Vintage Glider Treffens in 2014 - ter overweging

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 15 jan 2014.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Afgelopen zondag hebben we onder prachtige omstandigheden een superdag gehad in Marknesse. Het lijkt erop dat het aantal deelnemers blijft groeien en de sfeer is op ieder treffen fantastisch.

    Ik ben daar, als één van de deelnemers van het eerste uur, onwijs blij mee.
    In al die jaren is het steeds gelukt om zonder strenge regeltjes, zonder lidmaatschap, zonder kosten en zonder een formele organisatie treffens te organiseren die inmiddels bij heel modelvliegend Nederland bekend zijn.

    En nu de overweging.
    Omdat we geen formele organisatie zijn en we geen "harde" regels hebben (zoals bijvoorbeeld onze Duitse zusterorganisatie wél heeft) komen er heel erg verschillende modellen aan de start. Het merendeel daarvan is duidelijk Vintage. En onder Vintage versta ik dan: het heeft een ouderwetse uitstraling. Maar er zijn ook modellen die dat niet zo uitstralen. De vraag die ik na afgelopen weekend van een aantal mensen heb gehoord is:


    "Wat past wel bij een Vintage Glider Treffen, en wat niet....?"


    De achterliggende observatie is dan dat er toch wel wat vliegtuigen bij zitten die zonder meer prachtig zijn, maar geen verband lijken te hebben met de term "Vintage".

    Ik heb zelf een aantal treffens georganiseerd en ik heb nooit een vliegtuig geweigerd. Ik wil dat ook niet, ik wil dat iedereen een gezellige dag heeft.
    Maar ik denk dat onze treffens voor een deel zo leuk zijn omdát er met Vintage, dus oude vliegtuigen gevlogen wordt. Er zijn genoeg andere treffens waar je met alles wat vleugels heeft kunt vliegen, bij de VGG treffens is dat niet zo.

    Dit zijn de spelregels die we tot nu toe hebben gehanteerd:

    Om recht te doen aan het Vintage Glider uitgangspunt is de volgende opzet geldig:

    - Alle toestellen waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom. Replicas of nieuw gebouwde toestellen van oude ontwerpen zijn toegestaan. Alle modificaties voor zover enigszins in lijn met de Vintage gedachte zijn toegestaan. We hanteren hierin geen strenge eisen of grenzen en vertrouwen er op dat iedereen zelf wel zo'n beetje kan bedenken wat het idee is.
    - Tevens zijn alle (semi)schaalmodellen van echte zwevers die vóór 1970 werden gebouwd welkom.


    Er wordt dus een onderscheid gemaakt. Een toestel kan op 2 manieren in aanmerking komen.
    1e: het RC-model is meer dan 20 jaar geleden op de markt gekomen (dat kan zijn als tekening of als bouwdoos)
    2e: Het origineel van een schaalmodel heeft vóór 1970 voor het eerst gevlogen.
    Eigenlijk is er nog een derde: als je nu iets helemaal zelf ontwerpt en bouwt en het doet Vintage aan (door de bouwwijze of het uiterlijk), dan kan dat ook prima.

    Echter; in 1993 en de jaren daarvoor kwamen er al een heleboel modellen op de markt die geen Vintage uitstraling meer hebben. En over nog een paar jaar is dat helemaal weg. In de auto-, motor- en echte zweefvliegtuigenwereld hanteert men een harde jaargrens voor wat wel of niet mee kan doen. Dat is voor ons wat lastiger maar ik zou er wel voor zijn iets te bedenken om het vintage-karakter een beetje te bewaken.

    Voorstel.
    Het voorstel wat ik met een aantal mensen heb besproken om de Vintage-gedachte toch wat levend te houden is om de 1e regel aan te passen naar:
    - Het RC-model is vóór 1990 op de markt gekomen (dat kan zijn als tekening of als bouwdoos)

    Als Vintage-liefhebber zit ik niet echt te wachten op moderne carbon/glasvezel/EPP/depron modelvliegtuigen. Die kom ik het hele jaar al tegen, ik heb er zelf ook een paar en vlieg er graag mee, maar ze zijn niet vintage :)

    Ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken. Hoe denken jullie dat je de Vintage-Spirit levend kunt houden op de fantastische treffens die we iedere keer hebben?
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Eens

    Fantastisch helder verwoord van wat ik ook heb opgevangen. voorop staat wat mij betreft de gezelligheid en het Vintage karakter, dat waarborg je volgens mij door helder maar niet uitgebreid te zij. En dat bereik je met de simpele 2 afspraken die er zijn.

