La Licorne - De Eenhoorn

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Spijkertje, 20 aug 2013.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.344
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik schilder inderdaad alles met penceel. Voor de metalen onderdelen gebruik ik een universele grondverf, die dus geschikt is voor kunststof en metaal en de grondverf verdun ik voor gebruik soms wel tot 30%. Zodat je geen detailverlies hebt. Alle hout verf ik met admiralty paints zonder grondverf, ook deze verf verdun ik een beetje met water en zet er dan twee dunne laagjes op. Tot slot zet ik alles in een matte lak op water basis. (behalve het metaal, omdat de grondverf en de lak die ik hiervoor gebruik synthetisch zijn, dus die onderdelen krijgen indien nodig een lak die ook synthetisch is).

    Wat je verder nodig hebt is een vaste hand en gedult.
     
  2. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Piet,
    bedankt voor het advies, ik heb inderdaad ook al eens grondverf succesvol verdund, maar volgens de 'regels' zou het niet mogen. Grondverf heeft toch al de neiging dikker te zijn dan gewone verf...
    Vaste hand is wel heel handig. Eerst maar eens een jonge jenever :-D

    Ik heb er nu ook last van, ben biezen rood en goud aan het verven, met deze hitte op zolder niet echt makkelijk, :zon: 30°+
    foto's volgen...

    Grt
    Diederik
     
  3. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven

    Zoals beloofd de foto's van mijn oefening met de groeven.
    Ik heb naar aanleiding van het idee van Erik een metalen strip als rail op een plank gelijmd (bison kit). Vervolgens met diepere groeven in het stanleymesje gaan schrapen: het ging echt perfect, kaarsrecht en zeer vlotjes, zonder latten te breken!!! :banana:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bovenste is zwalkend met de hand, onderste is met behulp van de 'rails' :

    [​IMG]

    Alvast met wat tape losjes op de romp geplakt om een idee te krijgen hoe het staat, vervolgens een eerste laagje verf als proef: rood met gouden biesjes, het goud mag nog wel een tweede laagje hebben en wat strakker, 't viel niet mee met deze hitte een vaste hand te houden:

    [​IMG]



    [​IMG]

    Al met al ben ik niet ontevreden, ook viel me het perenhout erg mee bij het bewerken en hoef ik niet persé meer een andere houtsoort uit te proberen, ik heb nog wel notenhout in 3x1 mm liggen, het kan altijd nog...

    Grt,
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Germt

    Germt Guest

    Ziet er mooi strak uit hoor:cool:

    Germt
     
  5. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ziet er zeker strak uit. Moet ik ook proberen bij het volgende bootje. En volgens mij zit het wel snor met die strakke hand :thumbsup:
     
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dat ziet er strak uit, erg leuk met de 2 gouden strepen :cool:
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.344
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi gedaan die latjes, en zo doe ik ook weer nieuwe ideeën op.
     
  8. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Goed gelukt. Mooi resultaat. Onthouden dus...

    Jack
     
  9. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    prachtig rezultaat hoor 8)
     
  10. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Daar kunnen de basji boezoeks een puntje aan zuigen !
     
  11. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    :D Dank!

    Ik spring een beetje van te hak op de tak, maar heb intussen weer een nieuw dilemma: ik heb jullie advies hard nodig over het volgende:

    Het juiste woord ken ik al niet :oops:, dus ik noem ze maar de 'sloepbalken':
    de drie pijltjes:

    [​IMG]

    't lijkt me logisch dat ze gebruikt werden om de romp te beschermen bij het binnenhalen en tewaterlaten van sloepen en rondhout e.d. Ook heb ik ze op schilderijen van walvisvaarders gezien, waarbij het kadaver tegen de romp werd aangetrokken en als platform diende om verder te verwerken. Ik kan me zo voorstellen dat de losse stukken vet makkelijker omhoog te takelen waren, maar weet hier echt te weinig over.

    Ik weet niet vanaf welke tijd ze gebruikt werden, wel zie je ze ook op schepen van vóór de 16e eeuw, maar daar lijken ze meer een structuurfunctie voor de romp te dienen.

    Bij de eenhoorn kom je ze bij ongeveer de helft van de modellen tegen (meestal 4 stuks en 1 balk langs de 'ladder'), bij de oudere Hollandse modellen (mn de tweedekkers) juist helemaal niet (Bijloke, Hohenzollern, Willem Rex). Sommige jonge versies van de HZ hebben ze juist wel.
    Vasa heeft ze niet. In de meeste prenten van Hollandse schepen van de Van de Veldes komen ze zelden voor.

