VarioBell UH1-- Futura ombouw benzine-->elektro??

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door c de groot, 19 nov 2013.

  1. c de groot

    c de groot

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    wassenaar
    Hallo allemaal,

    Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een vario Bell UH1.
    Mooi groot gevaarte, in deze romp zit een Robbe futura mechaniek, er moet wel wat werk aan de motor en het mechaniek verricht gaan worden.Momenteel zit er een methanol motortje ingebouwd
    Nu heb ik nog een motor uit een Aurora avant liggen (700 grootte).
    Kan de heli hiermee uitgevoerd worden, zo ja, wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren?

    bvd
    Chris
     
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Er staan momenteel kant-en-klare ombouwkits te koop op het Duitse ebay.
    Of die motor van jou past hangt af van de overbrenging, kV getal van de motor, welk koptoerental je hebt (hangt af van de rotordiameter) en hoeveel cellen lipo je wilt gaan vliegen. Als je me deze getallen even doorgeeft dan kan dat snel uitgerekend worden.
     
  3. c de groot

    c de groot

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    wassenaar
    Mijn motor is een scorpion 4035 500kv, idee is dan ook om deze op 6s te laten draaien, gewenst toerental moet niet hoog zijn namelijk. De UH draait in het echt ook vrij rustig.
    De reductie verhouding van het mechaniek weet ik nog niet, ik heb de motor en de pulley nog niet in mijn bezit.
    rotor diameter is 1,80mtr.
     
  4. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dit is een prima motor voor de Huey, heb ik zelf ook in een scaleheli zitten. Met deze motor moet je 10s of 12s draaien omdat je anders nooit uitkomt met je toerental. Als je nu alleen maar 6s packs hebt liggen dan ligt 12s voor de hand. Daarbij gaat er met 6s zoveel stroom lopen dat je rendement hard omlaag gaat dus ook je vliegtijd.

    Voor 1,8m op een scale Huey zou ik een koptoerental van 1200-1300 rpm aanhouden. Kijk eens voor mij hoeveel tanden het grote tandwiel heeft?
     
  5. c de groot

    c de groot

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    wassenaar
    ok, maar de rotor snelheid in mijn aurora was ca 2000 omw/min.
    als ik de rotor snelheid aanmerkelijk verlaag laat ik de motor ook minder omwenetelingen maken, met als gevolg dat de stromen ook wel binnen de perken zullen blijven lijkt mij.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, zo werkt dat niet helemaal.... de hoeveelheid vermogen zal toch bij benadering gelijk moeten blijven om de heli van de grond te tillen (OK, bij hogere toerentallen zijn de verliezen groter) dus ga er niet van uit dat de stromen veel lager worden.

    Daarnaast, wat Marco al zegt, voor gelijkblijvend vermogen zal bij lagere spanning (lager aantal cellen in serie) de stroom noodgedwongen hoger worden want P=UxI.

    Groet, Bert
     
  7. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Jouw heli zal denk ik al gauw 7-8 kg wegen straks. Je moet je niet vergissen wat voor een vermogen je daarvoor nodig hebt. Zoals Bert zegt is vermogen P gelijk aan spanning U maal stroom I. Als je dus 2x zoveel spanning hebt (2x 6S in serie geschakeld ipv 1x 6S) halveert je opgenomen stroom. Hoge stroom zorgt voor verlies in de vorm van warmte. Op 6S zal alles zo heet worden dat het snel ophoudt.

    Je moet je motor zijn vermogen kunnen laten produceren. Vermogen is ook koppel (=kracht) maal toerental. Op half toerental zal hij dus maar zeer beperkt zijn vermogen kunnen produceren. En in een magnetisch werkgebied komen waar zijn rendement afneemt. Maar dat is een beetje erg ingewikkeld om nu mee te nemen in de uitleg.

    Dusssss... De motor op zijn normale toerental laten draaien (op 10-12S) en de overbrenging aanpassen aan de heli is het beste.

    Ik heb je de link gestuurd naar de ombouwkit.
     
  8. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Varsseveld
    Hallo Bert,
    Hallo Marco,

    ook ik ben bezig met en Futura Nova 1,80.Ik wil deze in de Bell 206 bouwen.

    Nou moet ik beslissen war voor skids ik moet nemen ( hoge of lage versie ).Ook heb ik nog

    geen idee over het kleurenschema.Moet nog kiezen uit veel voorbeelden.

