De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. DennisTheMenace

    DennisTheMenace

    Lid geworden:
    25 jan 2013
    Berichten:
    8
    Kan je niet met iemand aan de kabel om eens te oefenen?
     
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Zou idd een mogelijkheid zijn, ik heb het vorig jaar wel eens een keertje overwogen. Maar ben er toch weer vanaf gestapt, ik zou dan vliegen met een heli van iemand ander en moest dan eerst weer een halve dag gaan wennen aan een andere heli. Dan een paar vluchten gaan maken om het een en ander te gaan proberen. De kosten waar aanzienlijk en kon het toen ook betreft tijd lastig inplannen.

    Ik heb het toen eigenlijk helemaal uit mijn hoofd gezet, als je nu terug leest dan zie dat ik op eigen kracht nu wel een looping kan en ook het rollen durf ik wel.

    Ik ben echt van mening dat ik het wel op eigen "kracht" kan, alleen moet ik gewoon meer vliegen. Veel airtime is voor mij HET "toverwoord" en dan komt het wel goed...(denk ik ;))
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Even een inbraak op je topic, ik heb ook de mogelijkheid tot lesgeven met de persoon's eigen heli hoor;)
    Helemaal omdat jij ook n 8FG hebt, kaartje omwisselen en tis gepiept.
     
  4. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Voorbereidingen Wedstrijden 2013

    De voorbereidingen zijn in volle gang, elke dag veel vliegen en de F3C figuren heb ik bijna allemaal onder de knie, wat kan er nog mis gaan.............:sleeping:....... shit, wakker worden :evil:.

    En nu de realiteit, 3 weken geleden "leek" dat het weer beter zou worden, echter baal ik (zoals vele andere) als een stekker omdat het elk weekend te koud of te nat is om te vliegen. Twee weken geleden regende het het hele weekend pijpenstelen, vorig weekend ziek op bed en nu weer Siberische omstandigheden. Om moedeloos van te worden want de tijd dringt, nog 4 weken en we staan met zijn alle in Bemmel en ik heb nog geen enkel idee in welke klasse in ga mee vliegen.

    Ik krijg uit diverse hoeken wel te horen dat ik gewoon met de F3C mee moet doen en alleen maar moet vliegen wat ik kan, maar ik wil wel met een beetje zelfvertrouwen op het veld staan. Dit zelf vertrouwen kan je alleen maar opbouwen door te vliegen, en daar zit dus het knelpunt. Ik moet wel zeggen dat vanaf volgend weekend ook de klok naar voren gaat dus kunnen we ook de doordeweekse dagen benutten. Het enige wat we kunnen hopen is dat het weer opknapt anders vlieg ik gewoon lekker mee in de Sportklasse en probeer ik op de Dutch Nationals mijn doel te realiseren.

    Maar toch nog een lichtpuntje: 2.5 jaar geleden had ik niet kunnen bedenken dat dit draadje meer dan 30.000! keer bekeken zou worden :banana:. Ik probeer met dit draadje het F3C vliegen een beetje meer in de belangstelling te zetten en wil laten zien/lezen dat je met vallen en opstaan een doel kan bereiken.

    [​IMG]

    Desnoods op onderstaande wijze!

    Anko, ik hou het in gedachten!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Feli Super 30.000 John,

    groetjes van Uwe,
    ik kom ook nog ergens, ha ha :cool:
     
  6. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Hoi John,

    ik volg jouw draadje ook graag. je schrijft het leuk.
    En inderdaad zijn de views het belangrijkst. Niet de posts van anderen.
    Ik reageer zelf alleen als het nodig is en niet gauw zo van:
    goed hoor
    ga zo door
    enz,,,

    Het is gewoon moeilijk om mensen enthousiast te krijgen voor wedstrijdvliegen maar als je er een paar mee trekt heb je het al goed gedaan. En dat is wel gelukt.

    nou vooruit dan, één keer:
    "Goed bezig kerel !!"
    :worship:
     
  7. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    -3,7 en windkracht 5 dus een gevoels temperatuur van -20. Denk niet dat het vliegen wordt iig niet tot vrijdag. En dan hebben we nog 3 weken voor de eerste wedstrijd.

    Troost je John we zitten allemaal met het zelfde probleem. Darwin heeft nu 5 figuren goed onder controlle maar mist er dus ook nog 3. Ftm en Freestyle is alleen nog maar op de sim.

    We gaan de 21e gewoon met de olympische gedachten, meedoen is belangrijker dan het winnen. Maar vooral het wordt gewoon weer een gezellige dag.


