Straat Denemarken

Deel 27

Dag 273 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 4 tot en met 6 in deel 27:
full



17e bouwafbeelding bij deel 27:
full

Baboordzijde; de nieuwe manier van aanbrengen en verlijmen bevalt redelijk goed. Het aandrukken van de plankjes dient nog te worden versneld als het kan, want als er 1m lengte aangebracht wordt duurt het te lang voor de lijm. Het is tevens een trial voor de 2e laag beplanking, dan blijven er geen gaatjes achter wanneer er geen pinnen worden gebruikt.


18e bouwafbeelding bij deel 27:
full

Overzicht van de stappen 4 tot en met 6 aan stuurboord.


Wordt overmorgen vervolgd met: Handelingen uit voorzorg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Soms kijkt Bouwer nog wel eens terug naar vroege afbeeldingen; zoals deze van lang geleden op 1 mei 2012.

full



Nieuwsdelen: Vandaag komt deel 71 uit in de UK. Dat is dan 50.71% van de 140 delen.
Besteld zijn de delen 68 tot en met 73 bij C-man, dus nog even wachten. Na deel 65 is er ook nog steeds niets meer geleverd om de hull af te maken! Wie weet, morgen een verrassing van Hachette? Bouwer is te weten gekomen dat de bijgesloten materialen voor het schip sterk afhankelijk zijn van de toelevering door allerlei bedrijven. Met andere woorden: Zij besteden het uit aan de goedkoopste leverancier en kijken niet naar een logische bouwvolgorde. “Zo moet u dat nu ook weer niet zien!” En komt er nog een Nederlandse ronde? “Is niets over te zeggen”. En een abo voor Bouwer vanaf deel 75 dan? No way! Nou ja, zo werd dat niet gezegd.


Wordt morgen vervolgd met: Handelingen uit voorzorg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 71

Vandaag kwam deel 71 uit.

Bijgesloten heeft Hachette een aantal houten onderdeeltjes die bovenop deeltjes uit deel 15 komen!
Daar zitten welgeteld 56 delen tussen!
Maar toch is Bouwer er wel blij mee, want die deeltjes uit deel 15 kwamen uit eigen fabriek.
Dus kan er nu, pardon, over 3 weken gekeken worden en gecontroleerd wat de kwaliteit van de deeltjes uit eigen fabriek is.
Uit misschien wel overbodige voorzorg waren die deeltjes uit deel 15 nog steeds niet in de opbouw van het schip verwerkt. Voornamelijk om de onervarenheid en de onduidelijkheid in de instructies.


Afbeelding van de inhoud van deel 71:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 27

Dag 275 na de start van de bouw op 18 april 2012


Handelingen uit voorzorg:

Vandaag deel 27, stap 7. Hierin wordt een plankje van 248mm lang geplaatst. Maar toch wordt er, uit voorzorg, maar een klein stukje van de lengte van 248mm geplaats, omdat nog niet duidelijk is wat Hachette op dit gedeelte van het schip van plan is! Daar zijn zo te zien op een Engels forum al de nodige fouten mee gemaakt.


Stap 7 in deel 27:
full


Het bovenste plankje!


19e bouwafbeelding bij deel 27:
full

Aan stuur- en bakboord is een kort stukje plank bevestigd, zodat er nu ook eindelijk verder gegaan kan worden met de ‘bulwark pieces’ uit deel 29 en 30.


Wordt overmorgen vervolgd met: 2e laag beplanking uit deel 29f - 34.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29f - 34: 2e laag beplanking

Dag 277 na de start van de bouw op 18 april 2012


Het verhaal bij deel 29f tot en met deel 34:
Opnieuw een hoofdstuk toegevoegd: Deel 29f. Waarom? Deel 30 lag 28 maart 2012 in Engeland in de tijdschriftenwinkel. En aan de hand van de gegevens in dit deel en de niet geringe bijdrage van T-man, werd deel 29 zelf gefabriceerd zoals u eigenlijk al weet (het gehele onderdeel werd uit 3 plankjes van 300x5x1mm gefabriceerd!). Maar Bouwer benoemt dit nog maar eens even, want die medewerking uit Engeland was een prachtige samenwerking.