    Voor het berekenen van de aandrijfset heb ik wat hulp nodig.Zie in moment het bos niet van

    het rekenen.

    Motor Scorpion HK III 4035/500 KV // 10 S Lipo // 1200 touren op de kop

    1. overbrenging hoofdtandwiel 70 Z
    2.overbrenging 73 Z op 15 Z

    Voor het alu riemenrad heb ik hier nog een 42 Z of 48 Z ???

    Willen jullie mij aub even helpen met het berekenen van het motor tandwiel ?

    Alvast mijn dank.

    groeten
    Helmut

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Uploaded with http://img809.imageshack.us/img809/8108/i64a.jpg
    http://img18.imageshack.us/img18/5478/sqk0.jpg
    http://img34.imageshack.us/img34/7795/37qo.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2013
  9. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Varsseveld
    mmmmhhh ???


    raar dat wij de foto's niet direct zien ?

    groeten

    Helmut
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met die getallen kan ik niks, als ik niet weet welk tandwiel welk aantal tanden heeft....
    Dus onderstaand is een gok, eigenlijk....

    Op 10S met 500 kV mag je ruwweg uitgaan van 16000 RPM aan de motor als bruikbaar toerental (tamelijk ruw uitgerekend, maar vermoedelijk wel in die range), en dan zou je voor 1200 RPM aan de kop een totale overbrenging moeten hebben van 13.3 : 1

    Je hebt zo te zien een tweetraps overbrenging, maar ik kan niet zien welke trap welke verhouding heeft.

    Ik ga uit van 73:15 als laatste trap (tussenas naar hoofdrotor) dan is die trap 4.86:1
    Het 70 tands wiel zal dan op de tussenas naar motor zitten.
    Om op die 13.3 : 1 uit te komen moet de eerste trap 13.3/4.86 = 2.74 :1
    Dat betekent dat het motor tandwiel 70/2.74 = 25.5 tanden zou moeten hebben.
    uiteraard kan dat niet, dus kun je kiezen uit 25 tanden of 26 tanden, beide zal elkaar niet heel veel ontlopen.

    Maar bovenstaand klopt hangt geheel af van of mijn aanname over welk tandwiel hoeveel tanden heeft, ook correct is....

    Daarop voortbordurend, heb je met de kleinste van die twee tandwielen een totaal-overbrenging van 8.1 : 1, en dan zou je motor 9700 RPM moeten draaien (ik vermoed dat deze overbrenging voor een benzinemotor bedoeld is, bij een rotortoerental van 1250 tot 1300).
    Met de genoemde electromotor zou je regelaar op 10S dan op rond de 60% moeten staan, of je zou op 6S met een regelaar op 100% moeten gaan draaien.
    Alternatief op 10S een motor met rond de 250-300 kV zoeken, voor de tandwielen die je nu hebt.
    Nogmaals: allemaal ruw uitgerekend en gebaseerd op de aanname van die tandwielverhoudingen.

    Groet, Bert
     
  11. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Varsseveld
    Halllo Bert,

    bedankt voor de antwoord.Hier een foto van de mechanik.

    Jij hebt gelijk over de laatste trap 73 : 15 dus 4,86 : 1.

    Het bovenliggende tandwiel heeft 70 Z.

    Wat is dan nou het verschil met het inbouwen van het Alu Riemenrad met 42 of 48 Z ?

    Welke zou ik nu moeten gebruiken ?

    Sorry voor de vele vragen.

    groeten
    Helmut

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben even in de war door de benaming "bovenliggende tandwiel".... bedoel je daar het conische tandwiel bovenop mee? In dat geval: die heeft er niks mee te maken, die verzorgt de aandrijving naar de hekrotor.

    Wat van belang is, is het onderste riemwiel (poelie) in het mechaniek, hoeveel tanden die heeft, en hoeveel tanden het motorpoelie uiteindelijk moet gaan krijgen.

    Voor de genoemde motor moet de eerste trap (van motor naar riempoelie) 2.74:1 bedragen.

    Dat betekent voor 42 tanden een motorpoelie van 15 tanden, en voor 48 tanden een motorpoelie van 17.5 tanden (dus 17 of 18 )

    Welke van de twee je kiest, hangt ook grotendeels af van de beschikbare riemlengte, want die bepaalt de as-afstand tussen motor en tussenas.

