Bouwverslagje Mini Crackerbox

Discussie in 'Speedboten' gestart door Esben, 24 mrt 2014.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ziet er erg mooi uit!
     
  2. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    Ik vroeg mij af wat het verschil is tussen CN en DE is bij de Steven- und Teflonrohr. Ik zag wel dat de binnenmaat van de DE 4mm is en van CN 3,5 voor een 3,2 flexas.

    Ik koop deze http://www.tfl-hobby.de/product_inf...mit-3-18-mm-flexwelle--re--hg.html&no_boost=1 flexas ook bij TFL-hobby. Nu zit ik te twijfelen tussen DE en CN, mijn gevoel zegt dat ik voor de DE moet gaan omdat de flexas ook duits? is. Maar de speling is dan redelijk groot 0,8mm vergeleken met de CN of wordt de flexas zoveel dikker onder last?

    Groeten
     
  3. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    IK had een vraag over de plaatsing van de as. Ik heb hier en daar gelezen in andere topics dat je bij een crackerbox de as niet uit het midden hoeft te plaatsen ivm weinig/geen propwalk. Waarom dit is is mij een raadsel daarom vraag ik het nog maar een keer. Is dit nodig of niet?
     
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Ik denk dat dat zo is door de platte bodem en dus vrijwel geen V vorm?

    Gr. Sam
     
  5. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    ziet er gelikt uit esben mooi rompje geworden
     
  6. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    Vandaag spulletjes van TFL binnen gekregen. En een aantal dingen aan het rompje kunnen doen!
    [​IMG]

    Nadat ik de binnen en buitenkant beide met glasmat en G4 behandelt heb. Was het rompje stevig genoeg op de meeste spanten grotendeels te verwijderen.

    [​IMG]

    De achterzijde van het bootje nu ook beplankt.

    [​IMG]

    En de binnengekomen hardware van TFL. Ziet er erg goed uit! Vorige week donderdag besteld nu in huis.

    [​IMG]

    Watergekoelde motorsteun is afgelopen week binnen gekomen!

    Groeten
     
  7. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    [​IMG]


    Afgelopen dagen de skeg, strut, roer en de flex as kunnen plaatsen!

    [​IMG]

    Ik zoek alleen nog een oplossing voor het harmonica rubber. Er zit nu een normale op. Die is alleen veelste groot. Iemand die weet waar je kleine of kortere kan krijgen?

    Groeten
     
  8. gerard

    gerard

    Lid geworden:
    24 jul 2002
    Berichten:
    441
    Locatie:
    aan de linge
    esben dit weekend in eersel gaan kijken daar is een meeting
    daar staan shops genoeg waar je harmonica rubbertjes kunt kopen en
    meer uiteraard en leuk om te zien al die boten van alles te zien daar

    crackerbox ziet er al leuk uit zo
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Esben,

    Heb je ruimte om de rubberbalg aan de binnenzijde te zetten?
    Dan is ruimtegebrek buiten geen punt meer...

    Groeten, Jan.
     
  10. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    Zou graag naar Eersel komen kijken, heb tentamens dus gaat helaas niet lukken. Ik heb het rubber nu aan de binnenkant geplaatst. Ziet er nu goed uit. Genoeg plaats, dankjewel Jan. nog niet zo over nagedacht ;)

    Groeten
     
  11. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    Na een tijdje te moeten wachten, dan eindelijk de motoren en regelaar binnen gekregen. Nou vroeg ik mij af wat voor stekkers er aan de motor/regelaar moeten.

    Ik las ergens 3,5 mm bullet? Hoe sluit ik deze aan en wat moet ik gebruiken?
     
  12. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    bullets gebruik je tussen de draden (drie stuks) naar de motor , dus bv aan de motordraden male bullets en aan de esc , female bullets .

    Dan heb je nog een connector nodig van accu naar esc (plus en min)

    Dus nodig bullets , male en female , soldeerbout min 40Watt, soldeertin, vrije tijd ,connector accu > esc .

    afhankelijk van de maximale stroom motor , gebruik je 3,5mm of 4mm , 5mm bullets , dit ook zo voor de connector accu .

    suc6
     
  13. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    Birdie 50A ESC programmeren

    Beste Modelbouwers,

    Ik krijg het niet voor mekaar om de ESC te programmeren. Ik doe alles volgens de gebruiksaanwijzing. Maar het wil maar niet lukken. Ik heb de motor draden verwisselt, het kanaal gereversed en nog aan aantal dingen maar het wil allemaal niet helpen. Wie heeft er ervaring met deze ESC?

    Dit is de ESC:
    Birdie 50A Brushless Boat ESC w/3A BEC

    Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe...

    Groeten

    De ESC-Ontvanger verbinding verwisseld en het probleem is opgelost.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2014
  14. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    Vandaag bezig geweest met inbouw en programmeren van de motor. Is allemaal prima verlopen alleen zit ik met 1 ding.
    Ik heb de Futaba t2er zender + ontvanger. Goede zender nooit problemen mee. Alleen loop ik nu tegen een probleempje aan. Kan ook aan de ESC liggen. Ik weet het niet.

    De zender centreert de gasknuppel automatisch door een veertje. Wanneer ik dus geen gas geef staat de knuppel in het midden. Probleem is alleen dat de ESC dan denkt dat ik 50% gas geef waardoor de motor dus gelijk vollop gaat draaien. Hoe kan ik dat oplossen? ESC anders programmeren? Veertje wegnemen wil ik liever niet doen ben bang dat ik heb niet meer terug krijg.

    Vandaag ook de romp gelakt, morgen aflakken dan is het rompje in zijn geheel af. En kan ik alles gaan installeren voor de maiden!

    Groeten
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Esben,

    Zender open schroeven, veertje losmaken (hangt gewoon aan twee haakjes) en een 'ratchet' er in schroeven, die de knuppel op z'n plaats houdt als je die los laat.
    Als het goed is, is de ratchet meegeleverd met de zender (bij de mijne tenminste wel...).

    Zonder 'ratchet' gaat het ook, maar dan beweegt de gasknuppel wel héél licht en ligt een 'ongeluk' op de loer.

    Je regelaar is een forward only, dus je gebruikt de hele knuppelweg.

    Groeten, Jan.
     
  16. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    Beste Jan,

    Ik heb dit gedaan, alleen kan ik de 'ratchet' niet meer terug vinden. Zender is aantal jaar terug aangeschaft, inmiddels geen doos meer en de 'ratchet' is waarschijnlijk destijds niet wetende waarvoor het diende in de onderdelen bak gekomen. Hoe ziet de ratchet er uit? Is er ook een alternatief?

    Ik heb hem nu zonder 'ratchet' en dat is inderdaad best wel oppassen geblazen met varen. Hij zit erg los.

    Groeten
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Esben,

    Dat is gewoon een smal stripje , dat op de tandjes rust die aan de knuppel as zit binnen in de zender.
    Als het goed is, zit er zelfs al een gaatje voor het bevestigingsboutje.

    Zoiets is zelf ook wel te maken van een dun stripje.
    Als je wilt, zal ik vanavond mijn Futaba t2er wel even open schroeven en er een foto van maken.

    Om te voorkomen, dat ik het veertje kwijt raak, plak ik dat met een stukje tape binnen in de zender...

    Groeten, Jan.
     
  18. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    @jan

    Heel graag!

    Vandaag gevaren zonder ratchet, gaat overigens prima. Wel oppassen met gas geven is heel gevoelig.

    De testvaart was succesvol, moet wel erg wennen aan het vaargedrag van een crackerbox.

    Corrigeren op hoge snelheid is not done. Hij slaat gelijk om of over de kop. Gelukkig getest bij een strandje dus kon zo het water in lopen en hem omkeren. Ook stuitert hij flink in de bochten en op het rechte stuk wanneer ik weinig gas geef. Bij meer gas stuitert hij minder maar wordt hij er nerveus.
    Vandaag zon 10x over de kop gegaan. Vooral in de bochten, die niet hard genomen kunnen worden.

    Straks een filmpje!
     
  19. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Esben

    Esben

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Rijpwetering
    [​IMG]
    [​IMG]
    De set up zoals hij er nu bij ligt

    [​IMG]
    Servo huis
     

Deel Deze Pagina