starters vliegtuig

  • Topicstarter Topicstarter emertoerik
  • Startdatum Startdatum
de xtra is makkelijk mee te nemen, de onderdelen zijn makkelijk te vervangen. als t ding ook een beetje goed te trimmen is en ik me inhou meteen volgas te vliegen denk ik dat toch wel een mooi vliegtuig is om mee te beginnen.


en ik bedoel dit echt niet koppig ofzo.

een extra is van nature niet echt een stabiel toestel... vergeeft ook geen fouten... als je de eerste vluchten overleeft, dan is het eerder een wonder...

maar ey, de lamp is ook niet uitgevonden zonder een paar keer aan de stroom te plakken.

maar hier worden inderdaad mooie toestellen aangehaald, en die kan je het eerste half jaar of eerste jaar best leren kennen...
daarna kan je nog overschakelen naar een extra.

als je auto leert rijden kruip je ook niet meteen in een ferrari voor je weet hoe je moet sturen en schakelen! :)

best luisteren, dat bespaard je geld...
en je bent wel koppig, maar dat mag best! dat getuigd van een eigen wil :)

de keuze ligt bij jou :)
 
De ene extra is de andere niet. Je hebt natuurlijk de S en de L, schouder en laagdekker. Ik heb met 3 extra's gevlogen: de Nine Eagle, de Parkzone (bekende oranje kist) en de indoor E-flite UMX Extra. Alle 3 totaal anders. De Nine Eagles is onverwoestbaar en vliegt echt met 2 vingers in je neus, zolang het maar niet waait. De Parkzone moet je aardig voor kunnen sturen; snel en happig. De indoor is een kwestie van niks raken en uitslagen blijven maken om voor de lucht ipv de grond te kiezen.

Hier kan je een beetje zien wat de Nine Eagles doet:
rFLOoHtTHiI[/media] Eagles Xtra 300 - YouTube

Voor het geld gewoon erg leuk speelgoed, voor 100 euro kant en klaar. Koop je er voor een tientje 2 accu's bij en je kan dagen zoet zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt helemaal gelijk, jij vliegt al een half jaar en kan het weten. Wij die jaren vliegen en tientallen mensen op weg geholpen hebben snappen er niks van.

De vraag van TS was, wat is een goed beginnersdingetje. Lees het nog eens door wat daarop geantwoord is.
Zes ervaren mensen die zeggen dat het niet geschikt is, één beginner die het een prima ding vindt om mee te beginnen.

Mij maakt het niks uit - ik heb er zo al tientallen langs zien komen. De eerste vlucht wordt aangekondigd en daarna hoor je niks meer (waarschijnlijk door schaamte en teleurstelling dat het gelijk mis is gegaan). Weg 100 euro. Hardstikke jammer.
Ik ben benieuwd of we hier nog wat van gaan horen als het zo ver is - ik hoop het.

-edit- JXR, ik zie dat jij al jaren vloog toen je die Extra kocht. Dat zou je er even bij moeten zeggen. In ik zie ook dat je hem na 14 dagen weer weg hebt gedaan (wat je al na één dag besloten had). Dat zal toch ook een reden hebben gehad neem ik aan....?
 
Prima joh, doe jij alsof ik achterlijk ben, hou ik het gewoon bij het geven van mijn mening. Weleens gevlogen met de Nine Eagles? Weleens wat onhandigs mee gedaan? Ding heeft geen rolinstabiliteit, CG is standaard al prima en in deze gewichtsklasse icm snelheid heeft het NAAR MIJN MENING heel veel nodig voor het zich kapot vliegt.
 
Jouw mening, prima. Ik zeg niet dat je achterlijk bent en dat heb ik ook niet willen suggereren. Maar wel dat mijn mening en die van vele anderen anders is.

En ja, ik heb met heel wat van dat soort modelletjes gevlogen. En er zelf ook wat gehad, puur voor de lol - want leuk zijn ze echt wel. Als je kunt vliegen zijn het leuke dingen. Maar als je dat, zoals de topicstarter, nog NIET kunt zijn ze ernstig teleurstellend.
 
gezien de gekregen reacties zal ik mijn Xtra plannen bevriezen (en dat moet met dit weer niet moeilijk zijn) en mij eens verdiepen in de gegeven suggesties.

als er verder nog suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

iedereen mag zijn mening geven, maar hou alsjeblieft op met op mekaar te lopen fitten. als iemand iets oppert dat jou niet bevalt, pb mij dan maar en geef alleen aan waarom het niet klopt.
 
