La Licorne - De Eenhoorn

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Spijkertje, 20 aug 2013.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Gaat dat niet opvallen als je er van de zijkant naar kijkt? Zo niet, dan zou je het kunnen doen.
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.344
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zou de waterlijn dat kleine beetje corrigeren, want als je dat niet doet, dan valt het volgens mij meer op en gaat het lijken of je waterlijn afbuigt naar beneden.
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Ook ik heb hem íets gecorrigeerd, héél onopvallend;)

    Germt
     
  4. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    't optisch bedrog is juist van de zijkant gezien het meest opvallend. Het zou kunnen dat als het galjoen erop zit het minder opvalt, maar ja dan ben ik wel een beetje laat als t niet zo is :D.
     
  5. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Intussen besloten toch eerst alle details af te maken voordat ik met het witten begin ;)

    Het roer van de fabrikant beviel niet echt en heb besloten er eentje zelf maken en te bekleden met eiken fineer. Mogelijk dat ik 'm nog iets minder fors maak. Ik heb wel de kunstjes bij verschillende van jullie afgekeken :D

    [​IMG]

    Voor de scharnieren ga ik proberen zelf iets ineen te steken met lood. Kwam er achter dat er maar weinig meer wordt gebruikt bij flessenhalzen :-|. Hebben jullie nog tips wat ik als alternatief kan gebruiken?

    [​IMG]

    Het roer op z'n plek om een idee te krijgen.

    [​IMG]

    Het blauw op de fortuining aan stuurboord stond met niet aan en heb ik maar afgschraafd en geschuurd, ik hoop hiermee te voorkomen dat ik het houtwerk helemaal opnieuw moet doen. De spijkergaatjes zijn hier ook te zien en zijn bijna af.

    [​IMG]

    Nog een vraag; wat is de gangbare hoeveelheid scharnieren, ik ben van vier tot zeven tegengekomen :confused:

    Groet,
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Germt

    Germt Guest

    Goed bezig hoor Diederik, vooral het roer vindt ik buitengewoon geslaagd.
    Het aantal scharnieren (worden vingerlingen genoemd) tja, ik denk dat daar geen vaste regel voor is, maar de WvH heeft er 5.
     
  7. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Zeer geslaagd.
    Latoenkoper.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  8. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ummmm. Als ik "aantal vingerlingen" google, dan zou ik volgens de eerste afbeelingen zeggen dat 5 stuks logisch lijkt. :confused:

    Wat lood betreft, de meeste doe het zelf winkels hebben loodslabbes. Die zijn wel wat dikker. Of eens in de buurt kijken of ze wat aan het slopen zijn. Die hebben vast wel wat lood van rond een kozijn of zo.
     
  9. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Mooi schip wordt dit. Voor de scharnieren (en het meeste beslag) gebruik ik messing plaat. Die heb je vanaf 0,1 mm dik tot ...
    Laat zich eenvoudig knippen en zwarten met Brass Black.

    Jack
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Ik denk dat ik je verwarring begrijp.
    Als ik dat google dan zie ik het ook, echter....
    Met de genoemde vingerlingen werden in de scheepsbouw de ogen die aan de kielbalk zaten waar de roerpennen in vielen bedoeld.;)
     
  11. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    En er bestaan ook grote vingerlingen: "duimlingen", althans zo heb ik gegoogled:yes:.
    Neemt niet weg dat het aantal vingerlingen en roerpennen gelijk zal zijn geweest, ik heb daarom besloten op jullie unanieme advies er 5 te plaatsen.

    Intussen heb ik het roer bekleed met fineer en verouderd.
    M'n zoektocht naar latoenkoper (oppassen dat ik de winkelier niet vraag naar katoenlopers) en messingplaat moet nog beginnen, maar zie het deze dagen nog niet direct lukken :(.
    Erik, ik was van plan het loodwerk rond m'n kozijnen tot net ná de herfststormen te laten zitten ;), maar zal es bij de doe het zelf zaak informeren.

    Ik weet ook nog niet waar ik de duimlingen van ga maken. Ik vraag me af of ringetjes volstaan, of dat het mooier is bijvoorbeeld een heel klein busje op een ring te solderen. Anders moet ik dit ook op m'n zoeklijstje plaatsen, ... en een snelcursus solderen volgen ...

    Grt
    Diederik
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2013
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    . . .
     
  13. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Ik gebruik dikwijls van die schaaltjes waar ze bbqvlees opleggen tijdens het bakken of als ze verkocht worden in de winkel op feestdagen .
     
  14. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Luc, bedankt voor de tip!

    Laatste stand van zaken:
    [​IMG]

    Grt
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Dat ziet er geweldig uit Diederik TOP.
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.344
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi werk Diederik! Ik heb nog even gezocht voor het aantal vingerlingen, maar daar zijn geen vaste regels voor. Ligt er aan hoe groot het roer is. De Victory bijv. heeft er 6 en de Bounty die ik momenteel bouw heeft er maar 4. De meeste schepen hebben echter 5 vingerlingen.
     
  17. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Robert, Piet, veel dank!

    Ik hou het voorlopig bij 5 :pim:

    Ik heb er een kleine studie van gemaakt en er zoveel mogelijk voorbeelden bijgehaald; hieronder een kleine handgreep...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben erachter gekomen dat ik toch wel wat moet aanpassen: o.a. de huid wat naar voren met een flauwe bocht afsnijden om het achtersteven wat meer bloot te leggen.
    Ook heb ik gezien dat de oudere modellen (w.o. Hohenzollern en het zweedse Amaranth) de vingerlingen een soort zwaluwstaartvorm hebben.
    Ook twijfel ik of ik de verticale zwaluwstaartjes op de onderste lagen, zoals beschreven in de batavia cahiers, ga toepassen, mogelijk wordt het wat rommelig en druk....

    [​IMG]

    Morgen en overmorgen heel wat schuurwerk "voor de boeg" ter voorbereiding van de romp...

    Grt
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je scharnierpunten niet op een kaarsrechte lijn liggen, kan je roer niet meer draaien.!
     
  19. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    wat bagaraar zegt is waar maar ze staan op een rechte lijn dus dat is goed.
    alleen mag de onderste niet zo laag staan, deze moet ook staan waar het steven bloot is en niet aan de huidplanken vast maken.

    dus de 3 onderste ga een beetje moeten verzetten
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Inderdaad, wat Dirk zegt is juist, en er valt mij nog iets op.
    Komt eigenlijk omdat ik er zelf mee bezig ben, en de discussie bij Jack heb gevolgd m.b.t. de lijnen.

    Volgens jouw foto;
    De zorglijn moet nét andersom zitten, hij heeft de knoop aan de bakboordzijde (links) en loopt door een gat in het roer naar boven. Hier zitten dus géén ringen o.i.d. De borging aan het roer is dus niks meer dan een knoop.

    De stuurtalies zitten met ringen aan het roer bevestigd., en loopt inderdaad via de zij/achterkant.
    De ogen in jouw roer horen er niet,
    Er zitten wél ogen (kardinaalsmutsen) in de spiegel, daar kunnen touwen door voor allerlei doeleinden zoals slepen, afmeren e.d.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina