Graag advies HK450 voor beginner.

ja dat werd me al vaker aangeraden inderdaad om een 400 of 500 size te kijken qua vlieggedrag.

Doet een flybar onder dan voor een fbl heli ?
Voor normaal vliegwerk en soft 3d lijkt het mij toch geen probleem om met een flybar te vliegen.
en als je een heli / techniek beter leert kennen met een flybar lijkt me dat geen verkeerde optie.
 
alles kan met de flybar.
geen limiet. Dus soft en hard 3d, no problemo. Normaal vliegen kan er trouwens ook mee.

De stabilisatie laat een heli anders aanvoelen. Ligt een beetje aan het merk en instelling, vaak wordt het meer vergeleken met een simulator.
je houd wat meer vermogen over, omdat er nu eenmaal geen flybar wordt rondgeslingert
je kan het vlieggedrag op veel meer manieren beinvloeden.

Moet je natuurlijk wel eerst kunnen vliegen, en weten wat de instellingen een beetje doen. En al je dan gaat rommelen met de instellingen, is het wel makkelijk dat je de verschillen ook merkt..
En beginners merken dat vaak nog niet ;-)

Persoonlijk vind ik de stabilisatie gewoon niks voor een leerling.
wordt teveel van het "echte" stuurgedrag weggehaald. Is een leerling eenmaal gewend aan een flybar, zal hij best even mopperen als hij eenmaal op een fbl machine overstapt (of ombouwt)

Maar terugstappen is dan geen probleem.
mensen die alleen fbl vliegen hebben nog wel eens een probleem als ze spontaan een flybar tegenkomen..
Daarnaast leer je gewoon hoe een heli hoort te vliegen.
en je kunt altijd een beetje testen met paddlegewichten om hem naar je hand te zetten ;-)
 
thnx voor de nuttige info maar weer :)

misschien is het dan helemaal niet zo gek inderdaad om eens met een flybar te beginnen bij m'n eerste grotere model.
 
en ff laten checken door een persoon met ervaring ;-)
maar dat is bij alle toestellen eigenlijk wel nodig..

daarnaast wil je niet weten hoeveel extra zaken je te weten komt als je even een uurtje of 2 op de koffie gaat bij een gevorderd vlieger :mrgreen:
 
ik moet de micro's niet gaan vergelijken met de trex 450's natuurlijk.

Maar vind het leuk om een bouw-projectje te hebben om zoiets te maken, en daarna inderdaad voor de maiden nog bij een meer ervaren piloot langs gaan om alles te checken.
Zou toch zuur zijn als je toch een fout hebt gemaakt en je 1e maiden niet langer dan 10 sec. duurt...
 
Even terug naar mijn beeldvorming.

Ik zie Align, maar deze zijn nieuw alleen fbl te koop.
Wordt dus ombouwen naar flybar.

Ik denk omdat belt-drive wordt aangeraden aan de volgende optie:

TREX 450 Sport V2 Super Combo
Daarbij een ombouw naar flybar
zender, simulator, accu's.

Ben al aardig op weg dan.....
 
Hebben ze de flybar eruit gefaseert bij align?
Das irritant.. laatste keer dat ik keek (tijd terug) hadden ze de sport v2 nog met flybar..

gelukkig heb je meer dan alleen align ;-)
Bijvoorbeeld:
Mini Titan E325 V2 SE Kit + Motor + ESC Combo TT4713 hobbymaniac.nl

Volgens mij zitten alleen de servo's en gyro daar niet in..
er moet dit in:
swash: DS415M Digital Servo HSD41501 hobbymaniac.nl
of
de hitec 5065, maar die is blijkbaar niet echt voorradig in veel shops

als staartservo deze:
Futaba S9257 Digital Rudder Servo for Helis FPS9257 hobbymaniac.nl
of
DS525M Digital Servo HSD52501 hobbymaniac.nl

als gyro heb je veel soorten en maten.
deze vind je erg regelmatig 2e hands voor weinig. Tikkie gevoelig op trilling, maar zeker niet verkeerd. ik heb er ook jaren 1 op een heli gehad. De electronica is onderhuids in de 3g van align gebouwd.
GP780 HEG78001 hobbymaniac.nl

Je moet maar s kijken.
zeker gyro/servocombinaties kunnen nog wel eens korting opleveren als je het als set koopt.
 
Blijkbaar worden volgende Align 450 flybar sets nog altijd aangeboden:
  • Align T-REX 450 Sport V2 Super Combo (1-KX015081) (met tail-belt)
  • Align T-REX 450 Pro V2 Super Combo (1-KX015082) (met torque-tube)

Zelf ben ik ruim 3j geleden met die laatste begonnen (V1 nog toen), en die vliegt nu na ruim meer dan 1000 vluchten nog steeds geweldig (ondertussen wel omgebouwd naar fbl met DFC kop).

Voor een beginner, en zeker voor een beginner die graag mechanisch knutselt, vind ik fb ook de betere optie. De mechanische fb set-up is gewoon veel visueler, in tegenstelling tot (voor een beginner vaak vage) fbl parameter-settings in software. De trend is wel duidelijk dat er steeds minder fb helis aangeboden worden, zelfs in de 450-size (die qua size toch vaak als beste instapklasse wordt gezien).

