De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    :p Hoi John.
    Tja wat een regen he... en ook nog nat.. nouw nouw..
    Maar wel heel gezelig zo met zijn allen in die kleine tent..
    Weer veel kunnen kletsen..en geleerd.
    We zijn weer een ervaring rijker he.
    Maar maak je niet gek jo, je mag ook best starten in 2015 met de F3C.
    Het hoeft niet het mag in 2014.
    Gewoon alles rustig opbouwen, stap voor stap.
    Dat doe ik nu ook.
    Ik ben ook nog niet aan alles toe, en gaat deze zomer rustig eerst achteruit leren vliegen van de 8jes en alles.
    Daar na ondersteboven en dan komt de rest van zelf.
    Ik hoop 2015 de overstap te maken maar zet mij daar niet op vast he..;)
    010 en 020 zijn ook niet op 1 dag uitgevonden..of was dat spreekword nu net even anders :confused:
    Maar goed neem er gewoon je tijd voor, komt het allemaal vanzelf goed.

    Goed dan tot later.

    Gr Wil :bye:
     
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Oeps...

    Vanavond de eerste poging gedaan om met de "echte" aerobatic te starten. Helaas een poging van zeg...30 seconden.

    [​IMG]


    Ik wilde een roll maken maar tijdens het rollen verdwenen ineens de toeren en plop daar lag hij. NEE ik was niet vergeten de Idle up schakelaar om te zetten ;) ,maar heb geen idee wat er wel gebeurde.

    Afijn, eerst maar de aanzienlijk schade opnemen en dan weer opbouwen,dus even een kinkje in de kabel.

    Eerste indruk schade:

    • Hoofdbladen
    • Paddlestang
    • staartbuis
    • lipo
    • Frame hier en daar schade
    • Hoofdtandwiel
    • skids
    • Canopy
    Dus op zoek naar onderdelen, opbouwen en VLIEGEN!

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Auw, minder John.


    Gr. Remco
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    oeps,

    dat is inderdaad niet leuk John,

    veel suc6 met opbouwen en weer vliegen,

    groetjes van Uwe
     
  5. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    :| John John..
    Wat doe jij nu weer, kon je het niet laten om een mol te bezoeken..
    Maar je weet het he, als je je grenzen wil verleggen kan het gebeuren dat je schade oploopt.
    Gisteren ging het bij mij nog net goed bij het oefenen van de rol.
    Dat had ook anders kunnen zijn.
    We krijgen goed weer de komende dagen dus we mogen weer verder met de oefeningen.
    Maar wel alles heel houden voortaan he..

    Gr Wil :bye:

    Sux6 met de wederopbouw. ;)
     
  6. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Na de crash met de 600 ligt de hobby een beetje stil. Al heb ik wel een paar zaken aangepakt, ik heb een van de Align motoren opnieuw laten wikkelen door Bert Dekker. Niet dat het nodig was maar ik was gewoon benieuwd wat het verschil zal zijn als ik hem "fine tuned" ;) laat wikkelen. Een andere reden is dat de motoren niet echt netjes vanuit de fabriek gewikkeld zijn. De motor had ruim 160 vluchten gemaakt en is dus door Bert opnieuw gewikkeld.

    [​IMG]
    De standaard motor moest een kv hebben van 470 maar Bert kwam niet verder dan 454rpm/V. Dus de opgeven KV waarde klopt al niet, ik heb de motor wel door Bert op 470 KV laten wikkelen. Uiteindelijk is hij op 474KV uitgekomen, tevens moet hij nu iets "zuiniger" zijn. Ik heb ondertussen de eerste vluchten met deze motor gehad, ik had niets in de regelaar aangepast en met name toen ik overschakelde naar Idle up 2 liep de motor beduidend meer toeren dan voorheen.

    Ik had de regelaar op 1950 toeren ingesteld maar die haalde de standaard motor zeker niet, ik heb de toeren op de kop nooit gecheckt maar ga dat wel doen. Ik heb ondertussen de toeren in de regelaar iets naar beneden gezet, zowel de hover toeren als de FF toeren beide met 50 toeren terug gezet. Ik heb afgelopen weekend met beide heli's gevlogen om een vergelijk te hebben maar de "POWER DEKKER" loopt als een trein! Ik moet nog even verder uitzoeken hoe het zit met het verbruik maar de eerste indruk is prima.

    In dezelfde heli heb ik ook het autorotatie tandwiel aangepast, van een rechte vertanding naar een schuine vertanding. Moest wel het bracket waar het tegenlager van de motor in zit iets modificeren.

    [​IMG]
    [​IMG]

    ook heb ik beide heli's voorzien van een witte staartbuis zodat ze beter zichtbaar zijn .

    [​IMG]
    En hier mijn beide F3c machines nabij een van mijn hover veldjes

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Nog ruim een maand voor Vlissingen dus zoals een echte man zegt nog tijd zat :wink:


    Gr. Remco
     
  8. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    Ziet er goed uit John.
    Laat maar horen als je hier meer info over heb, zelf zat ik er aan te denken om de motor ook te laten doen.
    Maar wacht nog even.
    Ze loopt nog prima, en wat goed is ga ik nog niet veranderen.
    Maar ik houd het bij jouw wel even in de gaten he... ha ha .


    Even wat anders..
    Heb je dit weekend nog wat te doen..
    Zo niet is er bij ons op de club een meeting..;)
    Daar ben jij natuurlijk ook van harte welkom he..

    Gr Wil :cool:
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Het is even stil geweest maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten. Ik heb even een paar weken een dip gehad, mede door het zeer warme weer want ik had echt geen puf om te vliegen bij 30+.

    Maar de afgelopen weken (gelukkig iets koeler) heb ik wel regelmatig gevlogen, ik vlieg soms 3 a 4 dagen achter elkaar, 1 of 2 acculadingen op mijn veldje om de hoek. Nadeel van dit veldje is dat ik er niet kan rondvliegen om figuren te oefenen. Maar ik heb gewoon geen zin om 25 minuten heen en terug te rijden op een avond dus kies ik ervoor om doordeweeks even snel om de hoek te vliegen. Ik oefen daar autoroteren, achteruit vliegen en oefen nu de aanvliegroutes van de autorotatie. Dus op je aan vliegen en voorlangs de heli neerzetten, en ben nu zowel links als recht aanvliegen aan het oefenen en gaat eigenlijk wel goed. Dagelijks deze routines vliegen werkt bij mij het beste, ook de autorotatie oefen ik van beide kanten. Eerst vloog ik de auto eigenlijk maar van 1 kant vanwege de windrichting, nu het de laatste weken soms windstil is kan ik de auto ook van de andere zijde oefenen. Was in het begin erg lastig maar is nu geen probleem, wel lastig is het landen voor mijn neus. Zeker tijdens windstil weer is het voor mij lastig om de heli op tijd af te vangen maar het gaat elke keer weer een stukje beter, ik lijk wel een beetje verslaaft aan die auto's :rolleyes:.Ik ga de autorotatie daarom ook in Vlissingen vliegen.

    Ik ben dus wel maar 1 keer naar mijn grote wildvlieg veldje geweest en daar uiteraard wel de roll, looping en pull back gevlogen en die waren zeker niet naar het zin. Daar moet ik de komende weken nog even aandacht aan besteden.

    Verder ben ik vol op aan het simmen, ik ben alleen maar de nieuwe figuren aan het simmen en zowaar ze lukken steeds beter. Echter heb ik de afgelopen week wel met de echte heli al geprobeerd om de halve achterwaartse looping te vliegen. Met het simmen gaat het heel redelijk maar zodra ik nieuwe zaken met de echte heli wil proberen dan lijkt wel of mijn "mind setting" in de "in weet niet meer hoe ik het moet doen modus" komt te staan :nooo:.

    Maar mijn "strijdplan" om volgend jaar mee te vliegen in de F3C is volop aan de gang en ik heb nog 8 maanden de tijd om mijn doel te bereiken. Het komt steeds dichterbij en heb er vertrouwen in dat het volgend jaar gaat gebeuren. Misschien dat ik niet alle figuren durf/kan vliegen maar er zitten er een paar bij die zeker te doen zijn.

    Ook de 2e heli heb ik voorzien van een korte paddlestang en heb ook diverse vluchten achter de rug met de power dekker. Ik ben de laatste finetuning zaken (toerentallen) aan het goed zetten en dan vliegt deze heli ook prima. Het is nog even moeilijk te beoordelen of hij zuiniger is dan de standaard Align want ik merk wel dat mijn accu's aan het einde van hun latijn zijn. Ik ga daarom deze winter 3 nieuwe pakketten aanschaffen.

    Tenslotte: ik had wel iets vreemd met de regelaar, ik heb 1 vlucht gemaakt tijdens een zeer warme avond (30+) en wilde overschakelen van Idle up 1 naar Idle up 2 maar er gebeurde NIETS :confused: . Diverse malen geprobeerd maar de toeren gingen niet omhoog. Ik ben maar gestop en naar huis gegaan, daar de logfiles bekeken maar geen gekke zaken gezien. De temperatuur was niet veel anders dan voorheen. De volgende dag wel weer even naar het veldje om te kijken of Idle up 2 werkte, heli optoeren schakelaar om en hup de toeren waren er weer??? Tot op de dag van vandaag weet ik niet wat het was.

    Komende weken nog even trainen voor Vlissingen, ik kijk er nu al naar uit.
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Succes dan maar John! Ik had er graag bij willen zijn. Het vele oefenen moet ogenblikkelijk zijn vruchten gaan afwerpen! Ik had die ervaring n.l. wel. Goed bezig.

    Ik zit nu ook regelmatig te simmen voor de nieuwe figuren, echter op runryder zegt men telkens dat ze in november pas goedgekeurd moeten gaan worden??????
    Aan de andere kant is er met het indienen door frankrijk en duitsland niet veel keuze.....

    Gr. St.
     
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    John, goed om te lezen dat je progressie boekt !
    tot in vlissingen
    gr
    Bas
     
  12. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    Je ben lekker bezig John..
    Bij mij is het wat minder gegaan met de 700 en klappertje gemaakt.
    Was met een backflip bezig welke door bleef gaan met back rollen.
    Gevolg..veel schade.. oorzaak is waarschijnlijk de pitch servo stuk.
    Zag er niet meer uit als een heli..

    [​IMG]
    [​IMG]



    Zwaar kl**te zo vlak voor de wedstrijd..
     
  13. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Dat is minder wil maar gelukkig zit er nog een weekend tussen.


    Gr. Remco
     
  14. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Dat doet auw Wil, het zit je wel mee dit jaar :nooo:. Ik hoop dat je de boel voor 8 september nog gefixt krijgt.
     
  15. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Zo het wedstrijdseizoen 2013 zit er weer op want gisteren hebben we de laatste wedstrijdronde gevlogen in Vlissingen. Het weer viel mee, een bui aan het eind van de morgen en tijdens de Tombola en prijsuitreiking kwan het met bakken uit de lucht.

    Tja, wat zal ik zeggen....een seizoen waar ik zelf iets meer van had verwacht maar het is niet anders. Ik had verwacht iets meer progressie te kunnen maken maar het is er niet van gekomen, elke keer weer dezelfde "smoes" op de wedstrijd: "ik heb te weinig gevlogen".

    Maar goed, de grootste sprong die ik heb kunnen maken is de autorotatie dus toch nog iets bijgeleerd. Echter is mijn doel nog steeds duidelijk en heb vanaf NU! ongeveer 8 maanden om volgend jaar mee te vliegen in de F3C. De beslissing heb ik al genomen het is nu alleen zaak om veel te vliegen om zoveel mogelijk figuren te "durven/kunnen" vliegen van het nieuwe programma.

    Zelf verwacht toch wel minimaal 6 figuren volgend jaar te kunnen vliegen, het klink misschien een beetje vreemd maar ik heb nu nog te weinig ervaring om alle figuren te vliegen (denk ik). Het kan ook de komende maanden ineens heel snel gaan maar daar durf ik nu nog niet aan te denken. Komende maanden veel simmen en veel vliegen, dat is de enige boodschap die ik voor mijzelf heb. Een andere positieve zaak is dat mijn club weer de beschikking heeft over een eigen veld, ook dit geeft weer een positieve drang om te vliegen.
    -----------------------------------------------------------------------------
    ***Steve Roberts***

    Ik wil hier toch even een stukje schrijven over de Engelse top piloot Steve Roberts. Ikzelf had hem nog nooit in het echt zien vliegen maar Steve vloog gisteren mee tijdens de F3C ronde en met grote overmacht heeft deze man gewonnen. Steve is 15e geworden tijdens het WK in Polen en liet zien dat hij bij de top van de wereld hoort. Niets! ten nadele van onze eigen Nederlandse F3C piloten maar Steve is echt een maatje te groot, ik heb werkelijk met verbazing staan kijken hoe precies deze man de figuren vliegt. Ik heb hem in 3 rondes op 1 grote fout kunnen betrappen, verder zag het er subliem uit.

