Juiste instellingen profi home charger

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door letsch001, 14 jan 2013.

  1. letsch001

    letsch001

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Nijkerk
    Heren,

    Ik heb een loodaccu die geladen dient te worden.
    Het is een 6V-10Ah (HQ sealed rechargeable battery/BAT-LED-11)
    In het instellingenscherm heb ik de volgende instellingen gezet:
    3: CH0.5A
    CHM PB 03C 10.0A

    Die 0.5A is dat de laadstroom of is dat de capaciteit waarmee geladen wordt (0,5C)
    Die 0.5A, betekend dat dat er 0.5A per uur geladen wordt?
    Zijn dit juiste instellingen om deze accu binnen redelijke tijd te laden?

    Wie kan mij helder antwoord geven op bovenstaande vragen?
    Wie kan mij helder uitleg geven over de laadfactor "C" en waar ik die gegevens invoer in de PHC?

    Alvast dank voor de reacties?

    Met vriendelijke groet,

    Bart
     
  2. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
  3. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Instellingen zijn goed. Laadstroom misschien een beetje laag. Bij loodaccu's wordt meestal 0,1xC aangehouden. Staat meestal op de Accu wat de max. laadstroom is of zoek op typenummer naar een pdf op internet. In jouw geval 0,1 x 10 Ah = 1 A

    Daarmee is denk ik ook het C-verhaal uitgelegd

    C voer je in het laatste veld van het display volgens onderstaande tabel. Zie handleiding

    http://bigbokserver.free.fr/profihomechargerfr.pdf

    Ah: Akkukapazität
    0,1 bis 20 Ah mit unterschiedlichen Schrittweiten:
    0,1...1,0 Ah = Schrittweite 0,1 Ah
    1,0...5,0 Ah = Schrittweite 0,5 Ah
    6,0...20 Ah = Schrittweite 1,0 A

    Bei Zwischenwerten, den nächst höheren Wert einstellen.

    Bert



     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    A = ampère, (meet)eenheid van elektrische stroom:
    Zie ook
    wikipedia...Elektrische_stroom
    wikipedia...Ampère
    Nee, het per uur hoort er niet achter, je laadt met 0,5A, punt.
    1A = 6.000.000.000.000.000.000 elektronen per seconde, tel maar na.
    Capaciteit wordt uitgedrukt/gemeten in Ah = Ampérehour = Ampèreuur, Ampère gedurende een uur (niet!: Ampère per uur).
    wikipedia...Elektron
    wikipedia...Oplaadbare_batterij
    Specifieke (ontl)laadstroom, gerelateerd aan accu-capaciteit. Een 1C 10Ah accu kan 10A leveren, een 15C 10Ah accu mag 150A leveren, een 0,5C 20Ah accu mag/kan 10A leveren. C is afhankelijk van accu-materiaal en -technologie, niet van de vorm, spanning of capaciteit.
    C en meer accu-begrippen uitgelegd in de LiPo faq, permanent vastgepind bovenaan in het Accu & laad techniek subforum:
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
    Blader/lees deze twee ook eens door, goed voor levensduur van je lood-accu's.
    Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om.

    Ook handig, deze pagina met verwijzingen naar elektrische begrippen, om snel wat uitleg te vinden:
    wikipedia...Categorie:Elektriciteit
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2013
  5. letsch001

    letsch001

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Nijkerk
    Allemaal hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide reacties.
    Als ik weer vragen heb weet ik jullie te vinden.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vergeten, de forumtipjes:
    • Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
    • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
  7. letsch001

    letsch001

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Nijkerk
    instellingen profi home charger

    bedankt voor de tip Ron, heb het aangepast.

    tevens nieuwe vraag.
    heb een accupak voor een auto van mijn zoon al lange tijd niet geladen.
    het is een NH 7,2V 3600mAh accu.
    op de profi home charger staat een regeneratie programma ter beschikking.
    ik heb deze voor het herstel van de accu gebruikt.
    in het instellingen scherm heb ik de volgende gegevens ingegeven
    3 C:Ah/5 DC0.3A
    D/C NH 06C 3.5Ah

    na verloop van tijd stond er in het werkscherm
    3: D/C 9.45V +0.7A
    350M50S 4073mAh

    3 vragen:
    1. de instelling Ah/5 in het instellingen scherm is standaard en kan ik niet wijzigen. wat betekend dit? (regeneratie programma laadt volgens het boekje C/5, is dat hetzelfde?)
    2. Wat betekend dat C/5 bij een accu van 3600mAh?
    3. hoe kan het dat er na verloop van tijd op het werkscherm staat dat er méér mAh geladen is (4073mAh) dan dat er volgens de accu ingaat (3600mAh). ik dacht in eerste instantie dat dit te maken had met de instellingen die ik had ingegeven bij het laden van het eerst pack. had vanwege de capaciteit van de accu de "eerst hogere mogelijkheid" gekozen, zijnde 4.0Ah. toen ook bij het tweede pack er méér geladen werd dan erin zou moeten kunnen, ondanks dat ik hier de capaciteit van de accu op 3.5Ah heb ingesteld, heb ik de lading gestopt en vond ik het raadzamer eerst hier te informeren.


    wederom alvast weer bedankt voor de antwoorden.

    groet Bart
     
  8. letsch001

    letsch001

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Nijkerk
    Ben benieuwd of er nog iemand even kan reageren op bovenstaande bericht.
    alvast dank!
     
