vliegen jullie ook schaal met je schaalmodel?

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bertus, 26 dec 2005.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.151
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.863
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de meesten die ik zie vliegen veel te hard en hebben veel te veel vermogen als het origineel.

    uiteraard heeft dat ook een doel, als je bv een warbird marginaal powered dan zou je wel eens in de ellende kunnen komen bij een mindere take off.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.883
    Locatie:
    Zeewolde
    Over het algemeen probeer ik met mijn Warbirds (en ook de Stinson) redelijk "schaal" te vliegen.
    Met de overige (niet schaal) modellen gebeurt dit veelal niet.
     
  4. Phoenix

    Phoenix Guest

    Tot nog toe alleen met een slowfly warbird gevlogen, maar het is zeker de bedoeling om met de Hurricane en Bf 190E schaal te gaan vliegen, ondanks dat deze overpowered zijn (om wat 'juice' over te hebben in geval van een ongelukkige manoeuvre).

    Ik vind dat een warbird niet meskant hoort te vliegen en supersnelle rolls te maken. Ik vind een mooie victory-roll of alleen al een mooi gevlogen low-pass een genot om naar te kijken 8)
     
  5. Gert Jan Bastiaans

    Gert Jan Bastiaans

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    430
    Locatie:
    OMMEN
    Wat ik het mooiste vind met mijn Corsair is een rol maken over de lengte (100m) van het veld.
    Ik moet daar wel een beedje `meskant`bij gebruiken maar dat is niet anders.
    Het andere wat ik ook super gaaf vind is van uit de hoogte aan duiken en laag over het veld vliegen en afsluiten met een victorie rol.

    Maar af en toe een potje raggen is ook wel eens leuk, kijk hier maar eens.
    http://www.gjbastiaans.nl/images/vliegen/film/Corsair.wmv

    En die is de echte Corsair op eelde, die gast racht er ook behoorlijk mee :D:
    http://www.gjbastiaans.nl/images/vliegen/film/Corsair_Eelde1.wmv
     
  6. Arvid

    Arvid Guest

    Ik heb nog geen schaalmodel, ben de eerste aan het bouwen. Maar als deze af is, ben ik van plan om deze zo schaal mogelijk te proberen vliegen. Natuurlijk zal ik wel eens kijken wat het toestel kan, maar dat is meer om te kijken wat het wel en niet kan zodat in de toekomst verrassingen uitgesoten worden.
    Nu eerst maar er eens voor zorgen dat deze gaat vliegen.
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Dat is een hele lastige .... wat vind je schaalsnelheid 1:1 snelheid gedeeld door de schaal factor .... lijkt logisch, maaaar .... voorbeeldje
    • Piper Cub schaal 1:10 (voor het makkelijk rekenen)
      gewicht redelijk op schaal 500 gram (=1/1000 van 500 KG) .... vleugelbelasting wordt dan ca. 30 gram DM²
      Motorvermogen op schaal .... 60W aan de as (1/1000 van 60KW)
      (60W netto is 75W brutto bij 80% motorrendement = 150W KG)[list:a30f94cde4]Nu de schaal-kruissnelheid ..??
      ... 1/10 van 150KM/U = 15KM/U ....
      Schaal-stallspeed 1:1 = 50KM/U dus schaal 5KM/U
    Dit gaat dus niet werken .....
    Toch gloort er hoop ... als je de tijd ook verschaald met de schaalfactor (één 1:10 uur wordt 6 minuten ...) klopt het ineens wel....
    De vliegsnelheid wordt nu verschaalt met de wortel uit de schaalfactor ...
    wortel 10 = 3.16...
    de nieuwe schaal-kruissnelheid wordt nu 150/3.16 = 47KM/U = 13M/S
    en de nieuwe schaal-stallspeed 50/3.16 = 16KM/U = 4.5 M/S[/list:u:a30f94cde4]
    "gevoelsmatig" zal deze Piper te snel vliegen .....
    Met warbirds kan je veel meer smokkelen .... 1:1 wegen deze vele tonnen , de modeluitvoering is verhoudinggewijs stukken lichter < 25% van het schaalgewicht, waardoor een 1:10 Mustang niet met 300KM/U door het luchtruim hoeft te klieven en beneden de 65KM/U uit de lucht valt .... (maar met die snelheden mag hij wel bijna 5 KG wegen, maar moet dan wel een motorvermogen van 1,5KW hebben ....)
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.151
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dirk haalt iets aan over de tijd-schaalfactor.

