what's next?

Beste mensen,
Ik zal mij even voorstellen, mijn naam is michel de man en heb eerder met name in het forum vrije vlucht gepost, waar ik een aantal vrijevluchtmodellen omgebouwd heb naar 2CH RC. Mijn voorkeur gaat uit naar (oude) zweefmodellen bedoeld voor vrijevlucht maar omgebouwd naar zoals gezegd 2CH RC.

Op het vrijevluchtforum is de respons wat laag, daarom ga ik het maar eens in dit forum proberen. Het zijn in principe vrijevluchtmodellen, maar omgebouwd naar RC.

Ik ben niet aangesloten bij een club, woon in Engeland en vlieg altijd op een niet al te grote heuvel met mijn modellen. http://goo.gl/maps/jq7q8 Kan vliegen op N E en Z.

Ik heb onlangs voor het eerst met mijn Jetco Thermic 72 gevlogen (zie vrijevluchtforum voor het bouwverslag) en met succes. Ik heb verder nog enkel mijn Jasco 50-x te bespannen (staat ook op het vrijevluchtforum). Dan heb ik nog een model van humbrol Sirocco liggen om te bouwen, maar voor de wintermaanden wil ook graag weer een echte oldtimer bouwen.
Wat ik vaak mooi vind zijn zwevers met een vogelachtige, geknikte voorvleugel, zoals de minimoa, maar daar vind ik de romp weer niet mooi van.

Ik zoek een model en dat hoeft niet perse een replica van een bestaand model te zijn. Spanweidte maximaal 2 a 2.5 meter, omdat mijn vliegplek niet geschikt is voor grotere modellen. Ook dient het model langzaamvliegend te zijn, zoals de meeste vrijevluchtmodellen al zijn. Waarschijnlijk met een hol onderprofiel van de voorvleugels. Het liefst een (short) kit, waarbij alle cruciale onderdelen aanwezig zijn, of als het model te mooi is om niet te bouwen, dan maar van scratch.

Wie heeft er ideeen?

Groeten,

Michel
 
Laatst bewerkt:
De Hast is erg mooi, 2,4 meter, vrijelucht en om te bouwen naar RC, enkel rompen die bespannen moeten worden ben ik niet zo'n voorstander van, gaat te snel stuk, ik bespan met papier, of moet zoiets als oracover gebruiken?

Oracover is geen goede keuze omdat het oppervlak spiegelglad is.
Voor optimale vliegeigenschappen is Oratex de betere keuze.
Er zijn natuurlijk nog andere fabrikanten die bespanweefsel verkopen.

Bespanweefsel is wel zwaarder dan bespanpapier maar wel vele malen sterker.

De HAST is er maar één van vele antiekzwevers, dus kijk ook naar de andere modellen.

De groep modelvliegers die zich met antiekmodellen bezig houden is verhoudingsgewijs klein. ;)
Maar diegene die actief mee vliegen zijn zeer gedreven en enthousiast. :cool::D

Johannes
 
neus eens in het vrijvluchten gedeelte? daar bouwen ze regelmatig oude vrijvlucht kistjes om tot RC kistjes.
 
Oracover is geen goede keuze omdat het oppervlak spiegelglad is.
Voor optimale vliegeigenschappen is Oratex de betere keuze.
Er zijn natuurlijk nog andere fabrikanten die bespanweefsel verkopen.

Bespanweefsel is wel zwaarder dan bespanpapier maar wel vele malen sterker.

De HAST is er maar één van vele antiekzwevers, dus kijk ook naar de andere modellen.

De groep modelvliegers die zich met antiekmodellen bezig houden is verhoudingsgewijs klein. ;)
Maar diegene die actief mee vliegen zijn zeer gedreven en enthousiast. :cool::D

Johannes

Sorry, ik bedoelde idd oratex of vergelijkbaar. Polyestervlies schijnt ook goed te zijn, wel duurder dan gewoon spanpapier. Toch spreekt de Hast mij wel aan, het bouwpakket ziet er erg goed uit met de gelamineerde ribben. Echter vind ik de prijs aan de hoge kant. Ik las laatst iets over met een dremel ribben en spanten uitfrezen. Als je een goede afdruk hebt op het hout moet het ook met de hand netjes uit te frezen zijn en daarna te schuren. Een plan moet ergens tegen betaling ook los verkrijgbaar zijn.