    Ik heb altijd veel moeite met de Hollandse regelzucht en zou niet graag willen dat er nog veel meer regels bij komen. Dit is helder, laat een ieder zijn verantwoordelijkheid nemen en niet met de moderne glasbakken komen. Twijfel je over het jaartal dan is het hier op het forum snel na te vragen.

    Dus wat mij betreft nu doen.

    Groet, Jacob Bos
     
  3. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Graag gebruik ik mijn/de volgende modellen als voorbeeld om te zien of ik bovenstaande goed heb begrepen.

    -Robbe Tonga (vergelijkbaar met mosquito) van voor 1990 beschouw ik als vintage.
    -MPX Lastdown XXL beschouw ik als NIET vintage.
    -MPX Electro Alpha is van voor 1990 dus Vintage
    -Bowlus Baby Albatros zelf van tekening gebouwd maar niet uit balsa maar uit Depron..... beschouw ik als Vintage.
    Deze laatste zal misschien vragen opleveren.
    Stel MPX brengt een bouwpakket van deze Bowlus Baby Albatros uit in piepschuim???
    - ASW 15 van Robbe uit piepschuim vergelijkbaar materiaal als een E-glider ?? Vintage??

    Bovenstaande is bedoeld om via (nette) discussie voor iedereen duidelijk te maken wat wel kan, wat niet kan en wat op het randje zit.
     
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.004
    Locatie:
    Ede
    Ook ik heb dit vraagstuk al eens aan Arjan voorgelegd en daarbij kwam hij met de volgende opmerking welke ik wel heel toepasselijk vind in deze discussie, namelijk:

    wanneer je twijfelt of iets wel of geen vintage is, is het dat waarschijnlijk niet.
    In de meeste gevallen weet je wel of een kist vintage is (of aandoet) of niet.

    Dat is een waarheid als en koe!
    Het lijkt mij vrij overbodig om passende "regels" te vinden
    het past eigenlijk ook niet helemaal in het gedachtegoed van de groep zoals deze ooit begonnen is.

    Iedereen heeft toch wel enig besef wat vintage inhoud hoop ik?
    :)

    verstuurd vanaf mijn Android telefoon
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2014
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.650
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben geen groot bezoeker van de VGT's (ben pas 2 keer geweest) maar wil toch mijn gedachte evem delen.
    SVV was mij voor met: als je twijfelt is het het niet. Juist die gedachte maakt de treffens laagdrempelig en zorgt voor een grote opkomst.
    Ik ben met name gecharmeerd van de schaalmodellen uit het houten tijdperk maar zou niet weten wanneer dat eindigd. Zo komt de bouwdoos van mijn Twin uit 1983, het origineel zal wel veel eerder gevlogen hebben maar ik vind hem dus niet Vintage (ondanks dat ik hem wel op een VGT gevlogen heb;-))

    1990 is natuurlijk wel 24 jaar geleden en als je een kist van die tijd hebt is het al bijzonder dat die het zo lang overleeft heeft. Dus als ik er persoonlijk een regel aan moest hangen zou ik zeggen:
    Een (nieuw) schaalmodel van een origineel uit het houten tijdperk of een bouwdoos van voor 1990.

    Ik kan persoonlijk een nieuwe robbe asw15 van schuim met de beste wil van de wereld geen vintage vinden
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.914
    Locatie:
    Hillegom
    Je zal altijd twijfelgevallen houden, maar ik denk ook dat het goed is om een jaartal te gaan gebruiken ipv de 20-jaarsregel. Het begin van '20 jaar geleden' schuift steeds verder op, en zodoende komen er steeds meer 'moderne kisten' in aanmerking. Van mij zou de grens zelfs op 1980 mogen komen te liggen als het aantal deelnemers te groot zou worden. Veel mensen is gezellig, maar te veel is ook niet goed en komt uiteindelijk de veiligheid niet ten goede.
     
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Hier ook de voorkeur voor de optie "vanaf een bouwjaar"... 1980 en ouder is voor mij prima.
     
