what's next?

Medicine Man, is dat geen optie?

MM037.jpg
 
CB staat voor Chalange & Bonnet, een Franse leverancier van modelvliegtuigen. Bijna alle informatie die je over dit specifieke model vindt is franstalig.
Ze bestaan volgens mij niet meer helaas.
Ik vond nog een catalogus op het internet, zie hier:

catalo10.jpg


catalo11.jpg


catalo12.jpg
 
Ik denk dat ik voor de CB28 ga, wat vinden jullie ervan?
Dus stap 1 wordt het uitprinten van het bouwplan, ik heb er al meerdere gevonden, dus dat moet lukken. Het zal eventjes duren voordat ik eraan ga beginnen, maar zal er tzt een nieuw topic voor opstarten.

cb5.jpg


p2270112.jpg
 
MRA

Als ik het niet verkeerd voor heb ligt hier ergens in mijn modelarchieven nog een bouwverslag van dit toestel.

In het Franse modeltijdschrift MRA.
Een prachtig toestel als je het mij vraagt.

Aurectar
 
Ikzelf vind hem ook erg mooi, dus dit moet hem gaan worden voor de wintermaanden.

2 meter is een mooie lengte. Ik heb eerder enkel met 2RC gevlogen, ik weet niet of ik er rolroeren in zal aanbrengen, misschien nog een sleepkoppeling. Als het richtingsroer effectief genoeg is hoeft het niet, het is enkel af en toe link bij het landen als de wind onder de vleugels slaat en je dit niet meer kan corrigeren met enkel een richtingsroer. Hoe zijn de ervaringen van het overstappen van 2RC naar 3RC? Ik heb nu hoog en laag rechts op mijn zender zitten.

Op internet heb ik wat bouwverslagen gevonden, maar iedereen geeft er ergens een eigen draai aan, zoals bijvoorbeeld de vleugelbevestiging of de inrichting van het hoogte en richtingsroer.

Is dit het artikel dat je bedoelt: http://www.retroplane.net/forum/files/cb28_mra_189.pdf

Hier zijn nog wat andere links:
------------Les Grands Planeurs Radiocommands------------
------------Les Grands Planeurs Radiocommands------------
RETROPLANE.net :: Voir le sujet - Un autre CB 28

en ik heb er nog wat meer...

Eerst maar eens de plannen uitprinten.
 
inderdaad

Op internet heb ik wat bouwverslagen gevonden, maar iedereen geeft er ergens een eigen draai aan, zoals bijvoorbeeld de vleugelbevestiging of de inrichting van het hoogte en richtingsroer.

Is dit het artikel dat je bedoelt: http://www.retroplane.net/forum/files/cb28_mra_189.pdf


Eerst maar eens de plannen uitprinten.

Ja dit is het tijdschrift die ik ergens liggen heb.
Het is vooral een toestelletje voor windstille omstandigheden.

Mvg,
Aurectar
 
Ja dit is het tijdschrift die ik ergens liggen heb.
Het is vooral een toestelletje voor windstille omstandigheden.

Mvg,
Aurectar

Dat laatste klopt, dat is meestal het geval bij vrijevluchtzwevers. Ik ben onlangs gaan vliegen met mijn naar RC omgebouwde Jetco Thermic 72 en daar geldt hetzelfde. Mag uiteraard wel wat wind hebben, maar liever niet meer dan windkracht 2.
 
Mooi....Jouw CB28 heeft heel veel stijlelementen van de Minimoa maar ik vind bijvoorbeeld de vleugelvorm van een Minimoa mooier. En ook de romp, als ik zo vrij mag zijn :-)

Wat betreft esthetiek van een zwever kunnen we uren doorgaan.
"Les goûts et les couleurs ne se discutent pas"

De CB28 is geen schaalmodel maar
mag best gezien worden.
Het doet me een beetje denken aan de FAFNIR.
Ook ben de mening toegedaan dat de CB28 betere vliegeigenschappen heeft voor een zwever van dit formaat en gewicht.
Voor wie zich aan een oude constructie waagt en op een kalme zomeravond het object in het hemelruim wil zien evolueren is de CB28 de juiste keuze.

Mvg,
Aurectar
 
Back
Top