    Een tijd geleden was er een documentaire over special effects in de film industrie. Een onderdeel was hoe ze zaken als een vloedgolf of grote explosie nabootsen. Deze worden gefilmd in een schaallandschap. Om dit vervolgens als 1:1 correct te laten lijken in de film, vertragen ze de beelden.
    Door de vertraging van de beelden kloppen de verhoudingen en dynamiek van de bewegingen ineens weer.

    Om de schaalgetrouwheid van een modelvlucht te beoordelen zou je een vlucht op moeten nemen en deze in een lager tempo af moeten spelen.

    Groeten,
    Gerben
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.151
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Precies, omdat bij 1:3 het schaalverschil ook in de tijd kleiner wordt,

    Groeten,
    Gerben
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hmmmm...., schaalsnelheid... 8)

    Oude discussie in wedstrijd wereldje waar juryleden het ook al nooit eens kunnen worden... :?

    Puur voor je gezichtsveld zou je de schaalfactor precies door snelheid kunnen delen en dat wordt bij wedstrijden dan ook gedaan. (Hoewel er nooit snelheidsmeetingen worden verricht, is dus puur een perceptie van de toeschouwende...) Je kunt het ook vergelijken met een driehoekzicht. Als je het model in een rechte lijn voor je ziet vliegen zou je in zijn schaduw de echte op de achtergrond mee moeten zien vliegen op de schaalfactor afstand. Bij een model afstand van 80 meter zou bij een schaal van 1/3 de echte dus "meevliegen" op een afstand van 240 meter. Allemaal slecht te meten natuurlijk.

    Om dit te kunnen bewerkstelligen is het magische woord: Reynolds getal.
    Deze kerel bestudeerde stromingsleer en in dit geval de verhouding tussen traagheidskrachten en wrijvingskrachten. Die materie gaat hier denk ik té ver.. :sleeping: komt er echter op neer dat dit getal veel bij windtunnel meetingen gebruikt wordt. Hier worden ook kleinere modelen gebruik om het echte te testen. Kort samengevat is de lucht waar onze model in vliegen relatief gezien véél dunner dan de "dikke, stroperige" lucht waar de grote jongens in vliegen. Modellen kúnnen dus vaak niet eens een schaalsnelheid vliegen omdat ze inderdaad uit de lucht zouden vallen.

    Als je mijn bescheiden mening vraagt zeg ik altijd dat je eens goed moet kijken op video´s hoe de echte vliegt. Je komt al snel tot de conclussie dat we meestal té snel en té abrubt vliegen, maak vloeiende bewegingen en gebruik de gasknuppel niet als aan/uit schakelaar. Een mooie zin heb ik ooit gehoordt van Philip Avonds; Doe net alsof je zelf in het model zit en niet ziek wil worden.....

    Zelf vlieg ik veel jets en ik denk dat de meesten omgerekend een low-pass maken met ongeveer mach 3 tot 4......

    Groet,
    Gerald
     
  13. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Ik probeer om op evenementen (flyinn's/show's etc.) ruimtelijk en vloeiend te vliegen en de snelheid aan te passen (meestal kom ik dan boven half gas zelfs in takeoff).
    Maar op mijn eigen club wil ik er wel eens mee jakkeren :oops:

    Een trage lowpass met full-flaps met een paar tandjes gas is net zo mooi snelle lowpass met volgas.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.151
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015
  15. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Met mijn "schaal" motorvliegtuigen vlieg ik meestal vrij netjes vloeiend, maar met mijn ASW20 ben ik soms sneller beneden dan de sleper met de nodige zoevertjes (dat is zeker niet schaal :oops: maar wel fun en daar gaat het toch om)
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.151
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    aaaa
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2015

Deel Deze Pagina