Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
  2. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Martin, die races zijn gesponsord en je krijgt heel veel waarde voor je geld. Je kunt de grote helden zien en met ze rijden en je bent onderdeel van een feestje voor weinig geld.....Iedereen weet dat dat veel rijders opleverd. Heel ander verhaal dan op een afgelegen circuit staan met jan modaal. Dat kun je niet vergelijken met elkaar.

    Als voorbeeld: ETS is zeer populair. Het NK heeft dezelfde regels maar er verschijnen maar 20-25 man voor de stock TC klassen terwijl degene die geen NK rijden wel naar de ETS gaan. Idem met de Benelux race op Rucphen. Daar hadden ze dezelde 13.5t klasse als de ETS maar er waren minder dan een hand vol inschrijvingen en is de klasse niet doorgegaan.

    Dat heeft met de waarde oftewel perceived value van een evenement te maken. Rijders maken een keuze en de ETS is leuker/meer waar voor je geld. Heeft niet zoveel met de regels te maken of dat het democratisch is of niet.

    Nog een voorbeeld: F1 klasse op de ETS wordt met (gesponsorde) rubbere banden en 180mm gereden. Degene die F1 op de club rijden bouwen na de ETS hun auto om naar 200mm en foam. Dat doen ze niet omdat rubber banden beter of leuker rijd;) maar omdat de waarde van foam blijkbaar op lokaal niveau hoger is dan met rubber rijden. (leuker/ goedkoper/beter te rijden etc) Op de ETS maakt het voor de rijders blijkbaar niet uit omdat er dan andere zaken meespelen.

    Nog een voorbeeld: In Lingen is er een nieuwjaarsrace (indoor). Formule 1 is ook een klasse en zolang het een f1 is mag alles rijden (corally etc ook). Geen motor of regelaar regels, als ik met een 4.5t wil rijden mag dit. Na een week 14 inschrijvingen en na 2 weken 21 inschrijvingen en de klasse is vol. Geen regels, alles mag. Als vergelijking bij de ETS zijn er wat...gemiddeld 30-35 man die formule 1 rijden en dan heb je het over een groot gesponsord evenement waar de klasse vaak als 2de klasse wordt gereden.

    Zo zie je dat wat op een groot evenement gereden wordt niet per definitie ook op lokaal niveau populair is en vice versa. Die vergelijking gaat vaak niet op.

    Maar wel een leuke discussie. Een idee hier neerzetten is makkelijk, een uitgewerkt plan is een ander verhaal en daar ben ik het met roelof zeker mee eens. Sommige zien dat als beren op de weg, ik zie dat meer als een normale weg die bewandeld moet worden.
     
  3. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Heb je helemaal gelijk in Alex, moeten we niet vergeten natuurlijk.
    Maar een veel gehoorde opmerking is dat de regelgeving lekker simpel is.

    Dus wellicht is dit wel de opmerking die men maakt, maar gaat het eigenlijk om wat jij zei.... :p
     
  4. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Ik constateer veel overeenkomstige meningen bij alle deelnemers aan dit topic en eigenlijk maar 2 min of meer alternatieve opvattingen, slechts 1 daarvan is een serieuze 1:8 rijder, de ander doet niet ter zake.
    Refererend aan auto en motorsport in zijn algemeen zijn de meningen van deze minderheid en hun opvattingen feitelijk ook "heel" anders dan in het algemeen gehanteerd in die wereld.
    Ik kan dat best een beetje weten........................
    De angst om rijders te verliezen hoor ik steeds weer en daarom houden we het democratisch lijkt de primaire weergave, daarnaast steeds de opmerking over het klagen van rijders en dat ze dat hadden kunnen voorkomen als ze op een vergadering waren verschenen, ja allemaal waar maar helemaal niet nodig als een organisatie een strak beleid voert met duidelijke regels, helaas is de organisatie in Nederland een wassen neus die maar net en met moeite zijn eigen website up to date kan houden.
    Waar is die vent die zegt "zo gaan we het doen"............mocht dat je niet passen dan ga je maar vliegeren.
    Ja, verandering van structuur zal in eerste lijn wat rijders kosten, dat moet ook want dan blijven de goede, serieuze mensen over, dit zijn dan ook de mensen die wat willen doen naast het rijden alleen.
    Nieuwe aanwas van serieuze nieuwelingen en/of herintreders zal vanzelf volgen want iemand met de juiste opvatting zal zich graag conformeren aan een strak beleid.
    Racen moet je willen, je conformeert je aan een hiërarchische cultuur met strenge regels zo is het en zo moet het blijven, Martin gaf het al aan, het is niet voor niets dat de ETS/ENS een succes zijn.
    Je kan 2 dingen doen, je kop in het zand steken en doorgaan op de huidige manier waardoor de klasse jaarlijks zal blijven inboeten of herstructurering.
    Welke "nieuwe" rijder wil nu nog in de 1:8 klasse stappen met het huidige format, ik denk dat je ze op 1 hand kan tellen, voor de afvallers daarentegen heb je als het zo doorgaat aan 2 handen niet genoeg.
    De 1:10 is een mooi voorbeeld, de klasse werd gedragen door de gesponsorde rijders, nieuwkomers waren vooral kansloos en haakten snel weer af, hoe anders is het nu, regels en kansen voor allemaal, neem van mij aan, de klasse heeft zijn dieptepunt gepasseerd in Nederland en zal langzaam maar zeker weer gaan groeien.
    Wil je dat het in de 1:8 ook zover komt, ik denk van niet en je kan het voor zijn.
    Een goede kapitein op het schip daarvoor is genoeg, als rijder weet je dan exact waar je aan toe bent en wat er voor nodig is om te mogen racen in de modelautosport inclusief een aantal (niet vrijwillige) taken die daarbij horen.
    Baan inzetten doe je toch ook omdat je anders mag opsodemieteren...........................
     
  5. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik draag de NOMAC, hun 'visie' en waar zij voor staan al jaren een warm hart toe. Helaas ben ik nooit lid geweest van een NOMAC-aangesloten club, en de NOMAC heeft nooit de wedstrijdseries die ik (wij) organiseerden onder de NOMAC vlag kunnen brengen (logisch; de NOMAC is een orgaan van clubs).

    Ik heb altijd binnen mijn club en organisaties gepleit voor aansluiting bij de NOMAC, maar binnen de offroad wereld zijn nog zeer veel rijders niet overtuigd van de meerwaarde van de NOMAC, helaas....

    Als ik het ooit voor elkaar krijg om onze club aan te sluiten bij de NOMAC wil ik graag een rol van betekenis binnen de organisatie gaan spelen. Ik heb me wel eens kandidaat gesteld voor een functie, maar aangezien mijn club geen NOMAC lid was/is, is er helaas geen functie mogelijk.

    Ik volg de NOMAC en hun raceseries wel op de voet en vorm mijn eigen mening over het beleid, de structuur en de toekomst.
     
  6. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Alex een hoop ware woorden en zinnen, zei het dat het vergelijk tussen elektro en brandstof mijn inziens te ver gaat vooral vanwege persoonlijke opvattingen.
    Hoe je het ook aan zal kleden in de brandstof, een echte elektrorijder heeft er niets mee en vice versa.
    Het is een idee om alles vrij te geven maar niet echt realistisch immers dat kom je nergens tegen in de auto en motorsport en dat is niet voor niets.
    Wie zijn wij om de bestaande formats van succesvolle competities bij onze "grote" voorbeelden anders in te vullen.
    Allemaal gedoemd tot een eventueel kortstondig succes en daarna terug op aarde, niets meer dan dat.
     
  7. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Laten we dan maar hopen dat het ook niet zover komt.............................................
     
  8. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Jij bent raar of je doet raar....
    Een discussie voeren doe je niet, afwijkende meningen kleineren wel, en je speelt op de man. Allemaal tekenen dat je eigenlijk maar een heel klein mens bent!
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    Dus om niet op de vergadering te hoeven komen of alleen al je stem via een machtiging op de vergadering aanwezig te laten zijn kan je beter een organisatie hebben die alles bepaalt zonder de instemming van anderen? Zo kan je het ook bekijken, dan kan je de rijders en verenigingen ook niet de schuld geven bij verkeerde beslissingen maar het blijven wel die rijders die het niet eens zullen zijn met de genomen keuzes..... Probleem bestaat dat er nog steeds rijders zullen zijn die de "dictator" in een richting willen sturen zoals mensen het nu ook buiten de democratie om proberen.
    In inderdaad door Jaap aangegeven moet je voor een dergelijke opzet eerst een voorstel indienen ;)
    Alleen als je de de laatste zin omdraait vrees ik dat je weinig over houdt.... er zijn namelijk weinig mensen die zich voor de neventaken in willen zetten en dat is gewoon een feit!

    Misschien is het je niet opgevallen maar de hoeveelheid NOMAC rijders is evenredig aan het ledenaantal in dezelfde klasse bij de clubs. Wil je nieuwe instroom moet je bij de clubs beginnen en niet bij de NOMAC (iets wat ik al eeder aangaf). Als simpel voorbeeld: een F1 en andere grote klasses zouden ook niet meer kunnen bestaan als er van onderaf geen instroom meer is.

    Ik heb een zin even vet gedrukt.... Racen moet je willen
    Juist, een hele goede opmerking! Ook al iets wat ik eerder aangaf dat veel jeugd tegenwoordig liever wat anders doet en als ze RC als hobby hebben blijft het veelal een hobby en niet een sport.
    Misschien moet je eens de meetingen bezoeken van RC-Zoetermeer, RC-Junkies, RC-Rotterdam, Schiedam etc. en daar gewoon eens rond kijken en wat vragen stellen ipv. dingen zeggen zonder een gegronde achtergrond.

    Een kapitein heeft geen bestaansrecht als hij geen personeel heeft of het personeel aan het muiten is.
    Ik weet niet welke straffen jullie bij de 1:10 hanteren voor het niet baaninzetten maar het is zeker geen opsodemieteren. Je krijgt strafpunten en het afnemen van een resultaat. Opsodemieteren mag je pas als je je onbehoorlijk gedragen hebt maar daar heb jij meer ervaring mee dan ik.

    Voor de instroom moet je een goed functionerende PR hebben die het groot aanpakt. Ga je daar eerst eens voor inzetten.
     
  10. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    En daar hebben we een overkoepelende organisatie voor die NOMAC heet, zie het nieuw gestarte draadje:

    google-page-ranking-modelautosport-4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Dus: een goede taak voor het nieuwe sectie bestuur om de PR op te nemen in hun speerpunt beleid.....
     
  12. arcell

    arcell

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Berkhout
    Discussies zijn democratisch en staan gelijk aan het verdoen van tijd, zie hier in dit topic, allemaal heen en weer gelul en we schieten geen meter op.
    Ik zeg dingen op de man af en inderdaad dat wordt me niet altijd in dank afgenomen, als mensen niet kunnen winnen gaan ze reageren zoals jij en Roelof.
    Geeft niets, ik ben inderdaad een klein mens, Roelof is zeker groter want daar heb ik wel eens naast gestaan en van jou verwacht ik dat je dat ook wel zult zijn.
    Whatever, het is hier toch nothing to win, nothing to loose.................................... en dat maakt het zo jammer.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.801
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja, eens maar wel voor een deel. Het mag niet zo zijn dat de verenigingen zeggen dat de NOMAC het maar moet doen en de handen los laat. Iedereen is gebaat bij een goede landelijke PR en moet dus ook de inzet van alle partijen kennen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. bciere

    bciere Guest


    Hans dit is jou visie, weet zeker dat grotendeels van de bestaande leden het totaal niet met je eens is. Gelukkig stemmen de leden dan ook en hebben we dus wel een leuke NK/Nomac concept staan.

    En Hans, als je zelf eens wat serieuzer met de hobby bezig bent. Zal je ook gewoon eens finale kunnen rijden. (4 van de 4 wedstrijden telaat aankomen is niet serieus)
     
  15. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    ??? We schieten geen meter op?
    Ik dacht het wel; jouw verhaal kan zo in de prullenbak want dat slaat echt nergens op. Niemand is het met jou eens en jou ideeën/voorstellen worden niet eens besproken omdat ze ver buiten de werkelijkheid staan.
    Dat zijn we dus opgeschoten; we weten jouw menig doet er niet toe. Jij leeft duidelijk in je eigen wereldje.

    Ik stel me altijd constructief op en heb zelf enkele wedstrijdseries opgericht, (mede-)organiseer modelbouw dagen, heb een club (mede-)opgericht en ben al jaren de oprichter en eigenaar van www.rc-junkies.com en www.rc-junkies.nl. Met die sites heb ik de laatste jaren meer mensen 'aan de modelauto geholpen' en met hun modelauto's geholpen dan welke andere organisatie dan ook...

    O ja, ook www.truggy.nl , www.rc-junkies.net , www.classic-rc-junkies.net zijn mijn websites en die worden ook dagelijks door vele bezoekers bezocht...
     
