De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Hoi John,

    ik weet niet of je deze kent maar hier wat leesvoer voor waar je mee bezig bent:
    http://www.bratzelwatz.de/Docs/Rotorkopfjustierung ROTOR 2003-3x.pdf

    Lees het aandachtig en vaker dan 1 keer dat je het goed snapt.
    Het is nog net actueel, over een jaar of twee leest niemand dit meer.... (En heeft er ook niemand meer weet van....)

    Steven.
     
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    hahahaha, voorlopig vlieg ik nog met de flybar....eerst het oude opmaken ;)
     
  3. raymond

    raymond

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Weesp
    john Beste Super,

    mijn 700 is nog steeds niet gebouwd helaas.
    Vlieg nu al wel lekker met een trex500.
    Daar heb ik (in het echt) het zelfde rare beeld met fast forward en dan rollen.
    Op de simulator gaat het heel strak!
    Bedankt voor jou tip!
    Heb op mijn zender 2 mixers aangemaakt zodat het door het rollen veroorzaakte 0,5 grd. pitch verandering met een paar procent negatief wordt gecompenseerd.
    bij nicken was er ook een 0.5% pitch verandering, op zelfde manier aangepast.
    Nou nog gaan testen.
    Weet niet of het ermee te maken heeft, maar bij fastforward trekt boven een bepaalde snelheid de heli ook zelf zijn neus omhoog.
    Interessant, maar heb het liever allemaal perfect....

    Groetjes, Raymond
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.037
    Locatie:
    Nootdorp
    Probeer eens wat gewicht in de fly-bar door zwaardere paddles of gewichtjes op de paddlestang. Dat heeft effect :cool:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het een flybarred heli is, kun je er weinig aan doen... je kunt het minimaliseren met bijvoorbeeld een heel licht negatieve hoek op de paddles, maar dan word het in rugvlucht dubbel zo erg.

    Bij snelheid de neus omhoog steken is iets wat onlosmakelijk met een standaard rotor verbonden is en heeft met het snelheidsverschil tussen voorlopend en terugdraaiend blad te maken.
    De enige manier om het 100% weg te krijgen is door FBL. Alle methodes met gewichtjes op de flybar, of andere paddels of paddelprofielen, zijn hooguit compromissen....

    Groet, Bert
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Raymond,

    Jouw vraag is eigenlijk niet in een kort antwoord op te lossen. Rene en Bert hebben je een mogelijk antwoord gegeven maar ik denk dat je nog verder moet gaan.

    Je geeft zelf al aan dat je correcties hebt gemaakt d.m.v. 2 mixers te programmeren. Ik concludeer daaruit dat je je basis goed aan het maken bent , maar ik kan niet zien of je dat goed doet zo. Vijf posts terug heb ik een PDF document verwijzing geplaatst. Daar in staat beschreven hoe je de heli in de basis goed maakt. Het gaat erom dat alle mechanische sturing in de heli zorgt voor een super lineair gedrag van de tuimelschijf. Ik krijg de indruk dat je met het toevoegen van je mixers een fout hebt weggewerkt door een oplossing toe te voegen in plaats van de oorzaak weg te nemen. Kijk dus altijd eerst wat de oorzaak is en werk die dan weg. Als je tuimelschijf niet recht op en neer gaat als je enkel de pitch knuppel bedient, dan zijn:
    1: de servo armpjes van verschillende lengte. (gemeten van as tot kogeltje)
    2: swashplate mixers niet goed ingesteld
    3: servo's ongelijk t.o.v. elkaar

    punt 1 en 2 spreekt voor zich hoe je dat oplost. Punt 3 kun je oplossen door 3 exact gelijke servo's te kopen of door de servowegen in je zender zo in te stellen dat het gelijk loopt.