    Als aardbei op de taart gaf Steve ook nog even een toegift om "even "de nieuwe figuren voor 2014 te vliegen, ook deze vliegt Steve alsof hij ze al jaren gevlogen heeft. Werkelijk verbazingwekkend wat deze piloot laat zien en gaf ook aan wat voor een klasse apart hij is!
    (Steven...Je hebt echt iets gemist!!)

    --------------------------------------------------------------------------------

    Buiten het vliegen komen er ook nog wat bouw activiteiten langs komende maanden want ik heb nog twee rompen staan die klaar moeten en ik heb nog een 3e mechaniek liggen die ook klaar moet. Dus spullen genoeg alleen nog leren vliegen :rolling:
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    hoi,

    Dat zal ongetwijfeld John, maar ik heb de hele top zien presteren in Italie in 2011 en ettelijke jaren terug een aantal in Maubeuge en nog langer geleden een keer in Assen. Volgens mij heb jij ook wat gemist..... ;)

    Zonder gekheid, we moeten aan de bak John. jij en ik.... Ik heb de nieuwe figuren al een aantal keren gesimmed, en naar mijn bescheiden mening zijn ze makkelijker dan de afgelopen set. Wellicht wordt er nog gesleuteld aan de beschrijving en enkele details waar wij ons niet druk over hoeven te maken voorlopig. Ik hoop komende winter de bouw af ronden en dan dus meer tijd te hebben om te vliegen.

    Wordt dan echt eens tijd dat we wat afspreken.......

    Steven
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    John,

    ik zie zojuist in de wedstrijdresultaten nog een vooruitgang, je hebt Bennie gepasseerd....... :cool:

    Steven.
     
  18. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven, ik had Bennie dit jaar al 2 keer eerder "verslagen" ;), maar ik ben meer benieuwd naar mijn jury cijfers! Ik ben dit jaar meerdere malen in de achterhoede geƫindigd, dit omdat ik gewoonweg te lage K-factor figuren vlieg t.o.v. de top. Maar dat maakt mij verder niet uit omdat ik meer waarde hecht aan de jury cijfers.

    En dan kan ik ook vast "wennen" aan het feit dat ik volgend jaar steevast als laatste eindig in de F3C klasse :rolling: .
     
  19. F3Cees

    F3Cees

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    175
    Locatie:
    IJzendijke
    Hallo vlieg tuig
    Ik heb vandaag eens het P program voor 2014 F3C geprobeerd,
    alleen fig 4en 8 lukt nog niet, dit zijn negatieve loopings.
    Ook eens het finale program bekeken type F , deze zijn gemakkelijker te vliegen voor mij
    Gr Cees
     
  20. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Trainen voor 2014!

    Vanmiddag laat, heel even snel naar mijn hover lokatie geweest en heb daar de 2 hover figuren gevlogen. Ik ben geen ervaren F3C piloot maar volgens mij zijn de twee nieuwe hover figuren makkelijker dan de hover figuren uit de oude programma.

    Bij de "flower" vlieg je nu een halve cirkel "andersom" en nu lukt het mijn veel beter dan dan de halve cikel uit het oude programma :rolleyes:. Komende weken maar het eerste begin maken met de aerobatic figuren..........

    Wel een domper, tijdens het vliegen hoorde ik een auto achter mij parkeren, ik keek niet om maar hoorde iets later "iets" dat leek op een portofoon. Shit... dacht ik, volgens mij staan er toeschouwers gekleed in een blauwe broek, wit overhemd en een setje handboeien aan de riem. Ik landde mijn heli maar eens, keek om en ja hoor politie.

    Om een lang verhaal kort te maken, ik mag daar niet meer vliegen! Jammer maar het is niet anders, dus vanaf nu maar elke keer naar het veld van de club.
     

Deel Deze Pagina