De TT heeft mij nooit schade opgeleverd, maar een belt is wellicht nog meer beginners-vriendelijk. Anderzijds, als het dan toch eens mis gaat met de TT (=tik tegen de grond met de tailrotor) is de kost voor herstelling (=nieuwe TT-gears) zeer beperkt. Het is niet zo dat je halve heli aan gort gaat als dit gebeurt, dus ik noem het een beperkt risico.

En het is hierboven ook al gezegd, veel simmen bespaart een beginner (en zelfs gevorderden) veel "dumb-thumb" schade, zeker als je snel progressie wil maken.

Succes met je keuzes!
 
wat je ook nog kunt doen, is even door de 2e hands heli's bladeren..

Daar staan vaak geheel opgebouwde heli's met alles erop, voor redelijk weinig.
Regelmatig zitten daar de flybar versies van align nog tussen. Alleen opletten dat de mensen hem even voor laten vliegen..
je moet dus niet een ander zijn ellende overkopen.. Niet vliegende heli = niet doen..
 
meestal tikt de tandwiel in het frame kapot, waardoor je best wat sleutelwerk hebt.
een belt slaat gewoon een paar tandjes over.

en sommigen hebben nooit iets kapot (ikzelf heb in 7 jaar 1 keer een tandwieltje kapot gehad), anderen vliegen zelf een belt nog kapot.
 
nog een aanmerking voor de 250er / 450er:

de T Rex 250 is een krachtiger vogel,
hij heeft de zelfde servos als zijn grotere broeder de 450er
(tenminste die ouderen versies met 3 s lipos)

van motor en ESC verschild het ook niet zoooo veel,

vlieggedrag is natuurlijk niet te vergelijken,
die 250er is veel meer windgevoelig en heel heel snel

suc6, Uwe
 
Tenminste in Duitsland is de T Rex 450
nog steeds te koop met paddelstang voor een goede prijs,
als je met 3s begint, is dat een super vogel,

mijn eeeeerster echter CP heli was een 450 sport,
die vliegt nu nog in België en hij is bezig iemand het vliegen te leren, ha ha echt !

Groet, Uwe

full


(uwe's 450er)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer interessante tips hier. Ik ga voor mijn eerste "echte" heli maar eens rondkijken voor een 450-size mét flybar. Ik heb met mijn mSR X al gemerkt (hoewel niet helemaal te vergelijken) dat FBL zich voor een beginner soms vreemd gedraagt.
Eerst nog wel een tijdje oefenen met de simulator (Phoenix en Heli-X). Alvast leuk om te merken dat het elke dag een beetje beter gaat. Momenteel oefen ik op slow-piro. Het (rechtop) hoveren in verschillende oriëntaties begint behoorlijk te lukken.
 
die kleine dingen hebben zowieso wat bijzondere nukken..
mcpx bl vliegt geweldig, maar je moet hem wel voor blijven.. laat je hem ff 2 tellen gaan ben je hem onherroepelijk kwijt
 
Die mCPX BL overweeg ik inderdaad nog als "binnenhuisspeelgoed" voor tijdens slecht weer. Sim is belangrijk, maar soms wil je tussendoor ook wel wat "in het echt" doen.
 
wat wouterd ook zei, er zijn nog steeds 2 versies te koop met flybar, en die zijn helemaal niet zo gek duur.
heb ook al gekeken naar de pro v2...

maarja of je nou belt of tube neemt naar de staart, tja daar zijn de meningen over verdeeld las ik al wel her en der op het forum.

moet nog even uitzoeken wat nou de verschillen tussen de sport en de pro versie zijn.
 
nog een aanmerking voor de 250er / 450er:

de T Rex 250 is een krachtiger vogel,
hij heeft de zelfde servos als zijn grotere broeder de 450er
(tenminste die ouderen versies met 3 s lipos)

van motor en ESC verschild het ook niet zoooo veel,

vlieggedrag is natuurlijk niet te vergelijken,
die 250er is veel meer windgevoelig en heel heel snel

suc6, Uwe

dat is inderdaad ook iets wat ik meteen op de sim merk.
Een groot verschil tussen de 450 en 250.
De 250 is inderdaad een heel rap beestje ... en de 450 vliegt veel stabieler en beter te controleren.
 
mCPX V2 of mCPX BL

is altijd leuk in de woonkamer,
en een afwisseling met de SIM

full


Groet, Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mCPX V2 of mCPX BL
is altijd leuk in de woonkamer,
en afwisseling met de SIM

Enig idee of de BL motor een betere levensduur heeft dan die van de standaard mCPX? Bij mijn mSR X is de brushed motor echt een probleem, die heb ik al tweemaal moeten vervangen op een paar weken tijd.
 
Brushless motoren zijn inderdaad beter dan brushed.
Veel langere levensduur zonder die borsteltjes.
en veelal ook wat krachtiger dan de brushed motors.

Ik had ooit ook een msr x en daar bleef ik altijd bezig met vervangen.
Wat wel belangrijk is bij brushed motoren is dat je ze 5-10 minuutjes na elke vlucht laat afkoelen, verlengt namelijk wel de levensduur van zo'n motortje.
 
Back
Top