Opnieuw beginnen met electro zweven

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door AcroWout, 18 sep 2013.

  1. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Hey,

    Ik ben 15 jaar geleden gestopt met intensief electro zweven en heb nu terug de kriebels te pakken. Ik heb toen niets verkocht en heb dus nog alles liggen, jammergenoeg is alles verouderde technologie. Oude graupner ultra koolstofborstel motoren met NiCadnium baterijen, zender en ontvangers op 35Mhz. Zelfs men schulze lader kan ik niet meer gebruiken.

    Ik zou graag eerst men sinus acrobatie zwever vliegklaar willen maken, als ik merk dat ik het terug graag doe koop ik wel een nieuw model.

    Nu mijn vraag: Welke zender kan ik het beste kopen? Ik wil niet het duurste van het duurste, maar wil wel een model dat geavanceerd genoeg is om alle electro zwevers te kunnen laten vliegen en in de toekomst misschien 3d vliegtuigen aan te sturen. Ook is het belangrijk dat het een gebruiksvriendelijk toestel is.

    Mijn sinus acrobatie electrozwever heeft een spanwijdte van om en beide twee meter en heb daar dus ook nieuwe regelaar, motor en cellenpakket voor nodig. Ik wil ineens genoeg power, welk raden jullie mij aan? en welke lader moet ik daarvoor kopen? Vroeger vloog ik met 8 x 1.2V cellenpakket en ultra motor, dit mag nu wel iets krachtiger zijn.

    Ik kijk uit naar jullie reacties. Moest er iemand een interessant starterspakker voor mij hebben liggen, laat dat dan ook maar weten.

    Mvg,

    AcroWout
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met 35MHz band is niets mis, stuk rustiger nu daar, nieuwe accu's in de zender ... :) Eneloop-NiMH voor lage zelfontlading. Alleen in de zender, niet in vliegtuig omdat Eneloops weer wat minder zijn qua maximale ontlaadstroom.

    En als je dan verder wilt, wat overwegingenbij en tips voor aanschaf nieuwe zender, deze sticky/FAQ/belangrijk bovenaan in het Beginners subforum
    Een zender kiezen

    Twee databases, stickies in de betreffende subfora
    Database setups elektrozwevers
    Database electrovliegtuigen
    Motoren database

    Verplicht LiPo-laden leesvoer/video's, voor veiligheid van accu, portemonnaie, model, garage/huis/thuis:
    Hoe laad ik mijn Lipo, zie door de bomen het bos niet meer

    Forumtipjes

    • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
    • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
    • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2013
  3. Rolver

    Rolver

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    301
    Locatie:
    Haderslev DK
    Daar ben ik het helemaal mee eens en dat is precies wat ik nu ook doe.
    Anders een Spektrum DX6i, zijn overal in de aanbieding met ontvanger.
    Dan heb je 2.4 ghz en programmeerbaar tot 9 modellen. (zoek ook eens 2e hands)

    Groet Rolf (hij ontdekt nu pas de 35mhz :rolleyes:)
     
  4. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Bedankt voor jullie reactie.

    Vroeger heb ik toch redelijk wat problemen gehad met interferentie op de 35Mhz band, nudat er minder volk opzit zal dit wel beter zijn. Ik had toen ook steeds met dezelfde persoon interferentie. Rolver stelt de Spektrum DX6i voor die ikzelf ook al in gedachten had. Valt van prijs héél goed mee en daar kan ik 9 modelllen in voorprogrameren ipv 4 in men oude zender. Wat ik eigenlijk een beetje te weinig vondt.

    Dank u wel voor het doorsturen van de databases, hier ben ik wel even mee zoet.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Had hij ook last van jou?
    Toen zend-kristal van die andere vlieger gecheckt? Ooit meegemaakt dat iemand met frequentie 35,060MHz de kanaal 60 knijper nam, terwijl die frequentie kanaal 66 is. Zulke denkfouten kunnen ook ontstaan bij frequentie 35,070MHz: foutief kanaal 70, correct kanaal 67 en 35,080MHz: foutief 80, correct 68.
    Welke kanalen gebruikten jullie? Ik zit nu even te denken aan slechte onderdrukking van spiegelfrequenties.

