd , epoxyplaat onderaan ingebout om barsten in chassis te herstellen , en de weerstand iets lager gestoken , met erboven een mini ventiltor
ook een modificatie door een 3e veer in de achterkant te doen.

de veer is gebseerd op dit systeem : Grasshopper II @ Tamiya RC Classics & Moderns

foto5973.jpg
 
TIP : de reciever net opgeblazen door een kortsluiting te maken met de 5v out , omdat ik een universele schakelaar inbouwde.

reciever opengedaan , en de ingangspanning van 7.2V ging naar een component A2458 , deze vervangen door een 7805 , en reciever werkt weer.
pas op de pinout is niet gelijk !!!

intussen de kabels geisloreerd met tape , en de universele schakelaar werkt !!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top