Hallo Beste mede forum lezers. Ik heb een extra vliegtuig maar die is een beetje afgeshreven, en zou graag een nieuw vervangend vliegtuig willen voor een OS 91 FX motor. info en tipjes zijn handig P.s. wil recht omhoog kunnen gaan ohne ende M.v.g Sjors Loobeek
Iedere kist die gelijk of minder weegt dan de motor trekken kan, zal je die unlimited vertical geven. Groet, Bert
Ik zat zelf te denken aan een Ultimate, want die heb ik ooit gevlogen van een mede collega, en dat vloog wel fijn alleen weet niet als mijn 15 cc motor er te klein of te groot voor is?
Great planes U Can Do 3D 60 size. Nu in voorraad en in de aanbieding bij Aerobertics voor 179!! Eigenlijk geen geld voor zo'n complete kist. Volkert
Ik heb een carl goldberg ultimate, deze is 1,40 m span, 5 kg zwaar ( zonder peut) Staat ook een 15 cc op, vliegt er lekker mee. Maar geen unlimited vertical.. Sterker, als de motor niet helemaal lekker staat vliegt ie niet fijn. Met die 5 tot 5,5 kilo met peut zweeft ie als een baksteen Maar, voor normale manouvres vliegt het prachtig. Wil je meer naar 3d en dat soort spul, moet je naar iets veel lichters..
Nou.... met 15 cc in goede conditie en de juiste prop, moet 5 kilo toch wel unlimited willen hoor.... Tenminste, hééél lang geleden, in 1985 trok mijn oude K&B 40 (een motor met Perry carburateur, brandstofpomp, ouderwetse kamzuiger en géén PDP nota bene) al 2.9 kilo verticaal omhoog op een zwarte 10 x 6 Master Airscrew en 5% Nitro.... in die tijd trokken de WiK "Johnny" en Charly" met een Webra 10 cc blackhead en goed 4 kilo, ook al wel ongeveer unlimited vertical.... Groet, Bert
zo heb ik een goede webra 40 speed met een 10x5 apcsport op resonantie pijp en 0 nitromethaan (wel klotz en castorolie ivm abc ) die gaat ook ongelimiteerd met 2kg aan de haal . een 15cc 4takter moet met een 13x6 al aardig doortrekken ,niet hard maar wel doorgaand .
Hallo Sjorsjevenlo. Trekkracht ven een 91 FX met standaard demper en een 15 x 6 menzs prop is 4.5 kg, dit heb ik gemeten bij 4 motoren zowel nieuw als gebruikt. Het vliegtuig gewicht zal dus max 3.5 kg mogen wegen wil je gemakkelijk recht om hoog gaan. Ik gebruik hem op een Husky van 5.5 kg en vliegt half gas! gr EJJK.
Mijn 15cc is een asp tweetakt, 14x7, draait ergens rond de 8500 a 9000 op de grond. Geen reso, 5% nitro Hij trekt hem makkelijk rond, dat wel. Maar een raket is het echt niet.. Nou zal een dubbeldekker dat nooit worden ;-) Laatst een andere uitlaat erop gezet, heb het idee dat hij een stuk lekkerder is gaan lopen, sterker. Maar daarnaast heb ik het idee dat de asp niet echt tussen de hoogvermogende motoren valt.. Hij loopt echt mooi, start mooi etc, maar vermogenstechnisch zullen er echt wel betere zijn denk ik..
Ik was vergeten te melden dat ik er ook een lange uitlaat van heb waar ik de naam niet meer vanweet maar hij heeft er door wel meer power Maar ben nu aan het twijfelen tussen 2 modelen dat is deze u-can-do-3d van great planes en deze De ultimate van bigplane
Nee hoor.... ik denk dat je hem een beetje te zwaar gepropt hebt, hij maakt geen toeren.... Een echt powerhouse zal het wellicht niet zijn, maar zoek maar eens een prop waarmee hij op de grond richting 12000 toeren gaat, en je kon wel eens een heel andere kist hebben. Een 14 x 6 zou best wel eens een hoop uit kunnen maken. Ruwweg evenveel "rotordiameter" (dus bladbelasting) bij een hoger toerental, zou je meer trekkracht moeten geven. Groet, Bert
de ulti van student vliegt zoals het hoort, ik vloog hem met een 20 cc supercharger en dan heeft plenty power, maar met een 15 cc asp, zit hij aan de max
De ultimate van bigplane is nou niet echt duidelijk. Op 15cc heb je in elk geval een vrij kleine Ultimate en dat vliegt volgens mij niet zo lekker of het is underpowered. Ik zou dan voor de u-can-do gaan. Volkert
@brutus: ik heb een 14x6 er op gehad, maakt maar 500 rpm verschil. Komt nog niet op de 10.000 toeren op de grond. In de lucht voelt hij dan wel opeens een stuk minder prettig. Meer moeite om in de lucht te blijven, je kan met een beetje wind niet lekker uit de voeten. 14x7 gaat dat wel. Maar de motor wil gewoon niet harder. Of ik moet met een reso gaan werken, maar dat vind ik op deze kist geen gezicht. Of naar een 13x8 oid, maar gezien de gigantische romp verwacht ik dan niet dat de prop nog erg nuttig is. Ach. Hij vliegt goed zo. Wat meer power zou welkom zijn, misschien dat ik eens 15% probeer.. Op hk adverteert men deze motor met een 12x6... Als de verkopende partij dat er bij zet, zal hij niet echt makkelijk toeren willen maken ;-) En vergeet niet, deze is 1,40 m span, en 5,5 kilo vlieggewicht.. Dat is best gewichtig in deze tijd ;-) Plak er een wat vlottere 15cc op, evt met reso en hij wordt heel interessant.. Laat staan als je een lichtere versie hebt ;-)