Okay, de Xtra buiten beschouwing gelaten: vliegen (leren wat links en rechts is in welk perspectief) doe je met een Silverlit en een beetje simmen. Daarna zal je een trainer moeten kopen, daarna een rolroertrainer en daarna mag je denken aan een schouderdekker, daarna laagdekker, daarna aerobatics, dan een slowflyer propjet, dan heel misschien een EDF en als je er dan nog zin in hebt een keer een 3D kist, zwever, etc. Daarnaast zal je vliegen bij een erkende club aan de kabel bij de instructeur. Ook moet je minimaal een 7 of 8 kanaals zender kopen, alles daaronder heb je niks aan, kom je meteen kanalen tekort mee. Vergeet niet dat je nooit met een imitatie ontvanger of Turnigy zal vliegen, daar gaan je kisten al kapot van voor ze in elkaar zitten. Reken op een euro'tje of 800 voordat je alles hebt zoals voorgeschreven en dan ieder jaar een nieuwe kist van een euro of 200.

Dit lijkt in het kort soms wel de mening hier op het forum. Ik onderschrijf dat modelvliegen ontzettend snel een aftaai hobby wordt als je gewoon maar gaat vliegen zonder ervaring en je meteen 100en euro's de vernieling in helpt, maar er is ook een middenweg. Die zit 'm mijn inziens vooral in geduld, proberen te snappen waar je mee bezig bent, voorbereiding (goed afstellen, aerodynamica snappen), de juiste situatie afwachten (weinig wind is altijd een aanrader bij het leren vliegen, geen laagstaande zon, geen grauwe lucht, voldoende ruimte opzoeken) en bij iets niet te kwetsbaars beginnen. Ik snap dat een grote hoogdekker makkelijker vliegt dan een 50cm Xtra, maar die grote houten hoogdekker heb je flink sleutelwerk aan als ie een keer neer gaat (hoop massa wat allemaal in 1 keer tot stilstand komt als je pech hebt) en dat schuimpje plak je zo weer in elkaar, als ie al kapot gaat bij een crash. Ook hebben de modellen van Nine Eagles hele mooie propsavers.

Hoe dan ook, iedereen zo z'n mening. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Misschien is de Xtra niet de beste kist om mee te leren vliegen, het is ook geen onmogelijk ding om mee te leren vliegen, dat is wat ik er van vind.

ps: emertoerik, is dat MR2-Erik?
 
@jxr, dit is dus precies wat ik bedoel. als je het niet eens bent met andermans mening pb mij dan gewoon, het forum is niet bedoelt om te bekvechten.
 
jongejonge wat een flauwekul. Een wat een kinderachtige reactie.
Ik heb mezelf wildvliegend leren vliegen, niet bij een club, maar wel met een daarvoor geschikt toestel. Een Robbe Cardinal van 250 euro RTF met baggerzender, borstelmotor en veel te zware accu. Daar heb ik 6 jaar plezier van gehad en als het goed is vliegt hij nu bij de volgende beginner.

Waarom die Extra niet handig is staat 100x beschreven en heeft niks te maken met geld of wat dan ook. Ik ga dat hier niet nog een keer herhalen. Voor 200 euro kun je zonder club, dure zender of wat dan ook prima leren vliegen.
 
oke ik zal duidelijk zijn.

ik zoek een stevig vliegtuig om mee te leren vliegen. geen bouwpakketen.


vliegtuigen binnen deze beschrijving mag iedereen noemen.

de eerst volgende die zijn of haar mening geeft en daarin een ander probeert uit te lokken rapporteer ik.
 
hallo,

Ik zal jou eventueel ook eens proberen te helpen ik heb 7 jaar geleden ook moeten leren vliegen, iedereen die ermee begint zal het wel wat moeilijk hebben, maar daarom helpen we elkaar.
Ik ben ook nog jong en zocht altijd achter goedkope spullen maar dit is soms niet altijd goed, soms is goedkoop zoals ze zeggen duurkoop.

