Cutlass 45 van Global quality kits.

Beton

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Heeft iemand ervaring met onderstaand model?
Ik heb hem gebouwd maar nog onbespannen staan.
Ergens een keer meegekregen.

full


full


full


Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zal hem gewoon afmaken.
Echt een leuk en apart ding.
Zorg wel dat het CG goed ligt, want dat is bij een vliegende vleugel wel belangrijk.
Ho heb nog effe gegoogled en dit gevonden:
cutlass-45-a

En een filmpje met niet zo heel goed eind resultaat:
[media=youtube]i-GZucCg4NI[/media]

Een liefheber:
Xc79687.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
Ik heb even alle Cutlassen (Cutlasses?) van het forum bij elkaar geraapt.

Jawel maar er wordt specifiek gevraagd of iemand ervaring heeft met dat model, van dat merk.
Ik had er ook al een link ingezet naar een topic op dit geweldige forum, heb je ook nog een keer genoemd.
En eigenlijk is mijn conclusie dat de ervaringen met deze kist niet echt helemaal super zijn.
Is het ja niet zo?
 
Er was een reden waarom dit model niet echt sucsesvol vloog
Een vliegende vleugol werkt beter met duw aandrijving
Kijk maar naar alle andere sucsesvole vliegende vleugols
neem horton

Aan te raden is
Het model om te bouwen naar EDF
meer schaal en minder problemen

SUCSES
 
Bedankt voor jullie reacties.
Het filmpje bewijst in elk geval dat het kan vliegen maar geeft ook aan dat het zwaartepunt en de uitslagen heel belangrijk zijn.
Ik heb van een oude set vleugels met peilstelling in het verre verleden een keer een vliegende vleugel gemaakt met een OS max 40 FSR voorop en deze vloog erg goed.
Het moet dus kunnen.
Voor mijn gevoel zou een motor voor beter moeten zijn alleen is het zwaartepunt vaak een probleem.
Ook met dit model is dat het geval.
Een mogelijkheid is om er een elektro motor op te zetten dan kunnen de accu's voor het zwaartepunt naar achteren.
Ik zal alleen dan wel het geluid, vet en stank missen.

Jan
 
hallo,
bofkont!!:D
heb ik ook gehad,en de kleine.
ze haddden toedertijd 2 uitvoeringen,deze en een voor een .10 motor.
vlieg de cuttlass met een nitromotor,blijft het gewicht en de vleugelbelasting binnen de perken.
de global dozen zijn uit de 90er jaren,de firma q te p importeerde deze dozen,geloof ik.
goed vliegende modellen,mits aan de specs gehouden op de tek.
de cuttlass vliegt als een speer!!:D
vlieg je van gras??
zorg voor veel vaart in de start,rustig lostrekken,niet teveel up.
een model als dit,overtrekt moeilijk,maar laat eerst de neus zakken,dus gang is alles.;)
bij de landing niet teveel uitmelken,de neus zakt,en je kist zit in de grond,voor dat je er erg in hebt!!:(
ik probeer eerst de minimum snelheid op hoogte uit,voor het gevoel.
zorg dat je motor goed staat afgesteld!!het zweeft niet echt.
wat zet je erop? kan perfect met een .46fx.als een kogel!!:grin:
erg leuk de kist weer eens te zien!!
ik heb er altijd veel lol mee gehad,en het is zeker een niet alledaags model!!
succes!!
groet,Paul.
 
Paul,

Bedankt voor je reactie. Dat geeft de burger moed!
Ik heb nog een OS max 46 SF. Ook nog wel een FX trouwens. De SF past er zo in. Ik denkt dat de vorige eigenaar een dergelijke motor had.
Had je de tank trouwens voorin? Of had je een kleine voorin en een hoofdtank op het zwaartepunt?
Hoe kwam je uit met het zwaartepunt?
Had je de "flaps" die aan de binnenzijde van de kielvlakken zitten ook gebruikt?
Ik hoor het graag.

Jan
 
hallo,Jan.

de sf kan prima.
ik had de tank voorin.
het zwaartepunt kwam overeen met de tekening,heb je die erbij??
de flaps zaten er wel in,maar ik heb ze niet gebruikt.
ik vloog toen op een betonbaan.daar had ik ze niet nodig.
ook had ik een zender met max 4 kanalen.erg lang geleden dus.
blijft een apart model.
groet,Paul.
 
Ik ben toevallig net bezig om mijn oude Cutlass om te bouwen naar elektro. De kist heeft na de nodige (letterlijk) opstartproblemen van gras door een te slappe neuspoot succesvol gevlogen met een Webra speed 50, maar ligt al een aantal jaren stof te happen.

De Cutlass kan best langzaam, maar dan met wat gas erop en de neus licht omhoog, maar pas dan op met bochten als de tank nog vol is en dus het zwaartepunt in de voorste stand. Als je dan te langzaam een bocht inzet zakt de kist als een baksteen en heeft ook met vol vermogen veel meters hoogte nodig om op te vangen. Verder onkritisch en vliegt als een speer.

Ik knijp het een beetje voor de eerstvolgende landingen vanwege de korte aanvliegroute op mijn huidige vlieglocatie (MVC Gilze Rijen), wat ook een reden is voor de ombouw naar elektro. ik heb straks wat meer vermogen (1250 Watt) bij ongeveer hetzelfde gewicht (3300 - 3400 gram) en geen risico dat de motor afslaat op een kritiek moment.

Bijkomend voordeel is dat het zwaartepunt optimaal blijft liggen gedurende de gehele vlucht, wat een aantal problemen voorkomt. Gebruik overigens niet het zwaartepunt op de tekening, maar de positie die op het bijlageblad is vermeld (ik meen 20 tot 21 inch vanaf achterzijde van de spinner). Verder naar achteren heeft als gevolg dat je slechts 1 vlucht gaat maken!

Veel succes en plezier,
Guido
 
Bedankt voor jullie nuttige info en tips.
Leuk om andere ervaringen te horen.
Als ik weer een keer tijd en meer ruimte heb ga ik het zeker proberen.

Jan
 
Back
Top