Goedendag, ik ben van plan een quad te bouwen, heb al het één en ander aan research gedaan. Nu vind ik het altijd erg leuk om een beetje alternatief te bouwen, dus eigenlijk de grenzen opzoeken. nu wilde ik de quad asymmetrisch bouwen. Nu is de vraag natuurlijk: is dat überhaupt mogelijk, omdat alle quad/hex/octo-copters die ik tot nu toe heb gezien altijd 'symmetrisch' zijn. dus het zwaartepunt bij het midden. het lijkt me dat een quadboard dit corrigeert, dus twee props iets harder laat draaien? of heb ik dat verkeerd, en gaat het hele ding richting grond? hartelijk bedankt alvast Groet Arjan
Hier mijn minder symmetrische frames tot nu toe symetrie vliegt beter, maar assymetrisch kan ook goed vliegen zolang je zorgt dat de FC zoveel mogelijk bij CG geplaatst wordt en dat de achter en voor armen evenveel moment creeren bij yaw beweging. HT-FPV de bovenste frame heeft daar een verschil in waardoor yaw wel slechter is dan bij al mijn andere quads en moeilijker te tunen, maar zeker wel te doen.
Wat is bijvoorbeeld het effect van door voor en achter verschillende props te gebruiken ? Bv 9 en 10 inch of 8 en 9 inch props ?
Gebruik altijd hetzelfde props! Huidige systemen gaan ervan uit dat elke motor hetzelfde stuwkracht (of liftkracht, wat is het juiste woord?) levert. Eigenlijk zou ik ook wel willen dat je met verschillende props kunt gaan werken, waarom? Omdat zo'n systeem principe rekening kan houden met het leveren van verschillende stuw/liftkracht per motor, ook wanneer er één uitvalt. Het volgende stap is dat het controlbordje correct kan reageren wanneer één motor wegvalt. Een Quadcopter zou theoretisch op drie motoren moeten kunnen vliegen, een Hexa of of een Octa al helemaal.
een quadcopter kan nooit op drie motoren vliegen vanwege balanspunt met slechts 4 motoren. een hexa of octo kan dat wel, en dat gebeurd ook. zijn ook fc's die dat zo goed opvangen dat je er niks van merkt.
wel zou je een gecontroleerde crash kunnen doen met 3 motoren als de 4e van een quad ermee zou stoppen. een goede FC blijft proberen te corrigeren. je kan niet meer vliegen maar zal als een dwarrelend blad de lucht uit komen waar je weinig maar toch enige ruimte om te richten op een bepaalde landings plek. er zijn quads met andere props voor dan achter, juist om de reden die sokulum aanhaalt, een thrust verschil. V tail quads zijn dat. de achterste motoren staan in een V en de achterste props zijn meestal 1" kleiner dan de voorste.
@ Dutchcommando. Helaas gaat dat niet werken. Met een quadcopter zal hij gaan spinnen en steeds harder (terwijl hij vlot richting de grond gaat) en zal nooit stabiliseren. Je hebt minimaal 6 motoren nodig om er 1 uit te kunnen laten vallen. Wat betreft symmetrie, kunnen we iets specifieker zijn. een normale multicopter is symmetrisch over 2 assen. De voorbeelden die hier tot nu toe geweest zijn zijn ook gewoon symmetrisch alleen dan over 1 as. Bedoel je dit Arjan of wil je echt gek doen en onregelmatige afstand tussen ELKE motor ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het frame. En waarom zou je dit willen, buiten het experimenteer punt om
het gaat me inderdaad om symmetrie over 1 as, anders wordt het inderdaad niet mooi ook, bedankt allen !