    Voordat ik de huidplanken kan afwerken moet ik goed bedenken of ik deze balken wel of niet ga plaatsen. Op zich kunnen ze de rompvorm soms mooi accentueren, maar ze moeten ook niet teveel afsteken tegen de lijn van de berghouten.

    Misschien als ik iets meer weet over de betekenis en historische context dat het makkelijker is de knoop door te hakken.

    Grt
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Mondfeld noemt ze fenders. Dienden van middeleeuwen tot midden 16e eeuw in eerste plaats voor verstijving en bescherming huid. Later bleven ze alleen nog midscheeps waar de sloepen overboord werden gezet. Bij invoering davits verdwenen ze.
    Wat betreft de van de Velde tekeningen. Ik kan me voorstellen dat ze op oorlogsschepen minder voorkwamen dan op handelsschepen. Die waren bedoeld voor goederen en zullen meer moeten laden en lossen. Maar het is maar een gok. Ik heb er zo snel niets over terug kunnen vinden.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.344
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik denk dat de naam die je zoekt "stootwillen" is. Ter bescherming van de huid . Ik zet er een foto bij om zeker te zijn dat we het over de zelfde balken hebben. Op de foto de twee vertikale balken naast de trap en de balk rechts zijn de stootwillen. Ze werden geplaatst bij de kuil omdat hier de sloepen te water werden gelaten die op zee op de kuil staan gesjort. En de stootwillen gaven bescherming tijdens dit proces. De dubbele stootwillen links op de foto zijn ter bescherming van de buitenboordtrap.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Erik, Piet, bedankt,

    ik heb ook geprobeerd een logica te ontdekken,
    voor de zeventiende eeuw lijkt het er inderdaad op dat deze balken meer voorkwamen bij handel en visserij. Vanaf de 18e eeuw komen ze ook weer vaker voor op grote oorlogsschepen: Victory, Santisima Trinidad e.d.
    Ik heb de indruk dat b.v. Spanje en Frankrijk ze vaker en eerder toepasten dan Engeland en NL.

    Het woord Fender was me wel bekend voor moderne doeleinden, het Oud Hollandse woord blijft voorlopig nog een raadsel. Stootwil ken ik als moderne rubberen band of luchtgevuld kussen die los aan de romp hangt. Wij noemen ze thuis aardappelzakken en ze horen eigenlijk tijdens het varen binnengehaald te worden.

    Ik heb wel nog wat aanverwante woorden gevonden:

    Oude benamingen voor stootkussen: Poddingzak of wrijfworst
    Stootkussen of stootwil: "[willen]: Stucken van oude kabels, die men buitewaerts tegen de zijde van het schip hangt, om quetzinge voor te komen". Ook wel schuttouw genoemd.

    Wrijfhout: houten palen of balken, tegenwoordig ook van kunststof, die verticaal of vaker horizontaal langszij worden gehangen. Wrijfhouten worden ook wel aangebracht langs kaden en sluismuren. Ze heten dan scheerhout.
    Witsen: Wryf-houten of willen. Ronde langachtige houten, welke buitewaarts tegen de scheepen gehangen werden, voor ’t aanbotzen en stooten van uiterlyk geweldt.


    Op statenjachten en binnenvaartschepen kom je vaak losse houten balkjes tegen.

    [​IMG]

    Blijft nog altijd de vraag of ik ze op de Eenhoorn ga toepassen. Ik denk dat ik de esthetische argumenten laat doorwegen en zal nog wat verder zoeken naar voorbeelden waar het mooi gelukt is...

    Groet
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Afgelopen dagen weinig zichtbare vooruitgang en veel drukte op het werk.:?

    Ik had nood aan meditatie op mijn werfje en heb ze gevonden ook:
    ben gaatjes met de hand aan het boren in het onderwaterschip, ruim 3000 in totaal. De hele huid heeft er ruim 5000 nodig....nu nog zo'n 2000 te gaan 8O.