Nog andere suggesties van modellen?

De Jetco/Jasco bestaat ook in een 100 inch versie, maar dan heb je min of meer hetzelfde model als de 72 inch versie maar dan groter. Wellicht beter/leuker een volledig ander model te bouwen.
 
Polyestervlies is al sterker dan bespanpapier maar in de praktijk toch nog erg kwetsbaar, althans dat is mijn ervaring.
En daarom ga ik in de komende wintermaanden mijn HAST romp opnieuw bespannen, maar dan anders als de eerste keer.
Hoe ik dat ga doen zal ik in ons bouwdraadje met foto's documenteren.

Jij vind de prijs van de HAST aan de hoge kant.
Voor jouw gevoel is dat zo, maar het is een fabrikant in Duitsland die deze verkoopprijs moet hanteren om zijn bedrijf überhaupt draaiende te kunnen houden.

Een bouwplan van de HAST is uiteraard verkrijgbaar tegen betaling bij:
Paul Hucke Archiv

Nog andere suggesties:
Planeurs antiques

Johannes
 
Dit plaatje heb ik gepikt van internet. Komt ie wat beter tot zijn recht.

Nodic-Tern.jpg
 
Misschien heb ik wat gevonden, wat vinden jullie hiervan?

GPR CB28
Het plan is hier te downloaden.
Outerzone : CB 28 plan : download free vintage model aircraft plan
Er staat iets over een fout in de schaling bij het uitprinten, dus even in de gaten houden. Maar het is een erg mooi model.
Spanweidte van 2 meter. Het model op de franse website lijkt me wel kleiner, of die vent moet een reus zijn:-)
Edit: de man blijkt toch een reus te zijn, want op 1 van de foto's zie je de specs op de romp geprint.
Ik weet niet of dit van oorsprong franse model een replica is?
Ik moet me er nog verder in verdiepen.
Edit: Hier nog een link naar een bouwverslag: http://www.retroplane.net/forum/viewtopic.php?t=3380


Groet,

Michel
 
Laatst bewerkt:
Polyestervlies is al sterker dan bespanpapier maar in de praktijk toch nog erg kwetsbaar, althans dat is mijn ervaring.
En daarom ga ik in de komende wintermaanden mijn HAST romp opnieuw bespannen, maar dan anders als de eerste keer.
Hoe ik dat ga doen zal ik in ons bouwdraadje met foto's documenteren.

Jij vind de prijs van de HAST aan de hoge kant.
Voor jouw gevoel is dat zo, maar het is een fabrikant in Duitsland die deze verkoopprijs moet hanteren om zijn bedrijf überhaupt draaiende te kunnen houden.

Een bouwplan van de HAST is uiteraard verkrijgbaar tegen betaling bij:
Paul Hucke Archiv

Nog andere suggesties:
Planeurs antiques

Johannes

Op de planeurs antiques staat de CB28 ook zie ik.
Is de HAst wat lastig in de bocht te krijgen vanwege het grote oppervlak van de neus, ik begreep dat deze bedoeld is om de zwever op koers te houden?
 
Is de HAst wat lastig in de bocht te krijgen vanwege het grote oppervlak van de neus, ik begreep dat deze bedoeld is om de zwever op koers te houden?

De HAST stuurt uitstekend. Mijn ervaring is dat hij zelf de thermiek indraait.:cool:
Dit gedrag is voor mij nieuw en daarmee moet ik nog leren omgaan want eigenwijs hoe ik ben wil ik hem net even een andere koers sturen omdat ik denk dat ik het beter weet. Maar telkens weer verpruts ik met mijn sturen meer dan wat het oplevert. :)

Johannes
 
Back
Top