Er wordt voorlopig toch weer vanaf gezien om die 2 ‘bulwark pieces’ uit deel 29 en 30, te plaatsen en/of vast te lijmen. Voor de zoveelste keer een eigen bouwvolgorde gevolgd, want Hachette vertikt het om de werkzaamheden aan de romp in ieder geval tot na deel 70 uit te stellen voor zover als nu bekend is! Vandaar: De 2e beplanking begint en de beplankingsvolgorde zal niet gaan volgens de instructies uit het tijdschrift. Het gaat op Bouwers wijze enigszins gerelateerd aan een Engelse bouwer die erg goed bezig is met zijn HMS Hood.


Afbeelding van deel 30:
full



Afbeelding van deel 31:
full



Afbeelding van deel 32:
full



Afbeelding van deel 33: Was niet meer op de laptop te vinden!

Het verhaal bij de delen 31 tot en met 33:
Deze delen van circa €12,50 zijn niet aangekocht in het Verenigd Koninkrijk. T-man gaf via de mail de bouwinstructies, van deze 3 delen. De plankjes werden gekocht in een modelbouwwinkel te Putten. Na het afrekenen met T-man was er een leuke kostenbesparing van €20 voor Bouwer.


Afbeelding van deel 34:
full



Het verhaal bij deel 34:
Zat in een aangekocht pakket van 3 delen en was 9 dagen onderweg met Royal Mail en Postnl.
Dit deel was nog zo’n dieptepunt in het bestel- en aankoop beleid! De inhoud bestond alleen maar uit plankjes lindehout van 248x5x1mm. En toch laten komen uit Engeland? Ongelooflijk, €12.48 betaald en terwijl die plankjes bij de modelbouwwinkel in Nederland maar €6,00 kosten! Let toch eens op Bouwer! Is dit nu eindelijk de laatste maal dat dit voorvalt? Daar tegenover was het een enorme geruststelling dat de continuïteit van het verkrijgen van de verdere afleveringen er helemaal in zat vanaf deel 34 en nu al goed gaat tot en met deel 67.


Nota bene: De delen 68 t/m 71 liggen al gereed voor verzending!


Wordt morgen vervolgd met: De 2e laag beplanking in deel 29f - 34.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29f - 34: 2e laag beplanking

Dag 278 na de start van de bouw op 18 april 2012


Genoeg over al die verschenen delen met hun verhaal. Start van de 2e laag beplanking. Als proef eerst aan stuurboord bovenaan, waar de extra bewapening begint, een baan van circa 3cm glad geschuurd; was binnen 10 minuten gedaan {schuurpapier van grit 80 (net niet te ruw en ook niet te fijn!)}. Het zorgvuldig beplanken van de eerste laag heeft zijn voordeel opgebracht. Dat worden gelukkig geen urenlange sessies van schuren.


1e bouwafbeelding bij deel 29f - 34:
full

In die ‘lip’ een plankje van 1000x5x1.5mm gelegd en vast gepind met de oude bevestigings methode.
Dat is een goed hulpmiddel om het eerste plankje van 1m lengte vast te lijmen, want dan kan dat er tegenaan worden gedrukt en ligt het direct op de juiste hoogte!


2e bouwafbeelding bij deel 29f - 34:
full

Hulpplankje met het eerst aan te brengen plankje al bijna op zijn plaats.


3e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34:
full

Hulpplankje reeds verwijderd en de 15 drukpunten nog aanwezig tijdens het drogen van de lijm.


4e en 5e bouwafbeelding bij deel 29f – 34:
full


full

Het eerste plankje van 1000x5x1mm ligt er vastgelijmd in. Is overigens goed gelukt maar wel met de nodige problemen om het goed op zijn plaats te krijgen. Die 15 drukpunten waren er wel een paar te veel om het rustig te kunnen aanbrengen. In ieder geval heeft het plankje nu geen gaatjes meer, doordat de oude aanbrengmethode niet is toegepast, maar die overigens wel makkelijker was. Nog maar eens even ervaren hoe het met het 2e plankje van 1m lengte gaat en dan bedenken hoe het verder moet; met of zonder gaatjes.

Nota bene: Plankjes zijn nu 1mm dik!


Wordt overmorgen vervolgd met: De 2e laag beplanking in deel 29f - 34.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29f - 34: 2e laag beplanking

Dag 280na de start van de bouw op 18 april 2012


6e en 7e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full


full

2e plankje aangebracht; ging sneller dan het eerste plankje, mede doordat het 1e plankje daarboven al was bevestigd. Het verspringen van de plankjes ten opzichte van de eerste laag brengt nog minder oneffenheid met zich mee! En in de 2e laag gaan de plankjes ook onderling verspringen, wat ook beter is om een mooi lopend oppervlak te krijgen; tenminste dat is een veronderstelling van Bouwers korte ervaring op modelbouwgebied!


8e bouwafbeelding bij deel:29f – 34
full

Bij elk plankje wordt er aan één zijde rondom een schuin strookje afgesneden om een betere aansluiting te krijgen met het plankje waar het tegenaan komt te liggen, zo komt er tussen de plankjes onderling meer lijm te zitten en passen ze onderling ook beter daar er minder weerstand zal zijn van kleine onregelmatigheden, zoals lijmresten van het vorige plankje bijvoorbeeld en het plankje is nog beter in vorm te drukken op de 1e laag plankjes!
Werkt ook een stukje prettiger zo, met dit ideetje en Bouwer krijgt steeds meer zin in die 2e laag beplanken van het schip.


9e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Toch overgestapt op plankjes van 50cm lengte (de eerste 2 waren van 1m lengte). Die lengte van 50cm is toch iets makkelijker om te verlijmen, want het kost nogal wat tijd om 1m lengte in één keer goed neer te leggen! Bouwer is zeer waarschijnlijk een beetje te precies! En met de kromming aan het achterschip in aantocht is die keuze wel aanbevelenswaardig. Plankje 3, 4 en 5 zitten er nu ook op verlijmd.

Nu naar bakboord, anders komt er misschien teveel spanning aan stuurboord! Eerst stuurboord helemaal beplanken is een beetje riskant i.v.m. kromtrekken.


Wordt morgen vervolgd met: Nieuwsdelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29f - 34: 2e laag beplanking

Dag 284 na de start van de bouw op 18 april 2012


10e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Zoals te zien is aan de bovenkant is het eerste plankje maar 2.5mm breed, om niet telkens op de naden van de eerste laag terecht te komen. Nu worden die naden mooi overlapt! Afgestapt van de lengtes van 1m en daarna 0.5m! Er wordt nu gewerkt met plankjes van 0.333m lengte; dat is toch beter in de hand te houden bij het verlijmingsproces!
[FONT=&quot]Let niet op het smalle schuine stukje aan de bovenkant van de afbeelding, dat zit daar (op eigen initiatief) als ondersteuning voor de nog aan te brengen ‘bulwark pieces’. Maar het is nog niet zeker dat het daar nodig is als onderliggend hout.[/FONT]


11e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Oeps, nadat het vast gelijmd zat kwam dat te voorschijn!




12e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Toch snel verholpen, die 1.5mm lengte er tussen; ging alles maar zo makkelijk.


13e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Al aardig op weg met de 2e laag.


Wordt overmorgen vervolgd met: Beetje pronken met de geschuurde romp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29f - 34: 2e laag beplanking

Dag 286 na de start van de bouw op 18 april 2012


Toch eerst nog even een beetje pronken met de geschuurde romp. En er zijn echt niet de mooiste stukjes van de romp uitgezocht! Na een uur schuren was het wel genoeg en kon er verder gegaan worden met de 2e laag.


