Schultze en Graupner Falliet

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door silva916, 17 feb 2013.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee het meest Toyota.......

    Inderdaad benieuwd wat Jan z'n informatie is.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  2. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Brutus,

    Even ter illustratie mijn beeld van de werkelijkheid: ik neem mijn aankoop beslissing op de volgende basis; 1. prijs, 2. beschikbaarheid en 3. chinese makelij is niet perse alleen maar slecht, het kan tegenwoordig net zo goed of zelfs beter zijn dan nederlandse producten.

    Denk even aan binnenvaartschepen, nachtzichtapparatuur en wellicht komt onze nieuwe onderzeebootgeneratie ook uit China, want in Nederland hebben we gewoon de apparatuur en de knowhow er niet meer voor.

    groet,
    Paul
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is waar, (ze maken zeer complete degelijke stroomaggregaten) maar dan heb je dezelfde prijs als in Nederland.
    Daar kiezen de meeste modelbouwers niet voor, die gaan voor goedkoop.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het zal niemand ontgaan zijn dat ik Graupner een warm hart toedraag dus ik baal er stevig van maar...is wat er nu gebeurt niet volkomen normaal in een liberaal/kapitalistisch systeem....? (ik ben bepaald geen econoom, ik kan er wel helemaal naast zitten)
     
  5. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    431
    Locatie:
    Uithuizermeeden
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is nieuws van 2 maanden geleden...er is afgelopen week nog het één en ander met Graupner gebeurd hoor.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    2012年12月18日 - 2:02 uhr
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb NOOIT beweerd dat chinese makelijk per sé slecht is.... wat ik wel beweer, is dat de verhouding prijs/kwaliteit oneerlijk hoog is, door de volkomen andere omstandigheden.

    Waar het (binnenvaart)schepen en andere nautische zaken aangaat, verzoek ik je, gevoeglijk je mond te houden als je niet weet waar je het over hebt....
    Dat is mischien heel cru gezegd, maar ga maar eens op zoek naar de ex werknemers van de recentelijk ter ziele gegane Rederij North Sea Tankers (en dan met name de machinisten) en vraag dan nog maar eens of Chinezen goede schepen kunnen bouwen....

    De zeeschepen van Chinese werven zijn letterlijk LEVENSGEVAARLIJK om op te werken (installaties die niet aan regels voldoen, systemen die niet werken), de binnenvaartschepen zijn niet sterk genoeg gebouwd (knikken, scheuren), etc etc....
    Ik zit zelf in de Scheepvaart, mijn broer en veel mensen die ik persoonlijk ken hebben bij bovengenoemde rederij gevaren en het is gewoon bijna misdadig, dat deze schepen na het wapperen van wat bankbiljetten opeens "aan alle eisen voldoen".

    En inderdaad.... we hebben er in NL eigenlijk de Know-How niet meer voor....
    En een van de kernen van mijn betoog is: "HOE ZOU DAT NU KOMEN????"
    Dat komt, omdat WIJ (de westerse consument) zo verzot op lage prijzen zijn, dat wij onze eigen kennis (de OORSPRONG van onze welvaart!!!!!) verkopen, nee, verkwanselen, en eens dat verkocht is, kan iemand anders daar zijn voordeel mee doen, vallen wij stil en anaf dat moment sterft de kennis bij ons langzaam uit.... En daarmee sterft dus langzaam de oorsprong van onze welvaart ook.

    En dat proces is onomkeerbaar!!!!!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... en het zou ook geen enkel probleem zijn, als de Chinese bedrijven ongeveer bij benadering eenzelfde speelveld hadden....

    Maar dat hebben ze niet.... China is nog steeds op communistische leest geschoeid, en dat houd in dat ze toch wat anders omgaan met mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieumaatregelen etc etc.....

    En dus, in een liberaal kapitalistisch systeem, waarbij alle spelers hetzelfde systeem volgen zou het geen enkel probleem moeten zijn, want waar Graupner sterft staat weer iets anders op....

    Dit is echter geen spelletje monopoly met voor iedereen gelijke regels, dit is een spelletje monopoly waar één speler altijd "verlaat de gevangenis zonder betalen" trekt, en verder volledig volgens zijn eigen regels speelt waar de rest allemaal strenge regeltjes moeten volgen....

    Groet, Bert
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Ah, daar betalen ze dus al die Audi's en vakanties van...
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.933
    Locatie:
    Salland
    Oké, hier een stukje ervaring "van over de grens".
    In mijn civiele baan ben ik veiligheidskundige. Jawel, zo'n "Arbogoeroe".
    Daarnaast ben ik reserve-militair. In die laatste functie ben ik een aantal keren uitgezonden naar het buitenland. En heb ik diverse fabrieken van binnen mogen bekijken. Als ik alleen maar op mijn vakgebied kijk, lopen de rillingen me nog over de rug. Open machines, nergens afgeschermd of zelfs met de meest elementaire veiligheidsvoorzieningen. Werkdagen van 12 uur. Verwarming van de werkplek? :rolling: Airco? :rolling::rolling: Sanitair? Poepen en pissen doe je maar in je eigen tijd. Flexwerken? Ja, dat dan weer wel: als jij je niet flexibel inzet (oftewel werkt wanneer de baas dat wil) kun je het hek aan de buitenkant bekijken. Voor jou 10 andere sukkels...
    In financieel opzicht:Afdracht van belasting door het bedrijf? Lamenielaggu... Afdracht van steekpenningen, ja dat wel.

    Kijk, op die manier kan zelfs ik goedkoop produceren...
     
  12. dirkske

    dirkske

    Lid geworden:
    18 feb 2006
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Aarschot
    +1

    Ik wil wel nuanceren, in die zin dat ik een dozenschuiver ook passeer. Maar iemand met een, op z'n minst gedeeltelijk, eigen product, da's iets anders. Als ik een schuimpje koop is het MPX, ook m'n zender best tevreden over...
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.086
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik denk dat iedereen gelijk heeft. Er worden goede valide argumenten gebruikt. Maar ik denk ook dat het een ontwikkeling is die niet te stoppen is.

    Als je als bedrijf enig bestaansrecht wilt hebben, moet je zorgen voor producten met een eigen identiteit, geproduceerd in een lage lonenland, en met een reële marge in de verkoop zetten. De klanten kennen immers steeds beter de werkelijke inkoopwaarde van producten, omdat ze zelf ook zakendoen met het verre oosten.

    Kijk gewoon eens goed wat Staufenbiel doet. Zeer zeer zeer succesvol bedrijf, omdat men producten met eigen identiteit (Dymond) voor een scherpe prijs doorverkoopt. Robbe doet goede zaken met de roxxy regelaars, puur vanwege een goede prijs-prestatie verhouding. De klant weet: dit koop ik in China goedkoper, maar dan loop ik wel het risico op lange levertijden, invoerheffingen, en moeilijkheden met garantie. Dan is de geringe meerprijs van Staufenbiel zeer acceptabel!!

    Graupner heeft te lang vast willen houden aan de oude structuur van groothandelaar. Hoe meer de tussenhandelaar/winkelier besteld, des te lager de prijs. Men had misschien beter de stap kunnen nemen om een aantal grote eigen filialen in Duitsland te openen, en de prijzen fors te verlagen. Op zich netjes dat Graupner de winkeliers (en modelbouwers) niet in de steek heeft gelaten, maar ik denk dat het nu hun einde betekend.
     
  14. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Drachten
    Ik denk wel dat je gelijk hebt Prop-er.

    Die hele discussie had je 10 jaar eerder moeten voeren.
    Toen waren er ook in Nederland nog succesvolle bedrijven.
    Zo langzamerhand verdwijnt er steeds meer, zie dat ook bij mijn eigen firma.
    Afgelopen 5 jaar grote verdwijning van banen bij deze firma uit Nederland.

    Nu komt volgens mij heel veel uit China, is dit eerlijk?
    Vast niet, maar wel de werkelijkheid.
    En daar zijn ook veel bedrijven bij die nu in China produceren die dit eerst in Europa deden.
    Misschien komt het wel doordat bij bedrijven tegenwoordig alles af hangt van de aandeelhouders en de bonussen.
    Vroeger waren er wel directeur/eigenaren die wel veel deden voor de werkgelegenheid en binnen bepaalde grenzen ook erg om hun personeel dachten.
    Zo'n man als bijvoorbeeld Frits Philips
     
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zit dit alles met verbazing (en een zak chips en colaatje) te lezen.
    Veel mensen denken dat Chinezen kopieren en geen know how hebben.
    Nog meer mensen denken dat de werknemers het slecht hebben en voor een hongerloontje werken.
    Ook zie ik dat men denkt dat nog steeds een communistisch land is.

    Ik ben vaak in China...
    Er zijn 2 soorten China, Hong Kong / Shenzen, daar wordt vrijwel alle electronica ontwikkeld en gebouwd die wij gebruiken.
    En dan het achterland.
    Dat is echt nog het oude traditionele China.
    Ik heb in Shenzhen een tijdje in een fabriek mogen rondlopen.
    Een fabriek waar regelaars gebouwd worden en ook 1 waar noodstroomsystemen gebouwd worden die dan voor veel geld verkocht worden als europees product.
    In beide fabrieken is het tip top in orde en menig europees bedrijf kan daar nog wat van leren.
    Veiligheid, werkomstandigheden, salaris (wonen in HongKong is stukken duurder dan in bijvoorbeeld Amsterdam) maar ook een sociaal stelsel, scholing en eten, dat is daar allemaal normaal.
    Ik ben jaren geleden in 2 fabrieken in de USA geweest (Tekin en Novak).
    Nou.. als we het dan over derde wereld taferelen en slechte werkomstandigheden hebben dan moet je daar gaan kijken, slavendrijvers!

    Voordat je commentaar gaat leveren over de omstandigheden in China zou je niet de info van de TV moeten halen maar daar gewoon eens gaan kijken.
    Bij alle bedrijven ben je na afspraak van harte welkom.

    GJ
     
  16. dirkske

    dirkske

    Lid geworden:
    18 feb 2006
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Aarschot
    Een Chinese Volvo :(
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Tja, dan zal ik wel weer toevallig net dat éne stukje China hebben getroffen waar de omstandigheden wel zo waren als je vaak op TV ziet (en toevallig ook dat éne stukje van Mexico, Saudi Arabie, Filipijnen...)
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je doet vast geen zaken met China, dan is je blik ook anders. :p

    We zijn hier gewoon te laat met dingen regelen.
    (daar zijn we goed in in NL)
     
  19. geert57

    geert57

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    137
    Locatie:
    diepenbeek
    graupner

    heb in het verleden ook dingen bij graupner gekocht en de meeste zijn nog steeds in mijn bezit.
    de laatste jaren vond ik echter dat er bij graupner een tekort was aan orginaliteit en dat ze van modelbouw afstand namen:veel rtr.
    Elk jaar schuim ik de modelbouwbeurzen in duitsland af (op zich al een hobby)
    wat me daar opviel is de onvriendelijkheid van het graupnerpersoneel en dit vertaalde zich ook aan het aantal standbezoekers.
    Bij Graupner 2 a 3 bezoekers terwijl bij het immer zeer vriendelijke robbe/futaba peroneel aanschuiven was om een blik te kunnen werpen op de nieuwigheden.
    Persoonlijk vind ik dit alles weer heeeeel jammer,er gaan weer een aantal jobs verloren
    zucht

    gr geert
     
  20. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Arjan, je zit er niet naast, dit is volkomen normaal (en ik ben wel econoom).
    En ik verbaas me, net als GJVO, over wat hier zoal geschreven wordt (excuus aan Prop-er; ik had mijn tekst al gemaakt; is voor een deel "dubbel").

    We hebben het hier over uitschakelingstendenzen (van de tussen- en/of detailhandel) en dat is niet iets van vandaag of gisteren.
    Wat is de ontwikkeling hier: de markt is steeds transparanter geworden door de komst van de moderne communicatiemiddelen. Dit is de realiteit. Je kunt besluiten niet direct in een lage lonen land als China te kopen zoals sommigen in deze draad hebben aangegeven. OK, je helpt de Europese handel daar een beetje mee, maar de realiteit blijft.
    Een tweede belangrijke factor in het Europese speelveld is, wederom door de toegenomen transparantie, de opkomst van een aantal zeer grote modelbouwwinkeliers die je verzendhuizen zou kunnen noemen (Lindinger, Schweighofer, Staufenbiel etc.). Zij hebben een belangrijk deel van de markt naar zich toegetrokken en kopen een groot stuk van hun assortiment direct bij de producent in. Dat stuk loopt dus niet meer door de traditionele Europese groot- en detailhandel.
    Ik heb vanwege optredende uitschakelingstendenzen beroepsmatig meermaals groothandelsondernemingen moeten reorganiseren. Het gaat dan om een uiterst moeizaam proces van omvormen van een sterk verkoopgerichte organisatie naar een organisatie met nadruk op marketing en logistieke processen. De grote Europese modelbouwfirma’s (“inkooporganisaties”, zoals GJ ze in post 26 terecht noemt) moeten op zo efficient mogelijke wijze “dozen schuiven” en daarnaast, om een concurrentieel voordeel te hebben, hoogkwalitatieve artikelen ontwikkelen bij uitbestede produktie. En als je deze omvorming niet snel of onvolledig doorvoert (een paar jaar geleden ontsloeg Graupner al ruim een kwart van haar personeel), dan krijg je een probleem. Het is vaak ook een kwestie van kultuur in de onderneming die maar moeilijk kan worden omgevormd. Een zekere mate van arrogantie was Graupner in het verleden niet vreemd. Er waren tijden waarin je als winkelier blij mocht zijn om artikelen van Graupner te mogen verkopen.

    Spijtig is dat Graupner bij de ontwikkeling van Hott eigenlijk voorbeeldig heeft geacteerd. Het (zeer goede) concept ontwikkeld in Europa; de technische ontwikkeling in Korea; de productie in China. Communicatie met de eindgebruiker via RC-Network perfect.
    Maar door de ontwikkelingskosten en verliezen uit het verleden aangekomen op 13 miljoen schuld bij een omzetniveau van 25 miljoen, zie daar maar eens uit te komen. De conclusie is kennelijk snel getrokken dat dat niet kan.

    Laten we voor alle betrokkenen (personeel, winkeliers en klanten) hopen dat er nog een voortbestaan komt.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2013

Deel Deze Pagina