  9. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Oke, het staat in de manual maar ik zal het toelichten.

    1. Bij regeneratie gaat de lader automatisch de laadstroom begrenzen tot 1/5 van de capaciteit. De capaciteit moet je wel handmatig opgeven. In jouw geval heb je daar 3,5Ah voor opgegeven. Je laadstroom zal dan ook max 0,7A bedragen. Het is dus hetzelfde als C/5.
    2. Zie hierboven. 1/5 van de capaciteit.
    3. Voorzichtigheid is niet erg, beter dan zomaar wat proberen. Maar in jouw geval is er niets aan de hand. Sterker nog, wees blij want dit betekent dat de accu nog in redelijke staat is. Bij het laden gaat er altijd meer in dan je eruit kunt halen. Denk aan verliezen bij het laden en er is hierdoor simpelweg meer nodig om de accu vol te krijgen. De lader weet niet wat de capaciteit van jouw accu is. Deze geef je dus handmatig op. Als jij een lagere waarde op geeft dan is het enige wat daar van invloed op is de laadstroom. De lader gaat op dat moment uit van een laadstroom van 1/5 keer je capaciteit. Hierdoor kun je de laadstroom dus beïnvloeden. Zie het als dat ik je een emmer geef van 12 liter en ik zeg dat hij ongeveer 10 liter inhoud heeft. Als jij hem gaat vullen en je komt er achter dat er meer in gaat dan ik heb aangegeven is dat ongeveer gelijk aan de situatie met je accu. De accu kan deze capaciteit hebben maar ook wat meer of wat minder. Als je dezelfde emmer gaat vullen met een tuinslang met flinke druk dan zal je dus ook meer moeten toevoeren omdat je verliezen hebt (spetteren uit de emmer).

    Om de status van je display uit te leggen:

    3 C:Ah/5 DC0.3A
    D/C NH 06C 3.5Ah

    Je ziet hier de instellingen van je lader.
    Hier staat niets meer dan:
    3: je hebt de accu aan de derde laadpunten aangesloten
    C:Ah/5: Charge capaciteit gedeeld door 5
    DC0.3A: Hij gaat ontladen (DisCharge)met een Ontlaadstroom van 0.3A
    D/C: Dit is het regeneratieprogramma
    NH: Type accu, in dit geval heb je de correctie Nikkel Metal Hydride opgegeven
    06C: 6 cellen (de lader kan tot max 16 cellen van dit type gaan)
    3,5Ah: dit is je opgegeven capaciteit. Bij een accu van 3600 is dit prima maar een standje hoger kan ook. Dit komt niet heel nauw want heeft alleen invloed op je laadstroom. De lader gaat gewoon door tot je accu vol is, hij detecteerd dit automatisch (Delta piek afslag)

    na verloop van tijd stond er in het werkscherm
    3: D/C 9.45V +0.7A
    350M50S 4073mAh

    3: Wederom het derde laadstation
    D/C: Discharge/Charge (maar nu charge omdat de laadstroom positief is 0,7A)
    9.45V: Actuele spanning van je accu
    +0.7A: Hij is aan het laden met een laadstroom van 0.7A. Dit klopt ook met de capaciteit gedeeld door 5. (3,5/5=0,7)
    350M50S: verstreken tijd van dit programma 350 minuten en 50 seconden
    4073mAh: Lading tijdens deze laadcyclus wat de lader in de accu heeft gestopt inclusief verliezen. Accu zal dus bijna vol geweest zijn.

    Volgens mij zo antwoord op al je vragen.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Noch lader, noch accu-chemie hebben een rendement/efficiëntie van 100%, er zijn altijd verliezen. Vandaar het plasje elektronen onder lader en accu :D

    Nieuwe NiMH accu's altijd eerst paar keer langzaam laden om de accu te formeren (formatteren doe je met harde schijf).
    Meer NiXX info, 'verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

    • Modelbouw FAQ's - MBF
      -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      -> De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs)
    • PK-Racing - akku laden info
     
  11. letsch001

    letsch001

    Lid geworden:
    30 dec 2005
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Nijkerk
    Burp en Ron, wederom bedankt voor jullie reaktie.
    @Burp, erg duidelijk. Dank daarvoor!
     

Deel Deze Pagina