    Gr. Remco en Darwin
     
  8. DennisTheMenace

    DennisTheMenace

    Lid geworden:
    25 jan 2013
    Berichten:
    8
    Ik heb gisteren ondanks de koude toch gevlogen. Die oostenwind is perfect om je setup te valideren. Ik heb veel bijgeleerd gistern...
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Hahaha, ik herken het Walter, ik volg ook heel veel draadjes en reageer eigenlijk ook nauwelijks omdat het geen toegevoegde waarde heeft. Ik merk via andere wegen wel dat er genoeg mensen dit draadje met plezier volgen en probeer het ook een beetje luchtig en lekker leesbaar te schrijven. Verder krijg ik vaak opmerkingen dat vele lezers de beschreven zaken/omstandigheden herkennen.


    Ik leer ook elke keer maar wat bedoel je met "Die oostenwind is perfect om je setup te valideren?
     
  10. DennisTheMenace

    DennisTheMenace

    Lid geworden:
    25 jan 2013
    Berichten:
    8
    Windrichting doet er natuurlijk niet toe, maar in zo'n strakke wind kan je veel beter zien wat je modificaties doen dan wanneer er weinig of geen wind staat. Ook het perfecte tijdstip om eens wat andere blades uit te proberen en te zien welke je moet gebruiken wanneer het waait, kwestie van dat niet tijdens de wedstrijd te moeten uitzoeken...
     
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Update begin April

    Een paar weken geleden een planning gemaakt betreft het vliegen, helaas door ziekte en het bekende K^%$$weer is daar nog helemaal niets van terecht gekomen. Gisteren was een mooie dag maar er stond al maanden een afspraak in mijn agenda, de schaalbouwdag bij onze zuider buren. Net als vorig jaar een leuke en leerzame dag, veel gesproken met mijn grote vriend Jos. Vele zaken besproken en ook diverse zaken door genomen, met name wat pitch instellingen in mijn zender moesten wat nader bekeken worden en aangepast. Ook nog 2 hover sessies gehad met beide zelfgebouwde machines van Jos. Jos is net als "onze" Steven een echte knutselaar en heeft zijn beide machines , op de kop na, geheel zelf ontwikkeld en gebouwd. Ik heb dus met beide machines gevlogen en eerlijk is eerlijk , ze hoveren snaar strak!

    [​IMG]

    Vanavond toch nog 1 pakketje vol geladen om de aangepaste pitch instellingen te proberen, ik was zeker niet ontevreden dus het gaat de goede kant op. Wat tevens opviel was dat de heli tegen de wind in wilde viegen tijdens het hoveren, we moeten dus ook nog iets aan de paddle stang gaan doen. Had ook de 600 meegenomen maar die was weer eens aan het muiten, tijdens het optoeren kiepte hij om en lag pardoes op zijn kant. Ik vermoed een losgeschoten ballink want toen ik hem weer op de tuimelschijf wilde drukken ging het wel heel erg gemakkelijk.

    Ook heb ik vanuit Belgie een 2e SAB meegenomen en heb er nu dus twee, met een beetje mazzel kan ik ze kan tegelijk afbouwen en met hetzelfde kleurenschema gaan voorzien.

    [​IMG]

    En misschien wel het geheime wapen voor de komende tijd, een zender pult maar wel een hele speciale. Ik vlieg op dit moment met een hand zender en heb dat altijd al gedaan alleen mis ik soms steun van mijn handen. Bijvoorbeeld als ik mijn vingers naar "binnen" moet bewegen voor een roll. Ik beweeg dan onbewust de knuppel naar boven of beneden mede doordat mijn handen geen steun hebben.
    Met deze pult kan ik hem nog steeds als handzender vliegen omdat het gedeelte waar je hand p steunt veel lager ligt dan een normale pult. De pult is speciaal voor mij gemaakt, met dank aan Jos. Ik heb hem al geprobeerd want Jos vliegt er zelf ook mee, ik heb zijn machines gevlogen met deze pult en het is echt een openbaring!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    En alweer goed bezig! Zag ik je 2e romp op de eerste foto al op de achtergrond?

    Succes met het inbouwen en schilderen.

    In de wind duiken is kortere paddle stang of flybar gewichtjes verder naar buiten.

    Steven.
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    hahaha, scherp gezien Steven.

    Gister een heerlijke dag gehad met Jos, man wat is die man heerlijk enthousiast.
     
  14. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    :p Hoi John.