    Als dan je tuimelschijf netjes op en neer gaat zonder weg te draaien is het tijd om de rotorkop te tunen. Da's lastig want er speelt heel veel in een paddle rotorkop.
    Het opbomen van de heli naarmate je dichter naar volgas gaat is redelijk goed weg te krijgen, maar het gaat niet zomaar. Een paddle kop is altijd een compromis dus niets is 100% goed te krijgen en vrijwel alles wat je doet ten voordele van het ene heeft een invloed ten nadele van iets anders. Ik kan veel erover schrijven maar ik deel graag enkel waar ik ook ervaring mee heb, want theoretisch geneuzel heeft niemand wat aan. Nu op weg naar de kop die niet opboomt:
    1: check je rotorbladen op voorloop en hang ze aan een pen. [​IMG]

    Links een setje Turnagy's met maar liefst 7mm voorloop rechts een setje SAB met 1,5 mm voorloop.
    Hebben ze 1 of hooguit 2mm voorloop dan mag je ze weer monteren, anders koop maar nieuwe. Mijn ervaring is met Hirobo, SAB , Rotortech en NHP. Hiervan heeft Rotortech bij mij telkens 0mm voorloop en ze zijn dus perfect. Helaas is de prijs niet zo perfect dus ik heb gesettled met SAB.
    Waarom geen voorloop?: bladen met voorloop maken de heli zeer giftig op de rol en nick, vooral als de heli ook snelheid heeft. Wil je snel en snaarstrak vooruit op 1 lijn dan kan je die giftige bladen niet gebruiken. De paddles moeten namelijk de meester zijn en niet de bladen.
    2: De paddle afstellen...... Weet dat de paddle reageert op de aanstromende lucht. In jouw geval het opbomen. Even kort door de bocht hier: De vele aanstromende lucht maakt dat de paddles een "up" signaal naar de rotor sturen. Een zwaardere paddle of extra gewicht zal ervoor zorgen dat er minder reactie op de aanstromende lucht is.
    Echter heb ik ook te maken gehad met "over"-controle en dan raak je echt de weg kwijt.
    leesvoer: Flybar Paddles Explained

    Flybar ratio and delta angle explained

    Eén dikke waarschuwing vooraf. Als je 1 ding veranderd hebt, moet je eerst weer uitgebreid gaan testvliegen. Dus stel je hebt andere bladen gemonteerd, eerst weer vliegen en het verschil ontdekken. desnoods nog een keer met de oude bladen weer vliegen. Je moet weten wat er gebeurd nadat je iets veranderd hebt , anders kan je niet verder komen. Stel je veranderd twee dingen, dan kan je nooit achterhalen waardoor iets anders is gaan reageren....

    Maaareeh, eerlijk is eerlijk, ik heb 2 Hirobo's waarvan 1 in pod and boom de andere in een romp. Sinds de andere in de romp zit boomt ie ook wat op. Ik heb er evenwel nog niet veel aandacht aan gegeven, maar het is ook nog niet opgelost. De pod en boom boomt bij mij niet op.......

    John, je draad is lichtelijk gekaapt zo , maar misschien heb jij er ook wat aan. Of nog iemand anders......

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2014
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar weet ik wel een antwoord op....

    Heeft te maken met de stroomlijn van de romp: Een hogere luchtweerstand dwingt de heli in een steilere "hellingshoek" voorover, teneinde zijn snelheid te houden.

    Hierdoor komt de luchtstroom ten gevolge van de voorwaartse snelheid voor de flybar "lichtjes van boven"....
    Een flybar heeft per definitie de neiging "weg te rollen" (hij wil ook opbomen tijdens de afdaling voor de landing bijvoorbeeld, omdat de luchtstroom nu van onder tegen de flybar aan blaast).

    De rotor zelf wil opbomen bij snelheid, ten gevolge van dat de invalshoek van de bladen positief is (trek de pitch maar naar nul bij hoge sneheid, en het opbomen is weg. Is een truuk die bij non-E-stabmultiblades ook erg goed werkt bij het uitkomen van een bocht: pitch reduceren en de opboomneiging is weg). De flybar gaat dit deels tegen omdat de voorwaartse helling de paddles "negatief maakt".
    Deze effecten heffen elkaar dus gedeeltelijk op, welke er wint weet ik ook niet. Maar als de luchtweerstand van de romp verandert, verandert de voorwaartse helling, en verandert dus de balans tussen deze twee effecten: als de weerstand afneemt (romp) neemt de helling af, en neemt de opboomneiging toe...

    Groet, Bert
     
  8. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Oeps...

    @Bert en Steven, dit soort "kapingen" zie ik als toegevoegde waarde aan dit draadje en zijn dus geen kapingen. Zolang andere er ook iets aan hebben en het gaat over zaken die informatie bevatten mag je "kapen" wat je wilt.

    Afgelopen week week maar 1 avondje weggeweest, bij mij wildvliegveldje aangekomen toch weer een teleurstelling het gras staat alweer net onder de knie :(. Dus dan maar opstijgen vanaf stoep en dan hoveren boven het hoge veld en vliegen maar, niet ideaal maar ik moet iets. Was eerst even wat hover figuren aan het proberen en dat ging al niet lekker, waarom weet ik niet om een of andere manier was ik niet geconcentreerd. De 2e accu dan maar de aero's gaan vliegen, al direct bij de looping weer helemaal verkeerd uitgekomen...pffff.

    Dan maar een autorotatie proberen, ik liet hem van grote hoogte komen, een bocht van 90 graden maken en zou dan de regelaar weer laten optoeren om niet in het hoge gras te landen. Maar na de bocht vloog de heli veels te hard en ik kon niet zo snel de autorotatieschakelaar vinden om het gas er weer op te zetten en ...plof.... daar lag hij in het hoge gras.

    FUCK! $^&%zooi, de heli lag netjes op zijn kan en had geen zichtbare schade, ik was er helemaal klaar mee en heb de boel in de auto gezet en naar huis. Thuis de accu's ontladen en mokkend op de bank.....tja je hebt van die dagen.....
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    de Split S....

    Deze week is het allemaal weer eens anders gelopen dan ik dacht, ik wilde deze week minimaal 2 avonden vliegen maar de vele regen zorgde ervoor dat dit plannetje niet doorging. Ik wil toch de split S proberen want ik had deze nog niet geprobeerd, ja op de sim maar daar "lukt" het bijna altijd en gaat het vrij goed. Vandaag lekker vrij en het was een droge dag dus vandaag maar op weg naar een zeer alternatieve wildplek. Een van de zaken waar ik mij van te voren druk om maak is het rollen van mijn heli, hij rolt n.l. vrij snel en moet daar dus rekening mee houden.

    De split S is eerst een halve roll, vervolgens iets inverted doorvliegen en dan een halve loop naar beneden. Dus eerst maar eens diverse rollen proberen, ook op iets grotere hoogte voor het geval dat... ik probeerde elke keer weer de roll langzaam uit te voeren maar kreeg het niet voor elkaar. Afijn na de eerste accu leeg gevlogen te hebben moest het gebeuren, ik was er al een beetje op voorbereid dat ik de loop zou uitvoeren terwijl de roll iets verder was dan halverwege zodat de heli er iets anders zou uitkomen en dat kwam dus ook zo uit.

    De heli rollt zo snel dat ik sneller de "roll" stick sneller weer neutraal moet zetten dan ik gewent ben. Ik heb het 3 a 4 keer geprobeerd maar heb het nog niet onder de knie. Wat ik wel onder de knie heb is dat ik niet zo snel meer in paniek raak. De heli maakte wel een paar zeer vreemde afzwaaiers en het figuur zag er alles behalve een Split S uit maar ik heb het in ieder geval geprobeerd.

    Dus het zal spannend worden a.s. zondag.....doet ie ut wel of doet ie ut nie ;)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mischien is het een heel domme vraag of opmerking van mijn kant....
    Maar kun je niet je uitslag een beetje terugnemen, zodat de heli langzamer rolt?
    En dan hoor ik je zeggen, "dan voelt hij niet lekker aan rond de middenstand...." da geef je toch een tikkeltje negatieve expo, zodat je minder einduitslag hebt, maar toch het zelfde stuurgevoel rond de middenstand?

    Gewoon, zo mijn gedacht....

    Groet, Bert
     
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Bert,

    Dat heb ik al, dual rate op roll en nick heb ik op 90% staan en -10 expo. Of bedoel je wat anders?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.070
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, eigenlijk niet....

    Maar dan vraag ik me af waarom je problemen hebt met het snelle rollen: dat kun je dan toch terugschroeven? Dat, of de stick gewoon minder ver opzij duwen....

    Nogmaals, ik heb niet het flauwste benul van wedstrijdvliegen, dus ik weet niet waar je tegenaan loopt als je dat zou doen....

    Het is niet raar bedoeld: ik begrijp het gewoon niet....

    Ik weet niet welke expo je hebt.... sommige zenders zeggen dat negatieve expo rustiger rond het midden is, andere noemen dat positieve expo. Ik bedoel juist, dat je de heli wat " wilder" rond het midden hebt, zodat je tegelijkertijd de maximale uitslag kunt beperken en toch een vlot sturende heli op kleine stuurbewegingen hebt....

    Groet, Bert
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Hahaha, het ligt gewoon mij hoor Bert. Ik moet gewoon diverse malen nieuwe dingen uitproberen voordat ik het snap. Het zal inderdaad voornamelijk aan mijzelf liggen dus gewoon proberen, vliegen en doen!

    Zondag ga ik het gewoon weer "proberen" elk punt die ik krijg voor het figuur is meegenomen.
     
  14. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    spijkenisse
    :D Je kan niet meer doen dan je best John...
    En gewoon blijven oefenen..
    Doe ik ook. die split S is ook nog niet mijn ding.
    Jammer dat ik zondag niet kan...
    Had je anders wel willen zien vliegen.
    En natuurlijk de hand weer eens schudden..
    Maak er wat van.

    Gr Wil
    Fijn weekend allemaal.
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    John,

    Ik zou ook de roll met de dual rate zover terug schroeven dat de heli ongeveer 2 seconden over een roll doet. meer heb je niet nodig voor F3c. Was dit trouwens met je 700 of met je 600?
    Het hele snelle rollen van je heli kan er ook op duiden dat je paddlestang nog erg gevoelig is, maar dat verwacht ik dan weer niet van je 700's. Hoe het met je 600 zit weet ik niet....
    Bij mij staan de dual rates gewoon op 100%..... De paddlestang geeft dus precies de goede rollrate....

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2014
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven, was met de 700 en morgen zal blijken hoe ik het er vanaf breng. Ik ga het morgen gewoon proberen en zie wel.....
     
  17. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    2e ronde NK in Lienden.

    Vandaag hebben we de 2e ronde van het Nederlands kampioenschap gevlogen in de Betuwe bij de Betuwsemodelvlieg club in Lienden. Het weer was perfect en ook de club had zijn uiterste best gedaan om het prachtige dag te laten worden.

    Gelukkig waren er iets meer aanmeldingen voor de F3C sportklasse dus ik had in ieder geval tegenstand. Ik had het helaas nog niet alle 7 figuren vlekkeloos onder de knie en zou de Split S proberen te vliegen.

    1e ronde:

    Ik moest als 2e aantreden na Bennie, Bennie vloog maar 4 van de 7 figuren omdat ook hij niet alle figuren onder de knie had. Mijn hover figuren waren vrij redelijk en ook de de FF waren eigenlijk heel netjes. De Split S durfde ik (nog) niet aan daar ik met een hartslag van boven de 150 stond te vliegen. De autorotatie zag er heel strak uit tot.............. ik de heli neerzette. Shit!! ver buiten het vierkant, ik had mij totaal verkeken waar ik mijn heli neerzette en zou onherroepelijk onvoldoendes krijgen. Grrrrrrrrrrrr balen :eek:nweer:
    Na mij was Wim aan de beurt, ook Wim vloog niet alle figuren hij deed de autorotatie niet maar zette zeker een strakke ronde neer.

    Stand na de 1e ronde:
    1. Wim 1000 punten
    2. John 955 punten
    3. Bennie 576 punten

    Al met al zaten Wim en ik strak in de buurt, maar nu gebeurde het waarom ik wedstrijden vlieg. Ik vlieg om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten, dus of het een 1e of 8e plek is dat maakt mij niet uit. Ik wilde Wim verslaan dus ik zou in de 2e ronde de Split S gewoon gaan vliegen.