    Wat vuistregels voor vermogen:
    www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf
    (twee virusvrije en compacte pdf readers: Sumatra en Foxit)

    deels overlappend met
    magische getallen voor elektropiloten
    of
    magic numbers for e-flight - WFF
     
  6. JOSKEWATT

    JOSKEWATT

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Brugge
    Sinus

    Hallo,
    Ik heb vroeger ook nog een Sinus ( Aeronaut) gehad en die vloog goed met 10 cellen en een Keller 70/4 met een carbon 12.5x6.5 prop.
    Ik zou de 8x1.2 cellen gewoon vervangen door een 3S lipo (bvb 2200/ 30 of 40C), de ultra motor en de schroef behouden, dan zal je al een hele verbetering zien, tenminste als uwe esc het aankan ....als het u dan bevalt kan je nog updaten, maar let op met de beplankte schuimvleugel, (belastbaarheid, de mijne is zo gesneuveld).
    Door het lagere gewicht zal uw model aanzienlijk beter klimmen en vooral beter zweven, het vliegen zelf zal je wel niet verleerd zijn maar bedenk wel dat deze kombinatie niet echt een "herinstapmodel" is.
    veel succes
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2013
  7. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Hey Rom,

    Nee hij had geen last van mij en ik had enkel last van hem als ik dichtbij zijn zender passeerde met mijn vliegtuig. Onze juiste frequenties van toen kan ik mij niet meer herinneren. Ik zat ergens rond 35.020 en hij zat ergens rond 35.1 a 35.2. Ik ben er zeker van dat het niet te wijten was aan een foutieve knijper, maar eerder aan die spiegelfrequenties.

    Ik heb ondertussen iemand gevonden waar ik tweedehands een aantal spullen van kan overkopen: een spektrum dx7 zender, één AR500 ontvanger (5 kanalen) en één AR6210 ontvanger met satteliet-ontvanger (6 kanalen). Dit alles voor een prijs van 160 euro. Ik denk dat dit wel een goede deal is voor mij.

    Joskewatt,

    Bedoel je met esc de regelaar? Ik ben nog niet mee met het nieuwe vakjargon. :) Ik moet nog nakijken of die regelaar 11.1V aankan maar ik vermoed van wel. Heb net ontdekt dat die nog in men ouderlijke huis moet liggen, daar heb ik nog redelijk wat spullen te rusten liggen.

    Het vliegen ben ik inderdaad nog niet verleerd. Heb met mijn sinus nu en dan nog wel eens gevolgen, maar nu is het toch wel weer lang geleden. Sinds de laatste 5 jaar zijn men oude NiCadniums echt wel versleten.

    Ik neem aan dat ik men lipo's best van het merk python plus kan kopen? Ik zou ze aankopen in de winkel albatros te Muizen. Wat ik wel jammer vindt is dat men oude Schulze lader geen lipo's ondersteunt. Ik weet nog dat ik hier op mijn 16 jaar lang voor had gespaard. Ik kom nu regelmatig op het forum kijken in de hoop een goed tweedehands model op de kop te kunnen tikken. Welk model kan je me adviseren?

    Mvg,
     
  8. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Heb net je pdf "getallen voor modelbouwers" gelezen Rom, erg interessant...wist niet dat je tegenwoordig je accus moest balancen.

    Heb uit dat document ook de bevestiging gekregen dat esc je regelaar is. :)
     
  9. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Ik begin nu aan het document van de FAQ's over LiPo's, precies redelijk belangrijk om te weten :)
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Wout,

    als je een Sinus gewend bent, kom dan zaterdag eens kijken bij de F5B wedstrijd in Dalfsen.
    De Sinus was een F5B model (origineel is een Surprise van Rudi Freudenthaler).

    Je kan daar dan ook meteen de huidige stand van de techniek zien.

    Wat voor merk zender heb je want veel zenders zijn gewoon om te bouwen naar 2,4 Ghz.
    Nadeel van 2,4 is dat als je eenmaal aan een merk vastzit je niet (zoals met 35 mHz) elk merk ontvanger kan kopen, het moet het zelfde merk zijn (uitzonderingen daar gelaten).

    Zelf heb ik een oude Graupner zender, omgebouwd met een Jeti module.
    Naar mijn mening samen met Futaba Fasst het beste en betrouwbaarste systeem, je hoort er nooit iets raars over, wat met Spektrum en Graupner wel gebeurd.

    Maar... je kan ook gewoon 35 mHz blijven vliegen, dat werkte vroeger prima en nu zeker nog beter..
    Even je zender en ontvanger naar Robbe TD sturen ( Corrien hier op het forum) en hij is weer 100% betrouwbaar.
    (edit, ik lees dat je net een Spektrum gekocht hebt... jammer)

    Dan de aandrijving.
    Daarvoor zou het toch echt het beste zijn als je langsgaat in Dalfsen.
    Maar het beste is een binnenloper met vertraging.
    Je hoeft niet meteen een beest van een motor te hebben en gebruikt is er heel veel te koop.
    Vroeger vloog ik de Surprise (Sinus) met een voor die tijd enorm vermogen 1 kilowatt.
    Tegenwoordig levert een motortje wat 1 derde van die motor van toen woog, 5 kilowatt.
    Nadeel van dat lichte gewicht is dat je een probleem krijgt met je zwaartepunt.
    Je moet je accu ver naar voren schuiven en misschien zelfs lood in de neus stoppen.

