Novarossi N12T1

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door L013, 7 apr 2014.

  1. L013

    L013

    Lid geworden:
    19 aug 2013
    Berichten:
    11
    Hallo allen,

    Ben op dit moment bezig met de laatste dingen van mijn nieuwe Xray NT1. Enig punt waar ik over struikel is het motorblokje. Het betreft hier een nieuwe Novarossi, gekocht via een website uit Sloveniƫ. Wat mij opvalt is dat het vliegwiel op een bepaald punt heel erg stroef loopt (je moet heel erg veel kracht zetten om het wiel over een bepaald punt heen te helpen). Op het zwaarste punt hoor je ook echt een krakend geluid..

    Heb er al een scheutje motorolie bijgedaan maar dat maakt geen enkel verschil.

    Iemand een idee of dit normaal is voor een nieuwe motor en of ik dit kan oplossen? In ander geval zal ik em moeten terugsturen.

    Bedankt!

    Groet,

    Lennart
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Motorolie?????

    Dat is gewoon de klemming van een nieuw blok.. De cilinder loopt iets conisch waardoor de zuiger bovenin klemt.
     
  3. L013

    L013

    Lid geworden:
    19 aug 2013
    Berichten:
    11
    Okay, maar ik neem aan dat de startbox de motor nog wel zonder moeite zou moeten kunnen aanslingeren? Ben namelijk wat bezorgd omdat je soms echt heel veel kracht moet zetten, niet zo zeker of de startbox em aan kan slingeren op deze manier..

    Haha ja met motorolie bedoelde ik RC after run olie :)
     
  4. wildcard

    wildcard

    Lid geworden:
    19 feb 2007
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Lelystad
    Het best is het blokje voor te verwarmen voordat je deze probeert te starten.
    Een fohn of verfstripper zijn hiervoor prima geschikt.
    Omdat je het blokje voorverwarmt, zal de klemming wat minder wezen en dit komt het blokje alleen maar te goede.
    Lees ook de stickies even door m.b.t. het inlopen van je motor.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.797
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, deze motoren kennen geen zuigerveer die de verschillen in de uitzetting van zuiger en cilinder opvangt. Daarom komt de zuiger in een soort overmaat en moet je die inlopen naar de cilinder. Met name als de klemming tijdens de inloop minder wordt moet de motor meer op temperatuur komen zodat uiteindelijk de zuiger op bedrijfstemperatuur perfect bij de cilinder aansluit.

    Na de inloop is er in de koude toestand altijd wel weer een klemming aanwezig en is het een goede gewoonte om ten alle tijden de motor voor te verwarmen.
     
  6. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Lees eerst de stickies eens die hierboven staan beschreven over het inlopen van een motor. Het is normaal dat die in het begin behoorlijk klemt. De motor moet nog ingereden worden namelijk zodat straks de passing perfect is. Doe dit echter wel zorgvuldig zodat je straks veel plezier van je motor hebt.

    M.v.g. Mark
     
  7. xray

    xray

    Lid geworden:
    2 okt 2009
    Berichten:
    168
    Weet niet waar je woont , maar zoek eens een circuit op en laat je daar voorlichten en helpen .
    Het is zo jammer dat je de intresse verliest door het verkeerd gebruik van je motortje , do en de do not's

    Met goede begeleiding is rc race een giga fantastische hobby .

    SUC6 and have fun
     
  8. L013

    L013

    Lid geworden:
    19 aug 2013
    Berichten:
    11
    Hallo,

    Dank voor al jullie reacties. Stelt me behoorlijk gerust.

    Ik woon in Dongen en ben van plan regelmatig te gaan rijden in Rucphen bij MAC Baanbrekers. Wil eigenlijk zaterdag ochtend/ begin middag even langsgaan. Iemand die dan actief is?

    Groet,

    Lennart
     

Deel Deze Pagina