Hallo. Ik zal me even voorstellen Ben Michel uit zwijndrecht en ben hier gekomen door een tip van een ander lid. In het verleden wel een aantal keer een poging gedaan om te leren vliegen maar dat ging niet zo best . Je streepjes moet je verdienen en ik heb er idd al 0. Maar onder het motto; De aanhouder wint, En het gekriebel van al die fpv filmpjes op youtube toch nog maar een poging gewaagd, En heb daarna een easystar aangeschaft. Meteen een brushless motor erop geplaatst en gaan. Geweldig. Vooral landen en er daarna nog een keer mee kunnen vliegen. Das nieuw. Daarna deze easystar fpv klaar gemaakt. zie foto Stiekem is er aardig wat geld in gekropen, Maar dat was het zeker waard. Ook met de fpv zooi erop vloog die geweldig. Nu er eindelijk weer een dag was met weinig wind, Vandaag weer wezen vliegen. Maar nu is het feest voorbij. De motor maakt een raar geluid. En hoger als 50 meter kom ik niet meer. Het enige wat ik heb veranderd is er een osd ertussengezet Maar dat zal het niet zijn. Het verschil heb ik op youtube gezet. Mss wil iemand ff luisteren. Na een seconde of 25 komt de vlucht van vandaag. Pas op je speakers. Het is een enorm verschil. camera Mobius [media=youtube]y1rsVF_xC58[/media] Dan nu wat doms. Bij het inbouwen van de brushless motor (wat nieuw was voor mij..slap excuus) heb ik de fout gemaakt om deze compleet vast te lijmen in de easystar. Wat blijkt. Dat hele gebeuren hoorde te draaien.8O Toen dacht ik dat het al einde feestje was voor deze motor. Toch hebben ze deze bij quartel modelbouw weer helemaal schoongekregen. Geweldige gasten. En daarna gewoon ermee wezen vliegen. Maar zou die daardoor er toch langzaam de geest aan hebben gegeven ?? Hoor je gewoon makkelijk te kunnen klimmen naar zon 300 meter? Hebben jullie mss een soortgelijke setup Ook het grijze ringetje tussen de motor en de prop is inmiddels zoek. is dat erg? En kunnen jullie mij mss eentje aanraden die er niet in draait, Maar er gewoon buitenop kan, Graag nog wat meer power. want het voelt alsof ik constant vol gas moet vliegen. Uiteindelijk nog een paar keer geprobeerd te vliegen, Maar hij wil gewoon niet meer Alvast enorm bedankt voor de hulp. groeten Michel
Paar mogelijkheden. Lagers van de motor kapot. Motor loopt dan zwaar, als je goed voelt lijkt er een zandje tussen te zitten. Let op, zwaarder dan normaal natuurlijk;-) Als je alle fpv spullen qua stroom van het onvangerstroompje af haalt, kan het zijn dat er gewoon te weinig overgebleven is voor de ontvanger, en het spul dus in storing schiet.
Kan inderdaad zijn dat de prop vrkeerd om zit. De bolle kant van de bladen moet in de vliegrichting staan, dus naar de voorkant van het toestel. Als je de vulring om het propgat aan de motoras aan te passen kwijt bent, kan er onbalans optreden waardoor het hele zaakje gaat trillen met vermogensverlies tot gevolg. Verder klinkt het af en toe alsof de prop op de motoras slipt. Zit alles goed vast?
Bult, Barendrecht Modelvliegclub Europoort Je mag geen mechanische weerstand voelen wanneer je de as met de hand draait. Je mag wel magnetische hobbeltjes voelen, dat is normaal, zegt niets over kwaliteit van motor. Motordraden losmaken voor dit testje, anders kans dat regelaar draden kort-sluit en dan voel je generatorweerstand.
Heey dankjewel allemaal voor de hulp. Top! De osd etc heb ik er allemaal weer afgehaald. En helemaal back 2 basic. Maar als ik de propellor draai voel ik gewoon netjes die magneetjes/hobeltjes tikken. Als leek denk ik dat dat goed zit. Voor die test heb ik de motordraden losgemaakt Ron. Ook de richting van de propellor is denk ik ok. Ik heb geprobeerd er een goede foto van te maken. Pierreke. Die onbalans waar je het over hebt. Dat geef ik nu ook de schuld. Mss komt het wel door dat ringetje. Dus voorlopig eerst een nieuw ringetje kopen. En mezelf kennende dan maar direct een sterkere motor. Ik heb nog geprobeerd om het te filmen. En idd, zodra die een geluid maakt van een Hilti door beton. Trilt alles enorm... Wat dan weer jammer is, Is dat dit probleem er vorige keer ook zonder dat ringetje niet was. [media=youtube]KxVcz-1Lgyo[/media] En idd Ron. Helemaal mee eens. Een vliegclub is de snelste manier om te leren vliegen. Toch maar eens overwegen Al gaat het mij strax echt om het fpv'en op lange afstand. Maar daar ben ik echt nog niet. Zo wist ik ook eigenwijs zeker dat vliegen met een schermpje en camera erin veel makkelijker zou zijn. Maar daar ben ik ook van teruggekomen Owja en landen richting jezelf. Ook niet handig Moest ineens uit de weg. Zoizo is het een fantastische hobby Nogmaals thanks. Hij blijft nu maar even lekker aan de grond
Ook met FPV moet altijd zicht op het toestel zijn, hetzij door de piloot, hetzij door de verplichte waarnemer.
Geef geen gas meer als je asje dat doet. Wel mooi gefilmd. Of je as schiet krom of hij breekt een keer. Zorgen dat je prop mooi gecentreerd zit en je prop ook balanceren. Die propnuts zijn ook niet altijd goed. In dat geval gewoon borg moertje erop draaien. (eventueel even een boortje er doorheen halen om een deel van het borg ringetje eruit te boren mocht het problemen geven met aandraaien (doordraaien van de adaptor op je as in geval van klemconus) Prop zit er iig wel goed op. Alleen een OSD zou nooit tussen je motor in zitten en dus ook geen gevolgen moeten hebben. Alleen complete systemen met return to home .e.d. zitten tussen je regelaar in. Als je weinig te maken hebt gehad met dit spul altijd iemand zoeken met ervaring, kan je een hoop geld en problemen schelen. Het is vaak niet zo moeilijk maar je moet het wel een keer te weten komen.
Gefixed DennisK thanks voor de link. Vandaag naar quartel geweest. Wat denk je. Het eerste wat die deed was balanceren van de prop. Helaas was dat niet het probleem. Half gas en shaken maar. Daarna zo'n ringetje wat die miste ertussen geplaatst. Geen verschil. In de motor bleek ook ergens wat speling te zitten. Uhm. het gedeelte wat binnenin draait en buiten vast zit. Daartussen. Erg lasig uit te leggen. Toen vonden we een crack bij de motor in het multiplex frame. Toen die jongen die had gelijmd bleef het probleem nog steeds. Wel minder. En nu wat het 90% heeft opgelost. De propellor had niet genoeg pitch. Daardoor had hij maar zon 1/3 rendement. De motor kon het gewoon niet kwijt. Vanmiddag natuurlijk meteen testen. En hij deed weer wat ik wou. Mensen bedankt. Ik hoop hier eens wat terug te kunnen doen. Ook bij quartel wordt je erg goed geholpen. En ron. Ja das waar. Tot nu toe is er wel iemand bij. Groeten Michel
Welke prop had je. Hoeveel kv motor en hoeveel cellen lipo. Type motor en wat zit er nu op. Type/merk prop. Moet wel heel erg de verkeerde maat zijn wil het niets doen.
Ik zou als eerste eens die motor demonteren en de as over een glasplaat rollen, 10 tegen 1 dat die krom is.
Dit is de foto van de oude en nieuwe prop DennisK Toch had die barst in het frame bij de motor er toch ook meer mee te maken denk ik, Maar dat kan ik niet meer testen. Hij draait echt al een heeel stuk beter. De motor uit elkaar halen weet ik nog niet TC01. Ik zal eerst eens googellen hoe zoiets er van binnen uitziet. Voorlopig eerst weer ff wat vlieguren maken Owja DennisK de specs van de motor Himax Himax C 2816-1220 w RPM / V: 1220 Cell count NiXX / LiPo: 6-9/2S-3S Optimum working range: 7 -20 A Max current for 15 sec.: 25 A Ø: 28mm Lenght: 33mm Weight: 77g Shaft Ø: 4mm Mounting: Ø 16 mm/4 x M2,5
Twee forumtipjes in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie: Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen. Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden. Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
Ksie niets, ook niet als ik het linkje plak. Welke maten staan erop? Hoe dan ook is 1220kv voor een Easystar te laag toerig. Ook op 3s lipo Dacht dat de nieuwe EZ een 7" prop kwijt kan maar de oudere maar een 6" En ze raden Bij Multiplex/Himax een 9x4.7 prop aan. Wat idd wel een maat is voor deze motor. Je kan er een 6x6 APC-e op zetten om in ieder geval wat gang te krijgen. Motor belasting is dan iets lager dan de 9x4.7 maar niet gek veel. Veel te snelle prop voor de EZ maar goed. Je eerste flimpje ziet er idd zwaar onder gemotoriseerd uit. Voor een 6" prop moet je het zoeken richting 2000kv. Dit is een goede optie. D2826-6 2200kv Outrunner Motor Prop (wel balanceren voor gebruik zeker bij de chinese props.) TGS Sport 6x4E Precision propeller
Hoi Ron. Ik heb het 1 en ander veranderd in mijn profiel. Niet teveel in 1 keer he DennisK, Ik moest het even nog een keer lezen, Maar snap hem. Die motor en prop staan op de volgende bestelling uit china. FF sparen. Voorlopig eerst even beter leren vliegen. tnks voor de links, Wat een prijzen daar zeg.