14e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Bakboord voorschip.


15e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Bakboord midscheeps.


16e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Bakboord achterschip.


Wordt overmorgen vervolgd met: Verder op weg met de 2e laag plankjes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 73

Morgen verschijnt deel 73 in het Verenigd Koninkrijk aan de overkant van de Noordzee.
Hopelijk zit daar weer iets bij om de romp van het schip te completeren.
Deel 72 heeft er zo te lezen op Engelse sites niet toe bijgedragen om duidelijk te maken hoe en wat te handelen met de laatste plankjes.
Kortom, er is nog veel onzekerheid over hoe de beplanking op sommige plaatsen definitief wordt. Het is namelijk op de afbeeldingen in deel 72 niet goed te zien geweest. Velen hebben al de nodige fouten gemaakt door er maar een eigen weg mee in te slaan.
Bouwer is benieuwd en wacht het verschijnen van deel 73 af om hopelijk dan weer verder te kunnen met het afronden van de 2e laag beplanking.
Komt ook mooi uit want met het verschijnen van deel 73 worden de delen 68 t/m 73 naar Nederland verstuurt.
 
Deel 29f - 34: 2e laag beplanking

Dag 288 na de start van de bouw op 18 april 2012


17e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Uit de losse hand wat voorbocht gegeven zodat het plankje, helemaal aan het achterschip, beter te verlijmen zal zijn.


18e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

En even later zit het plankje er goed verlijmd op; makkelijk met die postbodedame haar elastieken.


19e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Gaat nu echt vlijtig en vlug, maar dan gebeurt dit nog een keer!
Let toch op man, in je enthousiasme!

Nota bene: Zal toch geen 3x gebeuren? Ja, is nog een keer gebeurd maar dat was echt te wijten aan die vermoeide ogen van de griepperiode.


Wordt overmorgen vervolgd met: Tussendoortje; andere bezigheden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 73

Dag 289 na de start van de bouw op 18 april 2012


Ook het verschijnen van deel 73 heeft weer de nodige commotie in Engeland voortgebracht, maar Bouwer ziet niet in wat er nu eigenlijk mis is met het afronden van de hull, afgezien van dat dit wel erg lang duurt; al 73 delen lang. Voor zover het te beoordelen is aan de geplaatste afbeeldingen op het Engelse forum is er niets aan de hand, het is zoals te verwachten was en het ziet er helemaal niet slecht uit. Maar misschien ziet Bouwer het als niet al te ervaren modelbouwer verkeerd en is er wel iets aan de hand. Maar om Hachette/Amati nu al te beschuldigen van: ze maken er een puinhoop van. Dat gaat toch iets te ver!


Afbeelding van de inhoud van deel 73:
full



Afbeelding van de stappen 4 t/m 6:
full



Afbeelding van de stappen 7 t/m 9:
full



Wordt morgen vervolgd met: Tussendoortje; andere bezigheden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 29g

Dag 290 na de start van de bouw op 18 april 2012


De 2e laag beplanking ligt tijdelijk even stil!

Hoofdstuk 29g. Nog een nieuw hoofdstuk toegevoegd! Deze keer is het voor een standaard aan te maken voor het schip. Waarom? Gezien de standaard die er bij de Bismarck geleverd werd, heeft Bouwer geen al te hoge verwachtingen van het door Hachette te leveren exemplaar. Een mooi voorbeeld kwam ooit eens langs en dat moet hem dan maar worden. Ineens was er onverwachts een buitenkansje! De bouwvakman kwam gisteren langs voor een klus. En het eerste wat die beste man doet is zijn afkortzaagbank uitstallen. Juist, bij de modelbouwer gaat ogenblikkelijk de bel rinkelen in de bovenkamer; “man daar kun je mooi haaks mee afkorten! En na enig overleg is de afspraak daar: “Zolang ik niet op dat ‘ding’ werk kun jij hem gebruiken.” In de schuur/garage ligt het stuk merbau (prachtige houtsoort!) van 3m lengte al te wachten en laat zich gewillig op de afkortzaagbank bewerken.