Maar als je echt met vliegen wil beginnen kijk dan eventueel eens hier in 2dehands aangeboden of gewoon op internet. Ik heb via via in der tijd een kyosho calmato (vliegklaar) met zender, brandstof ,lader,... alles alles alles en dit voor 250 € dus als je goed zoekt kan je 2dehands wel een goed "starterspakket" kopen. nu heb ik mij overtlaats voor de fun en f3open wedstrijden een funcub aangeschaft, en werkelijk, dit is een machtig vliegtuigje, vliegt in alle wind en is ook stabiel en kan je gemakkelijk meenemen enzo.

nuja zoals anderen hier op het forum al vertelden, zijn er verschillende goede trainer vliegtuigjes. Maar direct zo'n 3D toestelletje aanschaffen kan je natuurlijk maar heb je meer kans op crashen en meer kosten enzo. Het is echt wel een pak moeilijker om met een 3D toestel te vliegen dan met een trainer, is veel gevoeliger, blijft uit zichzelf niet stabiel,... maar dit is dan weer mijn mening erover hé, er zijn mensen die het kunnen maar de ene persoon is er rapper mee weg dan de andere.


ik hoop dat je er iets aan hebt hé
 
Zoals de post hiervoor al zei: neem een kijkje op het2e hands forum.
Om je misschien even op weg te helpen:
Ik heb ze beide niet maar hoor veel over deze vliegtuigjes
-multiplex funcub
-multiplex easycub

Een calmato is ook een goed beginners vliegtuig !
Alleen brandstof wat misschien wat minder handig is..

Je zou kunnen kijken naar een Arf dit is een zaterdagje werk
En de handigheid moet toch komen omdat je eens in de zoveel tijd toch even wat moet repareren!

Succes !
 
ik heb een heleboel info gehad. ik zoek het allemaal op en laat nog weten wat ik doe.


iedereen die nog een vliegtuig weet (rtf, electro, 4kanaals en geen hout(onder de 250 euro) mag dat hier gerust posten.

iedereen die een mening over andermans mening heeft pb me, of houd hem voor je.
 
De Calmato is er ook als elektro-model, vliegt goed en kost net iets meer dan 100 euro (zonder elektronica maar wel met motor).
Maar persoonlijk blijft de Charter mijn favoriet, lekker stabiel, ook kant en klaar te koop zodat je niet hoeft te bouwen/plakken.
Bij heel veel clubs is dit de meestgebruikte trainer. Maar deze zijn wel van hout.
Wil je een goed vliegend kistje van Elapor dan is de Multiplex Easycub een heel goede keuze.
Koop alsjebleft geen onbekende (Taiwan) spullen of zo`n set waar alles al in zit (zender, lader, accu, vliegtuig).
Ga gewoon bij een club (niet een winkel! Want die willen alleen verkopen) in de buurt eens praten en vraag advies voordat je je portemonnee opentrekt. Soms kun je ook van een clublid een leuk/goed model overnemen.

Succes, Ron
 
Even afgezien van het feit dat @emertoerik nog heel wat te lezen heeft op dit interessante forum (er is zoveel voor beginners te lezen) en al heel veel tips heeft gehad, denk ik dat wanneer je alleen en serieus wilt leren modelvliegen met een vliegtuig dat uit de doos vliegt en niet meer dan zo'n 200 euro kost, de aanbevolen bixler of de EasyStar RR (inclusief zendertje) de beste keuze is.

Maar als je echt geld wilt besparen ga je (ook als je nog niet gelijk weet of je lid wilt worden) eens langs een clubavond bij een club bij jou uit de buurt. Zo'n avond kan je heel veel goede tips opleveren.
Succes!

Olaf
 
Heb er ook zat gezien die een EZstar of calmato niet in de lucht kunnen houden terwijl ze afgetrimt gewoon blijven vliegen.
Dus hangt ook veel van je feeling af.
Aan de andere kant bewijst het gelijk dat vliegen met een beginners model ook niet altijd vanzelf gaat. Laat staan met een model dat daar al helemaal niet voor bedoeld is.
Sommige van die foamies vliegen nog wel aardig maar enige ervaring of tenminste wat hulp is dan wel vereist.
 
de plannen worden sowieso opgeschort tot de zomer, dus voorlopig kan ik me mooi nog wat inlezen
 
Back
Top