  16. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat is ook wat ik wil zeggen Ruud, Ik wil het best doen met een gelijkdenkende medebestuurder (mogen er ook 2 zijn) en ik denk dat ik met al mijn ervaring er samen met de partner er wel iets van zal bakken maar dan wel op onze manier waarin onze inzichten en denkwijzen tot uitdrukking komen . Als de meerderheid van mijn / onze kennis geen gebruik wil maken : even goede vrienden . Ik heb veel leuke races meegemaakt en gezien mijn leeftijd ligt het grootste deel van mijn carriere achter mij.

    Alex, Ik heb reeds meerdere malen aangegeven (handout tyres) hoe ik denk dat dit moet kunnen en zoals jij op de nitro serie ook heb mogen meemaken hoef dit niet moeilijk te zijn . Als je dit ook nog eens combineerd met 1 'grande finale ' na de heats wordt het alleen maar gemakkelijker en goedkoper.
    Wat betreft het wedstrijdformat; Het lijkt mij toch voor een ieder , zeer snelle en minder snelle jongens/meisjes, aantrekkelijk om na een kwalificatie sessie van 3 snelste ronden een finale van 30 minuten te rijden . Oftewel snelle ronden versus lange duur race . Afwisselender kan je het niet maken .
    We hebben alleen maar wat aan die mensen die als ze de beren zien opdoemen ook de mogelijke oplossing erbij aandragen ,dan ben je constructief bezig ! Alle andere kritiek is alleen afbrekend.

    Bart waarom ben jij nooit geen lid geworden van een vereniging ,daar begint onze sport namelijk . Zonder verenigingen ook geen wedstrijden en blijft het bij parkeerplaats rijden . Zo ben ik ook begonnen maar toen was er slechts 1 circuit .(Utrecht) waar ik toen ook al lid van geworden ben . Wordt lid van een vereniging en probeer daar vanuit mee te helpen iets op te bouwen !

    En Benny , tja wat moet ik daar nu op zeggen ,misschien "wordt eens volwassen "?
     
  17. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Benny toch, toon eens een beetje rescpect voor andere mensen, zeker voor iemand die al langer met deze hobby bezig is als jij leeft. Erg jammer weer van je....
     
  18. petertjes

    petertjes

    Lid geworden:
    9 apr 2009
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Belgie (Bocholt)
    Ik vraag me af of er veel veranderd moet worden. Volgens mij ging dit jaar goed toch? Weinig ruzie, en veel rij plezier en weinig beschuldigingen.

    En als er wet geving betreffende de herrie komt kijken we dan wel verder. U ons kruid al verschieten als het nog niet hoeft is zonde.
     
  19. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Jaap was lid van REAL80 in Groningen ;)

    M.v.g. Mark
     
  20. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    De dichtsbijzijnde offroad club die NOMAC lid is, zit 250 km verder op.
    Ik ben al jaren lid en bestuurslid van de club hier in Friesland. Ook ben ik mede-oprichter van deze club.
    Er is geen NOMAC 1/8 offroad sectie en als je mijn reactie hebt gelezen begrijp je dat ik binnen mijn club al vanaf het begin voor NOMAC lidmaatschap ijver. De andere leden willen er niet aan. Als mijn club ooit NOMAC lid worden ben ik bereid om met de iemand van MACH One uit Brabant (de enige offroad club die NOMAC lid is) een sectie te vormen en de kar te trekken.

    Wij rijden als club al jaren op eigen circuits in Friesland welke wel zo nu en dan van locatie veranderen. Onze leden rijden met 1:8 offroad Buggy & Truggy en 1:10 2WD en 4WD.

    De NOMAC en Offroad clubs zijn al jaren op de hoogte van het feit dat ik me hard maak om ook de offroad clubs binnen het NOMAC samenwerkings verband te krijgen.

    Wat ik wel proef onder de 'oudere heren' hier is dat ze een beetje los staan van de realiteit. Ze proberen de wereld van voor 2000 te vergelijken met de moderne tijden. Ze hebben waarschijnlijk zelf geen kids (ik wel; 2 stuks van 14 en 22 jaar) en die kids kijken heel anders aan tegen buiten activiteiten dan kids uit de jaren '90....
    Computer activiteiten (gamen/surfen/Facebook) zijn voor hun veel belangrijker geworden dan buiten activiteiten. Om de kids nu weer aan de RC-Car te krijgen zijn andere maatregelen/voorstellen nodig dan hier worden gedaan.
    Kids geven hun zakgeld liever uit aan computer gerelateerde zooi waar ze veel langer plezier van hebben dan aan een modelauto waarmee ze één keer in de maand een wedstrijdje kunnen rijden. Met de computer kunnen ze elke dag urenlang 'spelen' ....
     

Deel Deze Pagina