    Over lipo's moet je niet te moeilijk doen.
    Er zijn veel indianen verhalen.
    Spontane zelfontbranding is zeer zeldzaam en ik laad mijn accu's al jaren gewoon thuis, binnen en in de tussentijd ben ik weg.

    Het enige belangrijke bij lipo's is dat je de regelaar goed instelt, de balancerkabel aansluit.
    En voor gebruik opwarmt en ze niet helemaal leegvliegt en na gebruik in storage weglegt, dat is wegleggen met 3,8 Volt per cel.

    Dan gaan ze jaren mee, ik heb pakketten die misschien al 6 jaar oud zijn en het nog steeds doen.

    Als je nog vragen hebt, ook over het model, dan zou je ze beter in het deel "pylonracen en speedmodellen" kunnen stellen, daar zitten de F5B jongens altijd.

    Grts Gert-Jan

    F5B.nl - Home
     
  11. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Klinkt verleidelijk, maar om naar de wedstrijd in Dalfsen te komen kijken ben ik een kleine drie uur onderweg vanwaar ik woon, is me net iets te veel. :)

    Ik heb de zender nog niet gekocht, zou dit zondag pas doen. Je doet me nu wel twijfelen. Mijn oude zender ondersteunde ook slechts 4 voor te programeren vliegtuigen, wat ik te weinig vondt. Ik weet nietmeer vanbuiten welke zender ik had, ik zal dit deze namiddag kunnen zeggen. Dan kan ik alsnog beslissen om de spektrum DX7 te kopen of niet.

    Je hebt een sterk punt ivm het zwaartepunt. In men sinus steekt mijn oude Ni cd batterij al erg naar voor. Als ik dan lichtere batterij en motor steek zit ik inderdaad in de problemen en moet ik lood toevoegen, wat uiteraard belachelijk is.

    bedankt,

    Wout
     
  12. JOSKEWATT

    JOSKEWATT

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Brugge
    Sinus

    Dag Wout,
    Aan een mogelijks CG-probleem had ik ook niet gedacht, maar je kan nog altijd een 4S-lipo nemen (zijn toch al gauw 100gr zwaarder), zoek de maten en gewichten op (albatros zal u hierbij zeker helpen), maak een schuimblok, duw er het nodige gewicht in en experimenteer in het model tot je tevreden bent, het model zal ook merkelijk beter klimmen en de ultra-motor hoef je niet te sparen, de samrium-cobalt magneten kunnen veel hebben, bedenk tevens dat het rendementswinst tegenover een brushless nu toch ook niet zoveel is, vooral als je het cg-probleem in rekening brengt,
    Maar vooral Wout zou je beter naar een club in uw buurt gaan, er zijn er zeker een 4-tal (ranst, bornem,tisselt,lier ) niet tever van boom VML - Clubs Antwerpen
    Denk eerst goed na over die nieuwe zenderaankoop alsook de lipo-lader, koop niet te vlug maar bezoek eerst één of meerdere clubs en/of winkels, Zorg tevens voor een deugdelijke schroef (carbon bvb), enne vergeet niet de stroom te meten ( 8 cellen is ~ 8V belast maar 3S lipo is ~11V en 4S lipo is ~14V belast, hiervoor bestaan speciale metertjes, dus uw schroef zal je waarschijnlijk moeten aanpassen enz...) vandaar de vele goede info van Ron en Gert-jan.
    mvg jos
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ach.. Spektrum is prima voor indoor en helivliegers maar wij zitten regelmatig op 300-500 meter hoogte en honderden meters weg.
    Maar dat is mijn persoonlijke mening hoor.
    In de europese F5B wedstrijden vliegt er niemand met Spektrum, meeste is Graupner en Futaba.
    Graupner (en Jeti) heeft telemetrie, dat is wel handig om dingen in de gaten te houden.
    Een goeie Graupner zender is de MX16 Hott, daar kan je eigenlijk wel alles mee.
    Die koop je rond de 275 Euro, incl ontvanger
    Nog iets mooier is de MX20 Hott, maar ook meteen wat duurder , 375 Euro.

    Lood in het model kan op zich geen kwaad, je moet toch een bepaalde vleugelbelasting hebben om het profiel te laten werken.

    Je kan natuurlijk ook gewoon de Ultra motor blijven gebruiken, en de regelaar.
    Je moet er alleen rekening mee houden dat je je lipo's niet volledig leeg vliegt.

    Ik had er destijds een Plettenberg 355 motor in van 700 gram, en dan, ik geloof, 16 Nicads.
    Dus geen last van zwaartepunt problemen.

    Ik denk dat de Ultra iets van 250 Gram weegt?
    Dan zou je met een moderne F5B motor best wel goed uitkomen want die zitten tussen de 300 en 400 gram, incl vertraging.
    De props die we draaien zijn iets groter dan je gewend was, we zitten op 16x16 (minimaal) tot 19x23 en sommige zelfs nog iets groter.

    Zet even in je profiel waar je ongeveer woont, 3 uur rijden, dat is dan zuid limburg?
    Daar zitten wat F5B vliegers in de buurt.

    (Weer EDIT) ik begrijp uit bovenstaande post Joske was iets sneller met tikken, dat je in de buurt van Zeeland zit.
    In Kortrijk vliegt Val maar als je dan richting Heist op den Berg gaat dan zitten daar 2 topvliegers, Luc en Willy.
    Die kunnen je prima helpen, waarschijnlijk hebben die ook nog wel met de Sinus gevlogen.

    Gerben is de NL kampioen en sinds afgelopen weekend 4e in Europa, hij woont in Rotterdam en is ook wel bereid te helpen.
    Gewoon even wat mensen aanschrijven en het komt goed.

    We zitten ook op Facebook, kijk hier maar.
    http://www.facebook.com/F5B.nl?fref=ts

    En nog een foto van de Eurotour afgelopen jaar in Zeewolde.

    [​IMG]


    Je kan nog wat meer dingen bekijken op www.F5B.nl

    En inderdaad, eerst goed rondvragen en kijken voordat je wat koopt.
    Er is goed spul 2e hands te koop en eigenlijk is er geen enkele modelbouwwinkel die verstand heeft van dit soort modellen en aandrijvingen.
    We kopen het allemaal direct bij de fabrikant of ergens in Duitsland, in Nederland en Belgie verkopen ze alleen maar speelgoedspul.


    Grts Gert-Jan
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En dat is een ontvanger-probleem. Opnieuw af laten regelen door Corrien/Jan? Eventueel zender ook.

    Jan's contact/adres-gegevens:
    Robbe Servicestellen
    Graupner Servicestellen
    Multiplex Servicestellen

    Ja. ESC is acronym voor Electronic Speed Controller.

    En de oude Schulze is failliet
    Schulze Elektronik failliet, drivers?
    Maar :)
    matthias-schulze-elektronik.de Frames Hauptseite

    Handige tools voor berekenen van benodigd vermogen en stroom van lader&voeding en overzichtje van laders:
    www.scriptasylum.com
    -> RC calculations [​IMG]
    -> electrical menu
    -> Lithium battery chargers
    en
    -> Charger calculator

    Ook de LiPo wiring en System wiring menus zijn leerzaam /nuttig voor LiPo novices.

    Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Raar dat je men locatie nog niet kan zien, ik had dit aangepast in mijn profiel. Ik zal dit vanavond bekijken, ik heb er nu geen tijd voor.

    Ik ben van Boom en vloog vroeger in Lier Aviation club. Ik ga dit weekend ook naar men oude club om wat info in te winnen.

    Ik neem vanavond of morgen de tijd om de twee nieuwe reacties uitgebreid te lezen. Ik moet nu gaan werken. :(

    ps: Zijn de meeste van jullie er mee eens dat ik beter voor een graupner of futaba zender kan gaan? De bedoeling is natuurlijk dat ik deze voor de komende 5-10 jaar kan gebruiken.

    tot vanavond of morgen,

    greets
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2013
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En Wim Hanssens woont in Oosterzele.
    Val Bourez
    Locatie is nu zichtbaar Wout. Ik zie dat je test-engineer bent, wat/waar test je?

    Voeding-, lader-, accu-, regelaar-, motor-, BEC- en connector-tests:
    www.elektromodellflug.de

    Volgend jaar weer?
    Eurotour F5B in Belgie (Heist op den Berg)


    Voor alled duidelijkheid Wout, ik heb nooit fixed-wing gevlogen, en laatste laatste keer dat ik vloog, heli's, is al meer dan twintig jaar geleden.Nooit elektro.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2013
  17. AcroWout

    AcroWout

    Lid geworden:
    18 sep 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Boom 2850
    Ik werk bij Atlas Copco Airpower n.v. en ben daar testingenieur van de koeldrogers (refrigerant air dryers), ook sta ik in voor het testen van nieuwe droger concepten. Toffe job, mooie mix tussen theorie en praktijk.

    BTW: Mijn oude zender is een graupner x-347
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Behoorlijk bekend met elektrotechniek dus :)
     

Deel Deze Pagina