Beste, Ik vlieg heel graag met benzine motoren en voor mijn nieuwe geebee wil ik ook terug een benzine motor gaan aanschaffen maar nu vraag ik mij af wat ik zou kunnen voorzien om de motor zo trillingsvrij mogelijk te monteren. Want het enige wat ik zo rottig vind aan benzine motoren zijn de trillingen die slecht zijn voor het airframe en al de elektronica. Ik had gedacht aan volgende dingen; -silent blokken -zo'n houders zoals voor de zenoah motoren -gewoon vast monteren -andere oplossingen Wat kan ik het beste doen? Mvg Lowie
neem een boxser die trilt minder al vanaf 50cc te verkrijgen dus ook wel voor jouw gee bee verders inderdaat de prop balanceren en de motor vast monteren word al jaren zo gedaan dus waarom zou het bij jou mis gaan
Ja het wordt idd al jaren zo gedaan ,maar heb je al eens de stuurvlakken van een 50cc vliegtuig bekeken wanneer deze op idle draait? Dat van die prop balanceren is idd een goeie tip! Dus gewoon de motor vast monteren? Mvg Lowie
Mijn ervaringen zijn toch wat anders. Ik monteer mijn motoren niet star op de kist, maar altijd met een soort trillingsdemping. Voordelen van trillingsdemping zijn in mijn ogen de volgende: -Minder herrie doordat de kist veel minder resoneert. -Minder slijtage van electronica (vooral servo's!), maar ook van de lijmverbindingen in de kist. -Minder stroomverbruik doordat de digitale servo's niet continue tegen de trillingen hoeven te corrigeren Nadelen zijn er natuurlijk ook: -Vaak wat zwaarder -Het kost wat meer -Complexiteit / kost wat meer tijd met bouwen Er zijn drie veelgebruikte systemen -Rubbers -Hydromount -Hydemount Ik heb zelf op drie kisten (Extra, Yak, Raven) rubbers van MVVS gebruikt. Deze rubbers dempen alleen de korte/hevige trillingen. De vleugels staan dus nog wel te trillen. Ook lijkt het wat te schelen in geluid. Ik heb alles bij elkaar met die drie kisten flink wat vlieguren gemaakt en nooit problemen gehad met deze manier van montage. Het is ook vrij eenvoudig te bouwen. Ik gebruikte de rubbers en andere onderdelen uit onderstaande MVVS mount: (MVVS ACCESSORIES) Die blauwe aluminium beugels gebruikte ik niet. In plaats daarvan gebruikte ik een plaat triplex dat ik aan beide kanten lamineerde met carbon-weefsel. Dit is wat lichter en je bent flexibeler met je keuze van motor. In het brandschot van je kist boor je vier gaten en daar steek je de rubbers doorheen. Dan zijn het brandschot van je kist en die triplex/carbon plaat waar je motor aan hangt dus alleen nog maar met elkaar verbonden door die rubbers. Er staan bouwverslagen van mijn drie kisten met rubbermounts hier op dit forum, maar helaas zijn daarvan de foto's verloren gegaan. Ik heb wel voorbeeld-foto's van de bouw van die kisten. Die kan ik komend weekeind wel even opzoeken en in dit topic zetten als je daar prijs op stelt. Goed, dan door naar de hydromount. Dit systeem wordt verkocht door Toni Clark in Duitsland. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar een goede vriend van mij heeft er jaren lang mee gevlogen. Het werkte erg goed en dempte een heel groot deel van de trillingen. Nadeel is dat het een complex systeem is. Wat rekenwerk nodig bij het bouwen. Hier een voorbeeld van deze mount (gestolen ergens anders van het forum). Hier meer informatie over de hydromount: F3A-X Nederland Dan door met de hydemount. Ontwikkeld door Merle Hyde. Hier weer wat meer informatie: F3A-X Nederland Deze gebruik ik op mijn zelfbouw Pitts. Het is een erg eenvoudig systeem. Je schroeft hem tussen de romp en de motor en je bent in principe klaar. De gas-servo staat ook op het deel van de demper dat met de motor mee-beweegt. Anders krijg je een rare stationairloop omdat de motor beweegt ten opzichte van de gas-server en je dus steeds een beetje gas geeft / gas loslaat. Hoe werkt dat nou? nou erg goed. Zie filmpje hieronder. Je ziet de motor duidelijk trillen en je ziet de rest van de kist nauwelijks bewegen. Al die beweging van de motor zou dus bij een starre montage naar de rest van de kist worden doorgegeven en die energie door de constructie worden geabsorbeerd. Ondanks dat bovenstaande systeem vrij veel wordt gebruikt, was ik nog niet tevreden over de schokkende beweging die de motor maakte rond stationair. Dat was niet zo'n fraai geluid. Ik heb er dus voor gekozen om een paar hydrodempers (die je dus normaal voor een hydromount gebruikt) toe te voegen. En dan loopt de motor zo. Dit was met een nagelnieuwe motor. Als de motor wat beter is afgesteld loopt natuurlijk wat rustiger. (je ziet ook mooi de rode hydrodempers aan het werk) Aan de hand van dit filmpje werd ik er op gewezen dat dit niet de correcte manier is van montage van de hydrodempers, dus dat heb ik nog aangepast en zo komen we uiteindelijk op deze montage: (dempertje linksboven en dempertje rechtsonder) Zie overigens het bouwverslag van mijn Pitts voor wat discussies over voor en nadelen van trillingsdemping en voor veel meer foto's van en informatie over de hydemount. pitts-model-12-2-2mtr Ik heb nu een paar uur gevlogen met deze setup en het bevalt ontzettend goed. De kist is erg stil en trilt nauwelijks. Perfect! Ik ben op dit moment met een Pilot-RC Decathlon in elkaar aan het zetten met een ZDZ 80cc 1-cylinder. Die trillen meestal lekker. Ook daarvoor gebruik ik een hydemount. Deze combinatie heeft al op een andere kist gevlogen en in de praktijk werkt dat ook erg goed. Bij alle drie de systemen moet je trouwens uitlaatbochten gebruiken met een stuk flexibele 'slang' erin. Dit omdat de motor beweegt ten opzichten van de romp (en dus van de dempers die in de romp liggen). Die uitlaatbochten maak je zelf op maat door een standaard uitlaatbocht te kopen en daar een stuk tussenuit te zagen en te vervangen voor een stuk flexibele slang van Krumscheid Modellwaren. Te koop bij bijvoorbeeld Aerobertics. Uitlaatbochten moeten daarna nog wel flink worden omwikkeld met teflon-tape (gewoon van de gamma om waterleidingen/gasleidingen waterdicht af te sluiten). Dat flex-spul lekt namelijk ontzettend! (tja, het moet bewegen). Goed, heel verhaal. Samenvattend: Trillingsdemping werkt echt. Dat "iedereen" zijn motor vast op zijn kist schroeft wil nog niet zeggen dat dat de beste methode is. Dat is wel de snelste methode.
Prachtig, vooral getoond in dat laatste filmpje! Verbazend mooi stil. Hyde mount, zo ook bij RC1/F3A had bij deze veel compactere modellen, kleinere modellen ook nog een extra ondersteuning/houder met trillingdemper, ter hoogte van voorste motorlager nodig om de zaak in het gareel te houden. PS: in september is er weer de jaarlijkse Fly-In op de OLC, Odoornerveen. Gewoon aanmelden en je kist showen(vliegend)!
Ik ben zonet iets tegengekomen op de site van aerobertics ;Aerobertics.be - Product Detail Accessoires - Various Hardware dit lijkt me wel wat,iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring, wel positief over gelezen. (Hyde mount is dan wel weer iets beter, mogelijk zelfs het beste systeem). Ophanging van Aerobatics is weer vergelijkbaar met dat van een ruitenwissermotor-ophanging. Ringen, tulletjes en busjes. Kant en klaar of als zelfbouw bijeen te sprokkelen... Hier nog even uit de losse pols een overzicht van de Hyde mounts Hyde Soft Mounts (Daar ik een Saito FA100 heel stil wil hebben) Via Google zoekopdracht... komt er veel referentie naar boven. https://www.google.nl/search?q=Hyde...AL&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1306&bih=1109#imgdii=_ Google: 'Merle Hyde softmounts' https://www.google.nl/search?q=Merl...8aEONDcgKgG&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1306&bih=1109 DIY Hyde mount: http://www.ofremmi.info/HowTo/Hyde-mount/HydeMount.htm Gr Bas
Dat is voor zover ik kan zien zo'n zelfde soort rubbermount als MVVS verkoopt. Heb ik, zoals gezegd, op drie kisten gebruikt. Dat werkt dus wel tegen de ergste trillingen. Verwacht niet dezelfde demping als met een hydemount of een hydromount.
Ik heb op een 3W70 hydromount de TC dempers vervangen door silentblokken (eentje wat uitgerekt en de andere wat gestuikt). Werkte prima en volledig onderhoudsvrij. Gezien het grote prijsverschil met de TC dempers altijd het proberen waard.