Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
De laatste stand van zaken, het grote schuurwerk van de romp is gedaan. Er moet nog wel kleine putjes gevuld worden, maar dat komt nog. De volgende stap is het verlijmen van het voorste stuk van de bovenbouw en het wegwerken van de naad. Ook gaan de schoorstenen er definitief op, zodat ik deze al plamurende kan laten overgaan in de rest van de romp. Ook al begonnen aan de brug vleugel, maar heb zo’n gevoel dat het een lastig klusje kan worden.
De romp is inderdaad gestroomlijnd, toen ik met de stofkwast het schuurstof weg veegde draaide aan de spitse achterzijde allemaal stofringetjes van de romp net als in een windtunneltest. Was een grappig gezicht.
Ziet er prachtig uit en schitterend dat windtunneleffect met het schuurstof.
De brug zal inderdaad een leuke klus worden kun je t.z.t. daar wat detailfoto's van laten zien?
Weer een stapje verder… Het is echt een model van improviseren en “gokken” geworden. Vergeleken met foto’s van het echte model vond ik dat mijn model een beetje te mager was. Heb nu aan weerszijden 4 mm erbij gewerkt. Het resultaat oogt voller en ook wat beter. De schoorstenen zijn nu definitief verlijmd en de achterste schoorsteen loopt nu naadloos in de romp over. Aangezien zo’n organische vorm erg lastig is om vorm vastheid te krijgen zet ik na iedere schuurbeurt de deklijnen met een potloodje op de romp. Zo zie je of de vorm gladjes verloopt en of beide zijden gelijk aan vorm zijn en waar wat bijgewerkt of afgeschuurd moet worden. Uiteindelijk is dit ook een goede methode om de ramen en reddingsbootluiken te bepalen.
Andy, ik zal proberen om de brugbouw in foto’s te verklaren, maar het zal toch wat lastiger worden dan bij mijn “normale” techniek van modelbouwen. De basis zoals ik die nu heb bestaat uit 2 identieke plaatjes met de outline van de hele brug vleugel. Het bovenste plaatje heb ik de ronde vorm van het toekomstige kompasdek uitgespaard. Deze 2 plaatjes zijn met een kartonnetje van 4mm dikte er tussen op elkaar gelijmd. Dit is eigenlijk het enige dat ik echt kan laten zien. De volgende stap is de vleugel voorzien van een laagje plamuur en deze opschuren in de gewenste vorm. Niet echt een techniek, maar meer beeldhouwden op gevoel en inzicht (net als de rest van het schip) Dan komt er op de plek voor de schoorsteen een beultje van 4 mm dikte waarop/in de vleugel naadloos verwerkt word.
Weer terug van weg geweest…heb niet stil gezeten qua modelbouw, maar waren het meer SciFi en vliegtuig modellen. Dus hoog tijd dat ik de streamliner maar eens uit de “ijskast” haal.
De afgelopen avonden stonden in het teken van plamuren en schuren. Met zo’n vorm is het van belang dat ieder deukje en bobbeltje glad geschuurd wordt, als je gestroomlijnde druppel vormen niet goed krijgt sla je plank volledig mis. Maar de romp (op wat kleine putjes na) is zo goed als glad. Nu zitten er nog putty vlekken op maar ik heb al eens het hele model in witte grondverf gezet en dat zag er goed uit.
Het enige grote modelleer werk zit in het brug huis. Heb in de tussentijd op Flikr nog een paar foto’s van het originele museum model weten te vinden dat in Texas staat. Geen super kwaliteit maar goed genoeg om een beter beeld van de vleugelbrug te krijgen. de achterzijde van het brug huis loopt vloeiend over in de opbouw en schoorsteen, voor dat ik met de plamuur aan de slag ga heb ik van laagjes karton trapsgewijs de vorm gemaakt. Zo hoef ik niet veel te plamuren en blijft de globale vorm constant.
Eerste laag plamuur achter de brug is aangebracht, nachtje laten drogen, schuren en weer een laag aanbrengen morgen. Wel handig, gebruik een plamuur op waterbasis en kreeg net het idee om deze dus met water te verdunnen. Nu kan ik met een kwastje een mooie ronde overgang “schilderen” van brugvleugels naar romp.