    2e ronde:

    In mijn ogen waren mijn hover figuren goed genoeg voor voldoendes, ook de FF waren heel redelijk. Toen de Split S..... zonder na te denken zette ik het figuur in een halve roll en dan een halve loop naar beneden. Op zich ging hij heel redelijk alleen bij het uitkomen van de loop ging het gewoon verkeerd maar het "leek" een beetje op de Split S en dit was welgeteld de 4e keer dat ik het figuur probeerde en dit was de mooiste uitvoering:p.
    Wim vloog een iets mindere ronde, zeker de Pull back ging de mist in, tel daarbij de gemiste punten voor de autorotatie en nu dacht ik toch meer punten kunnen scoren.

    Tussen stand na de 2e ronde:
    1. John 1955 punten
    2. Wim 1918 punen
    3. Bennie (weet niet)

    He, he eindelijk was het eens lekker spannend. Wim en ik voerde de spanning nog eens lekker op door beide tussendoor nog een oefenvlucht te maken zodat de 3e ronde een zinderende finale tussen ons zou worden!

    3e ronde:

    Ik was eigenlijk wel aardig relax onder de omstandigheden en vol vertrouwen startte ik mijn vlucht. De hover figuren waren zeker niet mijn beste van deze dag, een zo nu en dan verraddelijk opstekende windje zorgde voor "dansende" heli. De FF figuren verliepen ook niet helemaal vlekkeloos, de pull back ging helemaal de miste in. Halverwege was ik de heli kwijt en moest het figuur afbreken. uiteraard was de Split S (ik vloog hem wel :) ) ook niet 100% maar zou wel punten opleveren. De autorotie was dan weer wel oke.
    De vlucht van Wim zag er wel goed uit maar ook daar zaten foutjes in en dus was het spannend tot aan de prijs uitreiking wie met de winst naar huis zou gaan.

    Eind uitslag Sportklasse F3C

    1. John 2000 punten :)
    2. Wim 1918 punten
    3. Bennie 1110 punten.

    Een gelukkige winnaar

    [​IMG]

    Dus de messen zijn geslepen en ik weet zeker dat Wim op scherp staat om mij de volgende wedstrijd in Almere te verslaan. Dus ik moet de komende weken vol aan de bak om zeker de split S onder de knie te krijgen.

    Tevens heeft Rob een aandachtspunt aan mijn heli aan het licht gebracht dus ik heb ook nog wat huiswerk te doen.

    Dus de komende weken .....Vliegen, vliegen en nog eens vliegen!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Gefeliciteerd John!

    Mooi verhaal, met spannende momenten, enz.

    Ik hoop in Almere je volgende overwinning mee te maken.

    Steven.
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Ik heb wat huiswerk te doen aan een van mijn heli's, Rob constateerde dat er een beetje veel beweging in de kop zat. Misschien wel versleten rubbers, ik heb er als lap middel een stukje krimpkous om de spindel gedaan en vervolgens de rubbers eroverheen getrokken. Het is even een beetje klooien maar met een beetje geduld goed te doen.

    Uiteraard zet ik er nieuwe rubbers in maar voorlopig ga ik eens kijken wat het mij brengt. Een ander klusje wat ik moet doen is het "bewegen" van de tuimelschijf (op en neer) als ik de roll servo's beweeg. Als ik de pitch knuppel in het midden zet en vervolgens de roll servo's aanstuur dan zie je toch echt dat de tuimelschijf omhoog gaat.
    Nu is dit weg te mixen en ik heb gehoord dat dit een lastig klusje is, nu ben ik op zoek geweest in mijn zender en volgens mij zit het hier:

    [​IMG]

    Misschien zijn er meelezers die mij op weg kunnen helpen want ik zou niet weten hoe ik moet beginnen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    John,

    zorg eerst dat je servo's een gelijke slag maken ,dus met de tuimelschijf checker kijken of die met pitch recht op en neer gaat. Controleer eerst of de middenstand van de servo's een horizontale tuimelschijf oplevert. Zonodig aanpassen, mechanisch of sub-trim, afhankelijk van waar de fout zit.
    Dan de pitch low en high checken ,zonodig de eindwaardes in het servo (end point) menu aanpassen. Ik ga er even vanuit dat je servo hevels allemaal de juiste lengte hebben.

    Daarna zou ik wel een filmpje willen zien van wat er nou misgaat.
    Ik denk inderdaad dat je in het getoonde scherm de juiste mixverhoudingen kan aanpassen om je probleem op te lossen.

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2014

Deel Deze Pagina