Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door Floor_S, 10 mei 2013.

  1. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Weet niet waar je de 1Kg restrictie vandaan haalt.

    In post 311 heb ik het al eerder gepost:
    Modelluchtvaart ? UAV (Unmanned Aerial Vehicle) - Luchtvaart - FOD Mobiliteit

    In Belgie mag niet commercieel gevlogen worden. Hobbymatig mag alleen op daarvoor aangewezen veldjes.

    Gr Norbert
     
  2. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Uit de nieuwe circulaire: Deze circulaire is van toepassing op het gebruik van radio bestuurde modelluchtvaartui- gen, met een maximum opstijgmassa van meer dan 1 kg en minder dan 150 kg, voor sportieve en recreatieve doeleinden, die noch personen noch goederen vervoeren, die geen commerciele of professionele vlucht uitvoeren en die binnen zichtbereik van de bestuurder vliegen.

    Maar als je het letterlijk neemt vlieg je dus best uit het zichtveld van de bestuurder en dan is deze circulaire niet van toepassing. ;-)
     
  3. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Lees de eerste paragraaf van de circulaire : '"toepassingsgebied" nekeer aandachtig. Ik heb het er in mijn vorige post bijgequote om het je gemakkelijk te maken.
    Ik gebruik mijn swift dronetje niet commercieel (wees niet bang, ik ga je niet beconcurreren), hij weegt minder dan 1kg en hij vliegt vrolijk buiten het gezichtsveld als ik dat zo programmeer. Dus ik zit langs alle kanten goed, of niet? :)
     
  4. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik ben wel blij dat ik niet de volle mep hoeft te betalen als ik nog een keer ga.
    Daar was ik wel een beetje bang voor.

    Ik hoop ook dat er een OM template gestuurd word. Ik heb het dan niet gehaald maar ik kan wel alvast het OM gaan schrijven natuurlijk
     
  5. B.Dave

    B.Dave

    Lid geworden:
    8 sep 2009
    Berichten:
    1.196
    Locatie:
    Hoboken, Antwerpen, Belgie
    Er zullen wel anderen zijn die het jou wel zullen doorsturen zekers moest je het niet krijgen.
    Uw collega's aka concurrenten zullen je wel helpen :D
     
  6. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Om jullie een idee over het tijdsverloop te geven: ik heb eind mei examen gedaan, juni en juli bezig geweest met m'n manual te schrijven(verkijk je er niet op, het is een helse klus) begin augustus bij EuroUSC ingediend, kreeg 'm vorige week terug met de veranderingen (viel nog wel mee maar toch weer 3 dagen werk) inmiddels voor de 2e keer ingediend. Na het indienen van het manual (eerste keer) komt het FORM 1 (LUASS) voor het Construction and Design Certificate, die heb ik inmiddels ook al ingediend en pas als dat alles achter de rug is komt het praktijkexamen eens in beeld. En oh ja, vergeet je verzekering niet! Dus voordat het C&D rond is zijn we wel weer een eind verder..
     
  7. Mike S

    Mike S

    Lid geworden:
    29 aug 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Lelystad
    En de papier zijn binnen. EuroUSC heeft het template net gemailt. Dus iedereen mail checken! :D

    Ik ga die eens uitgebreid doorlezen.
     
  8. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Hier ook binnen ;)

    Knip----
    Operations Manual Template - Issue 1.3
    ---------------------------------------------------
    Please find attached Issue 1.3 of the Operations Manual templates as follows:

    1 - Operations Manual Guidance Notes with Issue 1.3 (PDF)

    2 - Operations Manual Template - Issue 1.3 (MS Word)

    3 - Operations Manual Checklists and Logs (PDF) - Issue 1.3 (PDF Portfolio) – Quick display of how (XLS) spreadsheets appear.

    4 - Operations Manual Checklists and Logs (XLS) - Issue 1.3 (MS Excel)
    Sheet 1 - Pre Site survey
    Sheet 2 - Embarkation Checklist
    Sheet 3 - Arrival Checklist
    Sheet 4 - On Site Survey
    Sheet 5 - Battery Charge Log
    Sheet 6 - Pre Flight Checklist
    Sheet 7 - Post Flight Checklist
    Sheet 8 - Aircraft Pilot and Crew Logs.xls – Electronic Entry
    Sheet 9 - Maintainence Log
    Sheet 10 - Incident Log

    EuroUSC Administration
    Knip----
     
  9. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Yeb ik heb ook mail :)
     
  10. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
  11. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. Je zou het kunnen lezen alsof men er bewust voor kiest de boel te flessen en dat vind ik nogal een statement. Ik denk dat veel vliegers zich niet bewust zijn van de wet- & regelgeving. Je kunt een Phantom vandaag de dag op iedere hoek vd straat kopen en tja.. wie attendeert je er dan op dat je onder een stuk wetgeving valt.
    Dat de verantwoordelijkheid conform Nederlands recht bij de gebruiker ligt weet ik maar toch...
    Daarnaast hoeft het niet per definitie zo te zijn dat diegene die filpmjes plaatsen dergelijke filmpjes in opdracht gemaakt hebben waardoor collega's benadeelt worden.
     
  12. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ziet er "te doen" uit
     
  13. servowire

    servowire

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Overijssel
    Scan het eens in? Ben wel benieuwd eigenlijk :)
     
  14. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Yeps
     
  15. Lucas

    Lucas

    Lid geworden:
    6 jun 2013
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Belgie
    Had jij ook een template om te werken, zo ja: was het v1.3? Misschien is hun documentatie nu al duidelijker geworden..
     
  16. noflynofun

    noflynofun

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    71
    Nope, valt mee dat ze het nu wel doen, had het een stuk eenvoudiger gemaakt, ik heb het uit het boek gedaan, misschien hebben ze mijn template wel gebruikt..:p
     
  17. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    copywrite!?
     
  18. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Wat is er nu voor nodig als je een gecertificeerd toestel hebt met de bijbehorende manual en je wil bv een nieuwe FC / mount / motor / firmware / etc etc etc gaan gebruiken die afwijkend is van het originele gecertificeerde toestel?
     
  19. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi,
    de certificering van het BvL maakt onderscheidt in een minor- of een majorupgrade. Bij een minor upgrade (bijv het vervangen van een motor, prop, etc) dien je een en ander op te nemen in je OM alszijnde een onderhoudsupgrade. Bij een Major upgrade, bijv van een Wookong naar een UAV controller dient de set opnieuw gekeurd te worden.
     
  20. Lucas

    Lucas

    Lid geworden:
    6 jun 2013
    Berichten:
    148
    Locatie:
    Belgie
    Hebben jullie toevallig gehoord of DJI binnenkort de S800 gaat afleveren met een Design & Construction Certificate. Zodat de keuring en certificering van een toestel sneller en goedkoper kan?
     

Deel Deze Pagina