Ik heb een Sprite thermal-e van Hyperfight met een Hacker A206xl met een 4,4:1 gearbox. De accu is van Turnegy 1300 mAh Ontvanger Futaba 8 kanaals met telemetrie. De regelaar is van hacker 70x pro. Het voltage van de accu voorziening kan ik aflezen op mijn telemetrie box van Robbe: 5,7 volt. Ik heb al diverse kapotte lipo's gehad. Een paar keer omdat ik ze een nacht niet losgekoppeld had. Daar moeten ze toch tegen kunnen? En laatst gewoon bij het afstellen van mijn kist, zonder motorloop 5,7 volt en plotseling niets meer. Accu overleden. de kosten is één ding, maar ik durf zo niet te vliegen. Enig idee?
Lipo's kunnen niet tegen te diepe ontlading, daar is gewoon niets aan te veranderen. Mijn ervaring is dat de meeste lipocellen die onder de 3Volt zijn geweest vaak niet meer te redden zijn...altijd loskoppelen dus ! Dat kapot gaan van de cel met afstellen, dit is misschien een incidenteel geval ? Tis mij ook wel eens overkomen. Het is me overigens een paar keer gelukt een te diep ontladen lipo cel te redden, door met slechts een paar milliampere te laden tot 3+ Volt, en daarna normaal te laden.
Je zegt 5.7 volt zonder motorloop, Ik ga er dus vanuit dat dit een accu is met 2cellen, in dat geval is de spanning al veel te laag en is de accu leeg/overleden. Wat hier boven ook staat, onder de 3 volt per cel is het over. Als dan de motor gestart wordt zal het voltage helemaal instorten. Eigenlijk zal hier ook je regelaar moeten ingrijpen. Of het toerental naar beneden halen of de motor helemaal stoppen. Wel moeten je ontvanger en servo,s blijven werken. Een ander vermoeden wat ik heb is de 5.7 volt die je afleest je ontvanger voltage is wat een spanning is vanaf je regelaar en dus niet je accuspanning. Ook inderdaad altijd lipo accu los halen indien er niet gevlogen wordt, ik haal zelfs de accu al los als ik mijn kist even aan de kant leg om wat te drinken op het veld( al is dit meer zodat er niks kan gebeuren als ik tegen de zender aankom) maar je regelaar/ontvanger zal altijd iets van stroom trekken en je accu ontladen. Meer info over lipo,s hier http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/123782-wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.html
Hoeveel stroom loopt er dan bij vol-gas? Meting doen met ingekorte meetsnoeren, met veel kabel tussen accu en regelaar kans op rook uit de regelaar. Ook al loopt de motor dan niet Paul, de elektronica blijft toch een beetje stroom trekken. Als dat maar lang genoeg duurt, raakt je accu uiteindelijk te leeg Altijd na dagje vliegen/varen/rijden de accu's loskoppelen. 'Verplicht' leesvoer Modelbouw FAQ's - MBF -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken -> Het laden en balanceren van LiPo accu's Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's. Accu's laden, gebruiken en bewaren 'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF Waar is een lipo van gemaakt? Hoe laad ik een lipo? Wat betekent de C waarde? Balanceren Waar Lipo laden Koude LiPo Wat betekent 2p3s? Waar op letten bij aanschaf? Laders Kwaliteit versus prijs Bolle LiPo :sad: :cry: LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
idd.. onder 3 volt per cel kan inderdaad een kapotte accu opleveren. en waarschijnlijk zit je meetpunt voor de telemetrie niet op de accu, maar in de ontvanger. dan kan die 5,7 best kloppen.. Maar kun je dus niet op de telemetrie zeggen wanneer je accu leeg is. en altijd lipo los na het vliegen. echt altijd.. wen het je alsjeblieft aan.. we hebben een tijdje terug bij ons in de club een levensgevaarlijke situatie met zo'n geintje gehad.. piloot ging met zijn 2e toestel vliegen. stijgt op, en achter hem hoort hij een hoop kabaal. bleek dat het tweede toestel nog aan stond, en volgas door de pitss was gaan rijden. paar mensen konden net opzij springen, anderen net op tijd opstaan voor het vliegtuig in een stoeltje reed. En een zender met modelmatch is dan een leuk ding. maar doe het aub gewoon op de goede manier, kan het ook niet mis gaan
Erg bedankt voor de reacties en de verplichte artikelen heb ik inmiddels gelezen. Ik heb iig een accu monitor met geluidssignaal in de balancer stekker gestoken. een foutje in de oorspronkelijke tekst. De 5,7 volt is natuurlijk de uitgang van de regelaar naar de ontvanger. Het stuk gaan blijkt dus gewoon onkunde.
>> .... onkunde..... Geeft nix, ook ik maak na jaaaaren lipo gebruik nog steeds de door jou beschreven fouten....
en nog beter de lipo zo snel mogelijk weer laden ik laad gelijk na het vliegen de lipo's thuis weer op en mocht je een tijd lang de lipo niet gebruiken kun je als je een goede lader hebt deze laden met storage dan leg ik hem weg en na de winter ga ik weer laden en vliegen. maar zover ontladen kan je er van uit gaan dat de lipo geen lang leven heeft. gr
Hier ook al eens gebeurd, clublid had heel veel geluk dat hij achter zijn Mentor stond, die werd helemaal geshrederd door de malende prop. Nu heeft die club de regel ingevoerd dat de modellen aan de publiekskant van het hekwerk moeten worden opgesteld en daar worden ook de accu's aangesloten en dan pas gaan ze naar het vliegveld om te vliegen. Dit gaat een keertje goed fout en dan is het echt huilen...... Geen enkele verzekering zal dan uitkeren omdat je niet alles hebt gedaan om een ongeval te voorkomen....... Daarnaast kan het publiek zo ook je mooie model per ongeluk beschadigen of op je dure CFK vleugeltje gaan staan....... en spelende kinderen is dan nog erger...... Maar terug naar de topicstarter, meet eens de stroom van de motor, en dan niet via de telemetrie, maar met een wattmeter of iets dergelijks, zou me niks verbazen dat die al te hoog is voor de C-rate van de lipo.......