Hallo all, Hoevaak smeren jullie je motoren? Per vlieguur? Per vlucht? Ik heb een beetje gezocht op het forum maar ik denk dat ik verkeerde zoek argumenten gebruik. thanks voor de input.
Dat is afhankelijk van de gebruikte motoren en lagers. Scorpion heeft daarvoor wel bepaalde indicaties, en zelfs eigen speciale olie en een soort van injectienaald spuitje. Mijn ervaring leert met mijn eigen s800 dat je de lagers het beste van tijd tot tijd kan vervangen. Afhankelijk van je vlieguren. Je ziet het snel genoeg in de opnames, en als je dan met de hand voelt door te draaien terwijl je sterke axiale kracht gebruikt, merk je dat ze er aan komen. Dat zal geschat in nl niet stoffige omstandigheden ongeveer 150-200 vlieguren zijn.
Ik vlieg nu met sunnysky x2212 980. Binnenkort komen er sunnysky v2216 800, en dan gaan de vorige op de 'sport quad' Dus ik begrijp dat je niet smeert maar de lagertjes vervangt..?
Ik heb keramische lagers gekocht, die zijn onderhoudsvriendelijker. Je hoeft ze eigenlijk niet te smeren... Ze lopen ook "zachter", al merk je er niks van in opzicht van verbruik.
Hoe lang blijft vet in een warm kogellager zitten? En verkeerde olie kan vet uit het lager spoelen. Dat schrijft Pontus Claesson, helivlieger, direct-drive e-heli motor bouwer, werkt for SKF bearings: How does part quality affect motor performance.. - post #15 - RCG SKF zelf over smering Lubrication I - SKF Lubrication II - SKF Lubrication III - SKF Methode voor smeren met vet Oiling Motor - Page 2 - RC Groups