Dle 30 opstarten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Omit67, 13 mei 2014.

  1. Omit67

    Omit67

    Lid geworden:
    8 jul 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Oldenzaal
    Hallo,
    Gisteren heeft mijn dle 30 voor het eerst gelopen.
    De benzine heb ik 165ml op 5 ltr euro95 gemengd.
    1:30 dus ongeveer.
    Echter vind ik dat er veel olie uitgegooid wordt via de uitlaat.
    Kwam hier achter omdat 1 soldering niet helemaal goed was.
    By demontage zag ik dat zelfs het teflon tussenstuk tussen de ks demper en uitlaat helemaal zwart was van de olie.
    Is dit normaal ?
    Gaat dit voorby na een aantal liter brandstof?
    Is het raadzaam om over te stappen op motormix van stihl ?
    Dit zou geschikt zyn van 1:25 tot 1:50 motoren.

    In afwachting van jullie reactie,
    Harald
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Wat voor een olie smeer jij?
     
  3. Omit67

    Omit67

    Lid geworden:
    8 jul 2010
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Oldenzaal
    De olie die ik heb gebruikt:

    Castrol power RS 2 takt.

    Mvrgr harald
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    beetje rijk gesmeerd
    1/50 is al genoeg Castrol is zeer goede olie
    je kunt ook gewoon aspen 2 takt kopen
    hoef je niks aan te doen
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    1 op 50 met castrol is prima . daarna de motor zo afstellen :

    volgens beschrijving van Toni Clark ,maar werkt op alle walbro achtige carburateurs .

    Die ​
    VOLLGASDÜSENNADEL (mit dem Knebel) 1¼ Umdrehung öffnen. Wird

    der Ansaugtrichter #0081 montiert oder saugt der Vergaser über einen Ansaugbogen​
    und Ansaugtrichter aus dem Rumpf an, dann wird kein Gemisch mehr​
    vom Vergaser weggeblasen und die Vollgasdüsennadel muß ein wenig zugedreht​
    werden. Die richtige Einstellung wird dann etwa ​
    1 Umdrehung offen sein.

    Die ​
    LEERLAUFDÜSENNADEL (gekennzeichnet mit L, bzw. die Nadel, die sich

    am nächsten zum Motor befindet) ebenfalls ​
    1 Umdrehung öffnen.

    Beachten Sie bitte, dass der Vergaser so gebaut ist, dass die Leerlaufdüse den Motor​
    auch bei Vollgas mit Sprit versorgt, die Vollgasdüse jedoch nur ab etwa Viertelgasstellung​
    der Drosselklappe. Die Leerlaufdüsennadel sollte so eingestellt werden,​
    dass ein einwandfreier Übergang vom Leerlauf zu Vollgas erreicht wird. Danach​
    die Vollgasdüsennadel auf maximale Leistung einstellen. Nochmals den Leerlauf​
    und Übergang kontrollieren und falls erforderlich nachstellen.
     
  6. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    inlopen met een minerale olie !!!! niet met een volsynteet....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maakt weinig uit....

    Het inlopen duurt wat langer met een volsyntheet, maar het inlopen zelf gebeurt net zo goed als met een minerale olie....

    Denk je nu echt dat een bladblazer of kettingzaag van om het even welk merk, al op de fabriek ingelopen is? en toch gaat iedereen gelijk met Stihl of een andere volsyntheet, vanaf dag een er vollebak tegenaan...

    Ik heb zelf drie Zenoahs gewoon met Castrol TTS (RS) in laten lopen (2 x heli, 1 x Marder) en die motoren lopen nu, (de jongste is 6 jaar oud) nog alsof ze gisteren uit de fabriek kwamen....

    Groet, Bert
     
  8. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    ohh,,

    Dan zullen alle inloopbeschrijvingen van de fabrikanten wel niet kloppen..
    goed dat ik het weet. zal ze eens maillen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor.... net zoiets als het wonderolie/synthetisch verhaal voor gloeipluggers.... Vrijwel alle gloeiplugmotor fabrikanten schrijven wonderolie voor, terwijl er zat goede volsyntheten zijn die óók voldoen

    Het maakt wel iets verschil, en in speciale omstandigheden kán het de doorslag geven, maar het is gewoon een garantie verhaal.

    Maar vrijwel alle motoren kunnen gewoon op syntheet ingelopen worden, en er is geen enkele autofabrikant die dit voorschrijft, geen enkele scooterfabrikant, geen enkele kettingzaagfabrikant, geen enkele buitenboordmotor fabrikant....

    Groet, Bert
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Het enige verschil is dat het inloop-proces wat sneller gaat.
    Dat kan voordelen hebben, voorbeeld : mijn broer deed aan motorracen in de standaard RD 350 klasse. De nieuwe motor werd voor het seizoen flink mishandeld met minerale olie zodat hij goed los was. Scheelt toch weer een ietsje aan topsnelheid.
     