  8. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.572
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Prima verwoord Arjan, en zou ook voor de optie "vanaf een bouwjaar" gaan.

    Met een historie pagina zou iedereen zijn toestel kunnen beschrijven op de:
    https://sites.google.com/site/vintageglidergroup/
    pagina.

    Dan is het voor iedereen duidelijk.
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hebben jullie het dan over het bouwjaar van het RC-model (of de tekening), of hebben jullie het over het bouwjaar van de 1:1 modellen....?

    Persoonlijk vind ik, als het over de leeftijd van de RC modellen gaat, wel een hele grote stap. Je gaat dan van "minimaal twintig jaar oud "ineens naar "minimaal 34 jaar oud". In de jaren tachtig zijn er wel erg veel mooie modellen geleverd, ik denk dat er daar ook altijd héél veel van op de treffens aanwezig zijn. Die ga je dan ineens missen.

    Voor de schaalmodellen zou het criterium wat mij betreft inderdaad ook best "origineel van hout" kunnen zijn.
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.914
    Locatie:
    Hillegom
    Oke, die stap is misschien inderdaad wel groot. Maar 1990 zou ik wel aanhouden, jaartal niet mee laten schuiven. Ik opperde de suggestie 1980 meer om de modellen te beperken als het echt te druk gaat worden op de meetings. Bij de ZCNOP kan je nog net 50 man kwijt, maar dat kan lang niet overal. Of het wordt gewoon 'wie het eerst inschrijft is het eerst aan de beurt'.

    Originelen van voor 1970 betekent toch al 'origineel van hout'? Of waren er toen ook al GFK bakken?
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat mij betreft geldt dat voor alle modellen.
    Maar dan heb ik makkelijk praten, natuurlijk.....:lol:
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ja hoor, Libelle, Cirrus, en nog wel zo wat. Vlogen allemaal eind jaren 60.

    Marknesse is trouwens traditioneel wel een heel erg goed bezocht treffen, op de andere bijeenkomsten is het nog nooit zó druk geweest.
     
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Deze vond ik op het internet ...
    Prachtig toestel, maar GROOT !!!
    Heb het plan eens laten afdrukken

    Orlik
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.470
    Locatie:
    Elst gld.
    ''the older they get, the better they were''.......de vliegtuigen dan he!
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi Dirk,
    het ontgaat me even wat je hier in de context van dit draadje mee wilt zeggen?

    Ja, in Duitsland doen ze het zo (enkel hout/ribbenbouw). Is een optie maar er zijn heel wat modellen met ingedekte schuimvleugels en weldegelijk als Vintage gezien kunnen worden. Denk aan de oude Cirrus 75 van Graupner etc. Is dus iets waar wij niet voor gekozen hebben (hoewel ik het zelf ook al een keer als proefballonetje heb geopperd....).
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Jazeker: de ASW-15 is er 1 van., alhoewel die in de vleugels deels nog van balsa is gemaakt.

    Dus als ik het samenvat zijn de 2 afspraken voor toegelaten toestellen op Vintage meetings als volgt:
    1. Het originele model van een radiobestuurde zwever is voor 1-1-1990 op de markt gekomen
    2. De originele mandragende zwever heeft voor 1-1-1970 voor het eerst gevlogen

    Simpel, helder en geen discussie over mogelijk lijkt mij..

    Hogere deelnemersaantallen en dus een groter veiligheidsrisico's moet je volgens mij niet willen reguleren via afspraken voor de modellen. Wel moet je dat doen afhankelijk van de omgeving waar je vliegt. Voorbeeld: als Marknesse naast een woonwijk zou liggen met weinig parkeergelegenheid en geen kantine dan schat ik in dat Max het maximum aantal deelnemers veel eerder had afgetopt. Dus de omstandigheden (veld/club/bestuur) waar we te gast zijn bepaald het aantal maximum deelnemers! Maw de organisatie van het evenement bepaald. Ook op de dag zelf!

    Het enige wat ik nu nog lastig vind is het materiaal waar een model van gemaakt is, dan heb ik het over schuim: een ASW 15 van schuim, kan dat. Volgens de afspraken kan het. Maar het geeft mij geen Vintage gevoel. Dus zou ik aan afspraak 1 en 2 willen toevoegen dat ze gebouwd zijn van het materiaal van toen, dat is dan balsa of glas.

    Dan is de afspraak compleet als we een laatste afspraak toevoegen
    1. Het originele model van een zwever is voor 1-1-1990 op de markt gekomen
    2. De originele mandragende zwever heeft voor 1-1-1970 voor het eerst gevlogen
    3. Het model (van een rc-model en/of schaalzwever) is gebouwd met het materiaal waarin het destijds werd aangeboden

    Hoor graag jullie reacties!

    JB

    PS. Ik gebruik bewust het woord 'regel' niet, wel 'afspraak'. Dat vind ik net iets vriendelijker en beter passen bij de sfeer die er heerst op de meetings, want dat is volgens mij het grootste succes, dat we lol hebben met 'onze vliegtuigjes' (zoals mijn vrouw altijd pesterig zegt)

    EDIT: bedenk me na het posten dat ik zelf al een twijfelgeval creëer door mijn afspraak 3: de WIK Salto die ik heb gebouwd met schuimvleugels ipv de originele ribbenvleugels. Wellicht moet je dan gewoon helder zijn, schuimtoestellen zijn volgens mij echt van na 1990, dus gewoon afspreken dat modellen van mandragende zwevers die volledig uit schuim zijn gemaakt niet zijn toegestaan....
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2014
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Tot 1990 voor de 1:1 modellen, of anders toestellen uit het houten tijperk.. Ik ben van mening dat moderne glasbakken geen vintage titel mogen dragen... Ik denk dat we de term vintage in ere moeten houden, met dito toestellen... (en dan heb ik het over de schaalmodellen) Ik ga met Jacob mee, geen verkeerde gedachte. Alleen mijn grote Salto heeft vleugels van schuim/abachi. Kan dat dan wel? Of mis ik iets...

    Gelukkig praat mijn vrouw over passie ipv vliegtuigjes... ;-)
     
  18. grob

    grob

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Raalte (OV)
    Ik ben redelijk nieuw en ben de afgelopen twee VG meetings geweest.
    Heeft mij in iedergeval geinspireerd om op zoek te gaan naar een echte vintage Glider die ik eventueel zou kunnen restaureren/bouwen op een zo origineel mogelijke manier.

    Om de sfeer te behouden die deze club vertegenwoordigd en die de meetings ook hun flair geven is het denk ik belangrijk om de glijdende schaal (20 jaar) om te zetten naar een vast jaartal (1993), en de originele bouwwijze zo veel mogelijk vast te houden (hout, geen moderne materialen zoals EPP).

    Ik ben zelf nog een Bird of Time aan het bouwen. Heb er ailerons en motor aan toegevoegd. Is het dan bv nog vintage ? Ik zelf denk niet, Ik ben echt afgeweken van het origineel design.

    Heb nog een originelel Robbe Diamant bouwdoos (half afgebouwd) en een originele ASW 14 die ik aan het restaureren ben. Dat is de echter Vintage sfeer. Denk dat het belangrijk is die te behouden zonder daar een hele kudde aan regels aan te gaan koppelen.


    Mvg, Rob.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.358
    Locatie:
    Utrecht
    Je hebt het nu over een vermenging van de regels: het origineel voldoet aan de regels (voor 1-1-1970), het rc-model niet (voor 1-1-1990 bestonden er geen schuimmodellen).

    Je kan proberen daarop een set regels te formuleren. Da's lastig, heb ik net geprobeerd ... ;-) Bovendien is het een beetje tegen het idee van "weinig gereguleerd" in.

    Ik denk dat iedereen het er over eens is: geen foamies! Dan zeggen we dat gewoon.
    1. Het originele model van een zwever is voor 1-1-1990 op de markt gekomen
    2. De originele mandragende zwever heeft voor 1-1-1970 voor het eerst gevlogen
    3. Geen 'foamies'.

    N.B.
    Het eerste punt betreft zowel kits/bouwpakketten als tekening.

    N.B.2
    'Foamy' is wat anders als een ingedekte schuimvleugel.
     
  20. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Klopt dit? Dan krijg je precies wat je niet wilt volgens mij. Ik schat in dat je afspraak 1 en 2 onderschrijft en dus 1970 bedoeld voor de 1:1 modellen.

    JB
     

Deel Deze Pagina