Bouwprojectje Mono Hull

Discussie in 'Speedboten' gestart door neddy, 7 jan 2013.

  1. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Niet nieuwsgierige modelbouwer? Jammer ;-)
    De as is een Direkt-Flex 3239 Maxi en de motor een Robbe Roxxy Outrunner 5055/06

    De Wasabi ziet er uit als een leuk vervolg projectje. Ziet er uit als een leuk bootje.

    Over de totale kosten hebben we het inderdaad wel gehad. Ik heb mijn vrouw alvast naar de auto gestuurd voor dat de totaal som kwam. Het idee dat er een stuk minder gemodder is met brandstof spreekt mij wel aan. Overigens hoeft de boot absoluut geen 200km/h. Ik zie daar de lol niet van in en heb liever iets wat netjes en een beetje realistisch vaart. Overigens is het wel erg cool dat 200km/h + haalbaar is.
    Bedankt voor je reactie en de Wasabi is op het netvlies ;-)
     
  2. Montega

    Montega

    Lid geworden:
    11 apr 2004
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Omg Rotterdam
    Je hebt voor de romp van 1,40 een Robbe Roxxy Outrunner 5055/06?
    Ik denk niet dat dat hem gaat worden. Motor levert zover ik kan zien een 750 watt en dat is niet voldoende.
     
  3. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Huh bij 2BRo`s hebben ze je voor een boot van 140cm een electro motortje verkocht van maar 750wtt , heb je ze daar wel goed uitgelegd om wat voor een boot het gaat zeker qua lengte en totale gewicht straks .

    Deze motor kan max maar 5s lipo aan waardoor je maximaal onder belasting een toeren haalt van 13300 p/m en propjes van 45mm zal het maximale zijn wat deze motor leuk vind misschien nog wel kleiner.

    Je komt zeker 4000wtt continu te kort wil je normaal en kunnen varen rond de 80km/h met een bescheiden prop van 57mm een motor van rond de 700kv op 10s lipo.

    Flexas zal toch wel een 1/4"zijn toch ?
     
  4. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Ik had de boot meegenomen dus daar kan geen twijfel over bestaan. Flex as lijkt mij inderdaad wel 1/4". Nog niet gemeten.

    Doel is nooit geweest om echt hard te gaan. 80km/h is voor een 3 en 5 jarige echt te veel. Zolang het bakkie maar leuk in plane komt is het ok wat mij betreft.

    Ik ben erg benieuwd of het wat gaat worden. Als het weer een beetje normale temp. in mijn schuurtje ga ik er weer mee aan het werk.

    I'll keep you posted.

    Als iemand nog wat tips heeft voor de as doorvoer in de achtersteven van het bootje dan zou dat fijn zijn. Vooral het waterdicht maken en houden is vlgns mij een uitdaging.
     
  5. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Tja dan nog vindt ik dat de robbe motor te weinig power gaat leveren om de boot in plane te krijgen maar goed dat mag je dan zelf ondervinden.

    Ik wens je een behouden vaart.
     
  6. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Dank je. Tips zijn natuurlijk altijd welkom en ik heb zelf echt geen idee hoe iets dergelijks gaat performen in een dergelijke boot (or any boat) Ik ben nog uit het tijdperk van mechanische regelaars en koolborstels. Wellicht leest Peet dit nog en kan hij reageren. Anders zullen we het inderdaad gaan zien. Inschatting was dat de boot 30km/h op 2 x 3s parallel. Dat lijkt mij snel genoeg. Wordt het echt een teleurstelling dan wordt het weer een retourtje Bussum. Hopen dat de as dan wel voldoet maar daar ga ik vanuit. (basis voor alle fuckup's :)
     
  7. Montega

    Montega

    Lid geworden:
    11 apr 2004
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Omg Rotterdam
    Ik denk dat het een rookpluim wordt de eerste vaart.
    Zou je as dan niet waterdicht maken, door het water dat naar binnenkomt wordt dan tenminste alles gekoelt/geblust.


    Suc6
     
  8. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Wat zou er dan in rook opgaan? Controller, Motor, LiPo? Begrijp mij goed dat ik niet eigenwijs wil zijn. Sterker, ik vraag om advies, krijg dat en volg dat op met bovenstaand als resultaat. Nu heb ik alle vertrouwen in Peet maar iedereen kan een foutje maken. Dus ik hoor het graag als het 'probleem' groter is dan niet 80km/h gaan.

    Chrzz
     
  9. Montega

    Montega

    Lid geworden:
    11 apr 2004
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Omg Rotterdam
    De motor is erg licht, ik betwijfel of de romp uberhaupt in plane gaat.
    Zoals focused al hierboven vermelde zal je met een klein propje moeten gaan varen om alles heel te houden. Zo'n propje gaat nooit de waterverplaatsing leveren om een romp van 1,4m in plane te krijgen. Ga je groter proppen dan zal je de spullen overbelasten.

    Kortom, de setup gaat niet werken voor hetgeen jij wilt en zal alleen maar teleurstelling geven en/of je spullen gaan kapot wat dan weer onnodig geld kost.

    Ik denk dat je goedkoper uit bent (en langer vaar plezier) met een mooie 2e hands Zenoah260 of RCMK 26cc en die erin leggen. Ja brandstof, maar kan je langer varen, snelheid zal leuk zijn en kosten technisch denk ik leuker.
    Groot electro kost serieus geld.

    Gr, Remmie
     
  10. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Jongens, ik heb deze motor al meermaals toegepast in de grote vietnam Riva's, en zoals Ed al schreef t is niet de bedoeling dat dit als een kogel gaat varen...

    lange vaartijd met een redelijke snelheid is de bedoeling, en dat gaat echt wel lukken zo...

    Rompje is wel lang maar vrij smal...
     
  11. Montega

    Montega

    Lid geworden:
    11 apr 2004
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Omg Rotterdam
    Ben benieuwd...
     
  12. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Ik ook maar heb er vertrouwen in.
     
  13. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Voortgang

    Temperatuur in de shed en tijd hebben het weer even toegelaten iets uit te voeren. De as zit er nu in samen met de motor. Geen idee wat de torque gaat doen met mijn constructie maar volgens mij is het redelijk solide. Schuim op maat gemaakt zodat het boeltje iig niet naar de kelder gaat mocht het fout gaan. De romp ligt nu op te warmen samen met de lak. Later vandaag de binnenkant in de heldere lak zetten. Dan schuim en motor er weer in dan kan de deksel er op gelijmd worden. De motor kom ik nog wel bij na lijmen maar toch makkelijker wanneer het dek er nog niet op zit.
    Nog wel een vraagje voor de kenners, de as sluit niet helemaal aan. De combinatie motor-as en flex-as zijn blijkbaar 1-2 mm te lang waardoor de as niet helemaal aansluit.

    Is zo'n as in te korten en/of kan het geen kwaad dat er paar mm speling op zit (zie foto)?

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Neddy,

    Een flexas trekt samen onder last, dus moet de as een fractie speling hebben tussen de dogdrive en het achterlager.
    1-2 mm is teveel, dus moet je de flexas aan de motorzijde inkorten, óf een extra ringetje tussen achterlager en strut zetten zodat de speling kleiner wordt.

    Doel van de oefening is om de speling zó uit te mikken, dat onder last de stuwdruk van de prop op het achterlager komt en niet (door een te grote speling) op de motorlagers, want die zijn hier niet op berekend.

    Plak de sleuf in de motorflens af vóór het varen, dan vind je eventuele vet en water niet door je hele boot geslingerd...

    Groeten, Jan.
     
  15. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Heerlijk concreet Jan. Daar kan ik direct mee verder. Met het 'krimpen' van de as had ik echt geen rekening gehouden maar klinkt wel logisch. Ik gok op half mm'tje speling dan. Afplakken had ik ook al nooit aan gedacht dus bedankt dat je mij de harde les bespaart.

    Wanneer het dek er op zit, plamuur en verf droog is en de kap klaar is ga ik denk nog wel ff naar Bussum. Ik heb toch nog schroef, ESC en LiPo's nodig. Hopelijk daar de laatste tips.

    Kan ik de schroefas gewoon 1,5 mm afkorten zonder dat ik een bosje ijzerdraad over houdt?
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Neddy,

    Ten einde een bosje ijzerdraad te vermijden moet je het afkorten doen met een snijschijfje in de Dremel, waarbij je tegen de draairichting van de flexas in werkt.
    Op die manier voorkom je dat de snijschijf de afzonderlijke draden los werkt uit de as.

    Een strak tape'je om het deel waaraan je werkt is ook aan te bevelen.

    Nóg beter is het eind van de flexas vooraf te vertinnen, maar dan moet de boel goed schoon zijn en komt zoutzuur in het spel...
    Voor advies hierover moet je de brandstofboys hebben, want dat heb ik nog nooit bij de hand gehad.

    Als de as nog nieuw is, dan zul je met remmenreiniger als ontvetter ook een heel eind komen.

    Groeten, Jan.
     
  17. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Ik ga er mee aan de slag. Zojuist de binnenkant de blanke lak gezet. Morgen nog een keer en dan kan de boel er weer in. Vlgns mij heb ik nog wel zoutzuur en anders is wellicht de boel voldoende vertint om er een beetje af te vijlen of dremelen.
     
  18. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Bouwmarkt/soldeerbouten afd. :

    Resist-2 zilver-ZACHTsoldeer en S-39 voor RVS .

    Kan je met hete-lucht pistool of boven 't gasfornuis de flex-as vertinnen.

    Eerst de zwarte laag vd flex-as schuren.
     
  19. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Dankje Hendrix, ik zal kijken wat ik op voorraad heb. S39 sowieso maar ik denk ook wel zilver soldeer. Zo eens kijken of de lak er goed op zit.

    I'll keep you posted.
     
  20. neddy

    neddy

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Leiden
    Progress

    He mensen,
    eindelijk weer eens een temperatuurtje om wat te doen. Het dek zit er op en is afgeschuurd langs de zijkanten. Gat er in gemaakt om weer bij de apparatuur te kunnen komen en dit enigszins afgewerkt.
    Ik heb ook een poging gedaan om de as wat in te korten maar dat was nog geen succes. Tikje eigenwijs geweest en een beetje van de as proberen te vijlen. Omdat het maar om een mm ging dacht ik dat het wel zou lukken maar al snel liet 1 draadje los. Natuurlijk meteen gestopt en er is nog niet genoeg af. Ik zal dus alsnog moeten vertinnen en intapen.

    Donderdag in Dortmund Intermodelbouw een Dx6i gekocht om de boel aan te sturen. Mijn huidige zender blijkt 35 jaar oud te zijn. Toevallig stonden er vitrines met de oude modellen van Multiplex en mijn model is van 78. Een nieuwe kan dus geen kwaad en geeft ook de mogelijkheid tot master slave (moet ik nog wel eentje kopen :-( )

    Iemand nog advies voor de plaatsing van de twee roertjes? Moeten deze zover mogelijk in het water steken (zijn ongeveer 40 mm lang)? En gewoon recht of beide onder een hoek?

    Hier nog wat foto's:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina