UPDATE vanavond toch geprobeerd 17gr soldeertin in de neus accu geplaatst. en zender aan up trim toch op 0 gezet ..en de eigenaar heeft gefilmd met dit als resultaat de eerste vlucht ,, de vluchten erna waren veel beter toen ik het toestel mooi afgetrimd had [media=youtube]Xm_0m2y7zHc[/media]
Nee hoor, dat klopt wel zo’n beetje. Als hij nu redelijk zweeft ben je aan de volgende stap toe: Nu met de motor omhoog: corrigeer up en down tendensen met hoogte uiteraard. Kijk nu hoe hij op hoogte zweeft (motor uit): pompt hij nog steeds een beetje of prikt hij: pas je trim aan. Doe dan een duikproef: korte duik insturen en loslaten: pompt hij behoorlijk bij het herstellen (tot overtrek aan toe wellicht) en/of blijft hij lang doorpompen verschuif je je zwaartepunt de volgende vlucht iets naar achter (stapjes van 5 mm bv) en wat downtrim om te compenseren. Duikt hij door en herstelt hij niet of zeer traag: zwaartepunt naar voren en uptrim er bij om te compenseren. (Als alles nu goed zweeft en herstelt is het dikwijls nuttig de gevonden neutraalstanden van de pushrods servo’s mechanisch opnieuw af te stellen.) Na dit alles heb je een goede basis voor je kist. Dan de motor. Normaal is, met gas er op: als hij teveel up gaat en je dus te veel down moet sturen: motordomping vergroten en (andersom natuurlijk). Een nek/rug motor heeft door zijn opstelling al een flink down-moment wat zich vooral manifesteert bij lage (start) snelheid. Als dit bij de start op te vangen is met flink up sturen en hij daarna redelijk neutraal vliegt: zo laten, anders (indien mogelijk, maar bij dit soort prefab modellen zal dat wel niet): tegendomping geven. (Bij een nekmotor is dat door de treklijn naar boven te kantelen, vreemd genoeg.) Anders; up bij-mixen met gas. Wat je voor je Puma beschrijft is normaal, je kunt echter kiezen om ook daar meer wat domping te spelen of mix (hoewel ik daar geen voorstander van ben) om de meest voorkomende vliegsituatie qua besturing het meest comfortabel te maken. Of met verschillende trims als je vliegfasen op je zender hebt. Leuk trouwens dat je een Sophisticated Lady zweeft: goede keus!
mooie uitleg ''Peter Den'' en ja ik heb het zo gedaan zoals jij beschreef .. met resultaat het filmpje boven jou antwoord.. het toestel vliegt nu echt fantastisch ..ondanks dat ik veel aan moest doen, maar ja dat is modelbouw .. dit filmpje was echt de eerste keer dat hij/zij omhoog ging .de vluchtjes erna waren mooier en mooie strakke starts allemaal nog hartelijk dank !
ja ''Peter Den'' en ik zit er zelf al aan te denken om ook het zelfde toestel te bestellen want hij vliegt echt heel erg rustig en mooi , en voor die prijs zit er ook een FHSS zender systeem bij . en die zou later wel eens in de ''Sophisticated Lady'' kunnen ,daar zit nog een 35mhz in
Dit is precies omgekeerd met hoe ik het zelf zie en iedereen in mijn omgeving. -edit- Johaver heeft zijn bericht aangepast, nu klopt het als een bus
hai ''PH_AJH'' even alles op rijtje een zoals ik het gedaan heb.. uit de doos waren de vleugels niet in balance heb ik veranderd door in de te lichte vleugel een carbon staafje te maken ..vleugel was daarna goed .. gevlogen (teminste geprobeerd ) maar het toestel ging met motor uit op en neer ,maar zoals ''Peter Den'' zei dat heet ''pompen'' maar er was niks te vinden over de CG ..maar weet een beetje uit (niet veel )maar ervaring ..dat moet 1/3 van de vleugel zijn ..dus gemeten 11cm ..dus moet 3,6cm zijn ..toestel op twee bamboe stokken geplaatst 3cm uit de romp en op de zelf gemaakte CG punten geplaatst ..en bons hij viel achter over ..ik kwam uit op 17gr tin in de neus en hij bleef mooi hangen . eerst op een veld met hoog gras het toestel gegooid en ging heel langzaam zweven ..en toen heb ik tegen de beste man gezegt ..oke laten we het proberen .... maar wel met een beetje klamme handen ..met dit filmpje als resultaat ..de eerste echt vlucht van de cumulus 200 [media=youtube]Xm_0m2y7zHc[/media] en moet eerlijk zeggen, de start was even schrikken maar het toestel ''pompt'' niet meer en zweeft echt heerlijk!! je hoort het ook in het filmpje op 1:42min vol gas ..en daarna meteen gas uit ..en het toestel trok meteen weer recht. en het landen .ja das was ook even schrikken ..maar dit alles voor de eerste keer met dit toestel. al met al vind ik het niet eens zo gek wat ik allemaal heb gedaan....maar wel met hulp van het forum en misschien koop ik er zelf ook wel 1 :razz:
Cumulus 200 Ter info aan Ben.r en co, dit model is identhiek aan de DISCUS "4 in 1" van Jamara, vorig jaar op een loting won ik zo'n doos, en bij nazicht bleek er een kapotte rolroerservo in te zitten... de exacte vervanger hiervoor was deze van HK ( exakt dezelfde), na vervanging en montage naar het terrein, met de meegeleverde besturing (flysky 2,4) 4ch. en de 6ch. ontv, een volle 2s1000 lipo helemaal voorin gepropt, cg op de hoofdligger (~3,5cm v. LE), maar wel met de verkorte vleugel (zo'n 108cm) en dat ging echt prima, maar bij de derde vl. en de gehele vleugel bleken de rols bijna NIET te werken en zweven deed ie ook al niet maar wel erg pompen, geland, rol en richting op dezelfde stick (met y-snoer) gestoken en dan ging de besturing terug zoals het hoorde, alsook de lipo helemaal vooraan met wat Pb eraan. Het model houd absoluut NIET van wind en de roeruitslagen had ik ook wat groter genomen. Sindsdien is het er niet meer van gekomen. De besturing heb ik al in meerdere modellen geplaatst en werkt feilloos. de ontv is dezelfde als deze van HK TR 6A V2 de servo's zijn deze tgy 1440A (0,6kg-5gr) hopelijk heb je er wat aan.
Hai JOSKEWATT klopt als een zwerende vinger ..een roll en met de 2 meter vleugel niet te doen ..dan gaat hij echt alle kanten op behalve die je op wilt gaan ,, wind 2 tot 3 is echt het max anders is het een jojo maar tot wind 2 met 17gr lood in zijn neus accu naar voren plaatsen , met de wingtips er aan vliegt hij (tot nu toe) echt perfect! geeft geen rare verkeerde bewegingen .maakt mooie bochten en je kunt een loop maken . maar meer rare dingen uithalen is geen succes ..het is ook zeker geen toestel voor een beginner ga je TE langzaam dan valt hij naar links of rechts over de vleugels ..gebruik je het toestel om ''gewoon'' te vliegen en wat te zweven , dan is het helemaal oke .. maar ik heb er zelf ook een besteld ..en ga daar eens even flink mee aan het werk ..toch een uitdaging om er iets leuks en goeds van te maken, en jou reactie neem ik zeker mee ...thanks! gr Ben.R
cumulus 200 Graag gedaan, Hier nog wat info, het Rose inrunnertje heeft een gemeten kv van 2800 en de Io op 8V is zo'n 1,5A, meting met de originele schroef (~5x5) en volle lipo was 17.33A-7v41-131W en ~17400rpm's, waarbij de motor en de esc toch wel warm werdt en behoorlijk wat herrie maakt. De kleine vleugelspan is 1m22 en niet 108 cm zoals eerder vermeld. De berekende totale oppervlakte was zo'n 19 dm² waardoor de vleugelbelasting zo'n 26 gr/dm² is bij vliegklaargewicht van 508gr. Het meegeleverde lipo'tje weegt 56 gr. veel succes verder.
thanks... die van mij is er over 24 uur ..ik heb hem toch ook maar besteld ..en vanmorgen toch nog even een vluchtje mee gemaakt 2 tot 3 bft ..en doe je normaal met het ding..ja dan is er niets aan de hand ..maar zoals jij zegt het moet niet harder gaan waaien ..hahahaha dan gaat het zeker niet goed .. ik heb de buurman toch nog even afgeraden om er zelf mee te vliegen .. hij kan het wel, maar met minder wind zou hij hem beter onder controle kunnen houden .(ik heb helaas geen trainer-kabel) maar al met al ,zou je leuk willen zweven dan is dit zeker geen verkeerd toestel! met niet veel wind (tot max 3bft)is het een mooi strak toestel de ''Cumulus 200'' wat ik wel erbij moet zeggen de zender/ontvanger zijn erg goed die bij het RTF toestel zit ..en reikwijdte denk ik zelf rond de 1000 meter (of misschien wel meer) met de FHSS 6 kanaals ontvanger en FHSS AX-4CT zender, je begrijpt eigelijk niet hoe ze het voor die prijs kunnen maken gaat het toestel stuk kun je het mooi voor iets anders gebruiken hier onder twee foto's hoe ik het heb gedaan ..het balance de 17gram tin en die 7gr heb ik met db plakstrip dan kun je hem eventueel nog eraf halen en naar achter verplaatsen de twee carbon plaatjes was eigenlijk niet nodig , maar dat maakt het toch allemaal wat steviger en hier met de kap erop ..dan zie je er niets meer van ..
cumulus 200 Super Ben, Hier hebben we wat aan.... proper en efficient opgelost. Ik zal ook maar eens dat doosje terug openmaken en vliegklaar zetten ... * Wat ik mij wel afvraag is : Hoeveel weegt dat 1,3 lipo eigenlijk ?? * Misschien zou je ook beter de titel aanpassen, nu ziet niemand over welk model het gaat !! zoiets van EPO Axion-Cumulus 200/ Discus jamara "4in1" Een beetje hulp enz , t'is maar een idee he ! succes grt Jos
hai ''Jos'' ten eerste de lipo weegt zonder het ''Tin'' 70gr. dus met ''Tin'' 77gr en ten 2e helaas kan ik de Titel niet meer aanpassen ..anders had ik het zeker wel gedaan . ja het is niet mijn toestel maar ik vind dat ik het goed gedaan heb, als hij het een beetje onder de knie heeft, dan is het een erg leuk toestel, ..nu afwachten wat DHL voor mij komt brengen