Weerplaza.nl en buienradar.nl checken, gaan we vliegen vandaag of wachten we nog een weekje? Ik ben al lang blij als het droog blijft. Als de wind boven 4 bft komt vallen er een hoop modellen af maar er is er altijd 1 die alleen maar leuker wordt met veel wind. Ik heb ook zo mijn model die ik graag met veel wind vlieg. Verticaal omhoog en dan de motor uit. Kijken hoe snel ze af drijft om dan weer met een paar onvoorspelbare buitelingen de juiste kant op te sturen. Een grotere kick is er voor mij niet uit te halen. 8 lipo's leeg vliegen zijn op dit soort dagen geen uitzondering. Ik ben benieuwd of er meer mafkezen zijn die juist de kick wel inzien van een pittig windje. En met wat voor model vlieg je dan het liefst? Mijn nr#1 model bij dit weertype is mijn oude 83% Polaris. Dat ding is echt supersnel en doet precies wat ik wil (meestal...).
Ik vind het inderdaad ook leuk om te vliegen met veel wind, omdat je dan weer eens wat anders kunt uitproberen. Na de start kijken binnen hoeveel seconden je weer aan de grond kunt staan. Zo langzaam vliegen dat je achteruit vliegt. Bijna verticaal landen. Ik neem dan meestal dezelfde modellen mee als anders: 4cc Laser Models Colibri, 6cc Modelcraft Lucky Stick, 7,5cc SIG Somethin' Extra.
Zodra er mensen kisten aan de grond houden vanwege de wind, vind ik het doorgaans een sport om bv de trex 250 of de 450 de lucht in te gooien Qua vliegtuigen pak ik de fourstar 40.. Mn trainer komt niet tegen de wind in boven windkracht 4 (proefondervindelijk ondervonden..), de ultimate moet ik nog een beetje doorkrijgen..
Harde wind maakt voor snelle vliegtuigen niet veel uit, het kan zelfs de landing en start makkelijker maken. Ik heb met een snelle zwever zelfs bij windkracht 10 nog aan het strand gevlogen. Wat de meeste problemen geeft is turbulentie van obstakels rond het vliegveld. En als de wind na het landen je vliegtuig van de grond blaast is je vliegtuig niet geschikt voor die windkracht. Grtz René
Vliegen met wind vind ik ook leuk, scherpt de geest en de reacties. KA4VhGn4Vz4[/media] - YouTube En je hoeft geen snelle bak te hebben, gewoon met minimaal motorvermogen en soms geen. En inderdaad met heli kan ook. UYYoP2ClY58[/media] met heli. - YouTube Johan.
Het is wel grappig om met een hoop wind met de mini geebee van eflite te vliegen. daar zit stabilisatie elektronika in en een redelijk flotte motor. probleem is dat na de landing dit 40cm kistje als een blaadje over het veld heen dwarelt als de wind het pakt.
vliegen met harde wind is erg leuk, vooral met mijn "das liddle stik" met 4cc motor. ook de funcub is een leuk toestel om met harde wind mee te vliegen. de rest van de clubleden zit binnen aan de koffie terwijl ik rondspeer met m'n kistjes.
Als het hard waait dan vlieg ik het liefste met de multiplex funcub; lekker spelen met de flaps en proberen verticaal te stijgen en te landen. Wel oppassen met een bocht met de wind mee als je nog laag zit. Wat ook leuk is om dan op 30 meter hoogte motor uit, vol flaps en recht naar beneden komen om dan net voor de grond op te vangen en neerzetten.
Wat mij opvalt bij de club waar ik vlieg is dat als de windkracht boven 4 komt dat alleen mijn vader en ik nog vliegen. Harde wind is gevaarlijk hoor is een uitspraak. Onzin natuurlijk, er is helemaal niets gevaarlijks aan als je maar weet wat je doet. geen risico's nemen en het model onder controle houden. Helaas is het bij de meeste clubs zo, als het een beetje waait zie je er niemand meer uitzonderingen daar gelaten. Het heeft ook niets met de grootte van het model te maken, mijn Curare 40 weegt slecht 2,7 kg en heb ik ingevlogen met windkracht 5. Grt, Arnoud.
ik heb sins paar weken me brevet Maar hoe harder het waait , hoe leuker ik het vindt , voor al landen , dat lijkt dan net op een heli. en ik vlieg dan met me 2,kilo wegende snoopey , met 4s lipo.dus een licht toestel. met V stelling . ook op ze kop. recht om hoog en gas dicht en zo lang mogelijk ,dicht houden ,haha Ik heb les gehad van een ervaren club lid, ik heb hem nog nooit horen zeggen het waait wel hart , Maar wel horen zeggen tegen andere die aan de kant bleven (jaren ervaring hebben ) wat nu het waait te hart ?? kijk naar hem hij start en land helemaal zelf ? hahah ik trots natuurlijk. afgelopen zondag middag ook maar 1 club lid , het waaide zo hard dat snoopey niet bleef staan maar om ver geblazen werd . en ik vindt juist zonder wind .moeilijker landen om dat je dan sneller vliegd. en met veel wind is het makkelijker . ik vlieg ook als het droog is met me snoopey alle dagen . 4 accu leeg .. ik vlieg met me gaui ,500 x zonder gyro ook waneer het waait. ik vindt het vliegen ook zo leuk ,
voorheen vloog ik ook met harde wind heb er nu aleen geen model voor die het veilig aan kan men mustang moet ik weer is klaarmaken
Ik heb een Beast 3D ook met AS3X stabilisatie. Daar is ook met behoorlijk wat wind mee te vliegen. En dat voor een kistje van 72gram. Alleen bij 5 bft gaat ie alleen nog maar achteruit. Leuke berichten over het vliegen bij harde wind. Volgens mij gebruiken de meesten toch een wat zwaardere kist. Mijn Polaris weegt net 400 gram (en wat een heerlijke ragbak). Ik ga toch mijn Multiplex Gemini of mn parkzone Spitfire maar eens testen met een stevig windje. Iedereen lijkt zo zn voorkeur te hebben voor een bepaalde kist bij dit weer. @ Een zwever met 10 bft? Dan heb je echt lef. Al is het inderdaad de turbulentie wat het lastig maakt, en niet zo zeer de wind. Op het veld van mijn club is veel turbulentie vlak boven de grond en boven de weg (op een dijkje), dus lage fly-by's zitten er niet in. Afgelopen zondag was een mooie dag qua wind. Het begon rustig maar het ging steeds harder waaien. op mijn club bleven nog maar een hand vol vliegers over, zelfs 1 met een heli. Die leek zich ook niks aan te trekken van de wind. De herfst staat voor de deur dus er zal best nog wel wat wind langs komen. Kom maar op. Misschien is het leuk als er nog wat meer filmpjes komen. Ik ga ook mn "petcam" weer eens opzetten.
het veld van mijn club ligt bovenop een bult, naast de oude maas. Dus veel wind = aantal rare turbulenties om het veld heen. En eigenlijk zijn die er meestal wel in meer of mindere mate. Als een stevige wind van de oude maas komt, schiet de heli bijna 5 meter omhoog als ik over de rand van het talud vlieg.. Landen met een vliegtuig is dan wel eens een uitdaging, maar je went er wel aan ;-) kwestie paar keer een low pass doen, merk je vanzelf hoe de onderste luchtlaag zich gedraagt.. Valt altijd wel wel op dat de lichte "schuimpjes" best wel last van deze turbulentie ondervinden, terwijl de zwaardere houtbouw kisten dit aanzienlijk minder hebben. De schuimpjes is doorgaans ook landen en hard rennen om hem op de grond te houden ;-)