    Zo jij heb er weer een romp bij, is dat ook weer een SAB 3000.
    Ik gaat de SAB 2000 opbouwen. Die moet nog worden gespoten en klaar.
    Ik kom alleen niet aan het spuiten toe..:mad:
    Wel mooie rompen van SAB.

    En je nieuwe pult vind ik ook wel intressand hoor. Ziet er ook heel mooi uit.
    Zelf altijd met een pult gevlogen voordat ik mijn duim wat korter maakte.
    Ik wil die wel een zien, komt wel bij de wedstrijd van 21e.
    Eens kijken of deze dan wel gaat met dat kleine duimpje van mij.
    Ik mag wel hopen dat het weer even goed blijft om te kunnen oeffenen.

    Weet jij al wat je gaat doen. Sport-klasse of F3C..?

    Gisteren nog even gevlogen en lekker bezig met mijn zwakere kant wat te verbeteren.
    Van rechts naar links gaat alles wel maar van links naar rechts...
    Mmmm daar mag nog wel een paar uuren op geoefend worden. ;)

    We gaan elkaar zeker weer zien op de 21e. :D

    Gr Wil :cool:
     
  15. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    @Wil, ik weet bijna zeker dat het de sporklasse gaat worden. Afgelopen weken niet gevlogen, eerste mogelijkheid zal komend weekend worden en dat is te kort dag om mij voor te bereiden voor de F3C. Ik weet nog niet eens welke figuren ik in de sportklasse zal gaan vliegen :confused:

    Tevens moet ik komende dagen mijn 2e model op gaan bouwen.....mijn eigen schuld, ik had daar eerder aan moeten beginnen :hammer:
     
  16. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Eigenschuld !??! Denk dat toch niet we hebben alleen maar een koude klote wind gehad de afgelopen maanden, dus ook al had je gewild was het koude jatte vliegen en komt er weinig echt veel van.


    Gr. Remco
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    John,

    wil je voor mij even een kale romp op de weegschaal leggen? Ik ben benieuwd wat zo'n SAB romp weegt. Bij mijn herinnering zijn ze erg licht en dun gebouwd........

    Steven.
     
  18. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ff gewogen...450 gram (niet gespoten)
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Jah, da's erg licht........
     
  20. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Voorbereidingen 1e wedstrijd

    Vanavond maar weer eens wezen vliegen, aankomend weekend de eerste wedstrijd en helaas weinig kunnen trainen. F3C gaat het (nog) niet worden want daarvoor heb ik gewoon weg te weinig gevlogen. Dus snel na het eten de 600 en de 700 in de auto en hup naar (nog steeds) de wild vlieg weide.

    Eerst maar eens wat pionnen uitgezet en de figuren meer vliegen, pfff viel tegen de heli stond aardig in de wind te dansen en had zelf moeite genoeg om de hover figuren een beetje strak te vliegen. Toen de stall turn, de Pull back en de landingsvlucht, ook deze zagen er niet echt netjes uit. Dus nogmaals een paar keer de Stall turn en een pull back om er een beetje in te komen.

    Ook de 2e en 3e accu eenzelfde rondje en stukkie bij beetje gaat het wat beter. Zeker mijn nieuwe pult begint te wennen en ik moet de neck band nog iets fine tunen maar hij is zeker een aanwinst.

    [​IMG]

    Toen de 600 klaar gemaakt en daar ff mee rond crossen, ik ben direct gaan loopen en begin het timen steeds beter onder de knie te krijgen, ik heb zelfs even inverted gevlogen :banana:.

    Toen maar weer eens het rollen proberen, deze lukken tot op heden niet of nauwelijks. Mijn roll zag er uit als een kurketrekker en aan het eind was het bijne elke keer weer een duikvlucht naar beneden :sad:. Nu ik met de pult vloog kon ik mijn armen laten rusten en bij het aanvliegen van de roll concentreerde ik mij op de cyclic stick dat hij in het midden bevond en liet de heli rollen, iets negatieve pitch en hup klaar. Heee dat ging ineens van een leien dakje, wat een verschil. Nog niet perfect maar die vervelende duikvlucht was er niet en de heli rolde mooi. Daarna diverse malen een roll gemaakt en ik heb het kunstje door :D.

    Verder ben ik nog druk om de laatste zaken van de reserve heli klaar te maken en hoop dat hij beschikbaar is tijdens de eerste wedstrijd. Ik heb het een en ander verbouwd aan de kop en zal dit de komende dagen hier vermelden.

    Tot zondag.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina