La Licorne - De Eenhoorn

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Spijkertje, 20 aug 2013.

  1. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Dirk, Germt,

    ik heb mij ook wat laten beïnvloeden door de batavia: Cahier 1 pag 9

    [​IMG]

    Hier lijkt de onderste vingerling wel op de onderste huidgangen bevestigd te zijn. Het klopt inderdaad dat op veel andere voorbeelden de onderste redelijk hoog begint (Hohenzollern). Bij WR zie je deze wel nog net op de huid lopen. Ik heb het roer al van de voorkant van een knik voorzien en hierin de scharnierpunten (kuiltjes aangebracht), dit kan in dit stadium evt nog gecorrigeerd worden, ik kom toevallig ook slecht uit met een scharnierpunt exact op de waterlijn (vind ik niet zo mooi).

    Het scharnierpunt zal ik overigens inderdaad loodrecht op het achtersteven monteren, deze tekening is uit de losse pols geschetst.

    Ik ben blij dat m'n lijntjes zijn opgevallen en tot discussie leiden. Ik heb jullie discussie op het verslag van Jack met veel interesse gevolgd, maar het is me nog niet geheel duidelijk:

    1 - Dat de zorglijn niet door een kardinaalsmuts loopt maar door een ander gat begrijp ik, maar is dit zoals op bovenstaande foto vd WvH gewoon door een klein gaatje zonder omlijsting (net als bij de luiken?).
    2- Er is maar één zorglijn, maar moet deze altijd aan stuurboord (met knoop aan BB) zitten? Volgens mij zie ik 'm bij de Batavia aan bakboord. Hoe hoog moet het gat zitten? net boven de waterlijn? Komen de ringen hier dan weer onder zoals hier bij de WvH? Hangen de stuurtalies dan niet in het water?
    3 - Hoe zitten de stuurtalies vast aan de ringen: met een 2e ring of met een knoop, of anders? Hoe wordt deze langs de zijkant weggeleid en waar zitten ze uiteindelijk bevestigd? (ik begrijp dat er nog een blok tussen zit, zoals hier mooi te zien is op de WvH)

    Toch wel heel veel materie voor een simpel roertje :D

    Dank voor de input.

    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Germt

    Germt Guest

    Leuk hé, een hele "discussie" over 3 touwtjes;)

    1) dat touw loopt inderdaad door een "gewoon" gat.
    Komt waarschijnlijk omdat het touw zo goed als niet kan schavielen, en zou dan dan met een knoop aan BBzijde geborgd zijn met een knoop.

    2) Dat er maar één zorglijn is, is niet per definitie duidelijk.
    Sommige publicaties spreken weer over 2 zorglijnen.
    Hier ga ik uit van het model van de Hollandse Tweedekker en de 7P.
    Mondfeld spreekt weer over 2 zorglijnen:confused:
    3) De stuurtalies lopen door de ring en zijn met windingen gezekerd, zoals bij de blokken.
    Waar die lijnen naartoe lopen is iets waar ik nog niet helemaal uit ben.
    Bij sommige modellen lopen die door een geschutspoort naar binnen, maar dat lijkt mij vreemd omdat het luik dan niet te sluiten is.
    Maar dat zoeken we op:D
    Dat blok hoort er blijkbaar wél aan te te zitten.
    Alles zit uiteraard wél boven de waterlijn.

    Ach, het is een leuke puzzel om te proberen de daadwerkelijke situatie te achterhalen.
    Helemaal eensluidend is het in ieder geval niet.
    Maar we hebben tóch niks anders te doen;)
    Ik laat het i.i.g. zoals ik het nu heb, vindt het wel mooi staan zo.
    Alleen nog de touwtjes vastmaken.
    Waar de stuurtalies naar toe gaan moet ik nog eens goed uitzoeken.
     
  3. SuperSylvester

    SuperSylvester

    Lid geworden:
    1 sep 2013
    Berichten:
    102
    Leuke discussie. Praktisch gezien: die zorglijn(en) was volgens mij enkel om het roer te kunnen lichten als het kapot was en maakt het niet uit aan welke kant het touw bevestigd is en of er 1 of 2 lijnen gebruikt werden. Op de HZ zit er maar 1 dus heb ik er ook maar 1 gemaakt. De stuurtalies werden zelden gebruikt. Het roer heeft ook geen heel groot effect op het sturen van het schip, werd toch veelal met de zeilen gedaan.

    Als iemand even naar het rijks kan gaan en bij de Rex kijken waar die talies bevestigd zijn dan zou ik dat ook graag willen weten :p

    Jack
     
  4. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Deze foto heb je vast ook wel, ik kan het niet echt goed zien.

    [​IMG]

    Optie 1: vanaf het blokje over de rand v.d. balustrade (twee kleine pijltjes)
    Optie 2: minder waarschijnlijk : een soort automatische piloot 'avant la lettre': vanaf het blokje naar het grootzeil: als het schip door de zeilen naar SB wordt getrokken, trekt de talie het roer tegengesteld om het schip weer naar BB te corrigeren ;).

    Er is vast wel iemand die een betere foto heeft om er uit te komen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat het roer vast hangt op de gangen vind ik tog een beetje raar zeker zoals hier op de zandstrook. ik zal vanavond eens zien of ik er iets over kan vinden.

    ik zeg niet dat het niet kan maar meestal werden de schepen gedubbeld en dan zit al dat ijzerwerk onder de dubbeling ( niet makelijk als er iets aan moest komen ) ook als de zandstrook vervangen moest worden moet dit allemaal eerst losgemaakt worden.

    ik zal zien wat ik er van kan vinden :)
     
  6. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik vond de automatische piloot een aardige gedachte. Ik sta nog steeds te kijken van de vindingrijkheid die ze in die tijd hadden. Maar ik heb een andere foto gevonden die wat anders laat zien. Ik heb de loop even in rood aangegeven zoals ik denk dat ie gaat. Hij loopt wel vlak langs een rust dan. Maar hij lijkt met een korvijnagel vast te zitten

    [​IMG]
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Ahhaaaa, zit ik in mijn topic hier allerei vragen over te stellen zie ik hier ineens de "mogelijke" oplossing.
    Ik zet als je het niet erg vindt deze even in mijn topic;)
     
  8. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk hé zo'n parallelle discussie :D. Maar zo komen we er langzaam aan wel uit: bedankt voor deze duidelijke foto Erik! Ziet er een stuk logischer uit in close up.
    Ik zie overigens zowel bij Germt, als op deze foto van de Rex dat er een soort houten oog op de rand van de spiegel zit om de talie te geleiden; ik zal er eens wat beter op letten bij andere schepen.

    Grt
    Diederik
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Die houten ogen vindt je op veel schepen terug Diederik, zijn de geleide ogen voor de stuurtalies.
    En inderdaad zo komen we er wel uit.
     
  10. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Na vele uurtjes gaatjes boren en schuren begint de helft van het onderwaterschip eindelijk in gereedheid te komen...

    [​IMG]

    Op de volgende foto zie je waar ik de huid naar binnen heb weggesneden op het achtersteven;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op naar de tweede helft :-|...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Waar haal je het geduld vandaan? Je hebt in ieder geval wel eer van je werk. Ik heb nog wel een vraagje over de achtersteven. Het is me bekend dat de zandstroken hier overheen lopen zoals op je foto te zien is. Ik dacht alleen dat deze in een sponning vielen zodat de zandstroken en achtersteven in een vlakke lijn liggen. Bij jou lijken ze er meer op te liggen. Of komt er nog fineer over de achtersteven?

    Net nog even naar je foto's in bericht #134 en daar zijn ook allerlei varianten. Zoals ik het beschreef komt van de 7P tekeningen van Otto Blom.
     
  12. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Erik, ik heb nog eens zitten struinen en je hebt helemaal gelijk.
    De 7P: zandstrook van twee kanten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dank voor deze opmerking, ik kan het op twee manieren oplossen:
    1 - fineer van de huid verder afschuren (klein hoogteverschil zal blijven, maar dit zie je op deze foto's ook)
    2 - zoals jij voorstelde: het achtersteven een tweede laagje fineer geven en beiden gelijk schuren.

    Grt
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Hangt ook een beetje van je roer af. Als ik het goed heb onthouden, dan zijn roer en steven even dik om een goede stroomlijn te krijgen. Oplossing 1 lijkt de minst bewerkelijke en als het onderwaterschip geschilderd is zie je er niets meer van.
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Inderdaad.
    De hekbalk zal bekleed moeten worden om gelijke dikte met de beplanking te krijgen.
    Normaal halen we altijd van de valse kiel wat weg om de beplanking wat te kunnen verzinken.
    Nu alleen even kijken of je het roer even dik kunt krijgen als de achtersteven straks is.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Germt,

    dat zal geen probleem zijn, ik heb het roer nog een fractie te dik gelaten en heb marge om dunner te gaan.
    Ik denk dat ik het advies van Erik volg en de huid gewoon flinterdun schuur. ik vind op zich een heel klein hoogteverschil wel mooi en zeker als je er het wit overheen voorstelt.

    Blijft een hoop gepuzzel,... dacht ik dit deel van de romp bijna gereed te hebben, steekt er weer een verraderlijke sponning z'n neus om de hoek :D

    Grt
    Diederik
     
  16. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb de putjes die verkeerd zaten in het roer opgevuld en de plaats van de nieuwe vingerlingen en roerpennen afgetekend. Voordat ik opnieuw de mist in ga :oops:...kunnen jullie meekijken of het zo verantwoord is:

    [​IMG]

    De plaats van de ringen voor de stuurtalies en het gat voor de zorglijn heb ik geplaatst met de bedoeling de touwen niet té dicht tegen het wateroppervlak te laten komen. Ik zie nu trouwens dat ze beiden net op een naad vallen en dus iets naar voren moeten.
    De vraag over de zorglijn aan BB of SB kan ik altijd later nog beslissen.

    Grt
    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik zit op m'n werk dus kan niet even in de boeken duiken. Ik zie geen gekke dingen. Je zou wel kunnen overwegen het gat van de zorglijn boven de ring van de stuurtalie te plaatsen. Zit ie weer wat hoger boven de waterlijn. Stuurtalie staat geloof ik strak dus die zal daar minder last van hebben. Ik zou de ring eerder naar achteren plaatsen (verder van het scharnierpunt af, kracht x arm verhaal) Zorglijn positie laat ik aan je smaak over. Bij de william rex zit ie aan beide kanten. Dus da's ook nog een optie. Misschien hadden verschillende werven hier verschillende meningen over. Zelf zou ik vanwege de symmetrie hier voor kiezen.
     
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    scharnieren zien er in iedergeval goed uit
     
  19. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    ...

    ik heb de huid nog niet af durven schuren, vooral omdat ik me een voorbeeld kon herinneren van hoe het anders zat. Eindelijk wat tijd gehad voor wat opzoekwerk :pc:
    Met dank aan Andy leen ik een foto (uit het begin van z'n verslag van de PW) die ik al die tijd al in m'n achterhoofd had: vb van de Vasa:

    [​IMG]

    ook heb ik volgend tekst gevonden over de sponde in de achtersteven(Batavia cahier1, pag 8:

    " Onder, waar de onderste vlakgangen en de zandstroken doorlopen tot de achterkant van de achtersteven, worden ze niet dieper ingelaten dan 3'', zodat de huid daar ter plaatse 8'' buiten de zijkant van de achtersteven uitsteekt. Ook het roer wordt daar aan beide zijden 1'' gedubbeld..."

    Ik ben nog niet overtuigd wat juist is, wellicht een combinatie van of twee varianten?

    Grt

    Diederik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik denk dat het constant in ontwikkeling is geweest. De Wasa en Batavia zijn zo'n 50 jaar ouder dan de 7P. Ik weet niet op welke periode je de eenhoorn dateert, maar een eenduidig juist antwoord lijkt me niet te geven. Het enige wat ik kan zeggen is dat de verdikking van de zandstrook dan ook op het roer doorloopt. En als je bovenstaand plaatje wilt volgen, dan zou je eigenlijk je kiel dikker moeten maken want die ligt daar in 1 lijn met de zandstroken.
     

Deel Deze Pagina