Hallo mannen (& vrouwen?) Ik heb een Autopilot gekocht van RCtimer, de Arduflyer 2.5.2 een 1:1 kloon van de Ardupilot Mega van 3DRobotics. Ik open dit draadje omdat het om een vliegtuig gaat en niet over een multicopter. Daar is veel over te vinden maar over de APMlane niet zo heel veel op dit forum. Functies die met APMlane o.a. mogelijk zijn: - Manueel vliegen - Stabilisatie van het toestel - Return to home (bij verlies radio signaal zelfstandig terug vliegen) - Vliegen volgens een route via waypoints - Fly-by-Wire mode - Circle (om een een positie blijven vliegen met behulp van GPS) - en nog veel meer... In eerste instantie had ik gedacht om dit ook aan een Quad te bouten, maar ik heb toch gekozen om het in mijn Twinstar II te knutselen omdat die een stuk efficiënter met energie omgaat. Het idee is om in eerste instantie gewoon in manual/stabilize mode te gaan vliegen en de boel te tunen. Voor alle duidelijkheid, het is dus niet de bedoeling om er enorme afstanden mee af te leggen...! Waarom? Omdat dit potentieel het 1:1 vliegverkeer in gevaar kan brengen! Veiligheid staat bij mij voorop. Ik wil de kist eigenlijk altijd LOS willen kunnen volgen (ook nodig voor FPV op 5,8Ghz). Mijn setup: Ik heb als ontvanger een FrSky D4R-II in CPPM mode aan de Ardyflyer geknoopt en dit werkt super mooi in combinatie met de Taranis. Een reikwijdte test moet ik nog uitvoeren, maar ik heb er één Frsky 60CM antenne aanzitten met een coil. De ze lange antenne zit helemaal op het stabilo ver van alle "herrie". De andere is nog een normale, deze wil ik eigenlijk ook verlengen naar een vleugeltip. Ik kon hier niet zoveel over vinden, dus ik ben benieuwd wat dit oplevert. Via de configuratie software van 3Drobotsic heb ik de boel gecalibreerd en beide ailerons een eigen kanaal gegeven, Hierdoor is het in de toekomst mogelijk om flaperons mixing toe te passen. Ik zag al dat APM dit zelf kan toepassen bij 2 verschillende snelheden. De motoren zijn 1400Kv 28mm brushless motoren met 7x5 props en 30A (Plush) ESC's Ook de CN-06 V2 GPS is via het script van 3DR ingesteld zoals het moet, wat mij gelijk opviel is de gevoeligheid van deze GPS. Zelfs binnen krijgt het ding het voor elkaar een 3D fix te krijgen. Er is ook een 433Mhz telemetrie systeem beschikbaar waarmee de APM met het grondstation (laptop) in verbinding staat en dus direct nieuwe waypoints te plannen zijn. Omdat het voor een vliegtuig belangrijk is te weten hoe snel het zicht door een bewegende massa verplaatst komt er een pitot buis met druk sensor in. De grondsnelheid van de GPS is niet bruikbaar in een land waar het altijd wel waait. Wanneer alles naar behoren werkt kan ik weer een stapje verder, namelijk FPV. Video zal worden verzorgd door een 5.8Ghz, 200mw video zender met Cloverleaf en omdat ik nog een Remzibi OSD heb zal ik deze voorlopig gebruiken ipv een MinimOSD. Als kers op de slagroom komt voor HD beelden de Mobius op de neus. Dit is het even voor nu, als het weer het binnenkort een keer toelaat gaan we buitenspelen Ik hoop dat er mensen zijn die iets soortgelijks in elkaar gezet hebben en wat hun ervaringen zijn. Ik maak liever niet de fouten die anderen al voor me gemaakt hebben en me ermee willen helpen @mods: indien het Topic verplaatst moet worden gaat uw gang.
Mooi project, hou ons op de hoogte van de vorderingen. Ooit wil ik ook experimenteren met de autopilots maar dan voor de zwevers.