  11. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Voor velen was die RD klasse het begin van een mooie motorsportcarriere (Patrick en Jurgen vd Goorbergh, Wilco Zeelenberg en nog een paar), voor mij was het de afsluiting (stukje ouder maar kon het niet laten). Je kocht een motor maar kreeg hem pas op de dag van de race en dan door loting bij iedere race weer een andere. Na de race nam Yamaha alle motoren weer mee en zorgde dat ze allemaal bij de volgende race weer tiptop waren. Mishandelen deed niemand zo'n fietsje, in ieder geval niet met opzet. Echte race tweetakten (een RD is dat niet) hebben een zeer beperkte levensduur en worden nauwelijks "ingelopen". Dat is van heel vroeger, de jaren zestig;), van voor het Nicasil tijdperk. Veel gedachten over dat inlopen zijn ook nog uit die tijd, de minerale tijd.
    De benzinemotoren die voor modelvliegtuigen bedoeld zijn staan dichter bij een kettingzaag dan bij een racemotor of kart. Je koopt een kettingzaag en een kannetje Aspen en gaan, jaren lang.
    Opmerkelijk is wel dat olie voor tweetakt racemotoren (vooral karts) tegenwoordig een deel wonderolie bevat...
    Groeten,
    Sam.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt :D en mijn broertje heeft veel races gewonnen. Patrick was hem op het laatst steeds te snel af en werd hij 2e. Maar, de fietsen werden (toen) niet door Yamaha beschikbaar gesteld. Wel was er controle na een overwinning.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is niet zo opmerkelijk: Wonderolie heeft op practisch vlak vele nadelen, zoals afzettingen in het blok, die om de zoveel tijd verwijderd moeten worden.... Dat is onpractisch, en voor gewoon gebruik niet erg handig.
    Maar racemotoren hebben geen practisch nut, en daar is het geen probleem als een blok om de zoveel tijd helemaal handmatig schoongemaakt moeten worden.
    En dán is opeens die afzetting een heel mooi stufje omdat het net zoiets doet als een teflon anti-aanbak laagje, alleen dan is het een soort anti-vreet laagje....

    In modelmotoren laat het "vretende metaaloppervlakken" vanwege die eigenschap "gecontroleerd gladvreten" alleen heeft het als nadeel, dat het op een gegeven moment de resterende oppervlakteruwheid inkapselt, en daarna stopt het inlopen. Dit is ongeveer halverwege het inloop proces, voor modelmotoren ongeveer 2~3 uur.
    Vandaar dat inlopenmet een volsyntheet langer duurt (kan wel tot 10 uur in beslag nemen....). Blijf je wonderolie gebruiken, weinig aan de hand. Maar ga je over op syntheet, dan wast dat laagje weg, en komt het niet volledig ingelopen oppervlak weer bloot. Het blok kan dan alsnog in elkaar lopen....

    Ik laat momenteel uit "nood" een motortje met een klein percentage wonderolie inlopen, eerstens om het inlopen wat te versnellen, anderzijds omdat dat motortje in een romp loopt (heet) met ontsteking (nog heter) en vanwege die ontsteking een schraler mengsel (écht heet).


    Groet, Bert
     
  14. Slippery Sam

    Slippery Sam

    Lid geworden:
    30 jul 2013
    Berichten:
    159
    Nog zo'n verrekte snotneus die ik niet (meer) bij kon houden dus :D:D. Ok, in die tijd vond ik het meer :mad::mad:

    Natuurlijk hebben racemotoren praktisch nut, ongeveer net zoveel als modelmotoren.;)
    Ik zie nog wel eens een raceblokje van binnen en die dingen zijn altijd brandschoon behalve het brandpatroon op de zuigerbodem en cilinderkop. Het is wel zo dat Agip en Elf op de verpakking ervoor waarschuwen dat deze olie niet gebruikt moet worden in minder hoog vermogende motoren omdat dat "deposit build-up" kan geven. Castrol waarschuwt daar ook voor maar niet op de verpakking.
    Ondertussen krijgen mijn Zenoah's gewoon Aspen te drinken, van nieuw af aan en ze doen het na zo'n tien jaar nog prima.
    Groet,
    Sam.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nogal wiedus! Die dingen lopen niet lang genoeg tussen de onderhoudsbeurten door....

    Een automotor draait ruwweg 200 uur voor het nieuwe olie krijgt, en zal gedurende het gehele leven mischien 20 keer nieuwe olie krijgen....

    een raceblok? hoe lang draait dat tussen de sleutelbeurten door? en hoe vaak krijgt dat nieuwe olie?

    Lijkt me nogal een verschil....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina