Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Thema Blade 500X is afgesloten,
ik heb van Horizon Hobby op Kullanz een nieuwe gekregen,
die ga ik voorlopig ook vliegen,
maiden al achter de rug,
vliegt super strak en zonder fouten !

Groet
Uwe
 
tja, hoop ik ook,
tot nu toe heeft die 0,25 uren op de teller,
dat zegt nog niks,

problemen komen meest in de buurt van 20 uren, lagers iets vroeger,
tja, en vliegt tol, heb nu ook voldoende onderdelen !

Groet
Uwe
 
Gisteren even goed geschrokken.

Was 's avonds m'n Blade 300x aan het vliegen en ik merk dat ik mijn D/R niet juist heb staan. (heli reageerde directer en zenuwachtiger dan ik gewoon ben)
Dus wat doe ik: ik zet in vlucht de 3 D/R schakelaars om. Mis ik toch wel bij de rudder schakelaar zeker... en zet de throttle hold actief... Motor uit dus! 8O
Heli gaat in baksteen modus richting aarde. Gelukkig de reflex gehad dezelfde schakelaar terug te nemen en motor weer aan. 30cm boven de grond is m'n "escape" gelukt!
Daarna met trillende handen komen landen. ;)
 
gefeliciteert met de eerste halve autorotatie :mrgreen:

voor de toekomst:
daarom moet je eigenlijk "gewoon"alles op 1 knop zetten. idle up..
Of naast de idle up 1 knop waarmee je alle dr's in 1 keer bedient.

Bij vliegtuigen zie je inderdaad veel dr's los op de schakelaars staan, maar bij heli's moet alles eigenlijk ongeveer hetzelfde blijven staan. kans is te groot dat je 1 waarde niet meeneemt, en je hier rotvervelend vlieggedrag aan overhoudt.

Nog een tip: ligt aan de hoogte.. Maar als de motor uit gaat, altijd blijven sturen..
zit je een tikkie hoger (meer dan 5 meter hoog) eigenlijk zorgen dat je met een tikkie (dus niet vol) negatief omlaag komt, en kort boven de grond ( inschatting, maar 2 meter ongeveer om te remmen..) afvangen en landen.

lager dan 5 meter ben je eigenlijk gewoon genaaid met een heli van 450 of kleiner formaat ;-)
 
niet perse.. met een 600 heb ik het al een keer moeten doen...
Spannend, je houdt weinig over.. maar als je vlot genoeg reageert en meteen naar de grond gaat, heb je daar nog net genoeg over om hem even netjes af te vangen.

heb ook een keer op een meter of 10 gehad, die was makkelijker.

Op 450 heb ik het nooit hoeven doen.. Maar des te kleiner, de rotter de autorotatie..
 
Dit zal op 5 meter geweest zijn, en volkomen onverwacht....

[media=youtube]wn1qG7ncalk[/media]

En hoewel het geen echte autorotatie was (ik was véél te laat met pitch terugnemen, raakte veel te veel toeren kwijt en kon nauwelijks meer iets doen qua afvangen) is de heli volkomen schadevrij aan de grond gekomen.

Héél jammer dat ook mijn maat met de camera schrok, want ik had het graag geheel op film gehad...
Maar geloof me gerust,de heli stond volkomen onbeschadigd aan de grond....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zal op 5 meter geweest zijn, en volkomen onverwacht....

[media=youtube]wn1qG7ncalk[/media]

En hoewel het geen echte autorotatie was (ik was véél te laat met pitch terugnemen, raakte veel te veel toeren kwijt en kon nauwelijks meer iets doen qua afvangen) is de heli volkomen schadevrij aan de grond gekomen.

Héél jammer dat ook mijn maat met de camera schrok, want ik had het graag geheel op film gehad...
Maar geloof me gerust,de heli stond volkomen onbeschadigd aan de grond....

Groet, Bert

Mooie heli Bert, maar je heb daar dan wel het geluk met dat gras :-) op asfalt had je denk ik wel nieuwe skids kunnen bestellen. Ha ha mooi ja de camera man schrok meer dan jij :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie heli Bert, maar je heb daar dan wel het geluk met dat gras :-) op asfalt had je denk ik wel nieuwe skids kunnen bestellen. Ha ha mooi ja de camera man schrok meer dan jij :p

Ja, het had me op asfalt wel een paar skids, en dus ook een staartvin minimaal, gekost....

Maar tsja.... ik schrok niet echt.... ik stond gewoon volkomen perplex, want ik ben niet gewend dat een motor afslaat. De laatste keer dat mij een motor afsloeg, zal in 2003 of 2004 geweest zijn, met de viertakt, en zijn versleten O-ringen om de carburateur, en dat was in de landing tijdens het uitflaren/afvangen, ofwel dat mérk je niet eens....

Dus ik reageerde domweg véél te laat....

Groet, Bert
 
Dat roep ik ook altijd als ik verbaasd ben inderdaad ;-)

Wel knap dat je desondanks de heli volledig schadevrij aan de grond hebt gekregen. Als ik even denk hoeveel/weinig tijd er tussen 5m hoogte en de grond zit, daar een moment van verbazing vanaf tel en je in die tijd toch de heli aan de grond hebt weten te zetten dan kan ik eigenlijk niet anders dan m'n spreekwoordelijke petje af zetten voor je!
 
Vanmiddag mooi vliegweer geweest,

om na mijn werk nog even 4 lipos te vliegen,

maar het woord maar tijd, weer brandstof te vliegen,
als ik dan maar iemand bij heb,
bij dit weer zijn veel kinder overal aan het spelen,
en da ga ik niet zonder caller wild-vliegen.

Alles is heel gebleven, mooi zo!

Groet
Uwe
 
Ik heb het nu 2 keer gehad.. motor ongepland uit.
Als je pitch management goed is (oftewel, je kunt met erg weinig vermogen doen wat je wilt doen),en je het basisprincipe van een auto doorhebt, kun je hem best aardig redden

Automatismes zijn mooi.. en het eerste wat jebij een heli leert is dat je nooit mag stoppen met denken, en zeker niet met sturen..

Bert vliegt langer dan ik leef :mrgreen: daarmee zit het snor

Pure kunde..
Standaard landingen zijn ook maar zo saai ;-)

Maar een ongeplande motoruitval opvangen vind ik erg knap..
Vliegtuig of heli. Ons veld is niet groot, heb nu een paar keer mensen ongepland omlaag zien komen.
Soms andere keuzes, korte bochten, langere bochten, maar toch heel neerzetten.
Altijd respect als het zonder schade lukt..
 
vandaag de jr ds290g op de staart van mijn 250 geplakt. moest de plek van mijn Ball op 2 mm boren omdat anders de Rod zo raar doorboog. weet niet of het aan de plek van de Ball of de servo ligt maar hij is nu veel beter op zijn staart, lekker smooth. strakker en fijner dan op de 450 met een ds520 en zeker de 250 met ds420.
morgen op het veld verder tweaken.. Verder ben ik nog wat aan het bestellen geweest

ehuryvev.jpg


dezelfde heb ik ook besteld voor de 450. vond ik wel leuk om alles 1 jasje aan te doen :) alleen die verzendkosten bij fusuno hè. . mensen..
 
Wel knap dat je desondanks de heli volledig schadevrij aan de grond hebt gekregen. Als ik even denk hoeveel/weinig tijd er tussen 5m hoogte en de grond zit, daar een moment van verbazing vanaf tel en je in die tijd toch de heli aan de grond hebt weten te zetten dan kan ik eigenlijk niet anders dan m'n spreekwoordelijke petje af zetten voor je!

Automatismes zijn mooi.. en het eerste wat jebij een heli leert is dat je nooit mag stoppen met denken, en zeker niet met sturen..

Bert vliegt langer dan ik leef :mrgreen: daarmee zit het snor

Pure kunde..

Nou.... dit keer was het toch echt méér (véééél meer) geluk dan wijsheid....

Want het punt is: ik autoroteer uitsluitend als het moet, en de voorlaatste is dus alweer tien jaar geleden..... Die was overigens schadevrij, maar de keer daarvoor, in 1992, die ging wel helemaal fout...

Groet, Bert
 
wat de voordeel van jou is, Bert,

je denkt bij het vliegen altijd een stapje vooruit,
waar gaat de heli heen, en wat gaat hij doen,

en bij de uitval van de motor was het een situatie,
war je wist, dat je snel reageren moest, en dat heb je gedaan,

hetzelfde als remmen, als "een bal over de straat rolt"

ervaring en oefenen telt
 
Back
Top