Mits zwevers ingedeeld worden in verschillende klassen stel ik mijn vraag maar hier. Mits ik niet zo graag meer met motortoestellen vlieg zou ik mij terug op het zweven willen toeleggen, vind ik nog steeds leuker. Om aan te vangen richt ik mij maar eerst op een epo model, later denk ik aan een Bergfalke of Minimoa. Heb bij Lindinger een Swift S1 besteld, deze heeft een spw van 220 cm, dus een kleintje voor aan te vangen. Is het nodig om deze uit te rusten met landings kleppen? of is dat overbodig op deze afmeting, verder is hij bedoeld om gesleept te worden, welke sleepkoppeling kan ik hiervoor aanschaffen om in de neus in te bouwen. Groetjes. Johan.
En als je snel bent kun je die sleepkoppeling misschien ook nog wel door Lindinger laten meesturen .... Dirk.
Hij zal wel sterk zijn zeker? jvUTXw4p6aQ[/media] Swift S-1 glider - YouTube Maar eerst maar eens afwachten wanneer de Swift arriveert, denk dat er een foutje met de bestelling is, betaling Zondag gedaan, wanneer ik mijn bestelling nakijk staat er niets vermeld op de site, normaal sturen ze toch een bericht als het verstuurd is? Nog even wachten tot morgen. Johan.
Vandaag toegekomen, was inderdaad de aankoop vergeten te bevestigen. Het ziet er heel behoorlijk uit, maar het enigste wat ik weet is Made in China. Geen samenbouw aanwijzing bijgevoegd, nog een foto op de doos, gaan we maar Jig Saw puzzelen, gelukkig bevat het geen 1000 stuks. Moest er in de tussentijd al iemand antwoord weten op mijn vraag of hier remkleppen nodig zijn op dit model van 220cm, dan hoor ik het graag, heb inmiddels een Futaba 8J, mogelijk kan ik dan beter de rolroeren als flaps instellen, vandaar de vraag. Johan.
Toch maar geen sleepkoppeling gebruikt. In de week kan er niet gevlogen worden op de club, betekende dan ook niet zweven. Motor is een Boost 15 met klapprop 9,5x6. Word puzzelen om alles kort bij het cg te krijgen. Weet ondertussen dat magneetjes een N-Z hebben, was raar dat de cockpit zweefde. Alles werd met ca gelijmd, uitgezonderd motorspant met epoxy, nu maar hopen dat het niet uit elkaar valt. Er kan via spinner lucht naar motor, moet ik nu nog een luchthapper extra maken? Alu ring rust tegen draaiend motorgedeelte en fungeert als koelplaat. Lucht heeft doorstroom in de romp. Johan.
Swift S1 Beste Johan, een summiere handleiding vindt je hier SWIFT S1 EPO MODELL*WINDRIDER en ipv remkleppen zetten de meesten de rols naar boven ( zie bewertungen), veel succes verder. josse
Klaar voor de maiden. Het was wat schipperen en snijden, maar heb het cg goed gekregen zonder lood in de staart te moeten toevoegen, wegens weinig ruimte in de neus is de motor beperkt door een Boost 15 ( 150 W ), normaal voor een model tot 900 gr, deze weegt 1150 gr, zal heel nipt worden om deze omhoog te krijgen. Zonder snoeven, vind hem wel wat hebben van model, hopelijk ben ik vlug aan de snelheid gewend. Later misschien een maatje groter kopen? http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=oYnHf_bmeK8&NR=1 Johan.
Heeft vandaag de maiden gehad. Nu weet ik intussen ook dat een klapprop niet ophoud met draaien zonder esc waarvan je de motorrem kan instellen. Cg moet nog meer naar achter, was nog te zwaar in de neus. Boost 15 motor geeft voldoende vermogen, loodrecht gaat hij wel niet continu, maar levert voldoende, ben toch niet voor dat teveel aan power te vinden. Ondanks het te voorlijk liggend cg, toch een prettige vlucht gehad, laat zich goed sturen op de roeren, rolroeren mogen nog wat meer uitslag voor nog betere rol. Landing was als op wolkjes, mijn motortoestellen doen het slechter. Al bij al, zijn 99€ waard. Na de maiden nog steeds heel. Met een Futaba is het toch leuker sturen als met een Spectrum, dat scheelt wel een beetje. Johan.
Nog 1 woordje. ROMMEL. Vleugelbuis scheurt gewoon uit het schuim en met een vleugel vliegt hij niet. Terug naar balsa. Johan.