1e bouwafbeelding bij deel 29g:
full

Stuk merbau voor het onderblad, van 60x11.5x3.5cm afgezaagd.


2e bouwafbeelding bij deel 29g:
full

16 blokjes, van 11.5x3.5x2.2cm, voor de ‘liggers’ afgezaagd.


3e bouwafbeelding bij deel 29g:
full

1 blokje van 11.5x3.5x2.2cm.


4e bouwafbeelding bij deel 29g:
full

Alle 16 op het onderblad.


5e bouwafbeelding bij deel 29g:
full

Even voor het gezicht.

Dat is wel een beetje al te grof, wat afmetingen betreft:
- Het onderblad van 3.5cm dikte zou wel 1cm af kunnen;
- een verzet zagen langs de bovenrand is misschien ook wel een optie;
- voor wat betreft de blokjes zal de hoogte van 3.5cm ook wel terug kunnen naar 2cm;
- en de blokjes dienen ook niet, overal onder het schip, even lang te zijn;
- bovendien kunnen er ook nog een nader te bepalen aantal blokjes tussenuit;
- even een dag of 2 laten bezinken en dan is het bovenstaande misschien het proberen waard.


Wordt morgen vervolgd met: Nog een tussendoortje met nog weer andere bezigheden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 55

Dag 291 na de start van de bouw op 18 april 2012


Het verhaal bij deel 55:
Dit deel verscheen op 19 september 2012 en werd gelijktijdig bij Bouwer thuis bezorgd met de delen 54, 56, 57, 58 en 59. Dat was een geleverd pakket met 6 delen en dat leverde een directe besparing op van bijna €4 per deel ten opzichte van de vorige zending van 3 delen tegelijk. Dat gebeurt nooit meer; 3 delen laten verzenden! Bovendien was dit deel, net als het volgende deel 56 niet echt nodig maar, zoals gewoonlijk was de modelbouwer weer eens te laat en werd de bestelling niet geannuleerd. Dan was het nog weer circa €18 goedkoper geweest als het in samenwerking met T-man was gedaan, maar zijn PM werd te laat gelezen. Bovendien dient de goede verstandhouding met C-man ook in stand te worden gehouden, want de leveringen gaan nog steeds fantastisch. Houden zo C-man!


Afbeelding van deel 55:
full


Afbeelding van de inhoud van deel 55:
full

Barbettes (geschutbank/kanonbank/geschuttoren volgens een woordenboek!)



1e bouwafbeelding bij deel 55:
full

Het is de bedoeling om in plaats van de geleverde ronde geperste barbette deeltjes een exemplaar uit één stuk te maken van een stuk plastic PVC-buis. Dan valt er ook niets extra te plamuren tussen al die lagen en op zich is het wel een leuke bezigheid om zelf te maken. Bouwer neust nog al eens in een afvalbak van een bouwlocatie en daarin lag dit stukje PVC-buis met een diameter van 50mm met een lengte van 150mm en dat is de juiste maat voor dit projectje.
Nota bene:
Geplukt vanaf een Engels forum!


Wordt morgen vervolgd met: De fabricage van de 2 barbettes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 55

Dag 292 na de start van de bouw op 18 april 2012


2e bouwafbeelding bij deel 55:
full

De ‘machinale bewerking’ op de ‘draaibank’.
Staat tussen haakjes, want dit is natuurlijk een a-professionele fabriek.
Zou zeker geen slecht idee zijn als de modelbouwer ergens in den lande bij een bedrijfje terecht kon waar hij zomaar even een uurtje aan een kleine hobbydraaibank kon staan tegen een vergoeding. Bouwer herinnert zich dit nog uit lang vervlogen tijden, toen ze bij de KM in Den Helder een grote hobbyruimte hadden met allerlei machines die in de avonduren gebruikt konden worden. Men kon er bijna zijn hele huis mee (ver)bouwen, zoveel machinale bewerkingen konden daar worden uitgevoerd. En daar is dan ook veel gebruik van gemaakt!


