Stroef lopende choke klep op zenoah 45cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door frankmim, 22 mrt 2014.

  1. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Hallo,

    Ik heb hier een Tony Clark Zenoah 45cc waarvan de choke klep in de open stand dermate vastklik dat hij maar lastig los komt. Dit komt met name doordat het (korte) heveltje op 1 uur staat terwijl de klep dan in de vol open stand in de borg stand staat. Er is veel kracht nodig om hem uit die borg stand te halen de de klep te sluiten om te choken. Zeker ook omdat het heveltje dus bijna op het dode punt staat en het moment dus erg klein is!
    [​IMG]

    Weet iemand hoe ik die kracht van die vergrendeling wat kan verkleinen?
    Het lijkt alsof de klep bij vol open in een soort veer klikt ofzo maar het is niet te zien. Het heveltje lijkt niet vervangbaar door een grotere nog kan ik ik de positie t.o.v. de klep verstellen.
    Met een stuurstang krijg ik nu de chokeklep nu niet gesloten.

    Alle ideeën en suggestie worden bijzonder gewaardeerd :)

    Gr Frank
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    opgelost!
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.787
    Locatie:
    Woerden
    Nu maak je ons nieuwsgierig!
    Wat was de oorzaak en hoe is het opgelost :?:
     
  4. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    veertje wat ingekort?
     
  5. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Hahaha, nee, niet eens.
    Eerst de klep losgeschroefd, daarna de as met het korte heveltje eruit getrokken.
    Daar schoot een klein kogeltje uit de carburateur, aha (jaja, een werkelijke aha erlebnis!!)
    Dat kogeltje wordt door een veertje omhoog gedrukt en rolt in een groef in het aasje.
    Op de helemaal open stand zit er een kuiltje waar dat kogeltje precies invalt en de as met klep vergrendeld. Ik heb het asje rechter gemaakt, gereinigd met remmenreiniger en goed gesmeerd met olie en weer in elkaar gezet. Verder heb ik het heveltje verlengt met een nylon stukje. Daar heb ik de stuurstang aangezet en.... werkt perfect.
    Dus een combinatie van reinigen en verlengen van het heveltje.

    Helemaal tevreden :)

    Gr Frank
     

Deel Deze Pagina