Thunder Tiger Raptor G4

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Niki 85, 15 mei 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.406
    Locatie:
    Rotterdam
    Misschien een te krappe middennaald?
    Of juist een rijke middennaald, met een arme hoofdnaald? Hoovert ie goed, maar in rondvlucht raakt hij echt arm..

    Die motor is intern wel een beetje armer geweest dan 2 klikjes...
     
  2. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    @Student: De motor heeft vorig seizoen net geen 50L gedraaid. Dit seizoen amper 2L met 2 kliks armer en dit tot gevolg.
    De motor is deze winter open gehaald (op de carbu na), de zuigerveer en zuigerpen zijn vervangen. De zuiger en zuigerschacht zagen er toen uit als nieuw. Morgen heb ik wat tijd meer tijd en ga ik alles nog eens nalopen.

    De nodige parts staan klaar om besteld te worden. Enkel de voorste bearing kan ik niet meteen in stock vinden. Iemand een suggestie (via pm ;)).

    Mvg,
    Niki
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.406
    Locatie:
    Rotterdam
    Je mag hier wel wat neerzetten als het om shops gaat ;-)
    Er zit alleen een verschil tussen winkels linken voor de reclame, of iemand helpen met een broodnodig onderdeel

    Daar zit een beetje het evenwichtspunt

    Over de lagers, is wel wat verder weg..
    Maar hier al gekeken? Boca Bearing Company :: Ceramic Bearing Specialists
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... deze schade is NIET het gevolg van 2 klikjes armer....
    Zelfs niet van 5 of 8 of tien klikjes armer....

    Heel simpel, omdat een motor op een te arm mengsel geen 2 liter overleeft, en al helemaal niet, met slechts 2 klikjes meer 50 liter volhoud...

    Hier is echt wat anders aan de hand, en ik denk dat je het moet zoeken in het feit dat de motor gedemonteerd is geweest.

    Als je een motor uit elkaar hebt gehaald, moet hij in principe weer opnieuw inlopen, omdat de belangrijke onderdelen zoals zuigerveer, zuiger en voering, NET een tikkeltje anders tegenover elkaar komen te liggen.
    Als je in plaats van dit inlopen (wat vetter en rustiger gebeuren moet) de boel armer zet, dan kun je schade verwachten. Maar niet dit.... een gekraste zuiger en voering en een kapotte zuigerveer, dat zou het zo'n beetje moeten zijn.

    Maar een gat in de zuiger, dat komt niet van "te ruw inlopen" dus er moet gerust meer aan de hand zijn.

    Overigens snap ik niet dat je hier onderdelen voor bestelt: je hebt straks een motor die "een knauw gehad heeft" en dus nooit meer echt betrouwbaar zal lopen, je weet nog steeds niet waar het door komt (het kan dus nog een keer gebeuren) en voor maar een paar tientjes extra heb je een volledig nieuwe motor, met garantie....

    Deze motor opknappen, dat is verkeerde zuinigheid, en dat gaat je alleen maar meer geld kosten...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2014
  5. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Mischien dat dit er voor iets kan tussen zitten.

    Het gat in de zuiger is vlak aan de uitlaatpoort.
    En er rinkelde iets in de uitlaat wat ik er niet kon uitkrijgen.
    Ik heb er dan maar de drempel in gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Volgens mij is dit niet zoals het hoort.
    De heli is niet gecrasht maar mooi met een autorotatie neergezet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of deze uitlaat verantwoordelijk kan zijn voor de motorschade, durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen (kan de uitlaat niet goed beoordelen vanaf de foto's) maar een uitlaat waar wat mis mee is, kan zeer zeker behoorlijke motorschade als gevolg hebben....

    Echter, meestal niet binnen 2 liter, dus er is heel goed kans dat hier al een tijdje wat aan de hand was....

    Goed mogelijk, maar wel vreemd, want om eerlijk te zijn heb ik zoiets niet vaak gezien....

    Groet, Bert
     
  7. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Als een motor lange tijd heeft stilgestaan kan de lagerkooi (als deze van metaal is) zwak worden en een klein stukje afbreken, dit op zijn beurt komt dan tussen zuiger en de kop.

    Een tweede mogenlijkheid is dat vervelende uitlaat nippeltje, deze wordt erg heet en verbrand de silicone slang, na een lange tijd stilstaan wordt dit hard en bij de tweede vlucht scheurt deze kapot en gaat de motor armer lopen. Maar dit heeft bijna nooit een gat in de zuiger tot gevolg.

    Of er is een stukje van de uitlaat in de motor gekomen.

    Groet,

    Frans.
     
  8. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    Idd .......tjoh zonde weer hoor... op de.foto is van alles te zien maar ik zou ook niet weten hoe een uitlaat er.van binnen uit hoort te zien....een rammel hoort er zoiezo niet in te.zitten dus zou je zeggen fabrieksfoutje.....maarja moeilijk te zeggen van afstand......en een kompleet gat in je zuiger dat lijkt mij verbrand en niet iets wat vanuit je uilaat naar binnen schiet dan zou je eerder een vastloper hebben met enorme krassen in de cillinder....... ook hier moet ik zeggen dat ik geen echte kenner ben en alleen op mijn gevoel afgaat dit keer en een logische gevolg van een gebeurtenis.....
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gat in de zuiger kán komen door heftig voorontsteken, ofwel een veel te mager mengsel waar je stug mee door vliegt.

    Dat ZOU kunnen komen door wat Frans zegt, een verbrande slang op de tankdruknippel, en verlies van tankdruk.

    Maar ik vind het moeilijk om te zeggen, want ik kan me niet voorstellen, dat

    -ALS er reeds schade in de motor was, je die niet gezien zou hebben afgelopen winter tijdens het reviseren

    -ALS de motor te schraal zou hebben gelopen, dat je daar dan zonder iets te merken lang genoeg mee rondvliegt om dit te laten gebeuren

    -dit binnen 2 minuten gebeurt (zie tweede punt)

    Groet, Bert
     
  10. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Schiet me iets te binnen!

    Heb je soms de koelfan vastgezet, door de zuiger te blokkeren met en bout door het
    gat van de plug??????

    Groet,

    Frans.
     
  11. Niki 85

    Niki 85

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Diest
    Sorry voor de onduidelijke foto's.
    Maar het is niet eenvoudig om dat op foto duidelijk te laten zien.
    In de uitlaat is een doorgang tussen 2 kamers (bochtje van 90°) los gekomen.
    Hoe dit kan weet ik niet, ik denk aan een fabricagefout.

    De motor is deze winter gereviseerd en de slangen vervangen. De motor heb ik uit elkaar gehaald en naar de winkel gebracht. Daar heb ik samen met de eigenaar alles bekeken en uit voorzorg enkel onderdelen vervangen. Dit was volgens hem niet nodig maar toch had ik het liever zo. De zuiger en zuigerschacht zagen er uit als nieuw, de motor vertoonde nergens spelling. Alles gemonteerd (de piston is niet geblokkeerd geweest bij het monteren van de koelfan) en de motor rustig terug ingevlogen (1liter) waarbij de motor vet stond. Ik vloog vorig seizoen met een rijk afgestelde motor. Mijn vinger kon ik oneindig op de achterplat houden.
    Na de rebuild werd de motor amper warm en na 1liter rustig hooveren en bochtjes draaien heb ik de naald 2 kliks armer gezet en na 2 min BAM.

    Mijn vermoeden is dat de bocht in de uitlaat los is gekomen en de doorstroom van uitlaatgassen heeft geblokkeerd. De zuiger stak vast net onder de uitlaatpoort en het gat in de zuiger bevind zich ook aan de kant van de uitlaatpoort. Ik vloog vorig seizoen in idle 2 met een V curve van rond de 80% met op de uiteinden net geen 100%. Nu ben ik niet hoger geweest dan idle 1 en daar gaat de curve naar Max 70%.

    Ik heb de motor open liggen en geraak er niet uit. Het bochtje in de uitlaat tss de 2 kamers is het enig dat ik kan vinden. Het stuk kan net draaien tot tegen de wand van de uitlaat en zo de doorstroom van uitlaat gassen te blokkeren. Ik kan nergens een scheur in de brandstofslangen oid vinden.

    De onderdelen zijn nog niet besteld :rolleyes:
    Tegen het einde van de maand eens heel lief naar mijn sponsor kijken en dan gaan we voor een OS. De 105 hzr steekt me de ogen uit :rolling:
    Alleen kost die 105 + uitlaat een hele duit 8O

    Ik weet waarom ik deze maand ga werken ;).

    Mvg,
    Niki
     
  12. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    Mmm idd vreemd. Ik weet zeker dat brutus er meer en gedetailleerd over dit soort dingen kan hebben maar als ik jouw was zou ik toch de foto's met uitleg naar de fabrikant sturen hoor.miss haalt het niks uit maar niet geschoten is altijd mis moet je maar denken.....

    Enfin:de 105 hz-r met powerboost pipe heb ik ook. Ik ben hem nog aan het inlopen maar wat een kracht zit er in zo'n klein dingegie zeg tjonge..... alleen weet ik wel dat je waarschijnlijk modeficatie moet gaan doen ivm met de g4 zijn gear/ratio.......ik bezit momenteel de g4.1 en daar kan de 105 hz-r prima in...ze hebben bij tt speciaal een g4.1 ontworpen voor uiteindelijk 2 dingen, de kosten iets te drukken en omdat in de g4.1 de motoren zoals os 105 hz-r er beter in past ook qua grote maar ook qua vertanding enz...

    Je kan in de g4 wel een 105 doen maar weet ik zelf niet uit ervaring welke aanpassingen je moet doen..wellicht kun je daar op googelen....succes met de wederopbouw nikki en wij kijken uit naar je volgende post of update
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hallo @Niki85:

    jammer voor de motor,
    helaas weet ik da ook geen oplossing voor,
    alleen:

    "3 jaar geleden heb ik met een OS55 ook zo iets,
    de motor heeft in total 5 liter gelopen,
    tijdens een vlucht ging de motor na 2 minuten uit,
    resultaat een groot gat in de zuiger,

    ik heb de motor naar Align gestuurd,
    die wisten geen rad, en ik kreeg een nieuwe motor op garantie !!
    trouwens zat veel olie in de motor, dat was het niet dus !"


    heb jij ook gekeken, of je de juiste plug in hebt?

    Veel suc6 met verder doen,
    ik hoop dat je met de heli verder met een brandstofmotor gaat,
    het is een erg mooier heli !

    Groet, Uwe
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.163
    Locatie:
    Oldeberkoop
    een gat in de zuiger is volgens de mensen die ik om me heen spreek, eigenlijk altijd het gevolg van te vroege ontsteking, of zelfs detoneren (pingelen). En dat wijst toch op een te arme motor.

    Helpen maar twéé dingen tegen:

    1: vetter zetten Volgens Vario draaie moderne OS motoren al te arm als ze nog steeds stevig roken en walmen.
    Evenzogoed mogelijk een extra headshim, en een koudere plug.

    2: Vonkendoos!! Dan kan hij ook gelijk een stuk armer en terug naar 0% Nitro, en ondanks dat hij dan óók minder olie krijgt, kan die olie beter zijn werk doen (minder verdunning door Methanol, minder last van de chemische invloed van Nitro en de verbrandingsresten daarvan) en zou het helemaal goed moeten komen.

    Groet, Bert
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ..na dat verhaal van Bert tip ik toch op een fout met de plug

    Groet, Uwe
     

Deel Deze Pagina