3e bouwafbeelding bij deel 55:
full

En de eerste barbette (hoogte 23mm) is gefabriceerd met: ‘Draaibank’/ Stanleymes/ zoetvijl/ (vlak) schuurpapier (grit 40, grit 100, 180 en daarna grit 220). Houten deksel er op gemaakt, met een 6mm gat in het midden en voor het zicht ook nog even de bijpassende 15” toren er op. Barbette is nu gereed voor verdere afbouw.


4e bouwafbeelding bij deel 55:
full

De 2e barbette (hoogte 6mm, kan ook door naar de verdere afbouw.


Wordt overmorgen vervolgd met: Deel 56.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 56

Dag 294 na de start van de bouw op 18 april 2012


Afbeelding van deel 56:
full



Afbeelding van de inhoud van deel 56:

full


1e bouwafbeelding bij deel 56:
full

Beide barbettes gefabriceerd; 1x 8mm- en 1x 25mm hoog.


2e bouwafbeelding bij deel 56:
full

Rond houten plaatje, van 5mm dikte, voor de 2e barbette, van deel 55, uitgezaagd en er in geplaatst.


3e bouwafbeelding bij deel 56:
full

Alle 4 de barbettes gereed voor verdere bewerking.


4e bouwafbeelding bij deel 56:
full

Een overzichtje na de arbeid.


Wordt de dag na overmorgen vervolgd met: Deel 41.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Barbettes

Bouwer,

Om die barbettes heen komt toch nog wel een laag messing, net als bij de Bismarck?
 
Reactie

Bouwer,

Om die barbettes heen komt toch nog wel een laag messing, net als bij de Bismarck?
LeoS,
Op één van de barbettes komt wel een ladder en ook nog een soort fitting zoals je kunt zien op de afbeelding.
Van die andere barbettes weet ik het eigenlijk niet, want daar heb ik nog niet naar gekeken.

full


Ik zit namelijk met het feit dat het verfspuiten voor de deur staat (ook voor de hull) en ik heb nog geen air-brush setje gekocht en dat verfspuiten heb ik nog nooit gedaan, vandaar dat ik daar een beetje tegenaan zit te hikken.

En plamuren, zou dat ook met een soort spuitplamuur kunnen als dat op 2 verschillende materialen kan, want als ik die barbettes aan de bovenzijde moet vlakken met plamuur dan heb ik wel met plastic buis en dat ronde houten plaatje te maken. Ik kan mij herinneren dat er op het Bismarckforum of een ander forum wel eens over spuitplamuur van een een grote bouwmarkt (Pr) is gesproken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spuitplamuur

Spuitplamuur heb ik op de Bismarck gebruikt. Je kunt er geen gaten mee vullen ofzo, maar wel houtnerven met wat dunne laagjes wegwerken. Ik had een bus grijs en een bus wit. Die gebruikte ik om en om, zodat ik na elke laag en schuren de hoogte- en dieptepunten kon zien.
 
Spuitplamuur

Spuitplamuur heb ik op de Bismarck gebruikt. Je kunt er geen gaten mee vullen ofzo, maar wel houtnerven met wat dunne laagjes wegwerken. Ik had een bus grijs en een bus wit. Die gebruikte ik om en om, zodat ik na elke laag en schuren de hoogte- en dieptepunten kon zien.
LeoS,
Bedankt voor je reactie, dus als ik het goed begrijp: dunne laagjes tegelijk totdat alles gevuld is. Dat van die 2 kleuren is ook een fantastisch idee, nogmaals bedankt.
 
Back
Top