Home Made Trex700e DFC kop

Lees de link door en je ziet het zelf al.. Compass 7HV is volledig ontwikkeld op hard 3D. Die gebruikte onderdelen zijn betrouwbaar. Waaronder layout, materiaalkeuze en legeringen.

Daar hebben een paar knappe koppen hard aan gerekend zodat jij een heli hebt die niet spontaan aan splinters gaat onder belasting.

Welke engineering zit er achter jouw ontwerp? Daar zit het verschil imho.

Panzer aluminium klinkt leuk maar wat zijn specs daarvan? Overtuig ons :-)

Als je eerst die foto's plaatst zonder verdere info kan je dit soort reacties verwachten. Vervolgens is het voor de fun omdat er niet mee gevlogen gaat worden.... Eh vaag?
 
Gewaarschuwd mens telt voor 2 is het gezegde toch.
Zoals bekent bij velen, schijnbaar niet bij iedereen, heeft align zelf de constructie aangepast omdat de bouten afbraken.
Het is niet de bedoeling je werk af te kraken dat zie je verkeerd het is om ongelukken te voorkomen.

Met wat voor bout zit het vast het lijkt een draad eind met 2 dopmoeren ? wat is de kwaliteit er van
is het gelagerd ?
 
het is complete van panzer aluminium gemaakt dat is een stuk harder dan normaal aluminium.
dus ook een stuk steviger en harder.

Juist... die pushrods zijn stevig.... Mischien....

Maar die bladegrip armen... DIE zijn niet op deze belasting berekend....
En een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, een rotorkop vliegt precies even goed als het slechtste onderdeel....

Groet, Bert
 
Ik vind eigenlijk ook wel dat er wel heel snel negatief gereageerd wordt zonder dat er eerst even gevraagd wordt waar het precies om gaat. Eerst even wat vragen stellen voordat er geoordeeld wordt is toch ook wel een goede gewoonte.
:-) Misschien leren we er dan ook nog iets van :-)
 
maar het is dan ook niet de bedoeling dat ik ermee ga vliegen.
ik mag het dan toch wel gewoon erop zetten??

Waarom zou je het maken als je er niet mee gaat vliegen?

Ik heb een poos geleden een 700 kop DFC principe gemaakt voor een maatje van me (ik was dat maatje met een draaibank wat hij in het stukje noemt).
Heeft hij toen op MBF gepost en alleen maar positieve reacties lees maar:
Kennelijk werkt het, of hij heeft er niet veel mee gevlogen? Maar dat ontwerp is toch een stuk slechter dan de originele compass kop, tenzij je geen dempers in de kop gebruikt (wat align nu dus doet). Maar met die alu staven krijg je grote krachten op de swash en grips.

Maar de originele kop met swashdriver is gewoon nog steeds het beste, zowel de compass als de align dfc koppen hebben hun nadelen.
 
Knap staaltje werk van je vader! En altijd "leuk" dat er zo impulsief gereageerd wordt door iedereen.......

Ik heb geen idee of er lagers gebruikt zijn en hoe stevig de constructie is. Maar kwa krachtenverdeling zie ik geen grote verschillen in de bladaansturing. Levensgevaarlijk? Geen idee, ik zou het eerst zelf willen zien ;-)

Maar een tip van mijn kant: stap niet over op dfc als je het niet echt nodig hebt. Bij een crash gaat er gewoon veel meer stuk omdat de constructie sterker is.
 
Maar kwa krachtenverdeling zie ik geen grote verschillen in de bladaansturing.
als de featheringshaft kantelt krijg je toch behoorlijke krachten op de swash, link en grips. Enige manier om dit op te lossen is door de link flexibel te maken (compass) of om te zorgen dat de featheringshaft niet meer kan kantelen door delrin dempers (align)
 
Zoals danny als meld..

Levensgevaarlijk ben ik niet meteen eens
Zolang de rubbers maar vervangen zijn door kntterharde exemplaren, de boutjes waarmee de armen erin zitten van een zeer goede kwaliteit zijn(dus niet wat je nog ff had liggen) en je pre flight check alles erg goed naloopt

Als de feathering kantelt ( en dat doet hij) kunnen de krachten nu nergens heen
Dus gaat er iets breken. Tenzij je ergens een flexibel punt maakt

Maar om eerlijk te zijn: ik snap ook niet hoe die align koppen in elkaar blijven hangen..
Bij hun zouden de linkjes vrij vlot eraf moeten komen
 
als de featheringshaft kantelt krijg je toch behoorlijke krachten op de swash, link en grips. Enige manier om dit op te lossen is door de link flexibel te maken (compass) of om te zorgen dat de featheringshaft niet meer kan kantelen door delrin dempers (align)

Dit zagen we ook bij de eerste Align heli's met dfc. Dus niets nieuws. Maar of TS hier ook aan gedacht heeft weet ik niet. Zou maar zo kunnen.... Of niet natuurlijk :-)
 
Wat me op valt is dat niemand valt over de Geometrie

Standaard zijn de "armen" van de bladegrips bij FBL veel langer.
Ik heb lang gevlogen met een Mikado FBL upgrade voor de normale kop.
De upgrade verlengt de "armen" van de bladgrips.
Hierdoor komt en de DFC rods naar de swashplate verder naar buiten.
Effectief dus minder uitslag op de grips omdat de arm langer is.

Qua krachten......
Niet al het gewicht hangt hier aan.
De grips en spindle dragen het gewicht. DFC hoeft alleen de bladverdraaiing vast te houden. Hier komt ook wel krachten op te staan maar vergeet niet dat dit alleen met een 2mm stangetje en plastic ballinks aan de swash zit.
ZOOOOOOOOOOOOooooooooooooo veel kan dat ook niet hebben.


Dus NIET vliegen zo !!!
Maar meer vanwege de geometrie dan wat anders.

anleitung-trex700-kopfupgrade-800.jpg
 
Die Geometrie, da's een beetje "overrated".... dat verandert weinig aan het vlieggedrag, het verkleint alleen de swash uitslagen voor zowel collective als cyclic, en tegelijkertijd vergroot het de krachten op het stuurwerk. In precies de verhouding tussen "oude" en "nieuwe" bladarmen....

En dat was wel degelijk geadresseerd hoor:

Juist... die pushrods zijn stevig.... Mischien....

Maar die bladegrip armen... DIE zijn niet op deze belasting berekend....

En dan doel ik nog niet eens op de zuivere aanstuurkrachten, maar nog veel meer op de onbedoelde nevenkrachten (zoals de torsie die deze DFC armen op het iele bladegrip armpje gaan uitoefenen.
De gewone stuurstangen met aan beide einden een kogelling oefenen namelijk geen enkel moment uit op de bladegrip arm, maar deze kolossale DFC armen doen dat WEL.... en dáár vrees ik dat het fout gaat.

Qua geometrie: dat maakt echt letterlijk geen drol uit, zolang je je servohevels overeenkomstig inkort. Ik vlieg zo (met een kop die het wél kan hebben) en dat gaat perfect, zelfs "handmatig"...

Groet, Bert
 
Dat align dfc ontwerp vereist harde demping zodat die bladhouders zo min mogelijk bewegen. Bewegen ze dan komen die krachten dus op de links die stijf zijn en is dat teveel dan zou het systeem wellicht falen.
Zie het compass ontwerp met ietwat flexibele delrin links:
9k=
images

Overigens heeft compass nu zo'n ontwerp met swash meenemer.
09-7220-3T.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je niet teveel aan je vader gehecht bent, want dit gaat zeker fout als je gaat vliegen!

- Het lijkt wel alsof er 2 stukken alu aan elkaar gesoldeerd zijn.
- Waarschijnlijk zit er de originele demping nog in.
- Er zit bijzonder weinig vlees op het "knikpunt"
- Er zit een draadeind door met 2 dopmoeren door de hele lengte
- Het lijkt wel deels gevijld
- Panzeralu? Nog nooit van gehoord!

Het is leuk om even te knutselen maar gooi het gewoon weg. Die heli met normale flybarkop vliegt ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Voor iedereen nog even een reminder die aan koppen gaat kloten:
hex12.jpg


Overigens vlieg ik al een jaar of 3 met een NOG simpelere oplossing..:rolling:
hexdfc.jpg
 
Back
Top