    Op een rijtje gezet:
    Motor 15 tanden, poelie 42 tanden geeft totaal 13.6:1
    Motor 16 tanden, poelie 42 tanden geeft totaal 12.75:1
    Motor 17 tanden, poelie 48 tanden geeft totaal 13.7:1
    motor 18 tanden, poelie 48 tanden geeft totaal 12.96:1

    De tussenliggende gebied van 13:1 tot 13.5:1 is nagenoeg niet te bereiken met de gegeven poeliecombinaties, dan moet je met de tandwielen in de tweede trap gaan spelen....
    Mocht je dat gaan doen (en die tandwielen zijn beschikbaar???), dan moet je de volgende stelregel hanteren: het totaal aantal tanden van beide tandwielen gezamenlijk moet een constant getal zijn: je hebt nu 73+15=88 tanden, een eventuele andere combinatie moet dus OOK 88 tanden hebben. Dus 72:16, 71:17, 74:12 etc etc. Anders kloppen de as-afstanden niet meer en heb je verkeerde ingrijping.
    Dit geldt uitsluitend voor tandwielen, NIET voor riempoelies!!!!

    Nog even voor de duidelijkheid: je weet hoe je de verhouding van die tweede trap uitrekende: domweg 73/15
    De verhouding van de eerste trap reken je precies zo uit: T2/T1=N
    De totale verhouding is altijd N1 x N2, dus bij 15 motor, 42 poelie, en 73:15 is dat (42/15) x (73/15)=2.74 x 4.86=13.3:1

    Wil je nu een alternatieve verhouding uitrekenen, bijvoorbeeld je weet de tweede trap, en je wilt de eerste trap uitrekenen: dan moet je eerst een totale gewenste verhouding uit rekenen (in dit geval 13.3 want je moet van 16000 naar 1200), en dat delen door de bekende trap.
    Dat is dus 13.3/4.86=2.74
    Nu weet je dat de riempoelie 42 tanden is en de verhouding moet 2.74 zijn, dan is het motortandwiel opeens 42/2.74=15.32 ofwel 15 tanden. Werkelijke overbrenging wordt dan (42/15) x 4.86 = 13.6:1, en dat is dicht genoeg bij die 13.3 die je eigenlijk wilde hebben.
    Wil je echt naar die 13.3 toe, dan zou je uitgaande van 42/15 (=2.8) een resterende (tweede trap) moeten hebben van 13.3/2.8= 4.75
    72/16=4.5 (totaal overbrenging 12.6:1)
    73/15=4.86
    De een is te klein, de ander te groot, dus je komt er gewoon niet in de buurt.
    Gaan we die 48 tands poelie bekijken:
    Bij 48/17 zitten we op 2.82 voor de eerste trap. Met 72/16 kom je dan op 12.7:1 uit. Dat is het ook niet
    Bij 48/18 zitten we op 2.66666 voor de eerste trap, en dat geeft met 72/16 een totaal van 12:1

    Ofwel: met de gegeven beschikbare tandwielen (als die al te krijgen zijn) en de beschikbare poelies komen we niet dichter in de buurt dan 13.6:1

    15 om 42 lijkt mij voor jou de beste keuze, maar wellicht dat Marco dat nog een flink eindje preciezer voor je kan uitrekenen, met name het te verwachten motortoerental, want daar zit bij mij de grote onnauwkeurigheid.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2013
  13. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Varsseveld
    Hallo Bert,

    hartelijk dank voor de uitleg en het berekenen.

    Ik ga dan voor deze:

    Motor 15 tanden, poelie 42 tanden geeft totaal 13.6:1

    Moet dan inderdaad kijken of de aandrijfriem qua lengte nog passt.

    groeten

    Helmut
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wacht voor de zekerheid toch even het antwoord van Marco (of iemand anders met verstand van electromotoren) af, want wellicht komt het motortoerental nét effe wat anders uit, en dan zou je nog een alternatief kunnen kiezen....

    Groet, Bert
     
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    We zullen het motortandwiel even exact uitrekenen voor Helmut.:D

    Ik ga uit van de volgende gegevens:

    -Motor met 500kV
    -Rotortoerental 1200rpm
    -10S LiPo
    -Regelaar nominaal op 80% zodat je nog wat governor ruimte hebt
    -3,5V per cell onder belasting
    -Overbrenging 2 (tussenas naar hoofdrotor) 73:15
    CHECK DIT AUB

    De berekening is:
    Rotortoerental=(kV x aantalcellen x celspanning x regelaarinst.)/ totaaloverbrenging

    Dus voor overbrenging= (kV x aantalcellen x celspanning x regelaarinst.)/rotortoerental

    500 x 10 x 3,5 x 0,8/ 1200 = 11,67

    Dus de totaaloverbrenging moet 1:11,67 zijn. We hebben al een overbrenging 2 met 73:15=1:4,87

    Blijft over voor de eerste vertragingstrap 11,67/4,87= 2,396.

    Hoofdtandwiel op 42 tanden: 42/2,396= 17,5 tanden (dus 17 of 18 tanden) motortandwiel
    Hoofdtandwiel op 48 tanden: 48/2,396= 20 tanden motortandwiel

    Je hebt dus een keuze. Vanwege de krachten zou ik naar 20 tanden op de motor gaan icm 48 tands grote poelie (want dan grijpen meer tandjes in de riem). Wat voor poelie zat er op de originele motor? Als je daar in de buurt kan komen dan past de riem zeer waarschijnlijk ook qua lengte.
    Je moet even op de riem kijken, ik denk dat het een XL belt is, dat zou er op moeten staan. Dit is uiteraard van belang om de juiste poelie te kunnen bestellen.

    Ik raad altijd aan om met een schaalheli op governor-rpm hold en superslow start te gaan vliegen. Een Castle HV80A of HV120A regelaar doet dit geweldig (ik heb er 4 en nee ze branden niet uit). Dit geeft een super turbine-achtige opstart en constant rotortoerental.

    Groeten, Marco.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb je het al: ik ben uitgegaan van een andere celspanning onder belasting (4V per volgeladen cel) en heb 80% als regelaar-ruimte aangehouden voor de verdere daling naar 3.5V onder belasting bij nagenoeg lege accu.

    Dat geeft een behoorlijk verschil zoals je ziet.

    Ik ga er zonder meer vanuit (wegens eigen gebrek aan electro-ervaring bij deze afmetingen) dat Marco zijn uitgangswaarden correct zijn.

    Groet, Bert
     
  17. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Varsseveld
    @Hallo Bert,

    ik wil mij toch hartelijk bedanken voor jouw hulp. Ik heb er wel wat bijgeleerd.


    @Hallo Marco,

    mijn dank voor het berekenen van mijn nieuwe aandrijfset.

    Ik ga uit van de volgende gegevens:

    -Motor met 500kV
    -Rotortoerental 1200rpm
    -10S LiPo
    -Regelaar nominaal op 80% zodat je nog wat governor ruimte hebt
    -3,5V per cell onder belasting
    -Overbrenging 2 (tussenas naar hoofdrotor) 73:15

    Marco,deze gegevens kloppen helemaal.

    Wat de riemen betreft ik heb er nog verschillende lengtes liggen.

    Ik heb hier nog een motor tandwiel met 19 tanden liggen.Zou ik deze ook kunnnen

    gebruiken met hoofdtandwiel 48 tanden ?? Of dan toch beter met het hoofdtandwiel 42

    tanden ?? Jouw berekening is gebaseerd op op -3,5V per cell onder belasting.

    Misschien is er dan nog een klein beetje speelruimte met 1 tand minder of meer .

    Alvast mijn Dank.

    groeten
    Helmut

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Helmut, graag gedaan. Ik zou zelf eerst die 19 tands poelie proberen voordat ik een andere kocht. Kom je misschien iets lager uit met koptoerental maar da's niet erg voor een Huey.

    Groeten, Marco.
     
  19. Helmut

    Helmut

    Lid geworden:
    17 nov 2005
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Varsseveld
    Hallo Marco,

    wat denk jij ?

    Op het hoofdtandwiel 42 of 48 tanden,

    Ik heb hier nog een gyro liggen voor jou oldies. Kan ik jou sturen voor en kop koffie.

    Zie link:

    Futaba, RATE GYRO ,(FP-G154)


    groeten
    Helmut
     
  20. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee, 19 tanden dan i.c.m. met 48 tanden op de grote poelie he.

    Leuk idee van die rate gyro, kan ik wel gebruiken want ik heb nog een 2e Heli-Baby in de maak.:D

    Ik vergoed je de kosten graag hoor!

    Groeten, Marco.
     

Deel Deze Pagina