Gaan we zeker doen. Voor zwevers is er ook wat, maar ik weer even niet meer hoe dat heet. verstuurd vanaf mijn Android telefoon
Full Autonomous Thermal Hunting flight with a 4m20 wingspan ASW-27 e-glider ThermoPilot v6.6e by Jean-Louis Naudin Video of the flight at: Jean-Louis Naudin's Videos - DIY Drones https://github.com/jlnaudin/x-drone
Ik vlieg al een jaar met een APM 2.5 op een grote wing en ook met een APM 2.5 in een Kyosho Calmato Alpha 60 laagdekker. Als je vragen hebt, wil ik die altijd (proberen) beantwoorden in de mate van het mogelijke. Zelf gebruik ik maar 3 standen, nl. Manual, Stabilize en ACRO. De RTH zit er ook op, maar die wordt door een switch getriggerd (en staat als failsafe ingesteld). De wing wordt voor FPV gebruikt (long-range) en in de calmato heb ik het gewoon als 'veiligheid' voor als ik oriëntatie verlies. Is tenslotte een groot toestel en kan wel wat schade berokkenen anders
Bedankt, voorlopig zal ik manual, stabilize en (na tuning) fbwb gaan gebruiken. verstuurd vanaf mijn Android telefoon
Ik ben wel benieuwd waar dit naar toe leidt. Ik ben bezig met hetzelfde maar dan met een multiwii bordje op een wing.
Een Crius met MPNG toevallig? Dat was ook mijn bedoeling, tot de post het pakket zoek gemaakt heeft helaas. verstuurd vanaf mijn Android telefoon
Deze gebruik ik. MultiWii 328P Flight Controller w/FTDI & DSM2 Port Met een spektrum sataliet, scheelt veel draadjes. De basis werkt al. Helaas is gister mijn wing wing z 84 gesneuveld waar deze in moest. Nieuwe is in bestelling. Zodra die binnen is deze setup erin en dan testen. Daarna komt de gps uitbreiding en de fpv setup.
Deze gebruik ik. MultiWii 328P Flight Controller w/FTDI & DSM2 Port Met een spektrum sataliet, scheelt veel draadjes. De basis werkt al. Helaas is gister mijn wing wing z 84 gesneuveld waar deze in moest. Nieuwe is in bestelling. Zodra die binnen is deze setup erin en dan testen. Daarna komt de gps uitbreiding en de fpv setup.
AH, dat draait op multiwii en dus niet op ardupilot. Dat is toch wel jammer, want dat werkt namelijk wel heel mooi allemaal. verstuurd vanaf mijn Android telefoon
Afgelopen zaterdag was het eindelijk een beetje mooi weer en dus tijd om de twinstar af te stoffen. Eerste vlucht manueel gevlogen en de trim mechanisch in orde gemaakt. Daarna de autopilot op trim calibratie gezet en wanneer je dan tijdens het vliegen overschakelt naar bijv stability mode leert hij de trim instellingen. Daarna geland en deze mode uitgezet. Volgende fase was in stability mode vliegen, nou dat werkt hoor, het is een vreemde gewaarwording om een vliegtuig volkomen horizontaal een circel te zien vliegen, ik stuurde dus met rudder voor deze test Grond snelheid op 10m/sec gezet en de gok gewaagd, een klein vierkant als route uitgezet en warempel het werkt. Na de missie bleef hij om zijn home positie vliegen. Helaas was de accu leeg en bleef het hierbij. Opzet geslaagd, volgende stap is de video apparatuur aan boord hijsen. verstuurd vanaf mijn Android telefoon
Het is een heeeeele tijd stil geweest rond dit project omdat ik het akelige Bad Gyro Health probleem had, maw de volt regelaar heeft de geest gegeven. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, toch maar weer de stoute schoen aangestrokken en een HKpilot 2.7 besteld. Dit weekend verwacht ik dat de Twinstar weer vliegt (als het weer het toelaat), tevens is het probleem met de regelaar is in versie 2.7 opgelost. Er is ook een nieuwe regelaartje (mm² werk) onderweg. En van de winter word het oude bordje dus ook weer gefixed door iemand die SMD kan solderen.