    Als ik ze eindelijk af heb kan ik het onderwaterschip verouderen met roestazijn en schuren. De witte verf lijkt me nu nog een beetje te vroeg om aan te brengen, ik weet niet wat hier het beste moment voor is, graag advies met jullie ervaringen. Ik sta echt te springen om het effect zien...
    als ik me toch nog kan inhouden ga ik eerst de huid boven de waterlijn lakken en vervolgens de berghouten voorbereiden:
    ik heb m'n notenlatjes van 4x1mm voor de 2 onderste berghouten hiervoor al binnen:banana:

    Foto's volgen later deze week

    Grt
    Diederik
     
  16. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb het witten met het overige schilderwerk meegenomen. Bootje staat nu eigenlijk constant in zijn voet dus er kan weinig meer aan miskomen. Dat lijkt me een geschikt punt om te witten. Ga je straks nog wat zien van al je boorwerk als de witte kwast er over heen is geweest?
     
  17. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Erik,

    ik heb echt zin om eindelijk met het wit te beginnen :rolleyes:

    Ik moet het nog uitproberen op proefstukjes, maar ik hoop met niet al teveel verf nog iets terug te zien van de gaatjes, vooral omdat deze zwart kleuren door het azijn.
    Ik heb eerder al o.a. met Andy opties besproken om de witte verf wat te verouderen. Daarna per stom toeval gezien dat de zoldervloer waar ik al bijna 8 jaar overheen loop eigenlijk wel een goed alternatief bood: er zit zo'n transparant 'washed' effect wit op (zie 3e foto op bericht 82, pag.6) en je ziet de nerven van het hout erdoor. Ik ga denk ik met dit effect spelen om de verouderde latjes en zwarte 'spijkergaatjes' toch door het wit zichtbaar te laten. Als het een mislukking wordt kan ik het altijd nog een dekkende laag wit geven en er verder niemand iets over vertellen ;).

    Diederik
     
  18. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik ben benieuwd. Nooit geschoten is altijd mis. Ik snap de drang om te gaan witten. Het is wel oppassen geblazen. Bij m'n eerste bootje heb ik het ook vrij snel gedaan en die heeft toch wat beschadigingen opgelopen. Door de eerste mislukte afwerking op de dolphyn (te glanzend) zitten daar nu 3 lagen op. Die zal niet snel meer zichtbaar beschadigen. Aangezien jij met een dunne laag aan de slag wil gaan zou ik dan in ieder geval de standaard of bouwplank bekleden met iets zachts om de kans op beschadiging in ieder geval te verkleinen. Ik ga niet zeggen dat je geduld moet hebben want dat heb ik zelf ook niet ;)
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Het onderwater schip witten kun je best doen als je standard klaar is, en als je zeker weet dat het schip rechtop kan blijven staan.
    Dwz; Nu je het nog op zijn kop kunt leggen zonder iets aan de bovenkant te beschadigen.
    Erg hé; als je graag het effect van iets wilt zien, waarbij je eerst het nodige geduld moet hebben:rolleyes:

    Germt
     
  20. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Germt,

    't is inderdaad heel moeilijk: de fantasie loopt al op hol, maar 't verstand zegt 'alles op z'n tijd'.

    Ik heb niet ver meer te gaan:
    - standaard is af en bekleed met laagje schuim ter bescherming.
    - de romp hoeft niet meer zo veel op de zijkant te liggen: m.n. voor de laklaag en de berghouten met spijkertjes.
    - Ik ben nog niet bezig met vaste details op het dek en dus kan ze nog prima, stabiel ondersteboven staan.
    - ik zou eerste nog het roer kunnen maken, deze moet in feite dezelfde behandeling wit krijgen...

    Ik denk dat ik eerst bóven de waterlijn ga schilderen. De band tussen de eerste berghout en waterlijn zal donker ebben worden. Ik geloof dat het niet 100% te voorkomen is dat er verf of lak tussen de naden van de 'maagdelijke' latjes zal verspreiden. Ik denk dat het makkelijker is donkere vlekken onder de waterlijn te verdoezelen of weg te werken, dan witte vlekken boven de waterlijn.

    Zit ik nog met een nieuw probleem: ik heb de waterlijn perfect pas afgetekend met een stift op houten blokje. Bij het voorsteven lijkt er echter een optisch bedrog te ontstaan: de waterlijn lijkt af te buigen naar beneden :(. Ik weet niet of het gebruikelijk is dit optisch bedrog te corrigeren door de lijn een fractie naar boven te kantelen???

    [​IMG]

    Grt

    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina