Ventus 2cx van Topmodel CZ: enkele vragen aan de kenners

Ik ben bang dat tijdens het vliegen per ongeluk de verbinding een klein beetje los schiet met gevolg dat de aansturing van 1 vleugel weg valt.
Wat doen jullie om dit nu tegen te gaan of ben ik over bezorgt?

  1. Die multi-lock houdt echt wel.
  2. Tape is zinvol als er een spleet blijft die lucht lekt. Die sluit je met de tape af.
  3. Ik neem aan dat je met "het wegvallen van de aansturing" de elektrische verbinding naar de servo's bedoelt. De meesten van ons (in ieder geval ik) zorgen voor een zwevende elektrische verbinding. Niet beide stekkers vast monteren (de een aan de vleugelwortel, de ander aan de romp), maar tenminste een van beide los (beide los is ook goed). Zo kan de vleugel een beetje losschieten zonder dat de elektrische verbinding verloren gaat. Bij mij kan het makkelijk 2 cm bewegen zonder dat er iets gebeurt.
 
Fantastisch! Prachtig model. Hoop er ook nog ooit eentje in bezit te krijgen als we met de club wat betere locatie omstandigheden kunnen verwerven en mensen (waaronder ik) eerder durven investeren in sleepkisten en dergelijke grotere pure zweefmodellen.
 
en de maiden is een feit!

filmpje (start is vanaf 1:00):
HDV 0128 Converted - YouTube

Nu moet er nog wat gefinetuned worden.
Er zijn maar twee korte vluchten mee geweest, dus hij is enkel snel uitgetrimd en tussen de twee vluchten nog wat settings aangepast met een collega vlieger die exact hetzelfde toestel heeft.
Hij nam de bochten nogal hoekig, dus is het differentieel van 40% naar 80% gezet en de aileron koppeling op de middelste roeren er af gehaald. De bochten gingen vlotter nu, maar ik mis nog wat rol. Ook de ail->rud verhoogd naar 40%. Deze kist heeft graag rudder precies.
In de start/landing mode is het differentieel er af gehaald om op de grond betere rol controler te hebben.

Bij de duiktest kwam hij er zeer snel uit (dus cog teveel naar voor?).
Maar ik heb veel down moeten trimmen op hoogte, dus het stabilo moet mogelijk iets naar omhoog vooraan?

Zonder flaps komt hij nogal hot binnen.
De airbrakes remmen goed af, maar minder dan ik verwacht had.
De kist gaat niet omhoog of naar beneden met het gebruik van de airbrakes en blijft neutraal doorvliegen.

komt helemaal goed :-)
 
1 puntje waar je op moet letten en nooit meer moet doen.
Laat nooit iemand bij de start de vleugel vasthouden en meerennen.
Als hij hem te laat loslaat kan de vleugel de grond in slaan.
Gewoon zelf een voetje onder een vleugelhelft zodat de tip van de grond is.
Als de sleepkist hem wegtrekt dan heb je vrijwel meteen druk op je roeren.

Ik moest ook veel down trimmen in de vlucht maar het kan ook zijn dat de welfkleppen iets naar beneden staan?
Of... je wil hem te hard vliegen, dat was ook mijn fout, dat in combinatie met een te voorlijk COG?

En de airbrakes vond ik bij mij redelijk effectief, kwam mooi rustig in de vleugels hangend binnen.

Het is gewoon een kwestie van het model vaker vliegen en dan naar je hand zetten.

Veel plezier ermee!

GJ
 
Precies ne goeie sleeppiloot gehad in da filmke haha !
Nu kan ik mijn sleepkist is ook is in actie zien .
Nog 5 vluchten en Ally gaat met niks anders nog willen vliegen ...
 
Aangezien het de eerste keer was, had ik teveel stress.
Volgende keer kan ik hem echt beginnen instellen :-)
En bedankt nog eens voor de sleeps en advies !
 
Samen met eric zijn we in Boxmeer verder aan de afstelling van mijn ventus bezig geweest en heb ik weer wat zweeftechnieken bijgeleerd...
cog zit nu op 73mm en ewd op 1,42° (met reeds 0,72mm tape onder voorkant stabilo).
volgens eric hangt hij nog steeds iets te ver naar achter (hij parachuteert was de uitspraak) => nog klein beetje lood bijsteken vooraan.
Niky zijn ventus is iets lichter in de neus, en zijn stabilo is nog hoger volgens mij.
Dus ik denk van eerst naar bijvoorbeeld 1° ewd te gaan (+-1,70mm nodig onder voorkant stabilo).
In de handleiding kan ik niets vinden over ewd instelling, dus wat zijn de normale gangbare waardes?

Verder een prachtige dag gehad op de ESG sleepmeeting in Boxmeer en enkele keren goed aan het thermieken geweest :-)
 
Ally, hangt ie met zijn staart naar beneden in de vlucht?
Dan moet er juist lood UIT de neus.
Dan is hij te voorlijk.

Heb je al getest hoe het zwaartepunt ligt?
Dus, rugvlucht en als je dan een heel klein beetje down moet drukken dan is ie OK.
Daarna kan je nog een duikproef doen, neus richting aarde en dan kijken hoe hij afvangt.
Hij zou een licht parabolische baan moeten volgen.
Als ie meteen zijn neus weer opricht dan is hij ook te voorlijk.
Dus moet er lood uit de neus.

EWD kan je grofweg testen door te kijken of hij bij lage en bij hoge snelheden redelijk neutraal blijft vliegen.
Als hij langzaam goed vliegt en je moet bij hard vliegen down drukken, dan is het ewd te hoog, dus dan moet er een laagje tape onder de voorkant van het stabilo.

Wat ik in de tussentijd gehoord en gelezen heb is dat het EWD vanaf de fabriek in orde is.
Dus je probleem moet in het CG zitten.

GJ
 
Niky heeft me net bevestigd dat hij 2mm onder het stabilo heeft zitten:
"Ik heb er een plaatje tussen zitten van 2 mm . nu steekt ie veel beter door , houd ie zijn snelheid en vliegt ie vlak zonder pompen …"
Zijn cog ligt inderdaad iets naar achter tov mij: hij hangt vlak aan de vleugelpen, de mijne hangt iets naar beneden op die manier.
Ik heb zo in Boxmeer ook gevlogen, maar dan zonder verhoogt stabilo (eerste vlucht).

@Bertus:
ja, de dag was goed gekozen van mij met de turbulentie. mag nu 2 servo's terug gaan inlijmen na de laatste onzachte landing ;-)

@gjvo:
duikproef komt hij snel terug uit. eric dacht met dit soort profiel dat dat steeds een beetje zou gebeuren, zelfs met het zwaartepunt op de goede plaats ...
rugvlucht heb ik nog niet gedaan. deze zal ik bij de eerste gelegenheid uitvoeren.

bij de eerste vluchten met cog op 73mm en geen stabilo verhoging stond er redelijk veel down getrimd. nu met het cog nog steeds op 73mm en 0,7mm stabiloverhoging is er nog maar grofweg de helft van voorheen down getrimd.
dus als mijn neus te zwaar is en ik eigenlijk up aan het geven ben om die neus hoog te houden terwijl het (0,7mm verhoogde) hoogteroer nog steeds down getrimd staat kan het kloppen dat het hoogteroer nog verder verhoogd moet worden? niet? of is mijn conclusie foutief? ik veronderstel dat het ideaal is dat het hoogteroer neutraal staat? en er moet nog lood uit de neus natuurlijk ...
niky wist me ook te vertellen dat hij destijds ook gespeeld heeft met cog naar voor en achter, maar dat het pas goed gekomen is na de 2mm stabiloverhoging.
 
Ally, eigenlijk doe je het een beetje verkeerd.
De manier waarop ik (wij) het doen is uitgaan van een model zoals de fabrikant het levert.
Dan ga je daarmee eerst zorgen dat het zwaartepunt goed ligt, en dat hoeft helemaal niet op de plek te liggen waar de fabrikant zegt dat het ligt.
Dat is redelijk persoonlijk.
Ik heb graag een model wat zeer achterlijk is, dan reageert ie lekker op de roeren en vliegt ie neutraal.
Dus.. in rugvlucht hoef ik maar heel weinig of geen down te drukken.

Als ie dan bij verschillende snelheden gaat varieren, dus bij sneller vliegen omhoog gaat en bij rustig zweven neutraal is, dan ga je spelen met de EWD.

Bij Topmodel zijn ze niet helemaal gek, dus de EWD zal wel redelijk kloppen.
En dat is ook wat ik gehoord heb en je ook leest op de fora.
Een plaatje van 2mm is idioot veel, dat kan niet goed zijn.

Nadeel is dat het ene (EWD) het andere (CG) beinvloed.
Je kan dus vreselijk de fout ingaan en een kist maken die totaal niet meer lekker vliegt.

GJ
 
Ik ga me er toch even mee bemoeien.....

Uitgangspunt voor de kleine aanpassingen zijn de volgende;
- sterke nose-up reactie bij gebruik van spoilers (terwijl dit neutraal zou moeten zijn)
- producent heeft een jaar of 4 geleden een aanpassingen gedaan aan het stabilo, maar het zadel op de staart is hetzelfde gebleven.

Waarnemeningen;
Tijdens neutraal vlucht met 0,7mm onder het stabilo staat het hoogteroer nog steeds ruim 2mm down getrimt, terwijl het vluchtbeeld een hangende staart laat zien en de kist gaat steeds meer pompen bij snelheids toename.

Bij de volgende vlucht als test ongeveer 10gram lood in het neusje toegevoegd en na het trimmen iets verbetering, maar nog steeds niet perfect.
Op de grond nog steeds een klein beetje (0,5mm) down trim te zien op het hoogteroer.
Mijn advies was; niets meer doen aan de instelhoek van het stabilo, maar de hoogteroer trim op 0 zetten en spelen met het CG.


Eric
 
Ally, hangt ie met zijn staart naar beneden in de vlucht?
Dan moet er juist lood UIT de neus.
Dan is hij te voorlijk.
Sorry, dat klopt niet. De stand van het vliegtuig verandert niet als je het zwaartepunt anders legt. Zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/3294056-post17.html
Als het toestel achterover hangt vlieg je te langzaam, tegen overtrekken aan. Dat is de enige reden voor een toestel om met de neus omhoog te gaan vliegen.
Maar de opmerking over het te voorlijke zwaartepunt klopt wel, zeker omdat Ally zegt:
duikproef komt hij snel terug uit.
en......
...... de kist gaat steeds meer pompen bij snelheids toename.

Pompen en snel omhoog komen uit de duikproef (wat eigenlijk precies hetzelfde verschijnsel is) wijst op een te voorlijk zwaartepunt. Lood toevoegen geeft dan inderdaad geen verbetering.
Overigens is mijn mening dat 10 gram bij een kist van deze afmetingen geen enkel merkbaar verschil op zal leveren.

En als het toestel met dit voorlijke zwaartepunt en te langzaam uitgetrimd al een naar beneden getrimd hoogteroer heeft is het instelhoekverschil gewoon te groot.
Doe je het zwaartepunt namelijk wat naar achter zul je nóg iets meer down moeten trimmen.
 
Sorry, dat klopt niet. De stand van het vliegtuig verandert niet als je het zwaartepunt anders legt. Zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/3294056-post17.html
Als het toestel achterover hangt vlieg je te langzaam, tegen overtrekken aan. Dat is de enige reden voor een toestel om met de neus omhoog te gaan vliegen.
Nu zeg je het zelf (op een andere manier).
Bij een voorlijk ZW-punt moet je steeds meer up trimmen om nog met een normale snelheid te kunnen vliegen. Ergo je vliegt steeds dichter tegen de overtrek aan, ergo de staart gaat hangen. Ik heb overigens (eindelijk ) gereageerd op het laatste bericht in het draadje. :oops:
Maar de opmerking over het te voorlijke zwaartepunt klopt wel, zeker omdat Ally zegt:

en......

Pompen en snel omhoog komen uit de duikproef (wat eigenlijk precies hetzelfde verschijnsel is) wijst op een te voorlijk zwaartepunt. Lood toevoegen geeft dan inderdaad geen verbetering.
Overigens is mijn mening dat 10 gram bij een kist van deze afmetingen geen enkel merkbaar verschil op zal leveren.

En als het toestel met dit voorlijke zwaartepunt en te langzaam uitgetrimd al een naar beneden getrimd hoogteroer heeft is het instelhoekverschil gewoon te groot.
Doe je het zwaartepunt namelijk wat naar achter zul je nóg iets meer down moeten trimmen.
Deel twee: helemaal mee eens.
 
dus de conclusie die ik trek uit de reacties van arjan en dirk is zwaartepunt naar achter (in kleine stapjes) en instelhoekverschil verder verkleinen?
het huidige instelhoekverschil is 1,4° (met 0,7mm onder stabilo); dit naar 1° brengen (=+-1,7mm onder stabilo volgens ewd excel tabel)?

eric zijn stelling over het niet aangepaste zadel en niky met 2mm onder het stabilo passen tevens in dit plaatje.
 
Nu zeg je het zelf (op een andere manier).
Bij een voorlijk ZW-punt moet je steeds meer up trimmen om nog met een normale snelheid te kunnen vliegen.
Als je met dezelfde snelheid blijft vliegen en het zwaartepunt verschuift verandert de trim van het hoogteroer maar NIET de stand van het vliegtuig. Ik zeg dus NIET hetzelfde want
ergo de staart gaat hangen
dit klopt niet.

@Ally ja klopt. Maar je kunt ook eerst het zwaartepunt op de goede plek leggen (dus naar achter tot het model nauwelijks meer pomp en vanuit normaal getrimde snelheid rustig uit (bescheiden) een duik komt.
Als dat klaar is kun je het stabilo aan gaan passen tot hoogteroer en stabilo weer netjes in lijn staan.

De volgorde is:
- zwaartepunt iets naar achter;
- model met het hoogteroer trimmen voor normale snelheid;
- duikproef doen.

Als je tevreden bent stabilo aanpassen.
 
dit klopt niet.
Het klopt wel, alleen weet ik niet hoe ik het (jou) moet uitleggen. Niet vervelend bedoeld overigens.

Ik ben er ooit heel hard door afgestraft bij Alpina. Daarvan vond ik ook dat de staart hing, en de duikproef wees ook op een veel (extreem wellicht) te voorlijk liggend ZW-punt. Maar ja, zo'n uitontwikkelde kist, ruim 30 jaar op de markt ondertussen. Dan zullen ze de eerste foutjes er wel uit hebben gehaald. Misschien heb ik iets anders heel verkeerd gedaan ... Dus maar met heel kleine stapjes lood eruit (accu naar achteren). Had ik dat maar forser gedaan, want tijdens de landing van vlucht 5 (of zo) overtrekt hij in de laatste bocht verschrikkelijk over de binnenbocht tip. Romp in 3 grote en veel kleine stukjes.

Tegenwoordig ligt het ZW-punt 25(!!!) mm verder naar achteren.
Dirk.
 
Back
Top