Traxxas Rustler VXL & XL-5 DEEL 2

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Psygho (Emil), 8 mei 2011.

  1. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Ik zal er een 25t pinion in zetten. Kijken hoe dat gaat morgen en voor de vorm even met een 8.4v Traxxas NiMH rijden. Met een 3s kan ik me voorstellen dat hij het erg heet krijgt. Dan zit ik op 25/86, dan moet het toch nog koeler blijven dan met 25/83?
     
  2. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Theoretisch gezien zou hij dan inderdaad koeler blijven,een test zal het uitwijzen.
     
  3. PeterMischief

    PeterMischief

    Lid geworden:
    3 sep 2012
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Elst(Utrecht)
    Jep, tenzij dat hij dan te licht vertand is, maar dat verwacht ik niet. Try it, and you will know it!
     
  4. mikei

    mikei

    Lid geworden:
    7 jun 2013
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik rij met de slash 16/90 met 2S en dat gaat nog goed met dit weer, maar laat hem wel wat meer afkoelen nu.
     
  5. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Net gewoon ff geprobeerd, wel weer met de 3s lipo omdat ik de NiMH net in de lader heb gestopt. Hij werd op de heetste plek 78.5 graden. Ik meet altijd verschillende plekken, maar 'binnenin', dus zeg maar waar niet echt veel lucht kan komen wordt hij dus het heetst en dat was deze keer 78.5 op 25/86 terwijl hij net op 28/86 nog 90 graden was. Maar het is nu buiten ook dik 12 graden koeler. Het is hier nu 21 graden. Is 78.5 niet aan de hete kant voor zo een lage gearing? Wel weer op 3s dat wel.........

    Maar 78.5 is toch geen gevaarlijke temperatuur?
     
  6. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    @ Mikei: Is dat niet heel laag vertand?

    Ik begrijp soms de soorten gearing niet zo goed.Ik rijd bijvoorbeeld nu 23/86 en als ik een koelere motor wil hebben moet ik dus een lagere pinion steken (21t ofzo) zo ver ben ik al wel.
    Maar wat is dan eigenlijk het verschil als ik bijvoorbeeld 21/83 doe?
    Die 21 laat me dus trager rijden en koelere motor hebben,maar de 83 spur zorgt dan weer voor terug meer warmte en snelheid...23/86 blijft dan ongeveer hetzelfde als 21/83 of niet?
     
  7. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Als het goed is wel ja. 23/83 is sneller dan 23/86 maar 23/86 blijft koeler. Maar ik denk dat het niet heel veel zal schelen, zowel qua temperatuur als qua snelheid. Ik merk bijvoorbeeld niets dat ik 3 tanden lager in mijn pinion ben gegaan van snelheid, maar goed, hier in dat straatje kan je op een beetje ene leuke gearing echt geen topsnelheid halen. Maar hij werd wel een stuk koeler...maar goed...het was buiten ook koeler...dus ik weet het ook niet meer.

    Ik heb al een BEC aansluiting gebruikt. Maar als ik een koeler koop die tevens ook een BEC aansluiting heeft, kan ik deze laten solderen naar zo een aansluiting die ik in mijn ontvanger kan steken? Ik wil wel eentje kopen zodat het allemaal wat koeler blijft, want volgens dit filmpje blijft zowat de hele motor wel wat koeler.

    Integy T8074BLUE - Traxxas Rustler Onderdelen nodig? Bij ons uit voorraad! - Toemen Modelbouw

    gETCYK3yTpw[/media] Motor Cooling Fan - Rustler Stampede Bandit - Unboxing, Mod, Installation, & Demo - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Ja maar het gaat niet om het verschil van 23/86 of 23/83,dat begrijp ik perfect wanneer er 1 van de 2 tandwielen hetzelfde blijft.
    Maar wat als je nu beide veranderd...
    Ik wil het verschil dus weten tussen 23/86 en bijvoorbeeld 21/83.
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.383
    Locatie:
    Zwolle
    @ Rajeev : Die fan zou ik niet kopen, die koelt alleen de achterkant van de motor, waardoor de voorkant gewoon warm blijft..
    Als je echt koeling wil zou je die fan kunnen gebruiken, in combinatie met een aluminium transmissie..
    Solderen is het probleem niet, gewoon de goede stekker vinden, en die twee draadjes eraan solderen, het maakt niet uit welke stekker je daarvoor gebruikt.
    Alleen zou ik, omdat jij al een fan op de ESC hebt, een open poort uit je ontvanger gebruiken..
     
  10. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    @anthem2, het verschil tussen 23/86 en 21/83 is dat je met 21/83 simpelweg gewoon harder gaat. Als je meer snelheid wilt moet je de pinion verhogen en de spur verlagen. Dus je gaat gewoon harder dan.

