Ander spruitsuk

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Marky Mark, 20 jul 2013.

  1. Marky Mark

    Marky Mark

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Renkum
    Hallo,

    ik zat een beetje op ebay te surfen naar leuke parts voor mijn HPI MT2. Nu zag ik dit spruitsuk staan:

    [​IMG]

    Aluminum Engine Side Exhaust Pipe Header s for HPI MT2 RS4 3 III 15 18 | eBay

    Het ziet er wel apart uit, maar vlgs mij geeft het geen voordeel tov een normale bocht (Ik kan er niet inkijken). Het lijkt mij voor de uitlaatgas flow niet optimaal. Heeft iemand er toevallig ervaring mee?

    Alvast bedankt voor de reacties.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.066
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja....

    Als de kanalen slecht gevormd zijn, zul je er weinig voordeel van hebben, maar theoretisch heeft het koelen van de uitlaatgassen wel wat voordelen hoor:
    -de geluidssnelheid in de demper word lager, dus je kunt met een kortere tuned pipe toe
    -Het volume van de gassen word kleiner, dus er is minder tegendruk (de uitlaat geeft minder restrictie)
    -als je wonderolie gebruikt, neemt de kans op dichtslibben door afzettingen af
    -geluidsproductie word kleiner, door het kleinere volume
    -minder kans op wegbranden van de siliconen verbindingsslang

    Maar ja, dat is allemaal heel theoretisch, en zodra het spruitstuk door zijn vorm al meer weerstand bied, is het allemaal voor niks.

    Buiten dat, die koeling is maar heel weinig zo te zien, dus de eventueel haalbare voordelen zijn ook maar klein.

    Maar het is een leuk idee, en het "smoelt" wel aardig, als de blingfactor belangrijker is dan de prestaties: als het echt voordelen zou bieden, zou je er morgen alle wedstrijdrijders mee zien rondrijden, denk ik zo....

    Groet, Bert
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Niet aan beginnen......

    Gewoon een vloeiende bocht houden ipv dit haakse geval , afgezien van het afzichtelijke ontwerp doet het ook helemaal niks voor je motor. Je werkt hem eerder tegen ;-)
     
  4. Marky Mark

    Marky Mark

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Renkum
    Dat was mijn gevoel dus ook. Vond het wel grappig "smoele""idd, maar qua werking leek het mij ook geen succes. Dan ga ik ervanuit dat het inwening rechtoe rechtaan is zoals het er ook uit ziet.
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja... Achter deze bochtjes zit geen ingewikkeld freeswerk ;-)
    Tis gewoon rechttoe rechtaan (spuit)gietwerk.

    Het beste ben je nog altijd af met de ronde bochten in een lange dan wel korte uitvoering.
    Kort voor meer toptoeren , lang voor meer koppel.
     
  6. MC_Kloppedie

    MC_Kloppedie

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Ekeren(Antwerpen)
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. nitrotrippertje

    nitrotrippertje

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    247
    Locatie:
    Amersfoort
  8. MC_Kloppedie

    MC_Kloppedie

    Lid geworden:
    8 apr 2013
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Ekeren(Antwerpen)
    THX nitro tripper
     

Deel Deze Pagina