F550 probleempje

Zoals reeds gezegd in het café heb ik de stap ook gewaagd richting de drones.
F550 met alles erop en eraan, samen laten stellen door 1 van de bekendere modelbouw winkels.
Zender om mee te beginnen: Futaba T6J. Kon ik eerst wel mee uit de voeten komen volgens hen.

Tijdens het programmeren kwam ik er al snel achter dat ik 2 3-standen schakelaars nodig was. 1 voor GPS/Attitude/Manual en 1 voor de IOC met de Home lock/Course Lock/ Off.
Daar liep ik gelijk tegen het feit aan dat er geen 3 standen schakelaars op de zender zaten.
Op internet ook F550's gezien met verlichting, dus al snel was daar de interesse naar een andere zender met meer kanalen.

Gisteren via Marktplaats tegen een andere mooie Futaba zender aan gelopen. De Futaba T8FG Super. 14 kanaals, dus uitbreidingsmogelijkheden te over.
Vandaag die dus aangesloten en geprogrammeerd. Programmeren werkt echt veel mooier met de grotere LCD scherm en ook beter te begrijpen.
Echter ook hier weer een probleem: De ontvanger die erbij zat is de R617FS.
Alles lukt met het programmeren, totdat ik bij het belangrijkste aan kom: het instellen van de Failsafe. Dit kan met deze ontvanger alleen maar op kanaal 3. De Throttle. Ofwel, enige optie bij buiten bereik/ geen ontvangst: Trottle compleet weg laten vallen, dus neer laten storten. Ofterwel, dat gaan we zeker niet doen, is geen optie.

Deze zender wil ik zeker houden, maar dan de volgende vraag: Is er ook een manier om de failsafe ook via de andere kanalen te laten werken zodat hij gewoon vanuit zichzelf landt, of zoals de andere funtie: 20m omhoog vliegt, op GPS terug naar het beginpunt, en dan landen.

Of is de enige optie een andere FASST ontvanger kopen? (de R6008HS vind ik toch wel een beetje prijzig. Is er nog een goedkopere optie waarmee ik wel alle opties kan blijven gebruiken?
 
Kan je niet je TH op bv 40% zetten ?
(zak je wel snel, maar crash je niet, en zak je snel genoeg om niet te ver af te drijven)
Verder ken ik de zender set niet, dus hier geen advies.

Dat word even de manual pakken van zender en de ontvanger...
 
Ik begrijp dus dat je Throttle niet op 50% kan zetten? Ik heb zelf Spektrum dus weet niet hoe dat allemaal werkt bij Futaba. Zover ik weet word bij Spektrum Failsafe elke kanaal opgeslagen, dus kon bij mij alles in een neutrale stand zetten. (Throttle zo dat deze op 50% staat, Flight Mode zo dat deze in het Failsafe gebied komt van de Main Controller, de rest op neutraal.)
 
50% is hover, dus houd hij zijn hoogte, dit wil je niet!

Ik heb dit bij mij zo ingesteld omdat de Naza na drie tellen in Failsafe stand te hebben gestaan uiteindelijk de ontvanger negeert en gaat landen. (Door middel van RTH of afdalen, afhankelijk van de instelling opgegeven in de Assistant.) Daarom heb ik hem op 50% staan.
 
Hier wat meer duidelijkheid:

Ja ALS je preset failsafe hebt kan 50% wel.. Fail safe gaat voor alles, (dus zelfs 0 en 100% gas gaat, en alles er tussen in ;) ) maar met GEEN preset failsafe optie in je ontvanger, ben je aangewezen op ENKEL je gas stand. DAN wil je geen 50% hover... maar bv 40.
 
Laatst bewerkt:
Ah, op die manier, excuses dan. :) Ja, als er geen instelling beschikbaar om de Flight Mode naar Failsafe te zetten dan is gas op 40% de andere optie, ik snap 'em.
 
Ik snap het idee. Heb het net even op mijn zender geprobeerd en ik kan de throttle inderdaad in elke stand zetten bij de failsafe. Dan moet ik hem morgen dus even laten hoveren, kijken hoeveel % Throttle hij daar voor nodig is. En daar vervolgens met de failsafe een stukje onder gaan zitten.
Zoal te zien kan ik het enkel bij kanaal 3 instellen.
20140309_233324_zpse02a912b.jpg


Het probleem zelf zit hem in de ontvanger. De R617FS ondersteunt namelijk alleen maar de failsafe op kanaal 3, dus de throttle
Ik ben dus bang dat als ik de funtie wil gebruiken dat hij bij signaalverlies weer op GPS terugkeert naar zijn beginpunt, ik wel die andere ontvanger nodig ben.

Ik heb nog wel gelezen op een buitenlands forum dat je het bij de Futaba T7C met diezelfde ontvanger wel zou kunnen oplossen als je 2 kanalen omwisselt (ik dacht de T en de U) en vervolgens de drone op de zender insteld als helikopter. Maar de stappen die ze daar vervolgens nemen om de zender volgens het helikopter idee in te stellen werkt bij mijn T8FG Super net weer anders waardoor ik er daar bij ook niet uit kom.
 
Ik vlieg al mijn FPV multi's met naza en de 617 ontvangers. Kanaal 3 zit inderdaad de mode-switch op. Failsafe moet je zo instellen via de assistent software dat als de zender uit is, de failsafe geactiveerd wordt.
 
Via de assistant software heb ik de failsafe ingesteld op Go Home and Landing.

Er staat: ''The multi-rotor will automatically land if the Failsafe mode is active, or return to home in GPS mode using the GPS module.''
Dat begrijp ik dus inderdaad als: Valt het ontvangst weg, dan vliegt de multi-rotor op GPS op 20m hoogte weer terug naar de begin positie en land hij daar.
Maar dan snap ik weer niet waarom je op alle kanalen de failsafe in moet stellen als hij dan toch via GPS terug vliegt en alles verder automatisch doet?
Dan hoef je kanaal U en T dus ook niet om te wisselen?
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft geen failsafe op alle kanalen te hebbe:) Al zeker 8x failsafe gehad, resultaat was een keurige RTH.

Meest ideale is als je in je zender de kanalen vrij kunt toewijzen aan de functies. Zo niet, dan zou je een mixertje moeten instellen. Volgens mij wordt er in zo'n geval ook wel eens een heli-programma gekozen.
 
Ik zit nu in de failsafe settings.. Go Home and Landing aangevinkt. Mode staat momenteel op GPS Attitude.
Maar dan zou.. Als ik de zender uit doe.. Die mode in Failsafe moeten gaan staan toch?
Dat doet ie namelijk niet. Zender uit, dan blijft de assistent software gewoon in GPS Attitude staan, niet in Failsafe. Wat doe ik dan verkeerd?
Programmeren in de heli programma kom ik sowieso niet uit. Gister de hele middag mee aan het proberen geweest in combinatie met het omwisselen van de kanalen U en T.

Het is nu weer prachtig mooi weer dus wil hem dolgraag even uitproberen buiten. Maar dan wel met de zekerheid dat ik kan vertrouwen op de failsafe.
 
Voor de Naza heb je minimaal twee Kanalen nodig om Failsafe te forceren. Let er op dat de ontvanger en de Main Controller allebei een Failsafe apart hebben. Je moet dus sowieso de Flight Mode bij zender uitval in het Failsafe gebied zien te krijgen. (GPS - Failsafe - Atti - Failsafe - Manual.) Het zou kunnen dat het ook met 1 kanaal kan als je kanaal 3 als Flight Mode kan instellen in plaats van Throttle, maar ik weet dan niet wat er met Throttle gebeurd in de Failsafe stand. De Naza Controller wacht drie tellen met de RTH functie, dus als je gas in die tijd dicht is, dondert deze naar beneden...
 
Je moet op de zender zelf de failsafe instellen. In feite is het gewoon een signaal die een servo op een bepaalde stand zet bij een failsafe. Die bepaalde stand moet overeenkomen met de positie van de failsafe. Ik heb failsafe ook op een schakelaar zitten (dan hoef je geen zender uit te zetten) en zet via de schakelaar de failsafe stand aan, en pas via de assistent software mijn midden- eindpunt dusdanig dat hij op failsafe pakt. Dat is de enige manier eigenlijk:) 1 kanaal op failsafe is dus genoeg.
 
Bedenk wel dat bij een 617 ontvanger al er signaalverlies optreed (of uitschakelen van de zender) slechts één kanaal naar de fail-safe positie gaat. Alle andere kanalen blijven in de laatst geldige ontvangen positie staan (hold).
 
Bedenk wel dat bij een 617 ontvanger al er signaalverlies optreed (of uitschakelen van de zender) slechts één kanaal naar de fail-safe positie gaat. Alle andere kanalen blijven in de laatst geldige ontvangen positie staan (hold).

Als dat ene failsafe kanaal ook het kanaal is waarop de mode-schakelaar zit, werkt dat dus perfect, los van wel of geen hold van de andere kanalen.
Ik vlieg nu bijna een half jaar FPV op die manier, met genoeg RTH'tje;)
 
Okey.. Ik heb nu kanaal 3 op de U en kanaal 5 op de T.
Daarna de throttle en de mode switch weer terug gezet op de zender zodat het gewoon via de sticks werkt waar ik het op wil hebben. Hierdoor is dan alles dus weer hetzelfde, behalve dat inderdaad op kanaal 3, de mode switch, nu de Failsafe zit.
Als ik nu de zender uit schakel gaat hij automatisch naar Failsafe. En ook kan ik de Failsafe automatisch in laten schakelen met de mode switch. En als het goed is zie ik hem dan straks naar 20m vliegen en dan terug naar de thuis basis. Toch wel super spannend om te kijken of hij dat straks echt wel gaat doen! Manual mode heb ik maar even weg gelaten, daar ben ik nog lang niet aan toe.
Super! Bedankt allen!
Nu props er op zetten.. Nog even 10x de filmpjes bekijken over hoe je moet beginnen en alles en dan de lucht in!
 
Okey.. Ik heb nu kanaal 3 op de U en kanaal 5 op de T.
Daarna de throttle en de mode switch weer terug gezet op de zender zodat het gewoon via de sticks werkt waar ik het op wil hebben. Hierdoor is dan alles dus weer hetzelfde, behalve dat inderdaad op kanaal 3, de mode switch, nu de Failsafe zit.
Als ik nu de zender uit schakel gaat hij automatisch naar Failsafe. En ook kan ik de Failsafe automatisch in laten schakelen met de mode switch. En als het goed is zie ik hem dan straks naar 20m vliegen en dan terug naar de thuis basis. Toch wel super spannend om te kijken of hij dat straks echt wel gaat doen! Manual mode heb ik maar even weg gelaten, daar ben ik nog lang niet aan toe.
Super! Bedankt allen!
Nu props er op zetten.. Nog even 10x de filmpjes bekijken over hoe je moet beginnen en alles en dan de lucht in!

Lijkt erop dat je het begrepen hebt:p
 
Inderdaad! Jouw uitleg klonk ingewikkelder dan dat het was. Maar uiteindelijk viel alles op zijn plaats. Waarvoor dank! :D
 
Back
Top