    @ruudxd, oke thanks. Ik ga de koeler bestellen dan. Maar wat is het verschil tussen een aluminium transmissie ten opzichte van mijn huidige? Wat doet die aluminium transmissie dan? En kan je mij een linkje sturen voor die transmissie? Ik kan hem zo 1-2-3 niet vinden...

    Btw is deze fan niet beter dan die ik voorheen zei?:

    http://www.toemen.nl/brushless-motor-heatsink-cooling-fan-540-size-bl-p-8505.html

    Edit; is deze het? http://www.greathobbies.com/productinfo/?prod_id=INTT7983S

    En waarom blijft hij dan koeler??
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2013
  11. donderss2

    donderss2

    Lid geworden:
    3 apr 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi.

    Over de aluminium transmissie.

    Bij aluminium heb je dat het materiaal zelf ook warmte geleid.
    Door dat ook rijwind erlangs komt koelt het aluminium ook af.
    Zo heb je eigenlijk een extra koeling
    Waar je de motor op schroeft.
    Als je kijkt naar koel elementen zijn deze altijd van aluminium.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  12. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat

    Klopt niet echt wat je zegt he ;) Jij zegt,hogere pinion is sneller (dat weet ik reeds) maar je zegt ook dat dan 21/83 sneller zou zijn dan 23/86 terwijl 23/86 toch wel een hogere pinion heeft ;)
     
  13. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Een pinion verhogen gaat meer snelheid opleveren dan je spur te verlagen. Dit komt omdat je pinion simpelweg tussen de 3 tot 4x sneller draait dan je spur.
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.383
    Locatie:
    Zwolle
    Met een aluminium gearbox blijft alles veel koeler, omdat je de motor daar tegen aan monteert, en de gearbox zal dan ook als een soort heatsink werken.
    Welke transmissie goed is moet je zelf uitzoeken, Integy heeft er een, FLM ook, en zo zijn er vast nog wel wat.
    Maar persoonlijk zou ik, als je geen aluminium gearbox gebruikt, geen fan kopen, omdat de motor dan heel ongelijk word gekoeld.
    Plus wat ik al eerder gezegd heb, als je motor te heet word, moet je anders gearen, geen fan kopen.
    Ook als je goed gegeard hebt, en de motor blijft binnen de normen qua temperatuur, zou ik geen heatsink kopen, simpel weg omdat de fan bij de Rustler niet over de hele motor kan, en je dus heel raar gaat koelen..


    Maargoed, dat is slechts mijn mening..

    Ruud

     
  15. Rajeev

    Rajeev

    Lid geworden:
    30 jun 2010
    Berichten:
    1.186
    Oke, maar als ik dus beide koop dan zit het wel goed toch? En welke fan is beter? Die ik voorheen zei of die ik in mijn vorige post zei? Die ik in mijn vorige post zei is wel voor brushless staat er...
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.383
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zou voor die blauwe heatsink gaan, deze is breder en bedekt dus meer van de motor, voor een gelijkmatigere koeling.
    Maar als je goed geart, of je temps zijn nu rond de 60 graden dan snap ik niet waarom je nou persé een fan en een alu gearbox wil?
    Dit kost alleen maar geld, en je motor gaat er echt geen jaren langer van mee.
    Als je geluk hebt misschien 5 á 10 ritjes..
    Persoonlijk vind ik het zonde geld, maargoed, wat jij wil :)
    Als je die gearbox wil kopen zou ik wel even zoeken op Google in verband met de reputatie van Integy..
     
  17. nick goes rustler

    nick goes rustler

    Lid geworden:
    25 jun 2009
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Kasterlee Belgie
    voor koeling kan je ook kosteloos iets doen.
    Ik heb mijn vooruit er uit gesneden , dan wordt de escape en motor gekoeld door aanvoerlucht.
    Over die gearing , das altijd de zelfde vraag hier. Pas uw vinger aan dat is makkelijkste en minst tijdrovend.
    Bij 30 graden wordt alles gewoon vlugger heet zo simpel is het.
     
  18. Pete®tje

    Pete®tje

    Lid geworden:
    30 jan 2011
    Berichten:
    923
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zijn twee types Integy gearbox die op de Rustler passen. Er zijn veel mensen die op de Integy box overstappen om een een grotere motor kunnen gebruiken. Je moet er wel rekening mee houden dat dit niet met allebei kan.
    De T7983 is de oudere versie met alleen een plaat waar de motor tegenaan komt. De T8098 is de Evolution versie en die heeft een huis net als de stock gearbox.

    Wat mij betreft een van de minst slechte Integy producten.
     
  19. traxxasfreak

    traxxasfreak

    Lid geworden:
    2 mei 2013
    Berichten:
    104
    Kan iemand een paar onderdelen opnoemen die snel kapot gaan en die ik dus beter alu heb?
     
  20. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    de caster blocks gaan heel snel kapot, dat is de rede dat ik nu niet kan rijden...
    de steering blocks en hub carriers kunnen ook.
     

Deel Deze Pagina